Relu Fenechiu
Relu Fenechiu
Sittings of the Chamber of Deputies of November 8, 2011
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.131/18-11-2011

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
24-02-2021
17-02-2021 (joint)
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2011 > 08-11-2011 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 8, 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.24 Relu Fenechiu - declarație politică: "Autostrada Târgu-Mureș-Iași devine parte a rețelei TEN-T. Guvernul are datoria să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor";

 

Domnul Relu Fenechiu:

"Autostrada Târgu-Mureș - Iași devine parte a rețelei TEN-T. Guvernul are datoria să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor"

La ora actuală, nu este un secret pentru nimeni, România stă foarte prost la capitolul absorbția fondurilor comunitare. Nu face obiectul acestei declarații politice cauzele pentru care s-a ajuns în această situație. Dimpotrivă, intenționez să semnalez oportunitatea atragerii de fonduri europene nerambursabile pentru un proiect de anvergură.

În luna octombrie a.c., Comisia Europeană a publicat hărțile ce conțin noile trasee TEN-T (rețeaua transeuropeană de transport). Noua rețea rutieră de interes european corectează o mare nedreptate care exista în varianta anterioară, în care întreaga regiune de Nord-Est a României, inclusiv Iașiul, rămânea izolată de Europa de vest.

Astfel, rețeaua rutieră TEN-T include acum și tronsonul Iași - Târgu-Mureș, ceea ce va permite, în perioada 2014 - 2020, obținerea de fonduri europene nerambursabile pentru realizarea întregului coridor autostradal Oradea - Cluj-Napoca - Târgu-Mureș - Iași.

Dezvoltarea acestei axe rutiere de importanță continentală, în perspectiva Coridorului Budapesta-Odessa, va conferi avantaje geostrategice deosebite României.

Mai mult, investițiile care vizează infrastructurile cheie vor contribui la crearea de locuri de muncă și vor stimula competitivitatea Europei, într-un moment în care Europa are foarte mare nevoie de acestea.Mecanismul de conectare a Europei va finanța proiecte care vor elimina verigile lipsă din rețelele de transport, energetice și digitale ale Europei

În cadrul Mecanismului de conectare a Europei se vor investi31,7 miliarde euro pentru modernizarea infrastructurii de transport în Europa, construirea legăturilor inexistente și eliminarea blocajelor.Această investiție include 10 miliarde euro din Fondul de coeziune, rezervate proiectelor în domeniul transportului în țările de coeziune, restul de 21,7 miliarde euro fiind pus la dispoziția tuturor statelor membre pentru investiții în infrastructura de transport.Ideea este de a îmbunătăți conexiunile între diferite părți ale UE pentru a înlesni schimbul de mărfuri și de persoane între țări.

În ansamblu, pentru o perioadă bugetară de 7 ani, contribuția UE la dezvoltarea infrastructurii de transport principale va fi în mod normal de aproximativ 20% din costurile investiției. Sprijinul pentru studii individuale poate fi de până la 50%, iar pentru studii și lucrări de construcții, în cazul proiectelor transfrontaliere, de până la 40%.Restul provine de la statele membre, de la autoritățile regionale sau eventual de la investitori privați.

Există însă o condiție. Statelor membre le revine sarcina de a prezenta comisiei propuneri detaliate, finanțarea urmând să fie alocată pe baza acestora.Aceasta ar trebui să se petreacă încă de la începutul anului 2014.Nivelul exact al finanțării UE disponibile depinde, de asemenea, de detaliile propunerilor naționale.

Ținând cont de aceste elemente și de termenele agreate de Comisia Europeană, cer guvernului și tuturor factorilor de decizie în domeniu să demareze procedurile pentru începerea lucrărilor pentru autostrada Târgu-Mureș - Iași, în noile condiții în care pot fi solicitate fonduri europene, și mai departe să demareze și procedurile pentru restul coridorului autostradal Târgu-Mureș - Cluj-Oradea.

Autostrada Târgu-Mureș - Iași este o necesitate pentru zona Moldovei și reprezintă o promisiune făcută Moldovei și Iașiului încă din anul 2000. Nu în ultimul rând, în aprilie 2011, guvernul a lăsat de înțeles că există intenția de a se construi această autostradă printr-un parteneriat public-privat.

La ora actuală autostrada se află în stadiul studiilor de fezabilitate. De asemenea, nu trebuie omis nici faptul că autostrada reprezintă la nivel național aproape jumătate din lungimea coridorului autostradal Oradea - Cluj-Napoca - Târgu-Mureș - Iași, care trebuie realizat, fiind parte integrantă în modulului de transport european Ungaria-România-Ucraina. Deci în acest caz este vorba de o obligație a României.

Orice întârziere în demararea procedurilor, ne poate duce în situația de a pierde din cuantumul finanțărilor sau de întârziere a alocării fondurilor, ceea ce ne-ar pune într-o situație extrem de neplăcută.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 26 february 2021, 4:06
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro