Ana Birchall
Ana Birchall
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.72 Ana Birchall - declarație politică referitoare la rezilierea contractului încheiat pentru executarea lucrărilor la Autostrada Transilvania cu Bechtel;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Doamna Ana Birchall:

În declarația de astăzi voi aborda un subiect care a creat controverse în rândul opiniei publice în ultima săptămână, și anume rezilierea contractului încheiat pentru executarea lucrărilor la Autostrada Transilvania cu Bechtel.

Pentru România, rezolvarea problemei legate de infrastructura rutieră este o necesitate. La acest capitol nu ne putem compara cu niciuna dintre țările Uniunii Europene, care datorită accesării de fonduri europene și seriozității guvernelor au reușit să dezvolte foarte mult acest sector. Un punct sensibil în ultimii ani a fost cel al Autostrăzii Transilvania, un element vital pentru centrul, nordul, estul și nord-vestul țării. Această autostradă leagă România de celelalte state ale Uniunii Europene, dar facilitează și traversarea României de către marii transportatori.

În acest moment nu mai este timp să păsuim întârzierile la proiecte importante pentru România. Guvernul trebuie să găsească soluțiile propice pentru continuarea acestei autostrăzi, altfel riscăm să ne punem piedici singuri în dezvoltarea statului.

Săptămână trecută ministrul pentru proiecte de infrastructură de interes național și investiții străine a anunțat că acest contract, care a devenit pentru România o mare pagubă din cauza măsurilor greșite luate de guvernările PDL, a fost reziliat, iar despăgubirile pe care partea română trebuie să le plătească vor fi de 37,2 milioane de euro.

Aveam de ales la ora actuală ce dorim să facem pe mai departe. Să tergiversăm precum guvernările PDL problema cu Bechtel, sau să îi punem capăt, plătind acum acest cost de 37,2 milioane de euro, sumă mai mică decât cea care s-a tot speculat în ultimul timp.

Rezilierea contractului ne dă posibilitatea ca anul acesta să scoatem la licitație tronsonul Sebeș - Câmpia Turzii pentru a lega Clujul de autostrada Arad - Sibiu.

Decizia luată de guvern săptămâna trecută de a duce până la capăt procedura de reziliere este o consecință a modului defectuos în care contractul a fost gestionat începând cu anul 2005. Au fost nenumărate negocieri care nu au reușit decât să crească într-un ritm alert prețul de construcție al autostrăzii Transilvania.

Am tot auzit din partea celor de la PDL, a foștilor miniștri ai transporturilor din acest partid, că vina o poartă PSD și Guvernul Năstase, pentru că a încheiat un contract, care pentru România reprezenta la acea vreme un important proiect strategic. Domniile Lor nu iau în calcul faptul că Guvernul Năstase a încheiat acel contract, dar cei care l-au gestionat în toți acești ani au fost dumnealor. Miniștrii PDL, printre care și doamna Boagiu, care acum se exonerează de orice vină, au făcut ca un kilometru de autostradă să coste mai mult decât oriunde în altă țară.

Cei din PDL, după dezastrul lăsat în țară și după incapacitatea de a construi autostrăzile mult promise în campaniile electorale, ar trebui să se abțină de la orice comentarii publice pe acest subiect.

În acest moment autostrada care trebuia să fie construită de Bechtel este finalizată pe porțiuni, la un preț de 1,25 miliarde de euro. Astfel, cu această sumă s-au finalizat 52 de kilometri pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, iar pe tronsonul dintre județele Sălaj și Bihor, 64 de kilometri.

La momentul semnării contractului, firma Bechtel reprezenta soluția ideală pentru construcția acestei autostrăzi, fiind una din cele mai importante firme din lume în acest domeniu al construcției de autostrăzi. Problemele au început în 2005 când, din dorința lui Traian Băsescu de a descoperi așa-zise nereguli în atribuirea contractului, lucrările au stagnat timp de doi ani. Cei de la Bechtel au început în acest interval să își aducă echipamentele în România, conform angajamentelor, fapt ce a necesitat un preț de întreținere. Totodată, în tot acest timp prețurile în ceea ce privește materialele necesare lucrărilor, exproprierile au crescut, ajungând până la a se tripla.

Costul real al autostrăzii, așa cum era prevăzut în 2004, era de 2,5 miliarde de euro. Acesta ar fi fost și cel final, dacă cei de la PDL, conduși de Traian Băsescu, nu blocau contractul prin continuarea disputelor cu cei de la Bechtel.

Astfel, după doi ani de discuții ce au vizat contractul, lucrările au fost reluate în 2006. Problema a fost că lucrările nu au continuat la suma stabilită în contract, de 5,6 milioane de euro, nici la cea de 11,5 milioane de euro pe kilometru la cât ajunsese prețul în primul mandat al președintelui Băsescu. Lucrările au fost continuate la valoarea de 13,5 milioane de euro pe km.

Situația din acest moment s-a creat și ca urmare a faptului că, în loc să se aplice un contract foarte bun, au fost începute negocieri, iar lucrurile s-au tergiversat, până la a fi nevoie să anulăm acest contract din cauza pierderilor cauzate.

Foștii miniștri ai PDL încearcă să adopte o figură mesianică prin argumentele pe care le aduc atunci când vorbesc de negocierile întreprinse în 2011. Prin negocierile pe care le tot lăuda unul dintre foștii miniștri ai transporturilor am ajuns să plătim un sfert din autostradă la un preț mai mare decât prețul inițial al întregii autostrăzi.

După ce ani buni s-au aflat la putere și nu au făcut nimic pentru a rezolva situația creată chiar de ei, anunțau peste tot că au reziliat un contract care avea o valoare de 2,5 miliarde de euro la semnare și că din această valoare au economisit 6 miliarde. Unde este oare economia pe care România a făcut-o în urma negocierilor și rezilierilor făcute de PDL?

Negocierile din 2011 nu au făcut altceva decât să continue lucrările contra unei sume imense.

Fostul ministru al transporturilor, Anca Boagiu, a ieșit în cursul săptămânii trecute să facă un bilanț al contractului cu Bechtel. În prezentarea istoriei acestui contract doamna ministru a omis fix perioada în care ministerul a fost condus de cei de la PDL. Este posibil ca rezilierea acestui contract și reacția opiniei publice la acest proces să o fi făcut pe Domnia Sa să vrea să își asume o parte din meritul pe care Guvernul USL îl are în acest caz.

În bilanțul pe care l-a prezentat, fostul ministru al transporturilor spunea că o mare parte a contractului a fost reziliată și că firma mai avea de construit câțiva kilometri pe două tronsoane. Însă rezultatele acelei negocieri vorbesc de la sine, prin costul final pe kilometru construit.

Același fost ministru democrat-liberal specula acum câteva zile că valoarea la care se vor realiza despăgubirile este de ordinul sutelor de milioane de euro. După cum s-a văzut, propaganda pe care acest ministru a dus-o în ultima vreme nu a făcut decât să o pună într-o situație jenantă. Până la urmă despăgubirile negociate au fost de 30 de milioane de euro, plus TVA.

Miniștrii PDL acuză această reziliere de când s-a început a se vorbi despre ea. Probabil că își doreau să fi făcut acest lucru ei, dar lipsa competenței și a curajului de a face ceva pentru cetățeanul român i-au făcut să gestioneze un dezastru creat de ei.

Beneficiul adus de reziliere este acela al eliberării de orice alte obligații pentru traseul vizat de contract. În acest fel executivul poate săînceapă să realizeze o nouă strategie de dezvoltare a infrastructurii rutiere pentru zona Ardealului. Prin mijloacele avute la îndemână se pot continua lucrările, astfel încât autostrada să fie funcțională.

Deblocarea acestei probleme sensibile pentru infrastructura din România aratăîncă o dată că Guvernul USL este unul care își asumă decizii importante. Este primul guvern care după o lungă perioadă de timp a avut curajul să pună capăt unui contract care a fost adus în stadiul de a reprezenta o gaură pentru bugetul statului.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 24 octombrie 2019, 2:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro