Mihai Cristian Apostolache
Mihai Cristian Apostolache
Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.114/21-10-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 12-10-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 octombrie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
    1.1 Mihai Cristian Apostolache - declarație politică referitoare la proiectul de lege care vizează modificări în legea de reglementare a activității prefectului și a instituției prefectului;

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Astăzi, vom începe cu puterea, și am să-l rog pe domnul deputat Mihai Cristian Apostolache, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, să-și prezinte declarația politică și-l rog pe domnul academician, pe distinsul nostru coleg, Anghel Stanciu, să se pregătească.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

Domnul Mihai Cristian Apostolache:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

La începutul declarației politice de astăzi, doresc să precizez că săptămâna trecută s-a strecurat o eroare în prezentarea făcută și să vă informez că inițiativa grupului de consilieri locali ai PDL din Consiliul Local Vălenii de Munte a avizat reducerea impozitului pe clădiri de la 1,5 la 1%, și nu de la 2,5 la 2%, cum apărea în prezentarea făcută.

Doamnelor și domnilor deputați,

Pe ordinea de zi a Camerei Deputaților din această săptămână se află un proiect de lege al cărui scop este acela de modificare a legii care reglementează prefectul și instituția prefectului. Mai precis, se dorește introducerea unui termen foarte redus în care prefectul să exercite controlul de legalitate asupra actelor autorităților administrației publice locale, control prevăzut atât de Constituția României, cât și de celelalte acte normative inferioare acesteia.

Conform Constituției României, prefectul este reprezentantul Guvernului în plan local și conduce serviciile publice deconcentrate din teritoriu, fiind cel care asigură controlul de tutelă administrativă asupra actelor autorităților administrației publice locale.

Controlul legalității actelor exercitat de prefect se realizează deoarece în exercitarea drepturilor conferite de autonomia locală, autoritățile administrației publice locale trebuie să se manifeste și să adopte sau să emită acte administrative în baza și cu respectarea cadrului legal național.

Controlul legalității privește atât actele administrative emise sau adoptate de autoritățile administrației publice locale, cât și contractele administrative încheiate de acestea. Sub aspect procedural, verificarea legalității actelor include mai multe etape, și anume comunicarea actelor administrative, verificarea efectivă a conformității acestora cu legea, derularea opțională a procedurii prealabile, sesizarea instanței de contencios administrativ și susținerea acțiunii în fața instanței de judecată.

Revenind la propunerea legislativă, precizăm că această modificare legislativă nu este bine-venită din cel puțin două motive: în primul rând, dacă se dorește modificarea procedurii în materia controlului de tutelă administrativă exercitată de prefect, trebuie introdusă această modificare în cadrul Legii administrației publice locale nr.215/2001 în secțiunea referitoare la actele administrative și la obligația autorităților locale de a le comunica prefectului în vederea exercitării acestuia a dreptului de verificare a legalității, sau în Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, nicidecum în legea care reglementează prefectul și instituția prefectului, mai exact articolul referitor la atribuțiile acestuia; iar în al doilea rând, numărul mare de acte administrative pe care trebuie să le verifice instituția prefectului, precum și numărul mic de personal din cadrul acestei instituții, fac practic imposibilă verificarea corespunzătoare a legalității actelor emise sau adoptate de autoritățile administrației publice locale, dacă s-ar stabili un termen redus de verificarea legalității acestora.

Fiecare dintre noi dorește o consolidare a autonomiei locale, dar această consolidare trebuie să se facă în cadrul legii, și nu în afara ei. Tocmai de aceea susțin că această propunere legislativă nu este bine-venită și, prin urmare, nu trebuie adoptată.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule coleg.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 2:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro