Gheorghe Ciobanu
Gheorghe Ciobanu
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.65 Gheorghe Ciobanu - declarație politică cu subiectul: "Salariile directorilor din companiile de stat trebuie condiționate de rezultatele economice obținute";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Gheorghe Ciobanu:

"Salariile directorilor din companiile de stat trebuie condiționate de rezultatele economice obținute"

Dezbaterea publică referitoare la salariile directorilor companiilor cu capital majoritar de stat care a fost declanșată în ultimele săptămâni în România are, din păcate, un caracter profund distorsionat de abordările populiste ale unora dintre politicieni. Cred că tratarea subiectului în cheia comparării acestor salarii ale managerilor cu cele ale unor angajați de la baza piramidei este profund greșită. Pe de o parte, pentru că referențialul nu este corect - comparația ar trebui făcută cu alți directori sau manageri ai unor companii private de pe piața liberă. Pe de altă parte, pentru că problema cea mare a bugetului României nu este generată de veniturile acestor directori, ci tocmai de faptul că respectivele companii de stat nu generează profituri consistente, fiind de multe ori găuri negre.

A fi populist în acest aspect și a cere o reducere masivă a acestor venituri acordate directorilor și managerilor din companiile de stat poate să genereze pierderi incomparabil mai mari pe termen lung. Dacă noi oferim acestor oameni responsabili de companii care au cifre de afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro salarii de nimic, ne vom trezi în situația ca aceste posturi să fie ocupate numai de politruci incompetenți și/sau răuvoitori. Niciun manager competent și cinstit, care poate lua un salariu de zece ori mai mare în privat, nu va veni să lucreze la stat.

Trebuie să ne decidem exact asupra drumului pe care dorim să-l urmăm: dacă vrem eficientizarea companiilor de stat, atunci trebuie să căutăm manageri privați cu experiențăși imuni la comenzile politice (lucru pe care ni-l cer Fondul Monetar Internațional, Comisia Europeană și chiar Uniunea Europeană); dacă dorim să uniformizăm în minus salariile, atunci și rezultatele vor avea foarte mult de suferit, iar găurile negre nu vor face decât să se adâncească.

Nu vreau să se înțeleagă că, prin această declarație politică, susțin ideea că salariile încasate în acest moment de directorii companiilor de stat sunt corecte. Din contră, în cazul multora, ele sunt absolut uriașe prin raport cu eficiența muncii prestate. În foarte multe cazuri, cred că s-ar impune înlocuiri urgente ale celor care gestionează atât de prost companii de stat care produc mari pagube în bugetul României și care împiedică în bună măsură dezvoltarea țării.

Cred însă că ar trebui să se accelereze procesul de selectare a unor noi manageri privați, cu adevărat independenți politic, care să-și îndeplinească îndatoririle de o manieră profesionistă. Și ca să ne asigurăm că nu se vor repeta cazuri precum cele prezentate în săptămânile trecute de Executiv, am și două propuneri:

1. Veniturile oferite să fie condiționate de rezultatele economice obținute. Practic, AGA fiecărei companii ar trebui să stabilească în fiecare an mai multe ținte și atingerea acestora ar trebui să se traducăîn bonusuri consistente pentru manageri. Acestea nu pot fi însă standardizate, date fiind diferențele dintre companii. Poate în unele cazuri ținta ar trebui să fie reducerea pierderilor, în timp ce în altele ar trebui să fie un profit cât mai mare.

Acest sistem funcționează foarte bine pe piața liberă din țări dezvoltate economic. Spre exemplu, în SUA, bonusurile managerilor pot să fie și de câteva zeci/sute de ori mai mari decât salariul de bază, aceea fiind, practic, principala sursă de venit.

2. Toți managerii companiilor de stat ar trebui să beneficieze de contracte pe perioadă determinată (de maximum doi ani), astfel încât să nu ne mai trezim în postura de a face plăți compensatorii de sute de mii de euro, în timp ce altor disponibilizați li se oferă câteva mii de lei. Mai mult, dacă această măsură s-ar aplica, ar fi mai ușor de controlat direcția în care merge o companie de stat și aceasta ar putea fi salvată mai din timp. Nu s-ar mai repeta cazul Oltchim în care un director, aflat în funcție aproape 20 de ani, a manageriat combinatul până l-a pus, practic, pe butuci.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 7:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro