Andrei Dolineaschi
Andrei Dolineaschi
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.70 Andrei Dolineaschi - declarație politică referitoare la "Asigurarea și susținerea serviciilor necesare integrării persoanelor cu tulburare de spectru autist și reducerii riscurilor de a crește numărul persoanelor dependente";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Andrei Dolineaschi:

"Asigurarea și susținerea serviciilor necesare integrării persoanelor cu tulburare de spectru autist și reducerii riscurilor de a crește numărul persoanelor dependente"

În prezent, zecii de mii de persoane cu autism din România așteaptă soluții concrete privind îmbunătățirea serviciilor de diagnosticare, recuperare și integrare socială. Diagnosticul precoce, intervenția terapeutică timpurie și integrarea în comunitate cresc șansele de recuperare a persoanelor cu tulburări de spectru autist (TSA). În România anului 2013, persoanele cu TSA sunt diagnosticate cu întârziere, nu au acces la servicii de recuperare a funcționalității și la școli incluzive, sunt respinse și izolate și cel mai adesea ajung asistate social sau la risc de a fi instituționalizate.

Organizațiile care promovează drepturile persoanelor cu TSA încearcă să vină în sprijinul Parlamentului și al Guvernului, oferind o imagine a soluțiilor aplicate de alte țări europene și de Statele Unite ale Americii.

În acest sens, consider că, atât noi ca parlamentari, cât și Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Sănătății și Ministerul Finanțelor Publice trebuie să susținem politici publice prin care persoanele cu autism să devină adulți independenți și activi în societate.

Apreciez că acest lucru se poate face prin organizarea unui grup de lucru interministerial care să aibă atribuții în monitorizarea aplicării și respectării legislației românești și internaționale care susține incluziunea persoanelor cu dizabilități, asigurarea unei educații gratuite și potrivite pentru fiecare individ. De asemenea, unde este cazul, să fie stabilite atribuții în elaborarea și sprijinirea cadrului legislativ necesar derulării serviciilor susținute și individualizate pentru nevoile persoanelor cu autism.

Una dintre condițiile esențiale pentru respectarea drepturilor persoanelor cu TSA este stabilitatea și eficiența legislativă. Demersurile legislative ce vizează persoanele cu TSA sunt nefinalizate, întrucât nu există norme de aplicare la Legea nr.151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educație și sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist și cu tulburări de sănătate mintală asociate.

Astfel, vă cer sprijinul ca în perioada următoare să ne orientăm asupra următoarelor obiective esențiale în ceea ce privește asigurarea și susținerea serviciilor necesare integrării persoanelor cu tulburare de spectru autist și reducerii riscurilor de a crește numărul persoanelor dependente:

- Modificarea și completarea Legii nr.151/2010 și adoptarea normelor pentru aplicarea acestei legi privind serviciile specializate integrate de sănătate, educație și sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist și cu tulburări de sănătate mintală asociate, norme în lucru încă din 2010;

- Adoptarea Strategiei naționale pentru integrarea socială și profesională a persoanelor cu TSA și punerea în aplicare a măsurilor incluse în aceasta, document realizat prin consultare și finalizat în 2012;

- Documentul a fost elaborat în cadrul proiectului cofinanțat de Fondul Social European prin programul POSDRU, în care partener este MMFPSPV;

- Modificarea ordinelor comune MMFPS/MS de încadrare în grad de handicap pentru copii și adulți și a metodologiei de aplicare a acestora. În momentul de față, ordinul de încadrare în grad de handicap pentru copii este aprobat, dar nu are metodologie de aplicare, iar ordinul de încadrare în grad de handicap pentru persoanele adulte nu a fost adoptat;

- Modificarea contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate 2014 - 2015 și a normelor de aplicare a acestuia pentru includerea programului de screening necesar diagnosticării precoce a TSA și decontarea terapiei individuale necesare recuperării funcționalității pentru persoanele cu TSA;

- Evaluarea modului de implementare a Legii educației naționale și organizarea sistemului de învățământ, astfel încât copiii și tinerii cu autism să beneficieze de educație, cu sprijin specializat, individualizat și adecvat în învățământul de masă.

La o simplă estimare, fondurile pe care le-ar folosi România (ca, de altfel, orice stat din lume) pentru asistarea socială a unei persoane cu autism de-a lungul vieții (prin plata unui asistent/însoțitor personal și apoi a unui personal plătit într-un centru rezidențial pentru adulți cu handicap) sunt mult mai mari decât cele care ar fi folosite în primii săi ani de viață pentru servicii specializate și susținute prin care copilul ar putea avea cele mai mari șanse să devină un adult independent, cu un loc de muncă, deci un contribuabil, nu un asistat.

În acest moment, fondurile pentru intervenția pentru copiii cu autism sunt susținute în marea majoritate de părinți și apoi de organizații neguvernamentale, care fac eforturi imense de autosusținere din finanțări private și care nu reușesc să furnizeze servicii de calitate decât pentru puține cazuri.

Intervenția timpurie și serviciile personalizate de recuperare sunt vitale în asigurarea funcționalității și integrării persoanelor cu TSA, astfel încât ele ar trebui privite cu maximă responsabilitate și susținute atât de CNAS, prin decontarea terapiilor necesare asigurării funcționalității persoanelor afectate de TSA, de MMFPSPV prin organizarea serviciilor integrate la nivel local, dar și de Ministerul Educației, prin elaborarea programelor de educație adresate copiilor cu cerințe educaționale speciale.

În acest sens, vă solicit sprijinul pentru a face împreună demersurile legislative necesare în vederea asigurării și susținerii serviciilor necesare integrării persoanelor cu tulburare de spectru autist și reducerii riscurilor de a crește numărul persoanelor dependente.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 17:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro