Domnul Relu Fenechiu: "Cu legea pre lege călcând" Am criticat în nenumărate rânduri intenția Guvernului Boc de a comasa alegerile parlamentare cu cele locale. Am arătat în nenumărate rânduri că prin comasarea alegerilor consecințele vor fi dramatice: rezultatul scrutinelor va fi viciat din cauza haosului ce se va înregistra în ziua votării în secțiile de votare. Am criticat în nenumărate rânduri și faptul că guvernul intenționa - această intenție s-a materializat deja - să ocolească dezbaterile din Parlament privind noua legislație electorală, apelând la metoda angajării răspunderii. Constat - fără să fiu surprins însă - că Proiectul de Lege privind comasarea alegerilor pentru care Guvernul își angajează răspunderea încalcă fără drept de apel unele legi privind procedurile elementare. Cel mai grav act normativ încălcat este Legea nr.52 din 21 ianuarie 2003, privind transparența decizională în administrația publică. La art.6. (alin.1) al acestei legi se spune că "În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administrației publice are obligația să publice un anunț referitor la această acțiune în site-ul propriu, să-l afișeze la sediul propriu, într-un spațiu accesibil publicului, și să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administrației publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informații". La alin.(4) al aceleiași legi se prevede că "La publicarea anunțului, autoritatea administrației publice va stabili o perioadă de cel puțin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice", iar la alin.(8) se precizează că "În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfășoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuție". De ce am enumerat aceste trei prevederi din Legea nr.52/2003. Pentru că, în expunerea de motive a Legii privind comasarea alegerilor parlamentare cu cele locale se spune, negru pe alb, sub semnătura primului-ministru Emil Boc, că "Transparența proiectului de act normativ a fost asigurată potrivit dispozițiilor Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică". Faptul că nu s-au respectat cele trei prevederi - obligatorii - din Legea nr.52/2003 este vizibil. Și nu am să apelez la articole din presă care au demonstrat acest lucru, ci chiar la site-ul Ministerului Administrației și Internelor. Pe data de 1 decembrie a fost postat pe site un proiect de lege privind comasarea celor două tipuri de alegeri. Pe 6 decembrie, a fost postat pe site-ul MAI un alt document, intitulat "Propuneri de modificare admise, în principiu, la Proiectul de Lege... privind comasarea alegerilor". Acest al doilea document conține modificări drastice ale primului proiect postat pe site-ul MAI. Aceste documente se aflau inclusiv luni, 19 decembrie, pe site-ul MAI. Îmi este aproape imposibil să cred că respectivele documente au fost supuse dezbaterii publice conform Legii nr.52/2003. Pentru simplul motiv că nu a existat timpul fizic necesar. Dar nu acesta este aspectul principal. În Parlamentul României a fost înregistrat pe 12 decembrie 2011 un al treilea proiect de lege, care este diferit față de cele două variante de pe site-ul MAI. Pe această a treia variantă și-a angajat guvernul răspunderea. Variantă care nici măcar cu ajutorul vreunei baghete magice nu avea cum să fie supusă consultărilor societății civile. Suntem deci în fața unui fals - este vorba de expunerea de motive existentă pe site-ul Camerei Deputaților - și în fața angajării răspunderii pe o lege pentru care nu s-au respectat deloc procedurile privind transparența decizională. Dar acesta este modul obișnuit de lucru al Guvernului Boc.
|