Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 12 iunie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.45/15-06-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 12-06-2012 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 12 iunie 2012

2. Respingerea Raportului de activitate al Societății Române de Televiziune și contul de execuție bugetară pe anul 2011.

 

Doamna Roberta-Alma Anastase:

  ................................................

La primul punct din ordinea de zi este înscris Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune și contul de execuție bugetară pe anul 2011.

Am să-l invit la microfon pe vicepreședintele Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților pentru a prezenta raportul comun al Comisiilor pentru cultură ale Parlamentului României.

Vă rog.

Domnul Victor Socaciu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Raport comun privind Raportul de activitate și contul de execuție bugetară al Societății Române de Televiziune pe anul 2011.

Comisia pentru cultură, artă și mijloace de informare în masă a Senatului și Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților s-au reunit în ședință comună pentru a dezbate documentul sus-menționat.

Ședința Comisiilor pentru cultură a avut loc în data de 12 iunie 2012. Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe 2011 este structurat pe următoarele capitole: "Sinteza activității" pe 2011, "TVR în context european", "Peisajul legislativ", "Exercitarea misiunii publice prin programe", "Programe de știri și sport", de asemenea, Capitolul VI - "Dezvoltarea online a televiziunii publice", Capitolul VII - "Marketing și vânzări", "Comunicare de organizație", "Relații cu publicul", "Serviciul Relații Internaționale" și "Obiective pe termen scurt și mediu".

Raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2011 a fost dezbătut de cele două Comisii pentru cultură ale Parlamentului în prezența președintelui-director general, domnul Alexandru Lăzescu, și a unor membri ai Consiliului de administrație al SRTV.

Domnul Lăzescu a făcut o prezentare a raportului de activitate, după care membrii comisiilor au dezbătut acest raport. Au luat cuvântul, din partea Senatului: domnul președinte Sergiu Nicolaescu, domnul secretar Radu-Alexandru Feldman, doamna senator Lia-Olguța Vasilescu și domnii senatori Georgică Severin, Gheorghe Bîrlea și Cristian Țopescu, iar din partea Camerei Deputaților: doamna președinte Raluca Turcan, deputatul Victor Socaciu, domnul secretar Florin Pâslaru, doamna secretar Cornelia Brândușa Novac și domnul deputat Mădălin Voicu.

Opiniile membrilor celor două comisii au fost preponderent negative. Au fost reproșate conducerii Societății Române de Televiziune situația financiară calificată drept dezastruoasă, scăderea ratingului canalelor postului public de televiziune și managementul considerat ineficient.

După încheierea dezbaterilor, comisiile reunite au procedat la votarea Raportului de activitate pe anul 2011 al Societății Române de Televiziune, rezultatul fiind următorul: 16 voturi împotriva avizării Raportului de activitate al TVR, precum și două abțineri.

Membrii Partidului Democrat Liberal din cele două Comisii pentru cultură nu au participat la vot.

Astfel, Comisiile pentru cultură ale celor două Camere au hotărât să propună plenului Parlamentului respingerea Raportului de activitate și a contului de execuție bugetară a SRTV pe anul 2011.

Mulțumesc.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul deputat Toader, pe procedură.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Am ascultat raportul pe 2011. Cred că succesiunea logică era să ascultăm întâi raportul pe 2010, să se prezinte raportul pe 2010, și apoi, sigur, să ne spunem un punct de vedere, eventual, vot și apoi cel din 2011. Nu putem sări peste un an de zile numai pentru că avem un raport pe 2011, să avem niște obiective politice neapărat.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vă rog.

Domnul Victor Socaciu:

Vreau doar să vă spun, domnule deputat Toader, că nu v-a împiedicat nimeni să aduceți și să avizați sau să nu avizați raportul pe 2010. Ați avut majoritate, puteați să faceți acest lucru. Oricum, în comisie s-a discutat și acest raport și s-a dat un aviz favorabil acelui raport pentru anul 2010.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Domnul deputat Toader și după aceea domnul deputat.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Aia am știut și eu, că ați discutat în comisii și raportul pe 2010. Voiam un punct de vedere. Cel puțin trebuie să fie și acolo un raport, chiar dacă este numai verbal, măcar să fie expus: am fost de acord, nu am fost de acord. Dar cred că nu putem trece peste un an de zile fără să discutăm sau măcar să ne spunem un punct de vedere.

Foarte bine. Vă rog să spuneți: "În raportul pe 2010..." Spuneți cinci cuvinte acolo, șapte cuvinte, dar spuneți ceva.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Bun. Vă mulțumesc.

Vreau să fac precizarea că la ședința comună a Parlamentului au fost invitați toți membrii Consiliului de administrație din SRTV, precum și președintele-director general, domnul Alexandru Lăzescu.

Din partea SRTV, dorește să intervină cineva pentru a-și exprima un punct de vedere? Nu există solicitări în acest sens.

Doamna președinte a Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă din Camera Deputaților, vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Pot să ofer o explicație. Președintele-director general nu a primit invitația de a participa la ședința de plen. Știu că este în Parlament și, dacă îl anunțăm, sunt convinsă că va veni să susțină un punct de vedere. (Discuții, rumoare, vociferări)

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă președinte,

Domnule președinte,

Directorul general a fost invitat. Este obligația Domniei Sale să vină. Nu este obligația Domniei Sale să vorbească în plenul Parlamentului. El susține punctul de vedere al consiliului de administrație în cadrul Comisiilor pentru cultură reunite, de la Camera Deputaților și Senat.

Vă rog frumos să supuneți la vot raportul comisiilor reunite.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Bun. Înainte de a-l supune la vot, întreb grupurile parlamentare dacă sunt intervenții.

Doamna deputat Raluca Turcan, vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc foarte mult.

Doamnă președinte,

Domnule președinte,

Vreau să justific de ce membrii PDL ai Comisiilor pentru cultură din Camera Deputaților și Senat nu au participat la acest vot.

În opinia noastră, există un viciu de procedură. Evident că plenul este suveran, evident că plenul poate să voteze demiterea acestui consiliu de administrație, după cum se anticipează. Însă de fiecare dată până acum - și sunt membră a acestei comisii din anul 2004 - rapoartele de activitate au fost dezbătute odată cu raportul Comisiilor reunite pentru buget, finanțe privind contul de execuție bugetară.

Am înțeles că cei care au pus pe ordinea de zi acest punct sunt îngrijorați de situația financiară a televiziunii publice. Dacă sunt îngrijorați de situația financiară a televiziunii publice, cred că ar fi avut obligația să analizeze cu atenție și contul de execuție bugetară, și raportul Comisiilor pentru buget, finanțe. Nu s-a întâmplat lucrul acesta.

Art. 39 din Legea nr. 41/1994 prevede și spune explicit că rapoartele de activitate în plen se dezbat odată cu avizul Comisiilor pentru cultură și avizul Comisiilor pentru buget, finanțe.

Din acest motiv, pentru că nu s-a respectat procedura și am dorit ca în cadrul Comisiilor pentru cultură să ținem cu dinții la un regulament, să ținem cu dinții la respectarea legii, noi nu am participat la acest vot.

Evident că, așa cum spuneam la început, există o decizie politică privind televiziunea publică. Dacă nu ar fi fost o decizie politică, atunci, aceste instituții meritau o dezbatere amănunțită. Meritau ascultate argumentele oferite de conducerea acestei instituții și, cu siguranță, o parte din membrii consiliilor de administrație ar fi meritat un tratament corect și constructiv.

Știți că eu nu am participat la votarea actualului Consiliu de administrație. Probabil că v-ați întrebat de ce nu am participat, pentru că a fost susținut de o coaliție din care făceam parte. Nu am votat actualul Consiliu de administrație pentru că am considerat că va deveni o victimă în cel mai scurt timp, odată cu pierderea guvernării acelei coaliții. Am considerat că, pentru a fi totalmente depolitizată, profesionalizată și respectată și pentru a deveni un reper, televiziunea publică are nevoie de o nouă lege. Ca atare, am propus o nouă lege, însă o parte dintre cei care acum clamați politizarea televiziunii publice și susțineți demiterea politică a raportului de activitate ați respins acea lege.

Cea mai bună soluție ca o instituție să nu fie politizată este să nu mai existe posibilitatea demiterii consiliilor de administrație după evaluarea anuală a rapoartelor. Angajații acestor instituții, în loc să-și facă treaba, în loc să fie încurajați să se manifeste profesionist, stau și se uită cum evoluează majoritățile parlamentare și cum evoluează majoritățile în consiliile de administrație. Este un lucru dăunător și este un lucru care va produce consecințe pe termen lung.

Poate că acum, având majoritate parlamentară, veți fi bucuroși. L-am demis pe Sassu, ne punem omul la televiziunea publică. Dar să știți că, pe termen lung, acea persoană desemnată să conducă această instituție și consiliile de administrație vor deveni victime clare ale unei legi proaste și ale unui vot dat de o majoritate în Parlamentul României.

Nimeni nu a avut răbdare astăzi în comisiile de specialitate să analizeze situația economică pe fond, pentru că asta se clamează acum, că televiziunea publică este într-un dezastru financiar. Nimeni nu ține cont că actualul Consiliu de administrație, așa cum spuneam, victimă, a preluat televiziunea publică la o datorie de 61 de milioane, cu contracte antamate de 38 de milioane, cu un contract colectiv de muncă ce prevede salarii compensatorii pentru disponibilizări și, de asemenea, prime de Paști, de vacanță și ce mai puteau solicita angajații acestei instituții. Această situație nu a început cu actualul Consiliu de administrație - ce în curând va fi demis -, această situație vine din anul 2006.

De altfel, dacă spunem că acest Guvern și această majoritate parlamentară sunt unele corecte, ar trebui să respectăm rapoartele instituțiilor publice. Curtea de Conturi a derulat un control la televiziunea publică și arată negru pe alb că această situație financiară este una preluată și începută în anul 2006 și perpetuată în timpul consiliilor care s-au succedat.

Vreau să vă spun că sunt om politic, dar, pe de altă parte, sunt un om care tot timpul a fost preocupat de ceea ce am putea crea pe termen lung la televiziunea și la radioul public. De aceea am dorit o lege nouă și de aceea mă simt și responsabilă de ceea ce se întâmplă astăzi în televiziunea publică, pentru că noi am fi putut preveni cu toții - că sunteți USL, că suntem PDL, că suntem din alte partide -, am fi putut preveni, dacă ofeream o lege nouă care să depolitizeze, o lege nouă care să ofere pârghii consiliului de administrație să-și facă treaba și să poată să ofere o cheltuire corectă a banului public. Nu s-a întâmplat lucrul acesta.

Mai mult decât atât, sunt oameni în consiliile de administrație care au participat la toate voturile din aceste consilii, care s-au derulat din anul 2006, și nu i-am auzit luând atitudine, nu i-am auzit manifestându-și îngrijorarea cu privire la situația financiară decât acum, când s-a schimbat puterea politică. Dați-mi voie să cred că votul de astăzi este o ultimă redută a asaltului început la alegerile locale. Cred că se dorește înfigerea stegulețului roșu sau de ce culoare o fi el în vârful televiziunii publice, fără să se țină cont de angajații din această instituție, de membrii consiliului de administrație care vor veni și care vor fi stigmatizați la un moment dat de jocuri și interese politice pentru că legea este slabă. Lucrul acesta vă rog să vi-l asumați.

Am auzit la un început de preluare a guvernării că nu se dorește soluție politică pentru televiziunea publică, că se dorește o lege nouă. Ați avut posibilitatea să facem o lege nouă. Poate că nu a fost perfectă, însă, dacă nu vom obține un consens la nivelul clasei politice care să ne permită pe termen lung să creăm un cadru astfel încât Televiziunea și Radioul - care o să intre în colimatorul dumneavoastră, sunt convinsă - să devină repere de profesionalism, de imparțialitate în societatea românească, să știți că noi, ca oameni politici, nu ne-am făcut datoria în privința acestor instituții.

Evident, veți spune - așa cum am auzit - că este o chichiță de procedură, că este un pretext pentru a nu participa la vot. Deopotrivă, îmi doresc ca în Comisiile pentru cultură să fie urmărite interesele acestui domeniu, îmi doresc să fie respectate Regulamentul și legea. Și de aceea colegii din PDL nu au participat la acest vot și nu vor participa nici în plen. Dacă vreți să-i decapitați politic pe cei din conducerea Televiziunii, este decizia dumneavoastră. Îmi pare rău că s-a ajuns la această situație, îmi pare rău că s-a procedat așa și în alți ani. Și Televiziunea, și Radioul să știți că merită un statut demn, un statut care să le permită să fie profesioniști și să se manifeste ca profesioniști.

Mai este un aspect, oarecum ilar. Știți că pe ordinea de zi a plenului nu se află raportul din 2010, dar în Comisiile pentru cultură a fost votat raportul pe anul 2010. Ca să vă dați seama până unde merge politicianismul, printr-un vot în Comisiile pentru cultură s-a apreciat favorabilă activitatea Televiziunii în anul 2010, dar a devenit proastă în 2011, când, de fapt, toate problemele financiare existau și în 2010, toate acuzațiile făcute anterior cu privire la televiziunea publică existau și pentru anul 2010. Dar nu contează. Contează că astăzi dorim să dăm un vot.

Dați-mi voie și mie, dați-ne voie și nouă, celor din PDL, să nu participăm astăzi la acest vot și să ne manifestăm încă o dată părerea de rău că, odată cu schimbarea majorității, de fiecare dată se repetă un comportament politic dăunător.

Vă mulțumesc. (Aplauze la Grupul parlamentar al PDL)

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Din partea Grupurilor parlamentare ale USL, era doamna...

Nu? Nu.

Bun. Alte intervenții?

Nu mai sunt. Vă rog.

Domnule senator Rușanu, vă rog.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Foarte scurt și câteva remarci. În primul rând, colega mea spunea că nu se ține cont de angajații din această instituție. Este foarte adevărat acest lucru. Această instituție are 3 200 de angajați, care sunt plătiți din bani publici, care își primesc salariile, dar care, în același timp, se uită la contractele de colaborare care sunt făcute în afara instituției, cu băieții deștepți, pentru că și Televiziunea Română are și ea băieții ei deștepți. Aceste contracte de colaborare înseamnă 2,5 milioane de euro pe an, pe lângă cei 3 200 de angajați.

Într-adevăr, au fost pierderi și în 2009, și în 2010, și în 2008. În 2009, pierderea era de 40 de milioane, în 2010, pierderea este de 162 de milioane. Deci, de la un an la altul, creșterea pierderii a fost de 500%: în 2010 față de 2009.

Spuneam că Televiziunea Română are și ea băieții deștepți. Atâta timp cât un post de televiziune are venituri din reclamă și publicitate de numai 4% din volumul veniturilor, acel post de televiziune este falimentar din start. Niciun post comercial de televiziune sau de radio nu s-ar putea întreține cu 4% venituri din publicitate. Restul, de 96%, sunt alocații de stat și, cu toate acestea, are pierderi de peste 162 de milioane. Aceasta este realitatea din Televiziunea Română. Este o realitate tristă, unde băieții deștepți își fac mendrele așa cum vor ei.

Se politizează această instituție? Poate da, poate nu, dar această politizare excesivă din ultimii trei ani de zile nu a înregistrat-o nicio altă guvernare de până acum. Din cauza acestui management defectuos, din cauza acestor cheltuieli exacerbate, propunem astăzi schimbarea managementului și un vot negativ Raportului de activitate al Televiziunii Române.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Între timp, a venit și domnul Lăzescu. Dacă doriți să spuneți câteva cuvinte.

Domnul Alexandru Lăzescu - președintele-director general al Televiziunii Române:

Mulțumesc.

Am să fac o intervenție foarte scurtă și, bineînțeles, nu voi dori să intru în detalii. Cert este însă că, dacă discutăm onest, problemele de fond din Televiziunea Română sunt vechi. Ele au în spate cauze și subiective, și obiective. Repet, am spus-o și în comisii, există un raport al Curții de Conturi, pe care vă invit să-l parcurgeți și dumneavoastră, și care radiografiază, după părerea mea, destul de bine ceea ce s-a întâmplat în Televiziunea Română în ultimii ani.

Spuneam că sunt cauze și obiective, și subiective. Spuneam că veniturile din publicitate sunt în jur de 10%. Sigur că sunt mici, dar trebuie să vedem contextul în care ne mișcăm.

A spus domnul senator Rușanu mai devreme că a fost o pierdere de 50 de milioane. La nivelul euro, ne duceam undeva, în jur de 15 milioane sau 12 milioane de euro. Gândiți-vă că piața de publicitate a căzut din 2009 la jumătate. Dar, cum spuneam, în Televiziunea Română, lucrurile au început de mai multă vreme. Pot să vă spun doar că între 2005, 2006 și 2010, cheltuielile cu personalul au crescut cu aproape 50%. Astea sunt însă... De ce spun lucrul ăsta? Și repet, am intrat în mandat..., un management de criză, în care am intrat cu 61 de milioane de euro deficit acumulat și cu o scrisoare de garanție de 5,4 milioane de euro pentru un contract cu MBC Universal, care putea fi executată pe loc. Am reușit să evităm această criză. Dar problemele de fond nu se vor rezolva așa. Avem nevoie de o altă abordare. Sunt de acord cu vocile din societatea civilă și vă invit și pe dumneavoastră să regândiți din temelii cadrul de organizare al televiziunii publice, pentru că, dacă nu o vom face, nu se va întâmpla nimic. De fiecare dată când e o schimbare politică, va fi schimbat și consiliul de administrație. Nu se poate ca o instituție să poată funcționa rezonabil, în condițiile în care, din doi în doi ani, schimbăm consiliile de administrație.

Ceea ce vă spun e rațional. Nu ține și nu arăt cu degetul, neapărat, un anumit segment al politicii. Lucrul ăsta s-a făcut în ultima perioadă și nu e în regulă.

Deci, din acest punct de vedere, cred că trebuie să regândiți fundamental felul în care arată legea care reglementează televiziunea publică. Cred că acest tip de vot politic, care, în mod evident, se dă de fiecare dată, nu e în folosul instituției și cred că ar trebui să ieșim din acest cerc vicios.

Atâta... Nu voiam să intervin mai mult.

Vă mulțumesc, oricum, pentru atenție.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Acum am să supun la vot raportul Comisiilor reunite pentru cultură, prin care se cere respingerea raportului de activitate al Televiziunii Române.

Voturi pentru?

Vă rog! Vă rog!

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu (din sală):

Nu se supune la vot. Este raport de respingere.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Deci încă o dată repet. Supun la vot raportul Comisiilor pentru cultură, prin care se propune respingerea raportului de activitate al Societății Române de Televiziune. Deci raportul comisiei. Acesta se supune, în mod uzual, la vot.

Domnule Toader, vă rog. Nici dumneavoastră nu ați înțeles?

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Eu am înțeles bine, dar raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe 2010 îl supuneți la vot?

Din sală: Raportul comisiei se supune la vot.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Bun. Raportul Comisiilor pentru cultură se referă la raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe 2011 și pe acesta îl supun la vot. Prin raport se propune respingerea.

Doamna Raluca Turcan, pe procedură.

Doamna Raluca Turcan:

Pe procedură de vot.

Eu știu că miza este 2011, însă știți că o să rămânem cu acest raport pe 2010 pentru o altă ședință de plen și o să fie cel puțin jenant, dacă nu... pentru dumneavoastră să votați pozitiv, așa cum sugerează majoritatea din comisiile reunite, după un raport ulterior, care a fost votat negativ. Gândiți-vă!

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Domnule Dușa, vă rog.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna președinte,

Îi rog pe colegii noștri să fie atenți atunci când se aprobă ordinea de zi a plenului reunit. Ordinea de zi a fost aprobată.

Ați venit cam târziu, doamna deputat, să faceți alte propuneri.

Doamna Roberta-Alma Anastase:

Bun! Haideți să votăm. Încă o dată, supun la vot raportul Comisiilor pentru cultură, prin care se propune respingerea raportului de activitate al Societății Române de Televiziune.

Voturi pentru raportul Comisiilor pentru cultură?

Rog secretarii să numere.

240 de voturi pentru raport.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

(Intervenție neinteligibilă din sală)

Da. Au anunțat deja că nu participă la vot.

4 abțineri.

Raportul Comisiilor pentru cultură a fost adoptat. Prin urmare, raportul de activitate al Societății Române de Televiziune pe anul 2011 a fost respins.

Vreau să fac următoarea precizare. Vreau să vă reamintesc faptul că, potrivit art. 46 alin. (7) din Legea nr. 41/1994, consiliul de administrație al SRTV este, astfel, demis de drept.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 16:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro