Domnul Relu Fenechiu: "Guvernanții vor să schimbe harta internă a țării, dar uită să-l întrebe și pe cetățean" Actualii guvernanți, în frunte cu PDL, susțin în continuare tema modificării administrativ-teritoriale a României și comasarea alegerilor. Încălcarea prevederilor și recomandărilor Comisiei de la Veneția, costuri în plus, generarea unei confuzii în rândul electoratului sunt câteva dintre argumentele principale pentru ca actuala putere să renunțe la ceea ce și-a propus. În ultimă instanță însă, planurile actualilor guvernanți exclud din start elementul principal în cele două operațiuni: poziția cetățeanului. Să fie foarte clar: o reîmpărțire administrativ-teritorială (cuplată cu comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare) nu trebuie să se facă în interesul unui partid sau altul. O eventuală modificare administrativ-teritorială trebuie să se facă în primul rând ținându-se cont de interesul cetățeanului și complementar ținându-se cont de interesele economice. Or, pentru a vedea care este interesul cetățeanului, al comunităților locale, acestea trebuie întrebate. Pentru actualii guvernanți însă întrebarea cetățeanului nu există. Nu am auzit măcar o singură dată pe cineva din zona puterii, doar au fost lansate în spațiul public cele două teme, că este cazul să fie întrebat și cetățeanul. Și, după câte știu, nu cetățeanul este la cheremul puterii, ci guvernanții, și noi, parlamentarii, suntem în slujba cetățeanului. Nimeni din sfera puterii nu a făcut un calcul elementar și nu și-a pus întrebarea: se schimbă harta internă a României, dar care sunt consecințele? Când regimul comunist a modificat structura administrativ-teritorială a țării - trecerea de la județe la regiuni - tot fără a întreba cetățeanul, deși, și atunci, propaganda oficială susținea că lucrează în interesul acestuia, efectele negative au apărut imediat. S-au înregistrat, în primul rând, mari decalaje economice între orașe importante din România. Capitalele de regiuni au fost favorizate în detrimentul altor orașe. Acesta a fost doar vârful aisbergului, pentru că au fost și alte consecințe negative. Culmea, chiar și conducătorii comuniști și-au dat seama ulterior de eroare și au revenit la sistemul teritorial județean. Nu vreau să se înțeleagă că pledez pentru, dar o modificare administrativ-teritorială radicală nu se decide peste noapte. O astfel de decizie nu poate fi luată fără o amplă analiză și fără cântărirea avantajelor și dezavantajelor posibile, și, repet, trebuie consultat și cetățeanul. Căruia trebuie să i se explice de ce este mai bine să avem regiuni, și nu județe. Abia după ce se va face această informare, urmează consultarea, pentru ca toată lumea să se pronunțe în cunoștință de cauză. Din păcate, actuala putere nu doar că nu admite consultarea, dar o și blochează, în disprețul legii. În județele în care consiliile județene au aprobat desfășurarea de referendumuri locale, imediat reprezentanții guvernului, prefecții, au atacat în justiție decizia. Cu toate acestea, se vor desfășura în unele județe referendumuri locale, ale căror rezultate - spre deosebire de alte tipuri de referendum - sunt obligatorii. Stau și mă întreb cum vor reacționa actualii guvernanți dacă rezultatele unor referendumuri locale nu vor coincide cu intențiile lor? O reîmpărțire administrativ-teritorială și comasarea alegerilor nu poate fi decisă nici măcar de o forță politică puternică, care beneficiază de o majoritate zdrobitoare, darămite de una care mai are doar 15% sprijin în rândul electoratului, iar la capitolul încredere procentele sunt și mai mici.
|