Ioan Oltean
Ioan Oltean
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/04-06-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 04-06-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.84 Ioan Oltean - declarație politică: - "Democrație de pe marginea prăpastiei";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

   

Domnul Ioan Oltean:

"Democrația de pe marginea prăpastiei"

Guvernarea USL, o guvernare sufocată de gafe, erori magistrale, abuzuri și mult prea puține soluții practice de oferit, a încetat să mai surprindă în procesul său deosebit de agresiv și persuasiv de denigrare a firavelor frânturi de democrație care au mai rămas, după ce în iunie 2012, liderii Uniunii Social-Liberale "s-au oferit" să aducă aceeași democrație pe marginea prăpastiei.

Din data de 27 aprilie 2012, când liderii Uniunii Social-Liberale s-au considerat îndeajuns de puternici pentru a-l îndepărta pe președintele Băsescu și pentru a restructura puterea judecătorească și până astăzi, guvernul USL a atacat, rând pe rând, toate instituțiile menite să aducă echilibrul unui stat de drept autentic.

În atingerea scopului suprem, aducerea în starea de doliu național a democrației statului de drept, au folosit traseismul parlamentar pentru a obține o zdrobitoare majoritate parlamentară. Astfel, au înlocuit liderii celor două Camere ale Parlamentului și au trecut la demiterea din funcție a Avocatului Poporului. Pasul imediat următor l-a reprezentat convocarea unei sesiuni extraordinare a Parlamentului, cu scopul suspendării președintelui Băsescu, precum și organizarea unui referendum care să confirme legal această decizie.

În același spirit de tăvălug antidemocratic, în plin val de netezire a drumului pentru o noua Constituție, liderii USL determină adoptarea Proiectului de Lege privind reducerea pragului de prezență la referendum de la 50% la 30%. Potrivit articolului 2 din Constituția României, poporul român își exercită suveranitatea națională și prin referendum. Astfel, cetățenii au posibilitatea să se exprime în mod direct și să contribuie în acest mod la luarea deciziilor majore ale statului.

Potrivit dispozițiilor noii legi, mai precis potrivit art. 5 alin. (2) "Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puțin 30% din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente." De asemenea, potrivit art. 5 alin. (3) "Rezultatul referendumului este validat dacă opțiunile valabil exprimate reprezintă cel puțin 25% din cei înscriși pe listele electorale permanente." Aflăm deci, că pentru validarea referendumului este necesară îndeplinirea cumulativă a două condiții: prezență la vot de 30% din populația cu drept de vot (care scade de la 50%), dar și necesitatea ca 25% din totalul populației cu drept de vot să se exprime pentru una din opțiunile referendumului. În acest sens, unul din trei români va putea hotărî deciziile majore ale statului, cum ar fi spre exemplu și deloc întâmplător, modificarea Constituției sau schimbarea Președintelui țării.

Din punct de vedere etimologic, termenul de constituție provine din latinescul constitutio care are sensul de "starea unui lucru", "așezarea cu temei". Această așezare cu temei însă vine în strictă contradicție cu acțiunea USL de a modifica în mod stupid, nejustificat și absurd "regulile jocului" privind revizuirea însăși legii fundamentale a țării într-un timp scurt, creând impresia, și nu doar impresia, ci și realitatea, de brambureală, superficialitate, călcând cu nepăsare în picioare principiul suveranității.

Stimați colegi deputați, știm foarte bine cu toții că miza proiectului de lege privind modificarea legii referendumului este legată de validare a viitoarei Constituții, deși noile reguli se aplică și în cazul referendumului pentru demiterea președintelui, cu toate că premierul Victor Ponta a asigurat de nenumărate ori ca nu se are în vedere un astfel de demers.

Reducerea pragului de participare pentru validarea unui referendum este neconstituțională, aceasta reprezentând o adevăratăpalmă dată dreptului românilor de a decide în legătura cu aspecte esențiale privind soarta lor. Reducerea pragului de validare a referendumului sub 50 % reprezintă o reală sfidare a democrației, o încălcare a principiilor fundamentale de ordine și practică constituțională.

O constituție inițial adoptată, modificată ulterior cu o majoritate de 50% plus unu din populație nu poate fi modificată în viitor de mai puțin de jumătate plus unu din același grup de cetățeni, o astfel de lege a referendumului fiind absolut neconstituțională. Drept urmare, solicităm Curții Constituționale să declare neconstituționalitatea acestei legi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 12:04
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro