Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.19/06-03-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 25-02-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2014

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.117/2013 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul învățământului (PL-x 1/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 1/2014

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Mergem mai departe. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.117/2013 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul învățământului.

Conform art. 115 și acest proiect are procedură de urgență, caracterul este organic. Are 50 de amendamente admise și nouă amendamente respinse.

Dau cuvântul Guvernului României pentru a susține... Domnule ministru, aveți cuvântul. Domnule președinte al Comisiei pentru politică economică, ne permiteți și nouă să ne desfășurăm activitatea?

Domnule ministru Costoiu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihnea Cosmin Costoiu (ministru delegat pentru învățământ superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Dați-mi voie să menționez doar câteva dintre punctele importante pe care ordonanța dată de Guvern le legiferează: menținerea duratei de patru ani pentru ciclul gimnazial și pentru liceu; creșterea duratei învățământului obligatoriu de la 10 la 11 ani, clasa pregătitoare, clasele I - VIII și clasele a IX-a și a X-a; acordarea dreptului absolvenților învățământului profesional să continue studiile liceale la forma de învățământ cu frecvență; mai multe precizări privind învățământul postliceal, precum și precizări privind evaluarea la clasa pregătitoare.

De asemenea, un element extrem de important este acela prin care se acordă tarif redus cu 50% pentru transportul local în comun și elevilor din învățământul profesional, înlăturându-se o discriminare existentă până acum în lege.

Se reglementează, de asemenea, calendarul de introducere a noilor forme ale examenului de evaluare națională, admitere la liceu și bacalaureat, începând cu generațiile de elevi care intră în clasa a V-a, respectiv în clasa a IX-a începând cu anul 2015-2016.

Se extinde cadrul general pentru subvenționarea costurilor aferente frecventării liceului și pentru elevii din mediul urban care provin din grupuri socio-economice dezavantajate. Este o măsură extrem de importantă pentru tinerii care urmează liceul și care nu au posibilități, fiind chiar din mediul urban, repet.

Se fac o serie de precizări suplimentare privind modalitatea de utilizare a resurselor financiare la nivelul unităților de învățământ.

Se extinde de la 3 la 6 ani dreptul cadrelor didactice netitulare, calificate, de a se titulariza în învățământului preuniversitar, pe baza rezultatelor obținute la concursul de titularizare.

O măsură care vine, de asemenea, în sprijinul tinerilor: se clarifică durata anului universitar pentru studenții din anii terminali, astfel încât aceștia să poată beneficia de toate drepturile, conform statutului lor, până la data de 30 septembrie, acum existând o discuție interminabilă cu privire la durata anului universitar și la drepturile pe care acești tineri le au în perioada 1 iunie-30 septembrie.

Se introduc modalități suplimentare de alocare a fondurilor către universități, în principal prin încurajarea cooperării universităților cu actori preponderent din mediul socio-economic. Și, de asemenea, câteva reglementări privind funcționarea ARACIS, având în vedere situația tranzitorie în care această instituție se află.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Din partea Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, domnule președinte, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

În baza prevederilor art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa PL-x1 din 3 februarie 2014, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.117/2013 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul învățământului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările și completările ulterioare, modificarea Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, iar Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședința din 18 februarie 2014, comisia a propus adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele din anexă.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupurile politice parlamentare, luări de cuvânt.

Doamna deputat Raluca Turcan. Domnule deputat, PNL-ul? Nu are. Partidul Conservator, aveți? Nu.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Dragi colegi,

La un an după dezastruoasa ordonanță dată de Ecaterina Andronescu, prin care s-a politizat la vârf sistemul de educație universitar și în același timp s-a deprofesionalizat managementul învățământului superior, PSD-ul a venit cu o nouă modificare pe ascuns a Legii educației naționale. Este o modificare complet netransparentă și dăunătoare sistemului educațional.

Dragi colegi, orice modificare la Legea educației naționale ar trebui dezbătută public și asumată transparent, cu aportul societății, și nu pe ascuns sau după bunul plac.

Prin această ordonanță se aduc câteva regrese evidente în sistemul educațional. Și le voi puncta și sper ca dumneavoastră să le evaluați cu maximă atenție și să votați ca atare, adică pentru respingerea acestei ordonanțe.

O dată: se amână introducerea testelor transdisciplinare la evaluarea națională, admiterea la liceu și bacalaureat.

Dragi colegi, în momentul de față în România unul din doi elevi care termină clasa a VIII-a știe să citească, dar nu poate să proceseze informațiile pe care le-a citit.

În același timp, între clasa a VIII-a și clasa a IX-a 20% este abandonul școlar și, mai mult decât atât, un elev care termină învățământul superior nu își găsește loc de muncă pe piața muncii, pentru că 80% nu pot să lucreze în locurile pentru care s-au pregătit, în domeniile pentru care s-au pregătit.

Așadar, sistemul de educație are nevoie de predare transdisciplinară, evaluare transdisciplinară, o pregătire a profesorilor care să le permită acest mod de predare transdisciplinară.

De când a ajuns PSD-ul la guvernare a amânat acest sistem de predare, evaluare transdisciplinară și acum, prin această ordonanță se amână evaluarea pentru anul școlar 2015-2016, în care intră elevii de clasa a V-a și clasa a IX-a.

Din nefericire, această amânare va duce la două generații de elevi care își vor găsi foarte greu loc pe piața muncii.

Dragi colegi,

Un sistem de educație performant înseamnă ca un elev care termină o formă de învățământ să-și poată găsi loc pe piața muncii, astfel încât să aibă un loc de muncă care să-i asigure un trai decent. Aceasta înseamnă performanță în sistemul de educație, nu neapărat cele mai mari note la diferite obiecte. De aceea avem nevoie de această evaluare transdisciplinară.

Mai mult decât atât, USL și PSD mențin forțat învățământul liceal de patru ani și ignoră cu obstinație faptul că elevii care termină opt clase nu au vârsta legală pentru a munci și sunt obligați să urmeze un liceu sau o școală profesională, dar 20% abandonează școala la 15 ani și sunt condamnați la sărăcie pe piața muncii, care nu îi poate asimila.

Dacă studiile gimnaziale s-ar finaliza în clasa a IX-a, acești tineri ar avea o șansă pe piața muncii și ar putea să urmeze un liceu sau o școală profesională care li se potrivește.

De aceea, este foarte important să menținem acest sistem de 10 clase, în care intri în școala primară și gimnazială cu clasa pregătitoare și tragem clasa a IX-a în sistemul gimnazial, astfel încât să ai 10 clase obligatorii în sistemul primar și gimnazial.

A treia modificare și al treilea regres înregistrat de această ordonanță: perioada de recunoaștere a examenului de titularizare se extinde de la 3 la 6 ani și în felul acesta se afectează într-un mod foarte grav sistemul de perfecționare al cadrelor didactice și prevederile Legii educației naționale de îmbunătățire a pregătirii dascălilor. Este o relaxare populistă, care ne va costa foarte scump. Tendința în Uniunea Europeană este ca profesorii să aibă contracte de angajare pe perioadă determinată. Ce face această ordonanță? Prelungește o perioadă de titularizare de la 3 la 6 ani și amână niște teste de pregătire profesională pe care ar trebui să le dea cadrele didactice și prin care să vedem dacă ei sunt pregătiți să predea la catedră, dacă ei sunt pregătiți să educe noi și noi generații.

Al patrulea regres înregistrat de această lege: practic, dispare competiția în organizarea examenului de doctorat și ministerul dorește o recentralizare periculoasă a procedurilor de acordare a granturilor.

Vreau să vă spun că suntem într-o întârziere nepermisă pentru stadiul în care se află sistemul de învățământ în ierarhizarea universităților, clasificarea universităților și finanțarea universităților pe bază de performanță.

Ce face această ordonanță? Iarăși, un regres într-un sistem de competiție pentru acordarea granturilor doctorale.

Mai mult decât atât, această ordonanță prevede ca universitățile să contribuie cu 5% din veniturile proprii la un fond fantomă, pe care Ministerul Educației Naționale îl constituie și există, în același timp, o destinație neclară a acestor fonduri. Și așa există subfinanțare în sistemul universitar, și așa există inechitate în finanțarea universităților și sunt situații în care universități de prestigiu au aceeași finanțare per student cu universități care scot șomeri pe bandă rulantă.

Nu cred că se justifică acest regres și alocarea a 5% din veniturile universităților Ministerului Educației Naționale, care și așa nu este preocupat de o finanțare suficientă și transparentă a universităților.

Un ultim punct pe care aș dori să-l menționez astăzi aici se referă la afectarea patrimoniului material și cultural al tradiției Bibliotecii Pedagogice românești. Mai exact, Guvernul Ponta a decis în mod abuziv, total netransparent și fără o documentare asupra situației reale, ca Biblioteca Națională Pedagogică să fuzioneze prin absorbție cu Biblioteca Centrală Universitară "Carol I" București. Această decizie pune în pericol existența a două instituții fundamentale pentru educația românească. Peste 50 de angajați ai Bibliotecii Pedagogice Naționale "I.C. Petrescu" au fost trecuți într-un mod abuziv în subordinea unei instituții și jumătate de milion sau peste jumătate de milion de volume, printre care se numără și cea mai bogată colecție pedagogică din țară de cărți de patrimoniu, publicații rare și prețioase și obiecte unicat riscă să fie afectate, deoarece la BCU în momentul de față nu există spații proprii pentru depozitare.

Deci, o dată această ordonanță aduce angajați trecuți într-un mod abuziv în subordinea unei alte instituții și pe de altă parte afectarea unor colecții de patrimoniu, din cauza spațiului impropriu.

Închei, dragi colegi, ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamna deputat, o să vă rog frumos, vorbiți de 11 minute!

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

...spunându-vă că viitorul învățământului românesc poate fi astăzi salvat, dacă veți vota împotriva acestei ordonanțe și dacă într-adevăr considerați că educația este o prioritate națională. Orice lege care constituie un regres la o reformă necesară în sistemul de educație poate să constituie un pas înainte, dacă o veți respinge. Așadar, apelez la dumneavoastră, la înțelepciunea dumneavoastră, să votați împotriva acestei ordonanțe.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamna deputat.

O să rog colegii să-i dau cuvântul doamnei deputat de la PP-DD și după aceea... Doamna deputat, o să-i dau cuvântul colegei noastre de la PP-DD prima dată, pentru că a ridicat mâna înainte. Și o să vă rog frumos pe dumneavoastră să vorbiți după aceea. Și după aceea colegul de la UDMR. Mi-a fost greu să aleg între două doamne. Am luat-o de la stânga la dreapta. Vă mulțumesc foarte mult pentru înțelegere.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ioana-Jenica Dumitru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, dragi colegi.

Partidul Poporului - Dan Diaconescu remarcă intenția Guvernului de a clarifica, prin această ordonanță de urgență, mai multe aspecte legate de Legea educației și de învățământul românesc în general.

Partidul nostru susține necesitatea stabilității sistemului. De asemenea, susținem introducerea învățământului profesional, cu mențiunea că față de textul propus de Guvern considerăm necesară stabilirea unei medii de 20 de elevi per clasă. Cu toate acestea, această ordonanță este departe de a rezolva permanent multiplele probleme ale acestui sistem.

Suntem îngrijorați de situația Bibliotecii Pedagogice Naționale care, prin această ordonanță, va deveni doar temporar, conform spuselor ministerului, secție a Bibliotecii Centrale Universitare, și solicităm Guvernului măsuri cât mai rapide, pentru ca Biblioteca Pedagogică Națională să aibă un sediu propriu și adecvat fondului de carte valoros pe care îl administrează.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamna deputat.

Doamna deputat Cherecheș, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Membrii Grupului PNL susțin adoptarea acestui proiect de lege, pentru că acesta reglementează, printre altele, învățământul obligatoriu de 11 ani, prin includerea clasei pregătitoare, și apoi ceea ce ne-am dorit cu toții, și anume, clasa a IX-a să revină la liceu, acolo unde îi este locul și, de asemenea, este vorba de învățământul profesional care, în sfârșit, începe să se dezvolte, care va avea o durată de trei ani, în loc de doi ani, pentru că aceasta este o mare nevoie în România, în această perioadă.

Sunt prevăzute în ordonanță și facilități acordate cadrelor didactice, cum ar fi acest examen de titularizare care are valabilitate de șase ani, și nu de trei ani.

Ceea ce este demn de remarcat este că prezentul proiect de lege scoate elevii din învățământul profesional, din statutul de elev de mâna a doua, prin faptul că aceștia pot să opteze după finalizarea clasei a VIII-a pentru învățământul profesional, pot să intre în sistemul dual, acolo unde există parteneriate cu mediul de afaceri, și, de asemenea, beneficiază de anumite facilități, așa, ca toți elevii din România, și anume: sprijin financiar pentru elevii care provin din grupuri socio-economice dezavantajate, drept la învățământ de zi pentru finalizarea liceului, dreptul la reducerea de 50% pentru transportul în comun.

Partidul Național Liberal va susține și va promova întotdeauna recunoașterea valorii și demnității cadrului didactic, acordarea sistemului la nevoile societății, prin evaluarea permanentă a componentelor sistemului de educație.

Din aceste motive, deputații PNL vor adopta acest text normativ.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al UDMR. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța de urgență, într-adevăr, în anumite elemente pe care le prezintă rezolvă problemele cel puțin pentru învățământul profesional.

În schimb, considerăm că sunt o serie de teme care nu se regăsesc și n-au fost reglementate și urmează a fi reglementate. În comisie am discutat, de exemplu, pentru o trecere a creșelor la grădiniță nu doar ca și coordonare profesională, ci și ca și titularizare. În momentul de față știți foarte bine că educatorii din creșele despre care în Legea învățământului se spune că aparțin învățământului antepreșcolar nu trec printr-un examen de titularizare, sunt aleși de către administrațiile publice locale fără a avea un control profesional. Considerăm că în perioada următoare trebuie să existe o revenire asupra acestui text și să avem un control profesional, prin faptul că aceste persoane, acest educator trebuie să treacă prin filtrul titularizării.

A doua chestiune pe care am dorit să o reglementăm și am avut și propuneri pe care o să mi le susțin este numărul mediu pentru clasele gimnaziale.

Într-o serie de localități, în momentul de față, numărul de copii este în jur de 20, iar nu dorim să umblăm... Propunerea pe care o voi susține nu precizează în momentul de față doar numărul mediu. Numărul minim este de 12, numărul maxim poate să rămână de 30, acolo unde aceste formațiuni, aceste clase pot să se mențină, să rămână în continuare, dar numărul mediu să fie de 20 per unitate administrativ-teritorială.

O altă problemă care ar trebui reglementată, dar nu neapărat prin lege, ci ministerul ar trebui să ia în considerare aceste propuneri, este realizarea concursurilor pentru directori. De circa șase ani de zile directorii sunt numiți an de an de către inspectoratele școlare, ar trebui realizate demersurile ca administrațiile publice locale, care prin lege în momentul de față pot organiza, Consiliul de administrație al școlilor, să realizeze numirea directorilor pe aceste posturi, pe postul de director.

O altă problemă pe care trebuie să o menționez este finanțarea per capita a copiilor care, din păcate, într-o serie de școli cu performanțe reale nu acoperă costurile școlilor respective. Știți foarte bine că în cazul în care avem persoane, avem personal didactic încadrat cu grad didactic I și cu vechime în muncă, acest lucru înseamnă că au un nivel de salarizare mai ridicat și degeaba există un număr mare de copii, de elevi în școală, nu se acoperă cheltuielile pentru finanțarea învățământului, cheltuielile de personal la nivelul acestei școli.

Cu toate acestea, sunt o serie de inițiative pozitive ale ordonanței respective. O parte dintre ele, amendamentele noastre au fost acceptate și, în funcție de acceptarea acestor amendamente, vom susține această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat Ödön. Grupul parlamentar al PSD, după care o să-i dau cuvântul și doamnei deputat de la deputații neafiliați.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am avut intenția să vin la microfon și în foarte puține cuvinte să susțin Ordonanța nr. 117, pentru că ea, în fond, înseamnă câțiva pași înainte în sistemul de educație. Și cu aceasta credeam că îmi fac eu datoria față de mine și față de sistemul educației din țara noastră. Am constatat, însă, ascultând intervențiile colegilor, că sunt obligat să extind un pic intervenția mea, pentru că de un an și jumătate, aproape doi ani de când sunt parlamentar, am fost martor la foarte multe intervenții, cu incredibile transformări de discurs ale unora mai noi sau mai vechi în Parlament.

Grupul PDL a avut o intervenție stupefiantă, din punctul meu de vedere, și am să îmi argumentez afirmația pe două motivații: pe de o parte, am fost surprins să constat că Grupul PDL și-a trimis la microfon un reprezentant care n-a venit la comisie și care n-a participat sub nicio formă la dezbaterile pe temele introduse în discuție de Ordonanța nr. 117, și chestiunea aceasta m-a surprins, ca să nu folosesc alt termen. Pentru că, dacă lucrurile ar fi stat altfel, ar fi trebuit să recunoască colegii de la PDL că la comisie, domnul ministru Remus Pricopie, în persoană, a lămurit toate aspectele pe care PDL le-a ridicat aici, ca fiind cel puțin neclare.

Nici măcar aceasta nu m-a surprins foarte mult, pentru că am constatat, repet, de-a lungul perioadei de când sunt parlamentar, acea metamorfoză incredibilă a colegilor de la PDL în discurs.

Ceea ce m-a surprins, însă, și vreau să aduc în atenția dumneavoastră, a fost modul în care reprezentantul PDL și-a început discursul: "Orice modificare la Legea educației trebuie supusă dezbaterii publice". Aceasta chiar a fost pentru mine de neînțeles. Deci, la o lege asumată de guvernarea PDL, orice modificare trebuie supusă dezbaterii publice.

Mai mult decât atât, cred că nu se poate spune despre modul în care colegii noștri de la PDL înțeleg să facă politică.

Susțin din toată inima modificările la Legea educației, care sunt prevăzute în Ordonanța de urgență nr. 117, pentru că ele vin dinspre sistem către noi, ca și rugăminte la legislativ, pentru a încerca să ordonăm un pic haosul din sistem.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Doamna deputat Bogdănici, dacă nu greșesc.

Doamna deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Doamna Camelia-Margareta Bogdănici:

Bună ziua, dragi colegi.

Provin dintr-o universitate care are un renume deosebit și, prin calitatea educației pe care o acordăm studenților, avem de la an la an un număr mai mare de studenți străini.

Mă voi referi la un singur articol din această ordonanță de urgență a Guvernului, care contravine atât Constituției, cât și unor reguli principale și îl voi contrazice pe colegul care a vorbit anterior, pentru că, dacă nu sunteți de acord să fie abordată întreaga populație, măcar universitățile și rectorii trebuiau să fie abordați. Pentru că, în acest moment, pentru articolul la care mă refer, respectiv schimbarea art. 206 alin. (2), care modifică forma veche a Legii educației naționale, care spunea: "Universitățile, în baza autonomiei universitare, pot dispune integral de veniturile obținute din școlarizarea studenților străini" are două lucruri foarte grave: scoate, în baza autonomiei universitare - și vreau să vă spun că în Constituția României, în art. 32 alin. (6), se spune: "Autonomia universitară este garantată." și nu a ținut cont de părerea universităților care să știți că în acest moment dau în contencios în judecată și nu sunt de acord cu această propunere.

Deci pentru acest alineat vă rog să fiți mult mai atenți atunci când veți vota.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, un articol din lege sau din ordonanță poate fi atacat numai la Curtea Constituțională, când este proiectul de lege. Hotărârile de Guvern pot fi atacate, sau hotărârile consiliilor locale, în contencios administrativ. Proiectele de lege pot fi atacate în contencios doar dacă ele prevăd o anumită chestiune care face, printr-o ordonanță prezidențială, să fie suspendate până se ia o decizie. Să nu facem greșeli de la microfonul Parlamentului.

O să rog, pentru că se apropie ziua de 1 martie, o să-i dau cuvântul doamnei deputat Turcan, pentru un scurt drept la replică de un minut. Da, ați vorbit 11 minute. Vă reamintesc, da, la declarația ... Așa că un minut, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Vă mulțumesc.

Apreciez că respectați regulamentul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă, nu respect regulamentul. V-am dat dumneavoastră cuvântul ca o favoare. Regulamentul nu-mi permite să vă dau cuvântul. Dar, am spus, se întâmplă 1 martie și vă dau cuvântul un minut. Ca să respectăm procedura.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Ținând cont că am fost singurul reprezentant al PDL-ului care a luat cuvântul la această dezbatere și s-au făcut referiri la PDL, înseamnă că aveam dreptul la această intervenție. Oricum, vă mulțumesc.

Voiam doar să menționez că nu există un partid mai consecvent în reforma sistemului de educație ca Partidul Democrat Liberal. Legea educației naționale este rezultatul dezbaterii acestui proiect timp de 3 luni de zile în comisiile de specialitate, cu societatea civilă, cu reprezentanți din domeniu și profesioniști din domeniu. Faptul că acel Pact național pentru educație, cu toate că a fost semnat de toate partidele politice, însă nu a fost respectat, a dus la asumarea răspunderii pe acest proiect de lege. Și vreau să vă spun că toate partidele reprezentate aici în Parlament au semnat, prin reprezentanții lor, acordarea a 6% din PIB pentru educație. Nici în momentul de față educația nu a reușit să depășească 3,46% din PIB pentru educație. Cel mai mare procent a fost acordat în guvernarea PDL-ului, cu toate că era perioada maximă de criză economică.

Așadar, PDL susține profesionalizare, finanțare transparentă, pe bază de performanță. Și, în plus, ținând cont...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc. Doamnă deputat, ați depășit un minut. Vă rog frumos, cu tot respectul pe care-l am. Da? Altfel, ar trebui să continui. Doamnă deputat, altfel, ar trebui să dau dreptul la replică la dreptul la replică și aș intra într-o altă chestiune care este interzisă de regulament. Vă rog frumos, cu tot respectul. Altfel, intru în altă zonă, care a fost catalogată la începutul sesiunii trecute și interzisă de către colegul dumneavoastră, care era viceliderul grupului parlamentar la momentul respectiv.

Nu mai intrăm pe dezbateri. Un singur coleg...

Bun. Avem 50 de amendamente admise și 9 amendamente respinse.

Rog colegii care au amendamente respinse să fie atenți. Da? Majoritatea sunt ale domnului deputat Ödön, secretarul Grupului parlamentar al UDMR.

Bun. Pentru că primul amendament se referă la amendamentul admis de la alin.(13), vă propun să mergem în calupuri de cinci.

Nu sunt obiecții comentarii.

1-5.

Obiecții, comentarii la amendamentele admise? Nu. Aprobate.

5-10.

Obiecții, comentarii la amendamentele admise? Nu. Aprobate.

10-15.

Obiecții, comentarii la amendamentele admise?

10-15? Aveți dumneavoastră unul. Îl susțineți? Nu.

Bun. 10-15.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

15-20, la amendamentele admise? Asta înseamnă până la art.85.

Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Aveți? La 85, nu aveți.

Aveți, aveți, la pct.4. Vă rog frumos. Se referă exact la 20. Da? 20 - amendamente admise, 4 - amendament respins. Depus de dumneavoastră. Nu, domnule deputat?

Dați-mi voie să mai întreb dacă de la 1 la 19 mai sunt obiecții, comentarii? De la 15 la 19? Nu. Admise.

La amendamentul 20, admis, există un amendament respins, aflat la pagina 31, al domnului deputat Ödön. Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte, la art.63 alineatul...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, am trecut... Suntem la poziția 20, amendamente admise. V-am întrebat și mi-ați dat din cap că nu-l susțineți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Acolo erau două amendamente, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și ați spus că nu le susțineți pe niciunul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

Pe primul nu-l susțin. Am spus și la dezbaterile generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, v-am întrebat eu, domnule deputat. Ați dat din cap și sunteți la poziția 4 - amendamente admise; cel de la poziția 3 este al domnului deputat Deaconu și aveți la art.85 alin.(2). Cred că nu aveți hârtiile puse în ordine. O să vă rog frumos...

85 alin.(2) pagina 31 - amendamente respinse, cu pagina 12, amendamente admise.

Domnule deputat, îl susțineți? Că nu putem să stăm toată sala după dumneavoastră. Domnule deputat? Deci nu-l susțineți, da?

Deci punctul 20 de la amendamente admise.

Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

Între 21, amendamente admise și poziția 25, deci până la art.111. Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

26-30, până la art.160.

Aveți un amendament admis, da? Respins.

La poziția 7, nu?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Da, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La poziția 7, nu?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

30.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La 30? Luați cuvântul? Vă dau cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Vă mulțumesc. Este art.160 - "Studiile universitare de doctorat sunt organizate cu finanțare de la bugetul de stat în regim cu taxă sau din alte surse legal constituite.".

Solicităm respingerea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu înțeleg.

Este un amendament admis. Domnule deputat, este un amendament admis de către comisie și solicitați respingerea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Solicităm respingerea. Da, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ascultați-mă. Textul... de către comisie este nemodificat și art.160 are trei alineate. La amendamentul admis 30, da? Discutăm... Deci, încă o dată, vă rog frumos, ca să fim foarte atenți la ce discutăm. Pe care dintre cele trei coloane, la care dintre cele trei coloane vă referiți?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Mă refer la coloana unde scrie art.160, prima coloană.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, care coloană, nu linie. Textul propus de comisie este la a treia coloană verticală. Pe acela îl discutăm. Și alin.(1) și (2) sunt nemodificate; alin.(3) este modificat - granturile doctorale.

Pe care dintre alineate îl doriți respins?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

3, forma comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Forma comisiei. Deci doriți tot amendamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Tot amendamentul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ca să fie clar pentru toți colegii.

Deci, avem la amendamentul admis 30 al comisiei, la alin.(3) al art.160, primele două alineate sunt nemodificate față de textul vechi, venit de la Senat, avem o completare a comisiei, pe care dumneavoastră doriți să respingeți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Așa este, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Se dorește eliminarea amendamentului comisiei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Așa este.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Da? Se propune respingerea amendamentului comisiei. Da? Bun.

Vă rog frumos să citiți regulamentul.

Cererea de respingere propusă de către un grup parlamentar se votează cu prioritate. (Vociferări.)

Domnilor deputați, vă rog frumos să citiți regulamentul. Dacă vreți, vi-l mai citesc eu o dată. Fiecare citește pagina pe care o dorește. Cu prioritate sunt obligat să ascult - și asta este dintotdeauna, aveți în stânga dumneavoastră un coleg care a condus ședințe foarte mult timp -, dacă un coleg are o obiecție sau un comentariu, v-a spus și domnul Márton Árpád, care înseamnă respingerea amendamentului, că, de obicei, dacă nu e amendament, înseamnă respingere, atunci, eu, cu prioritate, trebuie să fac acest lucru, să-l supun la vot.

Vă citesc din nou ca să nu ne mai plictisim. O să rog liderii grupurilor politice parlamentare să vină la mine, pentru că fiecare citește ce vrea din regulament.

(Consultări.)

O să-l rog frumos pe domnul Márton Árpád să reexplice colegilor din dreapta Domniei Sale, care nu înțeleg.

Domnule deputat, vă rog frumos să explicați a mia oară de la microfon. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Conform regulamentului nostru, dacă la varianta venită din partea inițiatorului, respectiv varianta propusă de comisie, nu sunt observații, ele se consideră a fi adoptate.

Dacă intervine cineva, pentru că ori are un amendament respins, ori are obiecții la un articol care a fost modificat în comisie, atunci acea obiecție se discută și se supune votului, în următoarea ordine: prima dată, propunerile de eliminare; după aceea, se supune votului varianta propusă de comisie, dacă eliminarea nu a trecut; dacă nici varianta comisiei nu a trecut și există un amendament respins, atunci se supune forma din amendamentul respins; și, dacă nici aceasta nu a trecut, se supune votului forma inițiatorului. Deci aceasta este ordinea rezultată din mai multe articole. Dacă le citiți, aici ajungeți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnilor colegi, nu se face dezbatere. Vă rog frumos, nu interpretați cuvântul după cum înțelege fiecare limba română. Discutarea se referă strict la această chestiune regulamentară. Altfel, ar trebui să facem dezbatere pentru fiecare amendament respins sau orice obiecție. Nu se face dezbatere între grupuri politice parlamentare. Procedura obligă... și eu am dat, pentru că dumneavoastră sunteți foarte puțini în Grupul parlamentar al PDL și acum sunteți și mai puțini, am dat cuvântul și am eliminat obligația mea, ca președinte de comisie, să supun la vot, la cererea biroului comisiei, timpii de dezbatere pentru fiecare articol, tocmai ca să puteți să vorbiți mai mult. Adică, să nu transformăm interpretarea fiecăruia dintre noi într-un motiv să venim la microfon. Dacă vreți, supunem la vot. O să propună domnul președinte al comisiei un minut și, atunci, într-un minut, nici nu aveți timp să discutați. Acest lucru este scris conform regulamentului.

Grupul parlamentar al PDL, la începutul sesiunii trecute, în 2013, domnul Mircea Toader a cerut ca această chestiune să nu fie pusă pe tapet, tocmai pentru ca dumneavoastră să puteți să vorbiți mai mult. Altfel, vorbiți numai la dezbateri generale și în rest toată lumea o să propună un minut. Este cutuma pe care dumneavoastră ați introdus-o ca articol în regulament. Vă rog frumos, dacă nu mă credeți, întrebați-l pe domnul deputat Oltean, este în stânga dumneavoastră și știe foarte bine regulamentul.

Deci eu cred că dintr-o favoare ne întoarcem într-o chestiune în care fiecare are impresia că știe regulamentul.

Colegii mei de la Grupul parlamentar al PSD au propus eliminarea. Deci, respingerea textului, conform regulamentului, art.110, asta a citit domnul Márton Árpád, respingerea textului de la pagina 17, amendamentul admis 30, coloana a treia.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Bun. 110 voturi pentru, două abțineri, 49 de voturi împotrivă. Propunerea comisiei a fost eliminată.

Revenim acum la coloana a doua, textul care a venit de la Senat. Pe acesta îl supun la vot în acest moment, textul care s-a discutat în comisie ca fiind text inițial, așa cum scrie regulamentul și cum a explicat și domnul Márton Árpád. Rămân doar... și alin.(3), dar este o altă formă, cu care s-a venit de la Senat.

Domnule Ödön, este exact ce am discutat. S-a eliminat forma propusă de dumneavoastră și rămâne textul inițial. Da? Sunteți de acord? Bun.

Vă mulțumesc foarte mult.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

116 voturi pentru, patru abțineri, 45 de voturi împotrivă.

Rămâne textul inițial, așa cum a venit de la Senat. Se află pe coloana a doua, la amendamente admise - textul OUG nr.117/2013.

Mergem de la poziția 31, amendamente admise, până la poziția 35, adică, de la art.160 alin.(4) până la art.205 alin.(2).

Domnul deputat Ödön. Aveți o obiecție sau discutați amendamentul respins? Amendamentul respins. Știu care. Cel de la poziția 7, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

La punctul 35 este un amendament respins la amendamente respinse nr.9...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

La 9, da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Szabó Ödön:

La art.205 alin.(2), și anume cel care se referă la posibilitatea ca studenții înmatriculați în forma de învățământ cu frecvență în instituții de învățământ superior acreditate pot să beneficieze de 50% reducere la tarifele pentru mijloacele de transport, până la 26 de ani.

Până în momentul de față se prevedea ca toți studenții să beneficieze de reducere de 50%. Propunerea noastră a fost să fie... în Legea tineretului se prevede un prag de 35 de ani și ca corelare legislativă, dacă se reduce, atunci să se ajungă la 35 de ani, nu la 26.

Vă mulțumesc. Este art.205 alin.(2).

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Alin.(2) și este un amendament respins al comisiei la amendamentul admis 35.

Domnule deputat Andea, vă dau cuvântul. Stați o secundă. Dragi colegi, la amendament respins, facem dezbatere pe amendament respins? Nu am auzit niciodată chestia asta.

Domnule deputat, inventăm la regulament. Vă rog frumos.

După ce... adică, haideți să vedem care este al domnului deputat. Domnule profesor, domnul coleg de la PNL, după aprobare sau respingere, puteți să explicați votul și atunci aveți instrumentele regulamentare prin care să vă exprimați. Eu așa vă propun. Da?

Deci, în acest moment, dragi colegi, supun votului, conform regulamentului, propunerea domnului deputat Ödön, amendamentul respins al domnului deputat, art.205 alin.(2) poziția 9 pagina 35 - amendamente respinse.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Doar 76 de voturi pentru, trei abțineri, 104 voturi împotrivă. Propunerea dumneavoastră a fost respinsă.

Mergem pe textul comisiei. De la art.35 textul este nemodificat. Supun votului textul comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc foarte mult.

148 de voturi pentru, șapte abțineri, 27 de voturi împotrivă.

Rămâne textul comisiei.

Înainte de a merge mai departe, domnul deputat Andea, după care o să-i dau colegului de la Partidul Național Liberal cuvântul.

Domnule profesor, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Andea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am considerat util și necesar să iau cuvântul, întrucât și în dezbaterile din cadrul comisiei eu, personal, am votat împotriva și a acestui amendament și a celui anterior, care se referea la granturile după care... după metodologia după care trebuie acordate granturile pentru doctorat.

Vreau să spun că în legea noastră, pe care o discutăm acum, în ordonanța de urgență se vorbește despre studenți. În Legea tinerilor se vorbește despre tineri. Există o diferență între ceea ce înseamnă student și tânăr. De regulă, se suprapun, în marea majoritate, dar am considerat necesar, util, în mod obiectiv ca, până la 26 de ani, vârsta până la care se acordă și alte drepturi studenților, să funcționeze și această prevedere, acest favor care se acordă studenților.

În legătură cu granturile doctorale, spuneam în ședința de comisie, votând împotriva amendamentului care a fost respins adineauri, că ar fi o descalificare, ca să spun așa, a școlilor doctorale care se înființează pe principii extrem de serioase de competență, și nu este necesar să fie o supracompetiție națională pentru acordarea granturilor.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule profesor.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În mod tradițional, student înseamnă cineva cu buzunarele goale, și nu are importanță dacă are 26 de ani sau 35 de ani. Fostul Guvern, în marea lui înțelepciune, atunci când a venit cu Legea învățământului nr.1, i-a scutit de 50% taxă de transport pe toți studenții, ceea ce ni s-a părut corect. Dacă onoratul minister a venit și a redus vârsta sau mai bine zis a pus un prag de vârstă la 26 de ani, noi, cu tot respectul, am considerat că acest prag este prea redus și am încercat să-l corelăm cu legislația internă și internațională care spune că măcar pentru tineri să oferim acest avantaj, iar tânăr, după această legislație, înseamnă 35 de ani, iar nu 26. Aceasta este cauza pentru care Grupul parlamentar al PNL a votat în favoarea amendamentului propus de către Grupul parlamentar UDMR. Ne pare rău că ceilalți colegi nu au agreat soluția noastră.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Mergem mai departe, la amendamentele admise.

De la 36 la 40.

Obiecții, comentarii? Nu. Admise.

De la 41 la 45.

Obiecții, comentarii? Suntem la art.II, deja, de la poziția 46, amendamente admise, la poziția 50.

Obiecții, comentarii? Nu sunt. Admise.

Dragi colegi, textul merge la votul final. Vă reamintesc că are caracter organic. O să-l rog, domnul ministru Costoiu vrea să spună câteva cuvinte.

Domnule ministru, aveți cuvântul pe final și mergem la următorul proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihnea Cosmin Costoiu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Vreau să vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră pe acest proiect de lege, de aprobare a ordonanței.

Vreau doar să fac câteva precizări înainte de votul final, și anume faptul că în momentul adoptării ordonanței sau înainte de adoptarea ordonanței, personal am consultat, apropo de punctele de vedere exprimate aici. Am consultat Consiliul Național al Rectorilor și Federația Sindicatelor Alma Mater, cea care reprezintă învățământul superior, precum și domnul ministru Pricopie, colegii din federațiile sindicale, am discutat cu studenții și cu elevii și, foarte important, lucrul pe care ni-l asumăm, este o promisiune pentru foarte multe din lucrurile aprobate în ordonanță, este o promisiune pe care am avut-o în campania electorală în numele Uniunii Social Liberale și le-am pus în aplicare prin ordonanță.

Vă mulțumesc încă o dată pentru votul dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Dragi colegi, mergem mai departe.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 21:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro