Elena Gabriela Udrea
Elena Gabriela Udrea
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/05-10-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 25-09-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.38 Elena Gabriela Udrea - declarație politică cu subiectul: "Schimbarea Legii urbanismului ar fi o catastrofă edilitară";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Doamna Elena Gabriela Udrea:

"Schimbarea Legii urbanismului ar fi o catastrofă edilitară"

După Revoluție, în România, s-a instalat un veritabil haos urbanistic, rezultat al mentalității că oricine poate construi orice și oriunde, dacă are bani. Interesul public a fost călcat în picioare, surclasat de interesul privat. Așa se face că, îndeosebi în orașe, s-au pierdut sute, dacă nu mii de hectare de spațiu verde în detrimentul unor coloși de beton, metal și sticlă. Mai mult, s-au demolat mii de clădiri cu valoare arhitectonică deosebităpentru a se face loc unor kitsch-uri, zone clasice s-au transformat în amalgamuri diforme de clădiri și, mai grav, multe dintre acestea nu sunt nici măcar bine construite, fiind un veritabil pericol publicîn caz de cutremur.

Acest haos a fost posibil din cauza unei legislații deficitare, care nu oferea foarte multe pârghii instituțiilor administrației centrale sau locale, dar și a unei greșite înțelegeri a ceea ce înseamnă dezvoltarea urbanistică și lipsa de respect față de istorie și valorile patrimoniului arhitectural național. Dacă peste toate acestea se adaugă indolența și coruptibilitatea funcționarilor statului, avem un tablou complet al motivelorpentru care s-a ajuns aici. Avem toate argumentele necesare pentru a ne dori o schimbare în bine.

Din punct de vedere legislativ, aceasta s-a produs. De la 1 februarie 2012 a intrat în vigoare modificarea legislației urbanismului propusă de Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului în mandatul meu ministerial.Aceasta este mult mai restrictivă și limitează posibilitățile de construcție pentru clădiri și ansambluri de clădiri care nu respectă limitele înscrise în Planurile de Urbanism General.Practic, am interzis posibilitatea de a genera, la inițiativa oricărui privat, planuri de urbanism zonal (PUZ) derogatorii de la cele de urbanism general (PUG), astfel că acum nu se mai pot construi turnuri de 30 de etaje în locuri în care se prevedea doar P+4 și nici ansambluri rezidențiale acolo unde exista o zonă industrială, pentru că derogările pe care le obțin "investitorii" nu sunt numai cu privire la volumetrie, ci și cu privire la destinația construcțiilor. Dar am interzis și aberanta intrare în legalitate, care înseamnă că poți cere să ți se legalizeze o construcție ridicată fără autorizație sau care încalcă oricât de grav limitele autorizației de construire obținute. Ca exemplu, dacă ai construit 10 etaje în loc de trei,poți cere apoi primăriei să îți aprobe intrarea în legalitate a imobilului. Întrebarea legitimă este de ce să te mai complici să respecți procedurile legale dacă tot nu ți se aplică nicio sancțiune în situația în care le ignori?

Modificarea Legii urbanismului de către MDRT în mandatul meu a reprezentat un pas înainte în direcția stopării haosului urbanistic, dar și a rechinilor imobiliari, care puteau astfel să construiască orice și oriunde, cu condiția să aibă buzunarele suficient de adânci pentru a-i "motiva" pe consilierii locali sau generali în aprobarea propriilor PUZ-uri sau PUD-uri.

Schimbarea legislativă produsă în timpul mandatului meu de ministru al dezvoltării regionale și turismului a fost unanim apreciată de cetățeni și de societatea civilă. Reglementarea domeniului construcțiilor și imposibilitatea construirii de clădiri prin comiterea de abuzurisunt mari plusuri obținute în ultimii ani.Aceste modificări legislative s-au făcut cu dificultate și după lungi dezbateri publice și conflicte politice. Ar fi o gravă eroare dacă aceste progrese ar fi, practic, anulate dedorința USL de a se reveni la varianta legislativă dinainte de 2008. Aceasta a produs atâtea deservicii, mai ales în orașele mari, încât va fi nevoie de zeci de ani pentru a fi reparate.

Încercarea de acum de a modifica din nou cadrul legislativ are în spatele său interesele unor sponsori ai USL, care doresc să construiască mai mult decât permite legea, în locuri interzise, cum ar fi spațiile verzi, dar mai ales plajele de la Marea Neagră. De altfel,propunerea de modificare a articolului 32 din Legea urbanismului aparține, în mod real, primarului Constanței, Radu Mazăre. Acesta dorește controlul total și unic al autorizării construcțiilor, mai ales în zona stațiunii Mamaia și în mod special pe plajă. Amintesc faptul că am reușit să anulăm în instanță PUZ-ul gândit de Mazăre pentru stațiunea turistică de interes național Mamaia, prin care prevedea construcții pe plajă, construcții de treizeci de etaje, ocuparea spațiilor verzi și supraaglomerarea distructivă a acesteia. Dați-mi voie să mă întreb, retoric, firește, ce șpagă s-ar putea lua din autorizarea unor blocuri de locuințe de lux ori hoteluri pe zona de plajă a stațiunii. Unii spun că ar fi vorba de milioane de euro.

USL arenevoie de reinstalarea unui sistem în care puterea decizională privind construcțiile în zonele de interes național să revină consiliilor locale.

Argumentul inițiatorilor modificării legislative privind lipsa Planurilor de Urbanism General actualizate este de-a dreptul pueril. De mai bine douăzeci de ani autoritățile locale nu sunt în stare să își gândească strategia de dezvoltare urbanistică și să își aprobe planurile urbanistice, lăsându-le la interesul investitorilor privați. Se știadin 2010 de intenția de a modifica Legea urbanismului și de imposibilitatea folosirii PUZ-urilor pentru modificări. Timp de doi ani, toate primăriile din țară au avut timp să realizeze PUG-urile, dar nu au făcut nimic, pentru că nu îi interesează.

Faptul că noua conducere a Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului nu acționează pentru a opri această adevărată crimă împotriva ordinii urbanistice conduce la ideeacă interesul public a fost demult abandonat. Din păcate,la fel ca și în cazul Cazinouluidin Constanța sau al Halei Matache, se dă dovadă de un servilism maxim pe linie politică.Noua conducere a MDRT nu are ca scop gestionarea domeniului construcțiilor și protejarea interesului public, ci deservirea clientelei politice.

Voi cere și printr-o interpelare un punct de vedere în acest sens, pentru că nu este normal ca principala instituție care ar trebui să reglementeze în domeniul construcțiilor să stea pasivă când are loc o asemenea agresiune legislativă.

Fac un apel către societatea civilă să ia atitudine. Altfel, se vor trezi cu toții că parcurile și monumentele istorice dispar, pentru a lăsa loc construcțiilor unor rechini imobiliari care au reușit să cointereseze câțiva primari și consilieri locali.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 6:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro