Relu Fenechiu
Relu Fenechiu
Sittings of the Chamber of Deputies of October 4, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.109/14-10-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
02-03-2021 (joint)
01-03-2021 (joint)
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2011 > 04-10-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 4, 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.76 Relu Fenechiu - declarație politică cu titlul: "Reorganizarea administrativ-teritorială nu se realizează peste noapte";

 

Domnul Relu Fenechiu:

"Reorganizarea administrativ-teritorială nu se realizează peste noapte"

Am aflat atât prin intermediul presei, dar și de la surse participante că în cadrul întâlnirii dintre liderii PDL s-a schițat deja planul reîmpărțirii administrativ-teritoriale a României. Nu comentez fondul planului, ci doar procedura. Reîmpărțirea administrativ-teritorială a unei țări nu se compară cu modificarea structurii unui guvern, a unui minister sau a unei instituții, fie ea una și importantă, pentru a fi decisă de către un singur partid, fie el și cel principal, din coaliția aflată la guvernare. Iar dacă acel partid reprezintă la ora actuală doar 15-18% din opțiunile de vot ale electoratului, iar la capitolul încredere procentele sunt și mai mici, este nu doar imoral, ci și inadmisibil ca acesta să fie cel care decide reorganizarea administrativ-teritorială.

O reîmpărțire administrativ-teritorială a României vizează nu doar modificări la nivelul instituțiilor, ci vizează schimbări care urmează să afecteze toți cetățenii României. Or, acest lucru nu are voie să fie decis de o mână de oameni întruniți într-o simplă ședință de partid. Nu mai suntem în anii regimului comunist, când totul se decidea la comanda unui singur om și se aproba de un grup restrâns de 10-12 persoane, câți erau în Biroul politic al PCR.

Din păcate, actuala guvernare și PDL, în special, nu țin cont de faptul că reorganizarea administrativ-teritorială vizează toți cetățenii României și se comportă exact ca și liderii PCR.

Pentru a elabora un plan de reorganizare administrativ-teritorială nu este suficientă nici măcar consultarea tuturor partidelor parlamentare - evident, PDL nu are nicio intenție de a se consulta cu cele două partide din opoziție, PNL și PSD -, ci este nevoie în primul rând să existe o amplă dezbatere la nivel național. Dar nu o dezbatere pe două-trei site-uri pe internet și organizarea a două simpozioane la care să participe câțiva reprezentanți ai societății civile, și aceia aleși pe sprânceană în funcție de gradul se simpatie față de PDL.

Nu în ultimul rând, Legea nr.3/2000 (Legea referendumului) este clară: art.13 alin.(3) prevede: "Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, orașelor și județelor se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. În acest caz organizarea referendumului este obligatorie". Practic, fiind vorba de modificarea limitelor teritoriale ale județelor, este necesară consultarea cetățenilor prin referendumuri locale în fiecare județ. Sunt convins că liderii PDL nici nu vor să audă de această consultare și vor face tot posibilul pentru ca să o evite, deși, repet, chiar dacă nu ar exista această prevedere legală, populația tot ar trebui consultată sub o formă sau alta.

Îmi este teamă că actualii guvernanți vor încerca să modifice acest articol din Legea referendumului pentru a nu se împiedica de consultările populare. Pentru că, nu-i așa, ei spun că guvernează pentru popor, susțin că sunt în slujba poporului, dar atunci când interesul de partid o cere, poporul este ocolit chiar dacă legal el trebuie ascultat.

Nu știu cum vor justifica actualii guvernanți o eventuală modificare a Legii referendumului. Ea a fost o lege bună pentru guvernul care a elaborat-o - CDR+PD+UDMR -, a fost o lege bună pentru Guvernul PSD, pentru cabinetul Tăriceanu I (din care a făcut parte și PD și UDMR), pentru cabinetul Tăriceanu II (din care a făcut parte și UDMR) și pentru guvernele Boc I și II, până acum. Să vii acum, la 14 ani după elaborarea ei, și să spui că nu mai este bună - la capitolul care reglementează consultarea în plan local, de fapt adevărata consultare a populației, pentru că vizează efectiv problemele de viață ale cetățenilor -, ar însemna un abuz foarte grav.

Nu în ultimul rând, a modifica cu un an înainte de alegeri organizarea administrativ-teritorială a țării, presupune modificări radicale și în legislația electorală, ceea ce nu se întâmplă în statele Uniunii Europene. Iar documentele Comisiei de la Veneția sunt clare în acest sens: "Ar fi necesar a se evita nu atât modificarea sistemelor de scrutin - ele pot fi întotdeauna îmbunătățite -, ci modificarea lor frecventă sau cu puțin timp (cel puțin un an) înainte de alegeri".

Ținând cont de toate aceste aspecte, solicit actualilor guvernanți să nu forțeze legile în vigoare și să demareze o amplă dezbatere privind reorganizarea administrativ-teritorială, care ar putea să se realizeze în perioada 2013-2014. O astfel de reorganizare nu se face peste noapte. Nici măcar comuniștii nu au făcut-o.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 3 march 2021, 4:12
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro