Plen
Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/03-11-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 24-10-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2011

2. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.22 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.15/2008, cu modificările ulterioare (Pl-x 275/2011). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 275/2011

 

Domnul Ioan Oltean:

  ................................................

Intrăm, stimați colegi, în ordinea de zi propriu-zisă.

Astăzi, conform aprobării Biroului permanent, avem în dezbatere rapoartele comisiilor permanente care cuprind respingeri ale actelor normative analizate.

Începem cu poziția 95 din ordinea de zi - Propunerea legislativă pentru modificarea art.22 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.15/2008, cu modificările ulterioare.

Dacă inițiatorul? Domnul ministru Săniuță. Aveți cuvântul, domnule ministru, în susținerea punctului dumneavoastră de vedere.

Domnul Marian-Florian Săniuță:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Permiteți-mi, înainte de a-mi prezenta susținerea pentru acest proiect, să mulțumesc Biroului permanent și domnului Mircea Toader pentru susținerea de a pune pe ordinea de zi, la unul dintre punctele fruntașe, această inițiativă.

Stimați colegi,

Onorată Cameră,

Inițiativa legislativă pe care am onoarea să v-o prezint astăzi, prevede, în esență, acordarea, anual, a cel puțin 2,5% din pib Ministerului Administrației și Internelor pentru activitățile de ordine și siguranță publică.

Această inițiativă legislativă, ținând cont de realitățile anului 2011 din România, în domeniul ordinii și siguranței publice, trebuia să fie intitulată "S.O.S. Ministerul Administrației și Internelor", sau "S.O.S. ordinea publică și siguranța cetățeanului din România Europeană".

Constituția României garantează, la art.22, dreptul la viață, precum și dreptul la integritate fizică; la art.23 - faptul că siguranța persoanei este inviolabilă, iar la art.16 se stipulează faptul că cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice.

Acestea sunt coordonatele de la care plec în susținerea acestei inițiative legislative.

Cetățenii români au dreptul de a fi apărați de stat, pentru ca ei să se poată manifesta și afirma liberi, iar între finanțarea activității de ordine publică și gradul de siguranță al cetățenilor este o legătură direct proporțională.

Ministerul Administrației și Internelor nu poate asigura desfășurarea unei activități eficiente în acest domeniu, în lipsa unei finanțări corespunzătoare.

Buna guvernare nu se poate face fără alocarea resurselor necesare activităților de ordine și siguranță publică.

Reducerea constantă în ultimii ani a bugetului alocat ministerului, de la 2,05 în 2009, la 1,52 în 2010, 1,51 în 2011, iar proiecția pentru 2012 este de 1,31% din pib, a condus la deteriorarea climatului de securitate în care trăim.

Asistăm tot mai des la furturi, jafuri, crime, împușcături ziua în amiaza mare, mare violență, corupție, migrație, prostituție, taxă de protecție, grupări de crimă organizată, droguri, refuzul de a fi primiți în Schengen, neîncadrarea, în premieră, a absolvenților promoției 2011 ai unităților de învățământ din minister, restructurare fără fond și formă, accidente și morți pe șoselele din România, adică, de fapt, ineficiență în funcționarea unor structuri ale Ministerului Administrației și Internelor, ca să nu amintesc că vedem tot mai des polițiști agresați în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu.

Strategia națională de apărare a țării consacră, la Capitolul VI punctul 6.1, "riscuri și amenințări la adresa României", printre care: "criminalitatea organizată cu caracter național, dar și transfrontalier, cu un ridicat potențial de adaptare și capacitate de acțiune crescută în contextul crizei economice, insecuritatea publică și personală, multiplicarea și consolidarea grupărilor de crimă organizată, pe fondul carențelor în funcționarea instituțiilor de impunere a respectării legii". Iar, la punctul 6.2, - "vulnerabilitățile României", aceeași strategie de apărare statuează clar "presiunile și influența pe care crima organizată încearcă să le exercite asupra instituțiilor statului, asupra mass-media și asupra unor reprezentanți ai clasei politice".

Strategia națională în domeniul ordinii publice pentru 2010-2013, aprobată de Guvern și publicată în Monitorul Oficial nr.721, fericită coincidență, în urmă cu aproape un an, în 28.X.2010, stipulează faptul că, în ultimii ani: "în România, criminalitatea a cunoscut un trend preponderent ascendent, iar sentimentul de insecuritate al cetățenilor s-a amplificat, evoluția numărului de lucrări penale și dosare cu urmărire penală începută fiind în creștere permanentă, ajungându-se ca la sfârșitul lui 2009, în Poliția Română, spre exemplu, numărul de lucrări penale să fie de aproximativ 700 de mii, al dosarelor cu urmărire penală începută de peste 425 de mii. Tot în 2009, Ministerul Public a înregistrat aproximativ 1,4 milioane dosare penale, de peste 8 ori mai multe decât în 1989 și de trei ori mai multe decât în 2000".

În 2008 și 2009, ca și în prima parte a acestui an, conflictele dintre grupările criminale devin din ce în ce mai violente, iar folosirea armelor este tot mai prezentă. Crește numărul furturilor din bănci și din case de schimb valutar, apar moduri de operare deosebite.

Mica criminalitate, criminalitatea de vitrină constituie domeniul cel mai sensibil și cu impact direct asupra cetățenilor ce sunt afectați de frecvența cu care sunt săvârșite astfel de fapte.

Amploarea, complexitatea și înalta specializare a infractorilor au definit caracteristicile criminalităților economico-financiare în perioada ultimilor ani.

Amplificarea fenomenului a fost determinată de trendul ascendent al criminalității economico-financiare, doar în 2009 fiind constate peste 80 de mii de fraude, cu prejudicii de peste 19 miliarde de roni. Trebuie remarcată în ultima perioadă periculozitatea deosebită a tipologiei grupărilor infracționale actuale, fapt care determină în plan intern și internațional amenințări reale prin: creșterea interesului pentru România a grupurilor criminale străine, cauza reprezentând-o poziția geostrategică, interferențele dintre criminalitatea organizată și finanțarea terorismului, continua specializare a grupărilor criminale, evoluția tot mai puternică din punct de vedere financiar a grupurilor infracționale, prin racordarea la rețele internaționale.

Deși România nu este o țară sursă de droguri, teritoriul țării este tranzitat de grupările infracționale specializate, în România dezvoltându-se o piață de desfacere a drogurilor pe care sunt prezente toate tipurile de droguri, inclusiv cele sintetice.

Este necesară îmbunătățirea climatului de siguranță în traficul rutier și impunerea respectării legii, în 2010, 2.377 de persoane pierzându-și viața în accidente rutiere, iar în 2009, 2.796.

Este vorba, stimați colegi, de câte o comună de dimensiuni medii ce dispare de pe hartă în fiecare an. Poate fi vorba de orice comună, din oricare colegiu din România.

Alături de problemele legate de criminalitate, securitatea cetățenilor este afectată și de dezastrele naturale sau cele produse de om. România se află în zona europeană cu risc de producere a cutremurelor devastatoare care ne pot lovi oricând, iar această realitate trebuie să conducă la îmbunătățirea dotării Inspectoratului pentru Situații de Urgență pentru acțiuni postseism, dar și pentru creșterea eficienței intervenției în caz de inundații, tot mai prezente în viața noastră, datorită schimbărilor climatice.

În concluzie, ne aflăm într-o perioadă în care majoritatea formelor de criminalitate cunosc noi tipologii de manifestare, iar starea generală de securitate a cetățeanului și a mediului de afaceri au de suferit. La aceasta se adaugă dezideratul aderării României la spațiul Schengen și granițele pe care trebuie să le asigurăm pentru toți cetățenii Uniunii Europene, respectiv ca frontierele maritimă, aeriană și terestră, aflate în responsabilitatea noastră, să asigure un spațiu unic de libertate, securitate și justiție.

În aceste condiții, stimați colegi, ținând cont de provocările prezentate pe scurt, foarte pe scurt, vă rog să fiți de acord ca Ministerului Administrației și Internelor să i se asigure o finanțare superioară, în așa fel încât să-și poată îndeplini misiunile de asigurare a ordinii și siguranței publice, să nu mai întâlnim structuri ale acestui important minister care să se zbată în lipsuri de toate felurile, de la consumabile de birou la carburant pentru autovehicule, de la dotări precare ale trupelor de intervenție la lipsa unor sedii și a consolidării statutului de funcționar public al statului român.

Pe această cale, vă chem ca prin votul dumneavoastră să contribuiți la protejarea vieții și avutului cetățenilor ce ne-au ales, să micșorăm numărul de narcodependenți, să limităm numărul de ființe traficate în sclavia modernă, să asigurăm copiilor noștri starea de siguranță în școli și pe stradă, să limităm manifestările grupărilor de crimă organizată care ne marchează viața de zi cu zi, să demonstrăm Europei că ne putem îndeplini cu succes atribuțiile ce ne revin în calitate de stat-membru al spațiului Schengen.

În esență, stimați colegi, "pentru a fi buni europeni, trebuie să fim buni români", spunea un distins politician liberal. Este momentul să demonstrăm acest lucru.

Vă mulțumesc, neîncetând niciun moment a spune: "S.O.S. Ministerul Administrației și Internelor".

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Ați ascultat o prezentare amplă a cauzelor ce au determinat această inițiativă legislativă.

Haideți să ascultăm acum și poziția celor două comisii sesizate în fond, poziție prezentată de către domnul deputat Iorguș, membru al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

Domnul Zanfir Iorguș:

Raportul comun al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, asupra Propunerii legislative pentru modificarea art.22 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.15/2008, cu modificările ulterioare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații, și propune inițiativa legislativă, conform avizului nr.1642 din 27.XII.2010.

Senatul a respins propunerea legislativă în ședința din 4 mai 2011.

Guvernul nu susține adoptarea propunerii legislative.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a avizat negativ propunerea legislativă, conform avizului nr.29/116 din 17 mai 2011.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat negativ propunerea legislativă, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a avizat negativ propunerea legislativă.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate de către membrii celor două comisii s-a hotărât, cu majoritate de voturi, 19 pentru și 9 voturi împotrivă, respingerea propunerii legislative pentru modificarea art.22 alin.(1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Administrației și Internelor și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.15/2008, cu modificările ulterioare, din următoarele considerente.

Potrivit art.21 alin.(2) din legea responsabilității fiscal-bugetare nr.69/2010, prealocarea unor sume bugetare cu destinație specială unor ordonatori principali de credite sau unor sectoare nu este permisă.

Alocările de fonduri bugetare pentru ordonatorii principali de credite sau sectoare pot fi făcute doar prin proiectul anual de buget. Stabilirea printr-un act normativ distinct, altul decât legea bugetară anuală a nivelului fondurilor bugetare ce se pot aloca unei instituții publice încalcă regulile și procedurile europene în materie bugetară.

În plus, extinderea sistemului de alocare cu anticipație a unui anumit procent din pib destinat alocațiilor bugetare pentru unele instituții publice a căror finanțare se asigură de la bugetul de stat intră în contradicție cu procedurile privind elaborarea bugetului de stat și, totodată, tinde să creeze un precedent care să conducă la generalizarea acestei proceduri, prin solicitarea aplicării lui și pentru alte instituții publice.

În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Deci, cele două comisii propun respingerea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Dacă, din partea grupurilor parlamentare?

Doamna deputat Aura Vasile, lider incontestabil al Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat. Bine ați revenit printre noi! Microfonul vi-l acordăm cu drag.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte de ședință,

Nu cred că o să fim de acord cu susținerile comisiilor reunite pentru administrație publică și pentru apărare, deoarece sunt combătute cu alte măsuri și alte date atât pe zona bugetului, cât și pe legislația care există în ultimii ani în România.

Ceea ce colegul nostru, domnul deputat Săniuță a susținut în fața dumneavoastră, susțin în proporție de sută la sută, dacă aș putea și mai mult, sută la sută, și aș pleca, dacă vreți, cu următoarea problemă: crimă organizată. Vă rog să vă aduceți aminte, de câți ani, în România, cel puțin în ultimii 21 de ani, s-a discutat atât de intens în toate speech-urile liderilor politici, în speech-urile reprezentanților Executivului, ai societății civile și ai mass-mediei, această activitate - crimă organizată.

Îmi aduc aminte că atunci când se propunea reducerea celor 10 mii de polițiști, nu pentru reorganizarea ministerului, ci pentru faptul că bugetul pe anul acesta - spuneau reprezentanții ministerului - nu putea să mai susțină acest număr de salariați ai ministerului respectiv, spuneam așa: 10 mii ei, cu 10 mii de neveste și dacă punem un singur copil, 30 de mii de guri care, de mâine, n-or să mai aibă hrană, în condițiile în care alte locuri de muncă nu există.

Am să plec de la ceea ce spunea colegul nostru, art.22 din Constituție, privind siguranța cetățeanului.

Nu se poate! Nu se poate ca astăzi, în România anului 2011, țară membră a Uniunii Europene, cei care trebuie să ne asigure această siguranță a cetățeanului, gândindu-ne la familiile noastre, la copiii noștri, la cei care ne înconjoară și, de ce nu, chiar la noi înșine; de asemenea, în acest moment mă gândesc la cei care trebuie să asigure intervențiile în misiuni speciale, cu grad de complexitate deosebit, în situații de dezastre sau la stingerea incendiilor, să împingă mașinile pentru că rămân pe drum fără combustibili, să se desființeze posturi și personal care să asigure siguranța cetățeanului, să-i dotăm cu biciclete, în condițiile în care astăzi, această crimă organizată poate este dotată cu mijloace de transport de ultimă generație.

Mă gândesc în acest moment la pompieri. Într-unul dinte sondajele recente, sondaj de opinie, această structură a ministerului apărea ca având un mare grad de susținere a populației. De ce? Pentru că sunt primii care pot să vină în ajutorul cetățenilor în momentul în care își pot pierde tot avutul și pot să fie foarte multe victime în condițiile în care, din alte cauze decât cele determinate de cetățeni, pot să apară - explozia gazelor și conductelor de gaze naturale, electricitate, fulgere și multe altele.

Ce se va întâmpla în continuare dacă acești bărbați vor trebui să împingă cisternele sau să vină cu căldărușa ca să poată stinge incendiile? Ceea ce comisia spune, în legătură cu faptul că Legea nr.69/2010 prevede că sume bugetare cu destinație specială a unor ordonatori principali de credite sau unor sectoare nu este permisă, readuc aminte că, tot în această lege, este prevăzut la alte articole și alte alineate că se pot face transferuri între ministere, atunci când apar fonduri de rezervă, atât pe munca vie, cât și pe proiecte; fonduri de rezervă la niște ministere și pot fi transferate.

Vreau să vă aduc aminte că Guvernul Boc folosește rectificarea bugetară, nu demult am asistat la acest lucru, situație care ar fi putut să rezolve această problemă, în condițiile în care autorii proiectului de lege respectă tehnica legislativă și vin cu soluții pentru a putea să se îndeplinească acest lucru.

Spuneți în continuare că extinderea sistemului. Vă readuc aminte că, prin lege, învățământul trebuie să primească 6%, iar prin noua lege a lui Funeriu, la Dispoziții finale, se poate întinde această dispoziție legală pentru sfântul așteaptă.

De aceea, tot ce a spus colegul meu, cu tot ceea ce este trecut în expunerea de motive, cu tot ce au susținut colegii mei din comisiile de specialitate ne determină să fim de acord ca această lege să fie adoptată, în condițiile în care nu votăm decât pentru siguranța noastră, siguranța copiilor noștri, pentru a putea să vorbim mai rar despre crimă organizată și de situațiile care sunt în acest moment în comunele și satele din România.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, doamna deputat. Iată, o poziție extrem de documentată, suficientă ca să vă ajute în luarea deciziei.

Dacă mai există, din partea grupurilor parlamentare luări de cuvânt? Nu mai avem.

Stimați colegi,

Vă rog să observați că suntem în situația îndeplinirii condițiilor prevăzute de art.104 din Regulamentul Camerei Deputaților și, în consecință, proiectul de lege rămâne pentru votul final din prima ședință de vot final ce va avea loc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 3:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro