Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.87/05-10-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 25-09-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 septembrie 2012

10. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.124/2011 pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială (PL-x 59/2012). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 59/2012

 

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

  ................................................

6. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2011 pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială. Proiectul de Lege nr.59/2012.

Potrivit prevederilor art.115 din Regulamentul Camerei Deputaților, acest proiect de lege urmează să fie dezbătut în procedură de urgență.

Conform prevederilor din Regulament, urmează să trecem la dezbaterea proiectului de lege.

O să rog inițiatorul sau reprezentantul inițiatorului să ia cuvântul.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Am intervenit acum, înainte de a începe dezbaterea pe acest proiect de lege, cu aceeași problemă. Acum suntem în opoziție. Am luat cuvântul și când eram la guvernare, pe aceeași temă. Știu că este greu să tipăriți un raport de o sută și ceva de pagini; și să-l scanați și să-l puneți pe site, este greu. Dar, totuși, suntem în anul 2012, iar după cunoștințele mele, la toate comisiile se lucrează pe calculator. Deci, postarea pe site-ul nostru, ca să putem urmări în formă electronică orice raport, nu ia mai mult de cinci minute. Deci, nu ia mai mult decât cinci minute!

Punctul de vedere al grupului, evident că va fi susținut de expertul nostru, domnul Kerekes, în domeniu, și o să ni-l spunem, dar noi, ceilalți membri ai grupului, nu avem cum să urmărim acest raport; nu avem cum să știm, decât în conformitate cu cei care, mă rog, au participat la comisie, ce conține acest raport.

Ca atare, ne vom da raportul sau nu ne vom da raportul, fără ca să fim în cunoștință de cauză.

Există o nouă conducere a Camerei Deputaților, și vă rog să încercați să se observe acest lucru, și prin acest simplu fapt de a avea rapoartele urmăribile măcar prezent site-ul Camerei Deputaților, atunci când începem dezbaterea.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat Árpád, aveți perfectă dreptate. Vă promit că, în ședința de astăzi a Biroului permanent, voi lua o decizie în această privință.

Dați-mi voie să finalizez. Aveți perfectă dreptate. Nici nu vreau să contest. Toți deputații trebuie să primească, în acest secol, măcar în format electronic această chestiune.

Secretarul general îmi spune că pe site există. Dar o să mă ocup ca fiecare deputat să-l primească pe căsuța poștală electronică, pe care o are înregistrată de când a depus jurământul, în 2008.

Are cuvântul reprezentantul inițiatorului.

O să vă cer permisiunea... Procedură?

Domnule Călian, aveți cuvântul pe procedură.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog să nu fiți supărat pentru că solicit această luare de cuvânt.

Subscriu asupra celor afirmate de antevorbitorul meu, și are perfectă dreptate. Însă, în mod concret, pentru că acest proiect este extrem de important și a suferit modificări - Guvernul Ponta a depus amendamente - consider că nu-l putem dezbate și urmări cu maximă seriozitate, neavând măcar un exemplar pentru fiecare grup parlamentar.

În consecință, vă propun, în numele Grupului parlamentar al PDL, să amânăm dezbaterea acestui proiect până în momentul în care vom avea măcar un exemplar, astfel încât să urmărim cel puțin amendamentele. Iar când le vom avea, sigur, revenim cu acest proiect de lege.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu v-am spus ce spune Secretariatul General, și au verificat și colegii mei: se află pe site-ul Camerei Deputaților. Obligația... Dacă dumneavoastră nu știți să accesați www.cdep.ro, nu este vina mea.

Acum, vă rog frumos. Nu v-am dat cuvântul. Eu vă dau cuvântul. Vă rog frumos să luați loc în sală și o să vă dau cuvântul.

Domnule deputat, v-am răspuns. Ați făcut subscriere la subscriere. I-am spus domnului Árpád că fiecare căsuță poștală electronică va primi, începând de săptămână viitoare, când voi discuta cu secretarul general.

Dați-mi voie să continui procedura. Vă rog frumos, citiți Regulamentul!

Domnule deputat Călian, vă rog frumos să citiți Regulamentul. Dacă nu îl știm, îl vom citi împreună, dar după ce se termină ședința de plen. Pas cu pas.

Are cuvântul doamna ministru Câmpeanu, din partea inițiatorului.

Și vă mulțumesc foarte mult pentru înțelegere, doamnă.

Doamna Mariana Câmpeanu (ministrul muncii, familiei și protecției sociale):

Sigur, trebuie să precizăm, de la început, că inițiatorii acestei ordonanțe de urgențe nu a fost Guvernul actual, ci a fost Guvernul Boc, nu știu care număr. Dar am să vă prezint puțin ce a însemnat ordonanța de urgență a Guvernului nr.124/2001 pentru modificarea și completarea unor serii întregi de acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială, și astfel s-a modificat Legea nr.61/1993 privind alocația de stat pentru copii, Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, Legea nr.7/2007, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copilului, modificată și completată prin Legea nr.132/2011, Legea nr.277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, toate cu modificări ulterioare.

În esență, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124 a reglementat ca principale aspecte următoarele: raportarea beneficiilor de asistență socială, respectiv alocația de stat pentru copii, pentru susținerea familiei, venitul minim garantat și indemnizația pentru creșterea copilului și stimulentul lunar la un indice social de referință și aplicarea unor coeficienți sociali de inserție și introducerea, ca și condiție de menținere a drepturilor, plata taxelor și impozitelor locale către bugetele locale de către persoanele care sunt îndreptățite la beneficii sociale, în vederea implementării unor prevederi din Legea asistenței sociale.

nu vreau să fac comentarii, această ordonanță și-a produs efecte în societatea românească, efecte mai puțin favorabile în ceea ce privește nivelul de trai al populației și, mai ales, în ceea ce privește grija pentru copii.

Ca atare, în cadrul dezbaterilor parlamentare, au fost propuse amendamente. Dacă îmi dați voie?

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog.

Doamna Mariana Câmpeanu:

Au fost propuse amendamente cu care Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale a fost de acord. Aceste amendamente vizează, ca aspecte prioritare, flexibilizarea condiției de achitare a impozitelor și taxelor locale. Astfel, verificarea se va face doar în cazul familiilor și persoanelor singure, care au drepturi stabilite de cel puțin 6 luni, și vor fi excluse de la această verificare familiile monoparentale.

De asemenea, se reglementează o perioadă de grație de 60 de zile, în care se pot plăti aceste datorii către bugetele locale, timp în care beneficiarul își poate primi dreptul.

Și am să-i rog pe colegii mei de la Comisia pentru muncă și protecție socială să-și aducă aminte că aceste lucruri le-am precizat în Comisia pentru muncă și protecție socială, de mult timp, pentru că nu este posibil să dai o lege azi, și mâine să-i oprești un drept, fără să aibă timp, măcar, să ia la cunoștință despre prevederile legii.

Stabilirea cuantumului indemnizației pentru creșterea copiilor la 85% din media veniturilor nete ale persoanei, cu menținerea limitelor minime și maxime, respectiv de 1.200 și 3.400 de lei, dar, în același timp, cu dreptul de a beneficia de concediu până la..., cu dreptul de acordare a stimulentului de inserție și pentru persoanele care au optat pentru concediu până la împlinirea copilului a vârstei de 2 ani.

Considerăm că este absolut normal ca o mamă, în funcție de posibilitățile pe care le are la un moment dat, să hotărască dacă mai rămâne în concediu sau se întoarce la profesia pe care o are.

Eliminarea limitării la trei nașteri a situațiilor pentru care se acordă concediul și indemnizația pentru creșterea copiilor și acordarea indemnizației pentru creșterea copiilor pentru toate situațiile care conduc la acordarea acestui drept.

De asemenea, mi s-a părut că trebuie să fim de acord cu acest amendament care s-a produs în Comisia pentru muncă, pentru că nu cred că cineva are dreptul să limiteze dreptul unei familii de a avea câți copii dorește și, mai ales, de a o ajuta pentru creșterea lor.

Acordarea sumei suplimentare de 600 de lei pe perioada suprapunerii cazurilor în care persoana se află cu un copil în perioada de concediu și indemnizație, și naște, adoptă, sau ia în plasament sau tutelă un alt copil. Această reglementare va asigura aplicarea unitară a deciziei Curții Constituționale și va avea efecte doar pentru situațiile aflate în plată sau pentru cele care se vor produce după adoptarea legii.

Dacă raportul comisiei o să conțină o serie întreagă de alte amendamente, să știți că ele sunt numeroase. Conținutul de fond acesta este, dar a trebuit să fie făcute corelații, pentru că ați văzut câte legi au fost modificate. Și, de aceea, a trebuit, în profunzime, să luăm articol cu articol ca să putem să le corelăm.

Față de cele menționate, susținem adoptarea proiectului de lege așa cum este prezentat în raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă ministru,

Vă mulțumesc și eu.

Dau cuvântul reprezentantului Comisiei pentru muncă și protecție socială pentru prezentarea raportului.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea pe fond în procedură de urgență a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.124/2011 pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele favorabile din partea Consiliului legislativ, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Comisiei juridice, de disciplină și imunități, Comisiei pentru sănătate și familie, Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, precum și Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială în scopul îmbunătățirii cadrului legal existent și al corelării cu noile dispoziții din acest domeniu, prevăzute în Legea-cadru a asistenței sociale nr.292/2011.

Aceste acte normative au fost deja enunțate: Legea nr.61/1993 privind alocația de stat pentru copii, Legea nr.416/2001 pentru venitul minim garantat, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor și, în sfârșit, Legea nr.277 privind alocația pentru susținerea familiei.

Cuantumurile beneficiilor de asistență socială prevăzute în actele mai sus-menționate sunt stabilite în raport de indicatorul social de referință prin aplicarea unui indice social de inserție.

Comisia propune plenului aprobarea proiectului de lege în vederea asigurării unei protecții sociale adecvate familiilor cu copii sau cu persoane cu handicap, ale căror venituri nu sunt suficiente pentru asigurarea traiului zilnic, precum și pentru eliminarea birocratizării excesive, prin efectuarea unei singure anchete sociale pentru drepturi stabilite în același timp pentru o familie.

Menționez că proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, proiectul fiind adoptat de Senat în condițiile art.115 alin.(5) Teza a III-a din Constituția României republicată.

În fine, Camera Deputaților este Cameră decizională potrivit prevederilor art.75 din Constituția României.

În urma dezbaterilor, comisia vă propune admiterea cu modificări a proiectului de lege.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt câteva modificări operate în ultimă instanță, erori materiale, pe care sunt nevoit să le aduc la cunoștința plenului și, totodată, vă rog să mandatați, dacă mai există asemenea erori, Departamentul legislativ pentru a le îndrepta în urma dezbaterilor acestui proiect.

La punctul 1, poziția 20 din raport, la art.II...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule vicepreședinte,

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Vă rog!

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu intrăm pe fond.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Nu pe fond. Sunt câteva erori materiale.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Le spunem la momentul la care discutăm fiecare articol, cum intrăm în raportul comisiei.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Cum considerați.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este rugămintea mea, nu acum la început. Și atunci o să vă rog frumos să interveniți pentru claritate.

Bănuiesc că ele, mi-ați explicat că sunt în plus față de raport. Văd că sunt în plus față de raport.

Dumneavoastră urmăriți raportul, ca și mine, și la punctul respectiv o să vă rog frumos să interveniți.

Domnule deputat (Se adresează domnului Tinel Gheorghe.) vă repet, citiți, vă rog frumos, articolul. Vă rog din suflet să-l citiți. Vă rog eu frumos. Vi-l citesc și eu, dacă vreți, că văd că nu dați paginile unde trebuie. Art.91. Păi, noi pe art.91: "Ordinea de zi și programul de lucru aprobate se transmit în scris și pe suport electronic deputaților și grupurilor parlamentare și se afișează la sediul Camerei Deputaților în aceeași zi în care au fost aprobate de Comitetul liderilor grupurilor parlamentare."

Eu l-am întrebat pe domnul secretar general, pe care cred că nu puteți să-l acuzați de partizanat politic, și m-a informat că există pe site-ul Camerei Deputaților. Obligația dumneavoastră, vă repet, conform Regulamentului, este să le aveți în față, ați primit și calculatoare, ați primit tot ce vă trebuie.

Vă rog frumos, aveți cuvântul la procedură.

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Îmi cer scuze, dar cred că citim greșit din Regulament.

Eu invoc art.97 alin.(3), care spune că: "Raportul se transmite Biroului permanent, care va asigura multiplicarea și difuzarea acestuia Guvernului, deputaților și inițiatorilor, cu respectarea termenului prevăzut la art.69 alin.(2)."

Și la art.69 alin.(2), ne spune că: "Raportul va fi imprimat și difuzat deputaților cu cel puțin cinci zile în situația în care Camera Deputaților este Cameră decizională."

Or, noi, în momentul de față, n-avem raportul.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat,

Eu v-am spus că dumneavoastră citiți, mai săriți un cuvânt.

Domnul Tinel Gheorghe:

Nu, vă spun fondul, domnule președinte.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu n-aș vrea să am un dialog cu dumneavoastră. Dacă vreți să mă ascultați.

Înainte de a trece la procedura legislativă, eu v-am citit secțiunea dedicată cu celeritate de către Comisia de modificare a Regulamentului la începutul sesiunii, care se numește "Ordinea de zi și programul de lucru ale Camerei Deputaților", Secțiunea a 2-a. Noi pe aceea ne bazăm.

La procedura legislativă, ați omis, din neatenție bănuiesc, că nu pot să vă acuz pe dumneavoastră de altceva, semnalul de procedură de urgență, care reduce termenul respectiv și pe care dumneavoastră l-ați stabilit printr-o cutumă nouă, și noi îl respectăm.

Trei. Articolul pe care dumneavoastră l-ați ridicat nu are nicio legătură cu ceea ce discutăm noi.

Cu tot respectul pe care-l am pentru dumneavoastră, cu tot respectul!

Dacă ați avea dreptate, vă dau dreptate, că n-am nicio problemă să vă dau dreptate.

Continuăm.

Domnul deputat Neacșu, pe procedură, vă rog frumos.

Domnul Marian Neacșu:

Îmi pare, nu mi-am programat să am o intervenție pe procedură la tema asta, dar, dat fiind modul în care se derulează lucrurile, e clar că trebuie să și răspund.

Ceea ce țin în mână este raportul acestui proiect legislativ, numărul 59, și vă asigur că nu l-am obținut pe sub mână. El a fost trimis la grupul meu parlamentar așa cum cred că a fost trimis și la grupul dumneavoastră parlamentar. În măsura în care n-ați intrat în posesia lui, nu mai este deja problema noastră.

Mai mult decât atât, acest proiect legislativ a fost introdus ieri în ședința de Biroul permanent sub rezerva depunerii raportului și știți foarte bine că aceasta este o procedură uzuală. Avem raportul, deci cred că discuțiile pe această temă sunt superflue.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și cum dumneavoastră n-ați fost ieri la Biroul permanent... Secretarul general, v-am spus, nu are partizanat politic și am încredere în domnul Barbu. Dacă spune că a fost distribuit liderilor grupurilor parlamentare și membrilor Biroului permanent, să știți că a fost distribuit. Am încredere în Domnia Sa.

Până acum nu mi-a demonstrat că a avut alte manifestări, chiar și când eram în opoziție, să știți, domnule deputat.

Continuăm.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul? Domnul deputat, aveți cuvântul.

Doamna Aura Vasile, din partea Grupului Progresist, doamna Pocora, din partea Partidului Național Liberal, și domnul Dan-Mircea Popescu, din partea Grupului PSD.

O luăm în ordine descrescătoare, cu Uniunea Democrată a Maghiarilor din România. Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Kerekes Károly:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Așa cum ați auzit din prezentarea făcută de doamna ministru Câmpeanu, cât și din raportul comisiei, prezentat de către domnul președinte Popescu, acest act normativ, respectiv Ordonanța nr.124/2011 aduce în bloc o serie de modificări la mai multe acte normative din domeniul asistenței sociale.

Grupul nostru parlamentar, al UDMR-ului, a manifestat o atenție deosebită față de aceste modificări pe care le considerăm bine venite și sunt în beneficiul asistaților social.

În mod deosebit, am urmărit evoluția situației în ceea ce privește acordarea indemnizației pentru creșterea copilului. Noi, de ani de zile, suntem de părere că trebuie să revenim de la cifra de 75% - cuantumul de 75% - la un procent mai mare în ceea ce privește cuantumul indemnizației pentru creșterea copilului.

Deci, putem constata cu satisfacție că amendamentul nostru, care s-a întâlnit, de fapt, cu propunerea guvernului actual, a fost adoptat de către comisie.

La fel, noi, de ani de zile, insistăm pentru eliminarea discriminării care există la acordarea indemnizației pentru creșterea copilului în raport cu numărul nașterilor. Considerăm că este inechitabil să fie acordate aceste indemnizații numai pentru primele trei nașteri.

Noi am propus eliminarea acestei situații și tot cu satisfacție am constatat că această comisie care a dezbătut proiectul de lege în fond - de altfel și comisiile care au dat avizul au fost de acord cu acest lucru - a fost eliminată această situație.

Deci amendamentul nostru a fost acceptat.

În aceste condiții, este bine înțeles că Grupul parlamentar al UDMR susține acest act normativ.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Doamna deputat Aura Vasile, Grupul parlamentar Progresist, se pregătește doamna Cristina Pocora din partea Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal.

La dezbateri generale, doamna deputat.

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Această inițiativă legislativă a stârnit multe polemici în cadrul dezbaterilor din cadrul Comisiei pentru muncă și protecție socială a Camerei Deputaților.

Vreau să evidențiez stoicismul și, dacă vreți, devotamentul doamnei ministru Mariana Câmpeanu pentru felul în care a obligat, până la urmă, parlamentarii din comisie să se adune în timpul vacanței parlamentare pentru a lua în dezbatere amendamentele, atât ale parlamentarilor, cât și ale ministerului pe care Domnia Sa îl conduce.

Are foarte multe lucruri care corectează o lege nedreaptă, care a fost dată la un moment dat de guvernele anterioare, în condițiile în care încearcă doar să corecteze, pentru că doamna ministru a spus că vor urma modificări care într-adevăr să poată să atingă tema acestui proiect de lege care se numește Legea asistenței sociale.

Mi-aduc aminte cu cât tam-tam a fost lansată această lege, care, teoretic, nu a făcut decât să vină și să asuprească pe cei mai necăjiți, iar unele din tezele cuprinse în acest proiect de lege aduceau, la un moment dat, a hazard.

Fac trimitere la două lucruri. Faptul că ajutorul social era condiționat cu plata taxelor și impozitelor în condițiile Codului fiscal, Legii Codului fiscal. Vreau să spun că modificările care au fost propuse ca o primă instanță, până când ele vor fi modificate mai bine în favoarea cetățenilor, au fost propuse de către Guvern în condițiile în care se dă acea perioadă de grație de șase luni, în condițiile în care trebuie să recunoaștem că orice cetățean din această țară trebuie să-și plătească taxele și impozitele.

Un alt lucru care a fost luat în discuție la această teză a fost și situația celor care nu au proprietăți, deci nu au de plătit taxe și impozite, dar sunt legați de administrațiile locale prin contracte de chirii, contracte de concesiuni sau altele, în condițiile în care am putea să spunem că această categorie este mai năpăstuită decât prima categorie. De ce? Pentru că în categoria a doua, în momentul în care au totuși de plătit taxe pe proprietate, prima categorie include lipsa acestora.

Un alt lucru care mi s-a părut corect, dacă vreți, ca o îndreptate a unei greșeli majore, a fost modificarea care s-a făcut la art.9.

Art.9, în legea Guvernului Boc, stabilea că doar primele trei nașteri la o femeie care este angajată - deci, încă o dată - femeia angajată care-și plătește toate taxele, în condițiile Legii Boc, se spunea că ai voie să naști de trei ori și doar la primele trei nașteri ai dreptul la concediu și indemnizația și stimulentul de inserție, iar dacă ai născut a patra oară, a patra oară nu mai ai aceleași drepturi, în condițiile în care al patrulea născut în familie n-ar mai fi cetățean cu aceleași drepturi ca născuții unu, doi și trei.

Doamna ministru a îndreptat acest lucru, în condițiile în care știu că a avut multe întâmpinări din partea Ministerului de Finanțe, dar cred eu că, în acest moment, cel puțin prin acest lucru, s-a făcut mare dreptate celui de-al patrulea născut într-o familie, care, teoretic, nu mai acorda aceleași șanse de drepturi ca și cetățean cu drepturi depline față de poziția primului născut, celui de-al doilea și celui de-al treilea.

De asemenea, remarc felul în care s-a raportul ministerul față de persoanele cu handicap și corecțiile care au fost făcute la asuprirea - dacă vreți - acelor mai necăjiți din această țară și care au suportat cu foarte, foarte multă greutate perioadele trecute și care încă nu s-au finalizat.

Aș vrea să cred că, prin modificările pe care doamna ministru le-a propus în legile ulterioare privind modificarea lui 448, Legea persoanelor cu handicap, prin modificările care vor fi aduse și - dacă vreți - ca sume în noul buget privind tot ce este cuprins în această lege a asistenței sociale, va trebui într-adevăr, cei care sunt asistați social, să aibă asistență socială, iar acest guvern, un guvern cu orientare social-democrată, dar și liberală, dar în condițiile social-democrației știm foarte bine că trebuie să avem grijă de cetățeni, iar un guvern să guverneze pentru cetățeni, și nu pentru alte interese.

Grupul nostru va vota acest proiect de lege.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult, doamna deputat.

Doamna deputat Cristina Pocora din partea Grupul parlamentar al PNL. Se pregătește domnul deputat Dan-Mircea Popescu, din partea Grupului social-democrat.

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Guvernarea PDL a fost o guvernare a nedreptăților, iar guvernarea USL iată că vine să îndrepte o serie din aceste nedreptăți, să stopeze o serie din tăierile pe care cei de la PDL ni le-au dat în acești ani.

Practic, prin această lege, îndreptăm acea lovitură dată "mămicuțelor și bebelușilor", cum ne-a spus cineva la un moment dat, respectiv mamelor și copiilor, indemnizația pentru creșterea copilului redusă la 75% și corelarea plății impozitelor locale cu indemnizația pentru creșterea copilului.

În cadrul Comisiei pentru muncă și protecție socială din Camera Deputaților, în toți acești patru ani, am încercat să-i convingem pe cei de la PDL că trebuie să susținem mamele și copiii și că indemnizația pentru creșterea copilului nu este un buzunar, o rezervă din care PDL-ul să ia bani și să dea către clientela politică. Însă nu am reușit.

Iată că acum reușim să aducem o serie de modificări, o serie de amendamente care să îmbunătățească puțin situația în ceea ce privește mamele și copiii și respectarea drepturilor acestora.

Sigur că nu sunt toate măsurile pe care eu mi le-aș fi dorit, sigur că mi-aș fi dorit să nu mai existe plafonul, doar că, în acest moment, cu aceste modificări, reușim să ne încadrăm în bugetul pe care l-am primit moștenire pentru acest an de la guvernanții PDL. Și aș sublinia aici câteva lucruri pe care o parte le-au subliniat și colegii mei, dintre amendamentele adoptate. Practic: stabilirea cuantumului indemnizației pentru creșterea copilului la 85% din media veniturilor nete ale persoanei; acordarea stimulentului de inserție și pentru persoanele care au optat pentru concediu până la împlinirea, de către copil, a vârstei de doi ani - practic, acest amendament vine să susțină copilul, pentru ca părinții să rămână alături de el până la vârsta de doi ani; de asemenea, verificarea plății impozitelor și taxelor locale doar în cazul familiilor și persoanelor singure, care au dreptul stabilit de cel puțin șase luni, pentru evitarea oricărei discriminări, și excluderea de la această verificare a familiilor monoparentale; corectarea unei nedreptăți, prin stabilirea unei perioade de grație de 60 de zile pentru cei care și-au achitat impozitele locale aferente anului precedent, timp în care pot achita această datorie și astfel se poate evita suspendarea plății indemnizației, așa cum s-a decis de către Guvernarea PDL prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.124/2011; includerea, în cadrul perioadelor asimilate, a perioadei de frecventare a programului educațional de tip "A doua șansă". Până acum, după cum știți, în această legislatură, noi am introdus să primească indemnizație pentru creșterea copilului și mamele eleve și studente, și acum, prin aceste modificări, introducem și mamele care sunt în programul "A doua șansă". Acele mame care merg la școală puțin mai târziu.

De asemenea, cum s-a spus și aici, eliminarea limitării la trei nașteri a situațiilor în care se acordă concediu și indemnizația pentru creșterea copilului.

După cum știți, până la acest moment, se primeau concediul și indemnizația pentru creșterea copilului doar pentru primele nașteri. De la al patrulea copil în sus, eu, mamă angajată - dacă doream să am al patrulea, al cincilea copil - nu mai putea să am acest concediu și indemnizația plătită de către stat, ceea ce mi se pare o nedreptate și o discriminare, mai ales când vorbim despre creșterea natalității și nevoia de a crește natalitatea în România.

De asemenea, asigurarea posibilității pentru persoana singură, care are în întreținere copil cu dizabilitate gravă, de a beneficia simultan atât de indemnizația lunară, cât și sprijinul lunar, acordate în baza art.31 și 32 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2010.

Și un alt element pe care l-au adus amendamentele aprobate de noi în cadrul Comisiei pentru muncă și protecție socială și susținute de Ministerul Muncii, vizează eliminarea birocratizării excesive, un fenomen de care ne plângem cu toții atunci când avem de-a face cu instituțiile statului.

Stimați colegi,

Este o lege bună pentru acest moment, o lege care vine să corecteze nedreptăți.

De aceea, cred că trebuie să o susținem cu toții, pentru că mamele și copiii au nevoie de această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc și eu, doamna deputat.

Domnul deputat Dan-Mircea Popescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, după care se pregătește domnul Petru Călian, din partea PDL.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Așa cum s-a subliniat deja, este o lege extrem de bună pentru acest moment pe care societatea românească îl traversează.

După ce Guvernul Ponta a reușit să restituie o parte din tăierile salariale, după ce acest guvern a reușit să restituie gradual contribuția de asigurări de sănătate luate pe nedrept pensionarilor, iată că venim cu această corecție majoră la Legea-cadru a asistenței sociale din România, punctele importante considerându-le această majorare a indemnizației de creștere a copilului de la 75 la 85% din venitul net, un lucru extrem de important, pe care, iată, Guvernul Ponta îl realizează începând cu data de 1 octombrie 2012.

În sfârșit, un al doilea lucru: renunțarea la această condiționare a acordării de concediu de creștere a copilului și a indemnizației de creștere a copilului doar pentru primii trei copii din familie.

Iar un al treilea lucru important este această flexibilizare a posibilităților de plată a beneficiarilor de ajutor social, a acelora care au de plătit, la rândul lor, taxe și impozite locale, o flexibilizare a perioadei în care aceștia sunt obligați la plata respectivelor impozite și taxe.

Deci iată lucruri importante care atestă faptul că Guvernul, pe lângă obligațiile asumate de creștere economică, de creare a locurilor de muncă, se apleacă și asupra unor măsuri de protecție socială atât de necesare - repet - societății românești în momentele pe care ea le traversează.

Din acest punct de vedere, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat este de acord cu aceste modificări aduse Legii asistenței sociale și respectiv ordonanței de urgență a guvernului, mulțumind, din acest punct de vedere, atât reprezentanților Ministerului Muncii, Ministerului Finanțelor, dar și colegilor din Comisia pentru muncă, ce preț de câteva luni au stăruit asupra acestui proiect extrem de important.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc mult, domnule deputat.

Domnul deputat Petru Călian, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am ascultat cu multă atenție luările de cuvânt pe marginea Ordonanței nr.124, ordonanță emisă în anul 2011 de către Guvernul condus pe atunci de domnul Emil Boc.

Aș dori să fac doar câteva precizări.

În primul rând, vă rog să nu confundați faptul că această ordonanță, cu acele măsuri la care dumneavoastră ați făcut referire, a fost emisă acum un an și jumătate.

Anul 2012 este un alt an bugetar, iar în urma măsurilor luate de către Guvernul Boc, beneficiem cu toții acum de un alt buget, de venituri mai mari, de spațiu fiscal care să permită rezolvarea acestor probleme, pentru că măsurile, sau, de fapt, o parte din măsurile luate prin Ordonanța Guvernului nr. 124 au fost măsuri temporare. Este foarte bine că găsim soluții, dar, repet, pe un spațiu fiscal al anului 2012, creat de același guvern, pe care dumneavoastră l-ați criticat.

Mai mult de atât, pe de altă parte, lăudați această lege care aprobă Ordonanța nr. 124. Prin acest fapt, recunoașteți că această ordonanță, în ansamblul ei, a fost necesară, iar ea este mult mai cuprinzătoare și modificările sunt multiple, pentru că vizează multe, multe acte normative.

Aș mai dori să fac o precizare vizavi de faptul că dumneavoastră spuneați că deja ați rezolvat problema acelor rețineri, asigurările sociale, la pensii. Nu ați rezolvat-o, este o măsură în curs de rezolvare, în totalitatea ei, pentru că aceste rambursări de bani curg până în 2016. Mai mult de atât, tot dumneavoastră, cei care astăzi sunteți la putere, ați menționat faptul că în clipa în care veți fi la guvernare veți da banii înapoi, veți reîntregi salariale. Ați constatat faptul că există dificultăți, ați luat această măsură doar parțială, deși spațiul fiscal era pregătit și pentru reîntregirea salariilor, însă doresc să scot în evidență faptul că reîntregirea totală a salariilor promisă pentru începutul anului 2013 este în pericol, în condițiile în care dumneavoastră nu veți vota bugetul pe 2013. Nu veți mai putea asigura spațiul fiscal sau, cu alte cuvinte, banii necesari, pentru a putea onora această promisiune.

Am spus aceste lucruri pentru a fi sinceri până la capăt și pentru a încerca să explicăm faptul că acele măsuri temporare pot fi corectate și acceptăm aceste amendamente, fapt pentru care nu vom vota împotrivă, din contră, nu suntem împotriva mamelor, nu suntem împotriva creșterii natalității, suntem pentru, însă în condițiile în care economia permite acest lucru. Or, dacă am găsit soluții, sigur, vom vota pentru aceste amendamente.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, nu v-a pronunțat numele. Păi, nu puteți, nu pot să vă dau drept la replică, că nu suntem în 2009 și 2010, cu tot respectul.

Atunci, dintr-o anumită parte se dădea dreptul la replică. S-a contrazis singur domnul deputat, nu vă mai speriați. După ce se închid acestea, dar când interveniți pe...

Conform prevederilor art.120 din regulament, urmează să aprobăm timpul efectuat dezbaterii acestui proiect de lege. O să-l rog pe domnul vicepreședinte să ne propună acest...

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Domnule președinte, fiind un proiect extrem de important, vă propun maximum 10 minute.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Zece minute. Procedural, ar trebui să supunem la vot.

Rog colegii mei deputați să-și pregătească cartelele. Să înceapă votul, da.

Cu 84 de voturi pentru, o abținere și un vot împotrivă, a fost aprobat.

Pe procedură, doamna Cristina Pocora. Un minut.

Aveți cuvântul.

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Domnule președinte,

Voiam să precizez doar că guvernarea PDL nu a luat nicio măsură economică care să genereze bani la buget, au luat bani de la noi prin tăieri, stopând aceste tăieri, iată că se găsesc bani ca să îndreptăm acele nedreptăți pe care le-au făcut.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc.

Procedură, nu? Vreți procedură la procedură. Sunteți guvernarea PDL? Nu, domnule Călian, sunteți guvernarea PDL?

Numai domnul Boc poate să vină să ne spună. Aveți pe procedură, nu?

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Dați-mi voie să nu dialoghez cu dumneavoastră decât în cadrul regulamentar, păi, așa din bancă....

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, eu v-am întrebat dacă sunteți guvernarea PDL, pentru că doamna Pocora s-a adresat guvernării PDL.

Procedură doriți, da? Am înțeles. Procedură.

Aveți cuvântul.

Domnul Petru Călian:

Vă mulțumesc pentru că-mi dați cuvântul așa cum prevede regulamentul.

Pe procedură, măsurile luate de Guvernul Boc se reflectă acum prin această firavă creștere economică, dar în mod implicit prin creșterea veniturilor. Or, acest lucru nu-l putem ignora, chiar dacă nu vă convine.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

A, aveți...

Vă mulțumesc foarte mult.

Intrăm... se trece la dezbaterea pe articole.

O să vă citesc amendamentele admise, dacă dumneavoastră aveți obiecții la ele.

Articol unic. Textul propus de comisie, amendamentul nr.2, se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr.124 din 27... pentru modificarea și completarea unor acte normative care reglementează acordarea de beneficii de asistență socială, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.938 din 30 decembrie 2011, cu următoarele modificări. Dacă aveți obiecții?

Dacă de la punctul 3 la punctul 10 aveți obiecții? Dacă nu, trecem mai departe.

Dacă de la punctul 11 la punctul 20 aveți... Domnule Árpád și... Domnul Dan-Mircea Popescu, vă rog frumos aveți cuvântul.

Domnule deputat, este același amendament... vă rog frumos?

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

La poziția 20 din raport, vă spuneam, există câteva erori materiale pe care dorim să le îndreptăm.

La art.II, după punctul 8 se introduc două noi puncte, 81 și 82, dupπ cum urmeazπ: 8╣ - "în forma prezentată de raport"; 82 - la art. 20 alin.(1), lit. c) se modifică și va avea următorul cuprins: "lit. c) în cazul în care, după verificarea prevederilor art.18 alin. (3) se constată că beneficiarul ajutorului social nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de lege".

Vă mulțumesc, acestea sunt.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, îl considerăm aprobat.

Domnule Márton Árpád-Francisc, vă rog frumos.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

N-am dorit să vin primul la microfon, pentru că din intervenția doamnei ministru, a domnului președinte am crezut că se va face și aici o corectură. Și a doamnei Pocora.

Am două probleme, una la punctul 14 și una la punctul 17.

Doamna Pocora a zis că...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

14 primul, da?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da, încep cu 14. A zis că este o eliminare a birocrației. Și, într-adevăr, la modificarea alin.(3) din 3 luni când trebuia să fie verificat se face la 6 luni. E corect, în același sistem. Numai că cetățeanul care, conform textului inițial, trebuia să vină din 6 în 6 luni cu o declarație, acum va trebui să vină din 3 în 3 luni. Asta s-a dorit sau este doar o eroare? Pentru că, din punctul meu de vedere, nu numai cetățeanul are o obligație în plus din 3 în 3 luni, față de 6 în 6 luni, ci și autoritatea are de contabilizat din 3 în 3 luni, de trecut în registru, de urmărit toate aceste declarații.

Pentru o corelare, eu propun să fie și aici... să rămână din 6 în 6 luni, și atunci e corect, depun din 6 în 6 luni și verific din 6 în 6 luni. E și birocrație mai mică, e și mai logică această intervenție cu rămânerea... Deci asta este propunerea mea. Evident, față de amendamentul propus de comisie, deci solicit menținerea textului alin.(1) în forma inițială. Vă rog s-o supuneți votului și voi reveni și la 17, inițială. Vă rog s-o supuneți votului și voi reveni și la 17.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Din ceea ce înțeleg eu, și vă rog frumos să mă contraziceți, și doamna ministru, în loc de un set de documente la 3 luni...

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

...se face la 6 luni. Obligația celui care primește ajutorul social este ca la jumătatea perioadei să depună, să ia de la primărie, să depună la primărie un document. Eu cred că s-a redus birocrația. Dar, în același timp, și cel care primește ajutorul social, măcar la jumătatea perioadei, trebuie să îndeplinească o procedură, din ceea ce citesc eu în art.141, are obligația de a depune de a depune din 3 în 3 luni de zile la primăria localității, o declarație pe propria răspundere.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, deci orice...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Depunerea unei declarații pe propria răspundere nu este creșterea birocrației.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Ba da, pentru că orice declarație trebuie luată în considerare, trebuie înregistrată. Evident, se putea ca asta să se fi dorit...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu cred că este o chestiune mai simplistă decât să faci documentația și să faci ceea ce se numește ancheta socială la 3 luni.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și la alin.(6) să avem termenele din textul inițial, în corelare cu textul adoptat de comisie în alineatul...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Comisia? Nu, nu cere asta, nu ați înțeles.

Domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Domnule președinte,

În ceea ce privește ancheta socială, ați sesizat corect, domnule președinte, de la 3 luni cât era până acum termenul, aceasta se duce la 6 luni, deci este o reducere, nu, a birocrației. Deci de la 3 luni, impunem ancheta socială ca obligație la 6 luni. Deci este o primă chestiune.

Cealaltă... sigur, amendamentul a fost făcut împreună cu ministerul de resort, nu ne opunem din punctul nostru de vedere de a rămâne 6 luni, dacă și ministerul este de acord.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ministerul... Onoratul minister?

Doamna Georgeta Bratu (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Explicația este următoarea. Dacă s-ar face din 6 în 6 luni, declarația nu ar mai avea sens, pentru că la 6 luni se face anchetă socială. Atunci, oamenii, dacă intervin schimbări în situația lor, trebuie să declare pe propria răspundere că aceasta s-a înfăptuit și atunci suntem în ordine când se face ancheta socială, dar, până la desfășurarea anchetei sociale, din 3 în 3 luni trebuie să declare situația, dar fără documente. Deci e o simplă formalitate care să responsabilizeze persoanele respective pentru obținerea venitului. Oricum, la 6 luni se va face ancheta socială. Dar, dacă se suprapun, atunci nu mai au niciun sens ambele operațiuni.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna ministru, eu știam despre ce e vorba și cred că propunerea din textul de lege venită de la comisie este una corectă. Ancheta socială... să știți că în momentul în care iei ajutorul social nu te mai obligă să faci o declarație pe propria răspundere. Dacă, în intervalul acela de 0-6 luni, cel care a solicitat acest ajutor are o problemă poate să facă o declarație pe propria răspundere.

Eu vă propun să mergem pe această variantă.

Domnule Călian?

Domnule deputat Árpád, deci dumneavoastră doriți în felul următor: ca în loc de 3 în 3 luni, să aveți 6 în 6 luni, pentru că alt amendament, conform regulamentului, eu nu pot să...

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nici nu mi-am dorit altceva decât menținerea textului și, în mod evident, am o intervenție și la punctul 17 cum...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dumneavoastră spuneți așa, că aveți un amendament, că nu aveți amendament, domnule deputat?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, orice deputat are dreptul să intervină pe dezbaterea unui proiect de lege...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

... acolo unde există amendamente. Și dacă nu sunt de acord cu amendamentele, dumneavoastră trebuie să supuneți votului amendamentul comisiei. Dacă trece, bine, dacă nu trece, atunci cade. E simplu. Și, cu un singur vot ați rezolvat problema. Oricum, aveți majoritatea și puteți să mergeți mai departe. Și doresc să...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu aș vrea să inventez...

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Nu, nu, asta este procedura legală. Că, altfel, ar trebui să supuneți votului fiecare amendament, știți foarte bine.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

E bine cu câte 10-20 de...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da, deci dumneavoastră propuneți așa: textul Ordonanței Guvernului nr. 124 să rămână în vigoare.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da. Exact.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și să supuneți votului amendamentul comisiei, atâta tot, conform procedurii. Supuneți votului amendamentul comisiei, dacă trece...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vreau să înțeleg, domnul deputat Árpád, din partea Grupului parlamentar UDMR, păstrează punctul 5 art.141, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124... și cu modificarea făcută...

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Numai alin.(1), nu, pentru...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Numai alin.(1), punctul 14 cu totul, că nu pot să fac altfel.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Atâta...

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dumneavoastră spuneți că punctul 14... dumneavoastră susțineți ordonanța Guvernului, domnule deputat, știți că și eu, ca și dumneavoastră, cunosc la fel de bine regulamentul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Bine, domnule președinte, renunț la acest amendament, lăsați, l-ați explicat. Am o altă problemă la art.17.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Bazându-mă pe cele spuse de doamna ministru și de domnul președinte. Deci corelare.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La 17 discutăm art.161, da?

Domnul Márton Árpád-Francisc:

17, deci art.161 vorbesc despre această prevedere și în corelare cu art.35, adică punctul 35. Într-adevăr, la punctul 35 alin.(3), așa cum a spus doamna ministru, se vorbește despre persoanele singure care se ocupă cu creșterea și îngrijirea unui copil sau a mai multor copii.

Față de această... Evident, este vorba despre o altă ordonanță, o altă lege la care se face această modificare.

La punctul 17, art.16╣, εnsπ, inițial s-a vorbit de familiile beneficiare, este evident că inclusiv familiile monoparentale, cred eu, în comisie s-au mai introdus și persoanele singure. Deci, cu intenție nu s-a făcut această corelare pentru acest tip de ajutor social cu cele expuse de doamna ministru și de domnul președinte, adică să scutim familiile monoparentale, persoanele singure, de această obligativitate de plată, că altfel rămân fără acest ajutor social, sau cu intenție s-a dorit numai pentru creșterea copilului această dispensă. Asta este întrebarea mea. Dacă a fost cu intenție, atunci e OK, nu mai intervin, că o să-mi spuneți că întregul text e modificat și nu pot să intervin doar la acest cuvințel.

Dacă considerați dumneavoastră că ar fi bine să fie corelată, atunci propuneți dumneavoastră o modificare de orice natură, dar, în mod evident, este o discordanță între punctul 17 și punctul 35, alte măsuri față de aceleași persoane.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Deci dumneavoastră vorbiți de punctul 35 care face o modificare la art.7.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da. Deci la punctul 35 alin.(3), zice: "...pentru persoanele singure care se ocupă de creșterea și îngrijirea unuia sau mai multor copii".

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu este condiționată. Am înțeles.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Așa. Nu este condiționat. Iar art.161, în forma modificată de comisie, zice așa: "începând cu data de ... anul... etc. pentru menținerea dreptului de ajutor social familiile și persoanele singure beneficiare..." și continuă textul... sunt obligați să plătească... Deci nu există această dispensă pentru familiile monoparentale pentru persoanele... din contră, s-a introdus și persoana singură care până acum nu era în lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Comisia și inițiatorul...

Păi, dacă la 14 domnul Árpád n-a avut niciun amendament... Aveți dumneavoastră un amendament? Păi, în regulament... nu mă uit la respinse, nu văd niciunul, domnule deputat. După, vă rog frumos. Nu există la respinse niciun amendament. Vă rog frumos.

Domnule vicepreședinte, aveți cuvântul.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Domnule președinte,

Cred că situația este rezolvată de alin.(7) al acestui articol, vi-l citesc: "Pentru persoanele singure..." deci sintagma este prevăzută aici, "... pentru persoanele singure care se ocupă de creșterea și îngrijirea unuia sau mai multor copii, menținerea drepturilor reglementate de prezenta lege nu este condiționată de obligația prevăzută la alin.(1)".

Deci în aceste condiții vă propun să rămânem pe formula adoptată în comisie.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Domnule Árpád, de fapt și 7 de aici și cel din art.7 alin.(3) spun cam același lucru și fac trimitere "pentru persoanele singure sunt exceptate..." Bun, deci nu există nici un amendament.

Domnul Cezar Preda, din partea Grupului parlamentar al PDL. La 17. ..

Domnul Cezar-Florin Preda:

Nu, domnule președinte, la 14.

Dacă eu vin să discut despre 14, iar dumneavoastră îi spuneți domnului Márton că la 14 nu s-a înțeles bine, dânsul sare la 17, asta nu înseamnă că nu trebuie să discutăm de 14.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți amendament?

Domnul Cezar-Florin Preda:

Nu, domnule, vreau să discut pe amendament, așa cum ministerul, deci comisia n-a putut să dea o explicație la microfon la acest amendament spunând că este un amendament al Guvernului. A venit doamna secretar de stat aici și a spus o chestiune care n-are legătură cu conținutul amendamentului, spunând că acele declarații se fac fără acte. Aceste declarații se fac. Or, în amendament spune clar, depune, are obligația de a depune din 3 în 3 luni în zona teritorială unde își are domiciliul, pe propria răspundere, trebuie să depună o declarație.

Vă rog să fiți precisă, pentru că birocrația se dublează, nu se scurtează decât în condițiile în care președintele comisiei a antamat cealaltă acordare de ajutor social. Deci, vă rog frumos, nu pasați de la comisie la Guvern, iar Guvernul spune altceva decât a scris în amendament. Eu cred că trebuie să fim preciși, pentru că discutăm cum votăm dacă acest amendament, care este aprobat de comisie, trece sau nu trece, și asta-i la 14.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Ne-am întors la 14.

Domnule deputat, eu vă precizez și dumneavoastră, cum precizez și distinșilor mei colegi: în conformitate cu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, acolo unde nu avem amendamente, dacă dumneavoastră vreți să cereți, să păstrați textul ordonanței inițiale din 124, liderul Grupului parlamentar sau unul dintre vicelideri face următoarea propunere: Grupul parlamentar al PDL cere păstrarea textului din ordonanță. În acel moment eu supun la vot. Dezbaterea pe care a inițiat-o domnul Árpád este legată de altceva și de o modificare nu de substanță, de o corelare 3 cu 3, cu 6 cu 6.

Doamna ministru a explicat de ce nu se poate acest lucru: pentru că o dată la 6 luni faci verificarea pe teren și atunci, dacă faci verificarea pe teren, nu poți să-l pui pe om să facă o declarație pe propria răspundere. Dar, în intervalul acela de 6 luni de zile, poți să-l obligi, dacă textul legal prevede.

Dumneavoastră... Eu l-am ascultat pe domnul Árpád, l-am întrebat dacă are un amendament, mi-a spus că nu are un amendament și că-și retrage opinia. Am trecut la ce-a doua opinie a Domniei Sale, la art.17, în calupul amendamentelor de la 10 la 20. Dacă dumneavoastră, în numele Grupului parlamentar al PDL, cereți păstrarea articolului din ordonanța de urgență, cel inițial, eu supun la vot acum. Asta este cererea dumneavoastră? Da, am înțeles.

Rog colegii deputați să-și introducă cartelele. Știți care este procedura, da?

Eu propun textul comisiei. Dacă textul comisiei trece, propunerea dumneavoastră este lipsită de substanță. Da? Deci supun la vot textul comisiei, cel care este pe cea de-a treia coloană și care a fost discutat.

Să începem votul.

Cu 69 de voturi pentru, două abțineri și 28 voturi împotrivă, rămâne textul comisiei.

La 17 nu sunt chestiuni. Dacă în intervalul 10-20 mai aveți dumneavoastră amendamente? Dacă nu, de la 21 la 30. Nu sunt amendamente.

Trecem mai departe. De la 31 la 40? O să-l rog pe domnul vicepreședinte, dacă sunteți atent, dacă mai avem ceva completări.

 

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Da.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

De la ... numai o secundă. De la 41 la 50, vă rog frumos, dacă sunt obiecții?

Dacă nu, de la 51 la 60? Nu sunt.

Trecem mai departe. De la 61 la 70. Nu sunt.

De la 71 la 80.

Domnule vicepreședinte Dan-Mircea Popescu, aveți cuvântul. Și indicați care e amendamentul. Da, și care este articolul.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La poziția 73 din raport, punctul 20 va avea următorul cuprins, citez, "La art. IV, punctul 26 alin.(1)-(3) ale art.21 se modifică și vor avea următorul cuprins: Art.21 alin.(1): Pe perioada în care se beneficiază de indemnizația prevăzută la art.2 alin.(1), respectiv la art.5 alin.(1) și art.9 alin. (4) și (5), precum și pe perioada concediului fără plată, prevăzut la art.6, plata contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru aceste persoane se asigură de la bugetul de stat."

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă ministerul are obiecții la această chestiune? Ministerul? Doamna ministru? Pentru noi ați venit aici, să știți. Dacă aveți obiecții la propunerea comisiei? Sunteți de acord, da?

Grupurile parlamentare? Bun. Se notează și, atunci, domnule vicepreședinte, o să am o singură rugăminte, să fiți atenți când se rescrie acest punct 20 la art. IV, să poată fi făcut cu erata dumneavoastră. Dacă în 71, 70, 80, mai aveți dumneavoastră obiecții?

De la 81 la 90 obiecții? Nu sunt.

De la 91 la 100?

Domnule vicepreședinte Dan-Mircea Popescu, Comisia de muncă.

Domnul Dan-Mircea Popescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

La poziția 97 din raport, punctul 52 se modificπ dupπ cum urmeazπ: Σ5▓. Dupπ alin.(1) al art.26 se introduce un nou alineat, alin.1╣, cu urmπtorul cuprinsś. Acesta este și vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă sunt obiecții? Ministerul? Nu?

Grupurile parlamentare? OK. Aceeași rugăminte am la dumneavoastră, domnule vicepreședinte.

Dacă mai sunt obiecții între 91 și 100. Nu.

De la 101 la 110? Nu sunt.

La 111. Fără obiecții.

Mai departe.

112, fără obiecții.

113 art.IV. Nu.

114 art.V. Nu sunt obiecții.

Trecem mai departe.

115. Nu sunt obiecții.

116. Nu sunt obiecții.

Am închis dezbaterea pentru acest proiect de lege. Proiectul rămâne la votul final.

Vă reamintesc că are caracter ordinar.

O să rog pe domnul vicepreședinte să nu omită amendamentele pe care le-a propus.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 12:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro