Relu Fenechiu
Relu Fenechiu
Sittings of the Chamber of Deputies of September 27, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.104/07-10-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2011 > 27-09-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 27, 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.124 Relu Fenechiu - declarație politică având subiectul "Cetățeanul care alege CFR Călători a ajuns bătaia de joc a Guvernării Băsescu-Boc";

 

Domnul Relu Fenechiu:

"Cetățeanul care alege CFR Călători a ajuns bătaia de joc a guvernării Băsescu-Boc"

O analiză recentă, realizată de Uniunea Internațională de Transport Public, a arătat că românii se află pe penultimul loc într-un clasament mondial privind numărul de călătorii cu trenul, cu doar trei călătorii pe an.

Statisticile interne arată că, în ultimii doi ani, CFR Călători a pierdut 20 de milioane de clienți (de la 78 milioane călători în 2008 la 58 milioane în 2010), ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani.

Toate aceste date ne arată că situația în ceea ce privește transportul de călători este de-a dreptul catastrofală. Și acest lucru se datorează faptului că infrastructura de transport s-a degradat într-un ritm alert și suspect de neobservat de către ultimii doi miniștri ai transporturilor, respectiv Radu Berceanu și Anca Boagiu.

Situația catastrofală din acest domeniu se răsfrânge direct asupra beneficiarului, și anume cetățeanul, care a devenit bătaia de joc a unui minister condus de exponenți ai unei formațiuni politice - PDL - care se laudă zilnic, pe toate canalele de comunicare, că face totul pentru bunăstarea românilor.

Nu exagerez deloc când spun că românii au ajuns bătaia de joc a domeniului coordonat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Timp mai mult pierdut pe rutele CFR, tarife care se majorează nejustificat anual sau la un an și jumătate, garnituri de tren departe de standardele europene sunt principalele elemente care demonstrează că MTI, CFR Călători își bat joc de cetățean.

Am să prezint doar trei exemple pentru a arăta cum se circulă acum, față de anii trecuți:

- IC 562 Iași - București Nord făcea atunci 5h37min; acum face 6h57min (o oră și 20 minute în plus!).

- IC 531 Brașov - Oradea făcea atunci 7h56min; acum face 9h05min (o oră și 9 minute în plus!)

- A 1833 Iași - Cluj-Napoca făcea atunci 8h32min; acum face 9h11min (39 de minute în plus!)

Un calcul simplu ne arată cum astfel călătorii CFR pierd în medie 3 ore la 400 de km parcurși, din cauza infrastructurii feroviare dezastruoase. Această distanță este parcursă de CFR Călători în peste 7 ore, când ea ar trebui să nu dureze mai mult de 4 ore. Pentru salariați, studenți sau alte categorii socio-profesionale care parcurg o asemenea rută săptămânal, pierderea efectivă, raportată la un an calendaristic, este de aproape 2 luni! Acest timp extrem de prețios afectează nu numai viața socială și privată a acestor persoane, dar aduce pierderi imense economiei naționale.

Am să mai dau un exemplu (tot din județul al cărui electorat m-a mandatat să-l reprezint în Camera Deputaților) care este unic cred în Europa și în țările civilizate. Acceleratul 1661 parcurge distanța București Iași în 7h17min.; pe aceeași distanță (406 km) timpul de parcurs al rapidului 661 este de 7h16min. Deci, diferența dintre un tren rapid și unul accelerat pe aceeași rută și același număr de km este de doar un minut. (Probabil acest minut se datorează singurei opriri în plus pe care o face acceleratul 1661). Practic, călătorii care aleg rapidul 661, plătesc un preț mult mai mare, deși timpul parcurs nu diferă cu nimic față de acceleratul 1661. În termeni populari, acest lucru se numește hoție. Dar pe această rută mai sunt obligat să recurg la o comparație: în 1972 - deci pe vremea când încă mai funcționau locomotivele cu aburi și când transportul pe cale ferată nu era electrificat - rapidul 65 parcurgea distanța București-Iași în 5h14min., iar acceleratul 622 în 6h30min.

În paralel cu degradarea continuă a condițiilor de transport al călătorilor pe cale ferată - creșterea timpilor de parcurs, calitatea proastă a vagoanelor (renovările din ultimii ani nu reprezintă altceva decât o cosmetizare superficială), condițiile de igienă deplorabile din trenuri, lipsa unor măsuri de siguranță a călătorului, cresc frecvent prețurile la bilete. Așa înțelege guvernarea Băsescu-Boc să acopere pierderile din sistem datorate în primul rând proastei administrații din domeniu. Se încearcă limitarea pierderilor pe spinarea călătorilor. Numai în acest an se estimează că la CFR Călători pierderile se vor ridica la 174 milioane de euro.

Scumpirea biletelor de tren, scoaterea din circuit a unor trasee, condițiile tot mai precare de călătorie sunt cauzele pentru care CFR Călători a pierdut milioane de clienți și a contribuit decisiv la uriașele pierderi financiare înregistrate. Călătorii s-au reorientat spre transportul rutier, unde operatorii firmelor private - și am să dau din nou exemplul relației București-Iași - au prețuri mult mai mici: 45 de lei, față de 70 lei (minimul pe CFR) - 220 lei cât costă biletele de tren. Foarte mulți analiști sunt convinși că deliberat guvernații nu sunt interesați în normalizarea transportului călătorilor pe CFR, deoarece multe firme private de transport rutier ar fi controlate de politicieni din zona portocalie. Firme care au fost și foarte des utilizate în campaniile electorale ale PDL.

Astăzi, peste tot în lume, investițiile în infrastructura feroviară sunt o prioritate națională. Siguranța călătorilor și explozia costului petrolului au determinat statele să prioritizeze în principal sectorul feroviar. La nivelul Uniunii Europene există o strategie integrată pentru ca în 2020, statele membre să aibă un sistem eficient, performant și fiabil. În SUA, statul cu cea mai mare rețea de autostrăzi din lume, într-o perioadă de recesiune majoră, s-a hotărât să se aloce investiții de 8 miliarde de dolari în rețele de trenuri de mare viteză. În Europa, Polonia și Ungaria au demarat investiții serioase în rețeaua feroviară, în timp ce în Asia, numai China urmează să investească 292 de miliarde de dolari în următorii 10 ani într-o infrastructură feroviară colosală. Alte țări fac eforturi mari în aceeași direcție; spre exemplu, Georgia și Azerbaidjan vor crea un coridor de transport eurasiatic în următorii ani.

La noi însă, incompetența autorităților din domeniu a atins cote incredibile. Pe lista obiectivelor de investiții ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nu se regăsește refacerea sau modernizarea niciunei magistrale feroviare pe distanțe medii sau mari care să lege orașe importante.

În consecință, nu pot să nu mă întreb, în condițiile în care există fonduri europene de aproape 5 miliarde de euro alocate României pentru infrastructura de transport, de ce MTI a aruncat în derizoriu, în mod deliberat, această situație?

În concluzie, călătorii CFR simt pe pielea lor că guvernarea Băsescu-Boc încearcă să ne aducă acolo unde nici comuniștii n-au reușit. Adică să ne țină "ocupați" tot timpul, pentru a pierde din vedere incompetența, hoția și prostia lor, de care dau dovadă zi de zi!

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 26 february 2021, 3:38
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro