Mihai Tararache
Mihai Tararache
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.21 Mihai Tararache - declarație politică intitulată "Autostrada Bechtel, cea mai mare țeapă din istoria României";

   

Domnul Eduard Raul Hellvig:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Înainte de a vă citi lista parlamentarilor care au depus declarații politice în scris, aș vrea să-i dau cuvântul domnului deputat Tararache Mihai, din partea parlamentarilor fără apartenență la un grup parlamentar.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Tararache:

Declarație politică intitulată "Autostrada Bechtel, cea mai mare țeapă din istoria României."

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi,

De curând am ajuns la finalul unei file de legendă din istoria achizițiilor publice din România, contractul încheiat cu firma americană de construcții Bechtel a ajuns la sfârșit.

A durat nici mai mult, nici mai puțin de zece ani. Normal ar fi fost ca, după acești zece ani de la semnarea fatidică a contractului de construcție a Autostrăzii Transilvania, să vorbim despre faptul că România a redeschis o nouă arteră de transport către Europa.

Ar fi fost de dorit ca, după atât de mult timp, bani și alte resurse importante investite, România să inaugureze o autostradă care să lege Brașovul de Câmpia de Vest.

Cum se prezintă situația astăzi, dragi colegi?

În schimbul acestor eforturi susținute de generații întregi de cetățeni români, fără niciun fel de exagerare, România s-a ales cu un număr de 52,5 km de autostradă impracticabilă, pentru că încă nu este legată de sistemul nostru de transport și se află într-o stare avansată de degradare.

Toate guvernele României din 2003 și până astăzi au persistat în greșeală și au risipit resursele publice pe nimic.

Astăzi ne aflăm în situația în care am ajuns să ne bucurăm că am scăpat de americanii de la Bechtel, fără să ținem cont că am plătit peste 37 de milioane de euro de bună voie și fără să primim nimic în schimb.

Situația în care am ajuns este ridicolă. Am reușit să adâncim bine groapa pe care contractul Bechtel a făcut-o timp de zece ani bugetului nostru.

Este responsabilitatea tuturor celor care au avut putere de decizie în România, indiferent de ideologie sau doctrină.

Dar cine își asumă acest fiasco total? Această mare țeapă dată românilor cu acordul tacit al autorităților statutului?

Cifrele spun totul, stimați colegi.

După zece ani, România este cu 1,25 miliarde de euro mai săracă. După zece ani, din cei 415 km prevăzuți în contract, România s-a ales cu doar 52,5 km. Impracticabili, ce-i drept.

Aritmetica este simplă. După 10 ani, România a plătit o autostradă de lux cu fabuloasa sumă de 24 de milioane de euro pe kilometru. Este unul din cele mai mari prețuri din istoria mondială a construcțiilor de autostrăzi. Acestor costuri li se adaugă costurile efective ale rezilierii care sunt mai mari de 200 de milioane de euro.

Un miliard și jumătate de euro, stimați colegi. Aceasta este paguba reală ce a rezultat în urma a zece ani de guvernări. Cine plătește, vă întreb? Tot românii? Trebuie, în opinia mea, să spunem lucrurilor pe nume și să nu lăsăm românii să uite. Cine a semnat acest contract? Cine a condus CNADR și cum au decurs lucrările cu 5 km construiți pe an? Acestea sunt întrebările pe care românii le pun de fiecare dată. Cine nu-și cunoaște istoria, este condamnat să o repete. Din acest motiv trebuie să nu uităm că România a pierdut peste un miliard și jumătate de euro pe un contract păgubos.

Eu cred că soluția cea mai bună nu este rezilierea contractului, chiar dacă aceasta a fost decizia Guvernului USL. Cred că pentru banii pe care Compania Bechtel i-a încasat de la statul român era obligatorie finalizarea tronsoanelor 3C și 3B între Borș și Barcău.

Restul tronsoanelor până la Brașov au fost reziliate încă din 2011, bineînțeles cu alți bani pe care România i-a plătit pe nimic. Acum, vom pierde foarte mult timp pentru înlocuirea contractorului, vom pierde alți bani pentru avansuri și rezultatul nu se știe dacă va fi unul bun sau rău.

Îmi exprim speranța în fața dumneavoastră că cel puțin de-acum încolo acest exemplu de "așa nu" va preveni eventualele practici similare în domeniul achizițiilor publice. Pledez pentru utilizarea la maximum a fondurilor europene nerambursabile pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere. Trebuie să avem în vedere că nici un leu din banii pe care i-am plătit pe Autostrada Bechtel nu au provenit din accesarea fondurilor europene.

Dacă am utiliza eficient acest instrument financiar, am rezolva două probleme dintr-odată: am construi, în sfârșit, autostrăzi în România și am crește rata de absorbție a fondurilor. Acești bani pot crea locuri de muncă, pot fi practic injectați în economia României.

Dragi colegi,

Modernizarea legislației în domeniul achizițiilor publice și dezvoltarea parteneriatelor public-privat pot fi alte soluții pe care Guvernul le poate aborda pentru a încerca măcar să spele păcatele guvernelor anterioare. Soluții există, stimați colegi. Important este să aibă cine să le ducă la bun sfârșit. Sper să nu mai așteptăm încă zece ani și să schimbăm guverne până când să putem traversa România spre Europa pe o autostradă construită la standarde de calitate și preț decent.

Vă mulțumesc.

Deputat Mihai Tararache.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eduard Raul Hellvig:

Mulțumesc și eu, domnule deputat.

Vă supun atenției lista parlamentarilor care au depus în scris declarații politice.

Grupul parlamentar al PSD: Manuela Mitrea, Aurelia Cristea, Alin Petrache, Aurel Vlădoiu, Violeta Tudorie, Ana Birchall, Sorin Stragea, Dorel Covaci, Ovidiu-Cristian Iane, Ion Călin, Vasile Popeangă, Natalia-Elena Intotero, Neculai Rățoi, Laurențiu Nistor, Marian Ghiveciu, Eugen Constantin Uricec, Andrei Dolineaschi, Vlad-Alexandru Cosma, Ciprian Nica, Gabriela Podașcă, Iuliu Nosa, Viorel Dragomir, Angel Tîlvăr, Mihai Weber, Andrei-Valentin Sava, Gheorghe Ciobanu, Florin Iordache, Florin Pâslaru și Florin Buicu.

Din partea Grupului parlamentar al PNL: Alexandru Băișanu, Gheorghe Dragomir, Mihai-Aurel Donțu, Andrei Dominic Gerea, Mihai Lupu, Dan Bordeianu, Octavian Marius Popa, Carmen Hărău, George Scutaru, Dolha Stelian, Uioreanu Elena, Gigel Știrbu, Dorin Ursărescu, Raluca Ispir și Grațiela Gavrilescu.

Din partea Grupului parlamentar al PC: Liviu-Bogdan Ciucă, Cornelia Negruț, Constantin Avram, Ion Diniță, Aurelian Ionescu, Ovidiu Alexandru Raețchi, Vicențiu-Mircea Irimie.

Din partea Grupului parlamentar al PDL: Petru Movilă, Daniel Geantă, Cristian Roman, Ioan Balan, Cornel-Mircea Sămărtinean, Claudia Boghicevici, Maria Andreea Paul, Iulian Vlad, Liviu Laza-Matiuța, Sanda-Maria Ardeleanu, Cezar-Florin Preda, Mircea Lubanovici, Clement Negruț, Mircea Man și Ioan Oltean.

Din partea Grupului parlamentar al PP-DD: Ion Melinte, Nuțu Fonta, Nistor Marioara.

Din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale: Adrian-Miroslav Merka, Miron Ignat și Ionel Stancu.

Și cu aceasta declar închisă ședința dedicată declarațiilor politice, urmând să avem ordinea de zi pentru această săptămână.

Vă urez spor la muncă. Doamne ajută!

Mulțumesc.

   

(Următoarele intervenții și declarații politice au fost consemnate conform materialelor depuse de deputați la președintele de ședință.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro