Maria-Andreea Paul
Maria-Andreea Paul
Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.12/21-02-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 11-02-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 februarie 2013

34. Prezentarea pe scurt de către deputați a interpelărilor adresate primului-ministru și membrilor Guvernului.  
    34.1 Maria-Andreea Paul

   

Domnul Ioan Oltean:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Doamna Maria Andreea Paul a depus două interpelări în scris.

Am să vă rog, una, două, doamna Andreea Paul, două sunt trecute la mine. O să vă rog, foarte pe scurt, o interpelare s-o prezentați pe scurt, pe cealaltă o depuneți în scris.

Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Am depus 3 interpelări, și am să optez pentru a mă raporta la cea adresată premierului României, pe care am denumit-o: "Mai multă transparență a cheltuielilor publice, mai puțină corupție, un spor de creștere economică".

Domnule prim-ministru, vă semnalez o stare de fapt deosebit de gravă la nivelul tuturor ministerelor, și anume: lipsa transparenței asupra cheltuielilor publice, transparență la care obligă legea.

Această încălcare a legii sper că va rezona cu pregătirea dumneavoastră juridică și, ca fost procuror și actual prim-ministru, veți proceda la reintrarea rapidă în legalitate a ministerelor ce fac parte din guvernul pe care îl conduceți.

Am verificat site-urile ministerelor pentru a strânge informații, pentru a întemeia mai multe amendamente constructive la recentul Proiect de Lege a bugetului. Datele publice care trebuiau, potrivit legii, să fie accesibile pe site-urile ministerelor, nu se aflau postate la marea majoritate a lor. Această stare de fapt, de ilegalitate, trebuie să fiți de acord că nu poate continua.

Vă rog să constatați, fără a interpreta acest lucru ca partizanat politic, că majoritatea datelor postate se opresc la perioada martie - aprilie 2012, perioadă ce coincide cu preluarea guvernării de către dumneavoastră. Acest aspect este incriminatoriu și este necesară mult mai mult decât buna-credință pentru a-l considera o coincidență.

De aceea, sper că veți da curs nu doar interpelării pe care v-o adresez, ci veți proceda la asigurarea respectării legii de către colaboratorii dumneavoastră. Exemplific cu următoarele: la Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Afacerilor Externe, Culturii, Mediului și Schimbărilor Climatice, Transporturilor și Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice nu există date actualizate ale veniturilor salariale nete, din martie sau aprilie 2012.

În același timp, la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la Ministerul pentru Societatea Informațională și Ministerul Justiției, ultimele date disponibile sunt din aprilie 2010.

Mai grav, la Ministerul Apărării Naționale, al Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Economiei și Educației Naționale nu există deloc date despre veniturile salariale.

În ceea ce privește achizițiile publice, nu există date actualizate sau acestea sunt foarte greu de găsit la majoritatea ministerelor. Excepție face doar Ministerul Afacerilor Europene și cel al Afacerilor Interne. Lipsesc detaliile pentru plățile efectuate la zi, în cazul Ministerului Fondurilor Europene, Ministerului Apărării Naționale, Mediului și Schimbărilor Climatice, Sănătății, Transporturilor, iar la celelalte ministere datele nu sunt actualizate la zi.

Obiectivele de investiții pentru anii 2012 și 2013 lipsesc cu desăvârșire de pe site-urile instituțiilor publice menționate mai sus. Guvernele Boc și Mihai-Răzvan Ungureanu au transparentizat investițiile publice realizate în perioada 2009 - 2011 și pe cele aflate în derulare, punându-le la dispoziția cetățenilor pe site-ul Guvernului. Demersul, din păcate, nu a mai fost continuat.

Totodată, la începutul anului 2012 a fost aprobată strategia națională anticorupție 2012 - 2015, cu măsuri concrete pentru transparentizarea cheltuielilor publice.

Lipsa de transparență a cheltuielilor publice permite propagarea corupției, stimularea risipei și alocarea ineficientă a fondurilor.

Transparența este o cale sigură de eficientizare a administrației publice. Beneficiile economice totale, directe și indirecte ale transparentizării informațiilor publice și ale utilizării acestora la nivelul întregii economii ar putea genera o creștere economică de până la 1%, conform unui studiu recent al OECD.

Concluzionând, infrastructura sistemului informatic național ați primit-o prin portalul e-guvernare, și obligația de transparență a cheltuielilor publice este o obligație legală, nerespectată de către membrii Cabinetului dumneavoastră.

Alăturat interpelării am anexat situația pe ministere a încălcării dispozițiilor legale privind transparența cheltuielilor publice.

De aceea, vă adresez următoarele întrebări:

1. Veți sesiza faptele arătate prin prezenta instituțiilor competente să cerceteze și să sancționeze încălcarea Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a Legii nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, de asemenea, cu completările ulterioare?

Dacă da, când?

Dacă nu, de ce?

2. Când a avut loc ultima evaluarea semestrială, conform măsurilor 1.2.2 până la 1.2.5 aferente obiectivului specific 1.2 creșterea transparenței instituționale, prin sporirea gradului de disponibilitate a datelor publice deschise "open data", puse la dispoziție de către autoritățile publice din cadrul planului național de acțiune pentru implementarea strategiei naționale anticorupție pentru perioada 2012 - 2015.

Care sunt concluziile acestei evaluări semestriale la care sunteți obligat să purcedeți?

3. Având în vedere că, în acest moment, unul din angajamentele României în ceea ce privește combaterea corupției este crearea portalului e-guvernare, precizați, vă rog, care sunt termenele de publicare on-line a cheltuielilor publice pe acest portal și dacă aceste termene au fost respectate în ultimele 6 luni?

4. Intenționați să reintrați în legalitate și, dacă da, ce măsuri intenționați să dispuneți față de încălcările semnalate ale legii și datele limită pe care le considerați pentru remedierea opacității din sistemul public și pentru transparentizarea cheltuielilor publice.

Vă rog, domnule prim-ministru, să-mi transmiteți răspunsul dumneavoastră în scris.

Mulțumesc, domnule președinte.

Am să depun 3 amendamente. Scuzați, 3 interpelări.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Am rectificat și eu.

Precizez, stimați colegi, că durata maximă de prezentare a unei interpelări este de 3 minute.

Vă rog foarte mult să rețineți acest lucru.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 11 iulie 2020, 11:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro