Constantin Rădulescu
Constantin Rădulescu
Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/19-09-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 10-09-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.130 Constantin Rădulescu - considerații legate de procesul de liberalizare funciară;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Constantin Rădulescu:

Apropierea datei de 1 ianuarie 2014 a început să nască unele temeri în rândul majorității populației, nu numai rurale, ci și urbane, în legătură cu liberalizarea pieței vânzării terenurilor agricole, obligație asumată de România prin Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană, semnat în anul 2005, an în care nu se știa, din păcate, care va fi evoluția României și a cetățenilor ei din toate punctele de vedere, dar mai ales economic. Iar evoluția în acest domeniu nu a fost tocmai bună. De aceea am depus la Guvernul României, domnului prim-ministru Victor Ponta, un demers personal legat de liberalizarea funciară.

Știu că Guvernul României are în vedere un proiect de lege care vizează limitarea speculațiilor cu terenurile agricole, prin măsuri care interzic:

- cumpărarea terenurilor de către persoane fizice care nu au studii și experiență în domeniul agriculturii. (Dar de ce nu aceeași restricție și pentru persoane juridice care nu au experiență în domeniul agriculturii?);

-transformarea terenurilor extravilane în terenuri intravilane timp de 20 de ani de la cumpărare;

-revânzarea terenurilor agricole timp de 10 ani de la cumpărare.

De ce însă un proiect de lege care să vizeze doar limitarea și nu interzicerea clară și fără echivoc a oricărei speculații funciare ?

Știu de asemenea că, în general, nicio măsură nu este respectată dacă nu este dublată de sancțiuni foarte aspre, penale, cu privare de libertate pe mai mulți ani și confiscarea bunurilor dobândite în mod fraudulos în cazul încălcării acelei măsuri, dacă măsura respectivă este una de importantă majoră.

Știu în același timp că puterea de cumpărare a românilor, persoane fizice, este în continuare, din păcate, foarte mică în comparație cu oricare alt cetățean al Uniunii Europene, ceea ce va însemna că pentru ei, românii persoane fizice, liberalizarea pieței vânzărilor de terenuri nu va reprezenta vreun beneficiu, ci dimpotrivă. Mai exact, ar putea însemna doar schimbarea destinației pe piața muncii: din culegători de căpșuni în afara țării, în beneficiul strict al străinilor, în culegători de căpșuni în România, dar tot în beneficiul străinilor, deveniți între timp proprietari de terenuri agricole în țara noastră. Putem înlocui "culegătorii de căpșuni" cu oricare altă activitate în agricultură.

Mă refer, cu alte cuvinte, evident, la acei români care doresc să dezvolte o afacere în domeniul agricol și nu au încă forța financiară necesară și nu la acei români care trăiesc în sărăcie, au terenuri agricole pe care nu le pot munci, fie din lipsă de bani fie din neputință (boală, bătrânețe, lipsă urmași etc.) și care doresc mai degrabă să scape de o povară și să-și vândă proprietățile în orice condiții, fără să le pese de ce va urma.

Știu totodată că alte țări din spațiul Uniunii Europene au liberalizat piața vânzării terenurilor agricole, dar în condiții care nu au permis străinilor să cumpere decât foarte puțin teren agricol, ceea ce a dus la protecția certă a cetățenilor din țările respective. Un exemplu este Cehia, ceea ce s-a dovedit a fi foarte bine și pentru Cehia, ca stat suveran, dar și pentru cetățenii ei, în calitatea lor de agricultori autohtoni. Același lucru s-a întâmplat și în Marea Britanie, în Danemarca, în Irlanda și în alte țări europene, unde prețul minim de vânzare al unui hectar de teren agricol a fost impus de statele respective la un nivel foarte ridicat tocmai pentru descurajarea speculațiilor cu terenuri agricole și evident pentru protecția fermierilor autohtoni și a populației țărilor respective.

În virtutea celor de mai sus și a altora asemenea, am propus domnului prim-ministru să dispună reanalizarea proiectului de lege propus de Guvern, în speță de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, înainte de intrarea acestuia în dezbaterea Parlamentului, astfel încât descurajarea speculațiilor legate de liberalizarea pieței vânzării-cumpărării terenurilor agricole, speculații inerente în mintea unora, să funcționeze efectiv, fără drept de apel, chiar de la aplicarea legii și să aibă în vedere nu numai persoanele fizice, ci și persoanele juridice, iar în cazul încălcării măsurilor prinse în proiect, să se aplice sancțiuni penale, nu contravenționale, dublate de trecerea automată a terenurilor agricole care au făcut obiectul oricărei speculații funciare în domeniul public de interes național, urmând regimul clar prevăzut de Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, și anume: inalienabile, insesizabile și imprescriptibile.

Sunt convins că și dumneavoastră, ca și mine și ca foarte mulți oameni din România, patrioți adevărați, aveți în vedere binele României și, implicit, al românilor, încă necăjiți și nepregătiți pentru a face față conjuncturii politice și crizei economice care macină în continuare Europa și, aș zice, aproape întreaga planetă, și, prin urmare, veți fi alături de mine în susținerea demersului înaintat de subsemnatul domnului prim-ministru Victor Ponta, privind reanalizarea proiectului de lege care vizează liberalizarea pieței vânzării-cumpărării terenurilor agricole.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 26 februarie 2021, 10:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro