Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/26-09-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 17-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 septembrie 2014

8. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind administrația publică locală (PL-x 392/2014). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 392/2014

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Revenim la poziția 6, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.55/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind administrația publică locală.

Din partea inițiatorului? A Guvernului, dacă dorește cineva să ia cuvântul? Vă rog. O să vă rog să vă prezentați.

Video in format Flash/IOS

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Bună ziua! Mă numesc Sirma Caraman, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Cu permisiunea dumneavoastră, voi prezenta foarte pe scurt necesitatea elaborării acestui act normativ.

Acest act normativ a fost elaborat din situația reală din administrația publică locală, cu care se confruntă în prezent.

În practică, sunt o serie de exemple în care dinamica realităților socio-politice depășește dinamica modificărilor legislative, situații care se produc deficiențe semnificative în funcționarea autorităților publice.

Guvernul, care este responsabil de asigurarea unui cadru optim de reglementare și, implicit, de funcționare a administrației publice locale, are obligația să promoveze soluții legislative în asemenea situații de blocaje serioase.

Argumentul pentru inițierea acestui act normativ a fost semnalat și de structurile asociative din administrația publică locală, recunoscute de Legea nr.215 a administrației publice locale. Astfel, voi prezenta pe scurt solicitările acestor structuri asociative.

Asociația Comunelor din România solicită clarificarea situației rupturilor politice pe parcursul mandatului și influența acestora asupra aleșilor locali.

În prezent, sunt situații care nu-și pot găsi finalitatea ori care conduc la imposibilitatea funcționării autorităților administrației publice locale.

Asociația Orașelor din România sesizează faptul că, solicită, de fapt, adoptarea de urgență a unui act normativ prin care aleșii locali să-și poată exprima opțiunea politică privind reprezentarea până la sfârșitul mandatului pentru care au fost aleși.

Uniunea Națională a Consiliilor Județene solicită și reclamă, de fapt, apariția unor instabilități și a unor blocaje în funcționarea consiliilor locale și județene și solicită rezolvarea acestei probleme.

Asociația Municipiilor din România solicită modificarea Legii nr.393 pentru deblocarea situației din administrația publică locală.

Principala disfuncționalitate manifestată este situația în care o funcție de consilier local sau județean se vacantează, iar supleantul care ar urma să fie validat ca și consilier are nevoie de semnătura tuturor reprezentanților partidelor care au făcut parte din alianța politică sau alianța electorală și care, pe parcurs, au părăsit alianța respectivă.

Conducerile locale ale partidelor care au părăsit alianțele respective refuză să semneze, drept pentru care supleanții nu pot fi validați pe locurile de consilieri locali și județeni. O asemenea situație conduce la blocaje în consilii locale sau județene, ca urmare a lipsei cvorumului și a lipsei numărului de voturi necesare pentru adoptarea hotărârilor conform prevederilor legale.

Urmările acestor blocaje le știm cu toții, nu se adoptă hotărârile de consiliu, se blochează fondurile europene, se blochează aprobarea bugetelor și funcționarea administrației publice locale.

Ordonanța de urgență reglementează procedura de stabilire a apartenenței politice pentru aleșii locali, în situația în care partidul, alianța politică, alianța electorală din care fac parte se reorganizează sau decid asocierea în alte alianțe politice ori alianțe electorale, situație în care aleșii locali nu se mai regăsesc în formațiunea pe ale cărei liste au candidat și au fost aleși de cetățeni.

Urmare a acestui fapt, păstrarea mandatului de către aleșii locali se impune, deoarece procesul de reorganizare a asocierii nu reprezintă o manifestare de voință unilaterală a acestuia, ci o decizie internă a conducerii formațiunii politice electorale din care face parte, în consecință, nefiind imputabilă alesului local.

Manifestarea de către aleșii locali a unei opțiuni politice, în situația în care partidul, alianța politică, alianța electorală din care fac parte se reorganizează sau decid asocierea în alte alianțe politice electorale, reprezintă expresia principiului constituțional referitor la libera asociere, principiu care se regăsește și în Declarația Universală a Drepturilor Omului și a principiului responsabilității aleșilor locali în fața cetățenilor care i-au votat, vot acordat din considerente care țin preponderent de programul politic și electoral al partidului, alianței din care făceau parte aleșii locali. Mai mult, Comisia de la Veneția așază alesul - și nu partidul politic - în centrul ideii de legitimitate și reprezentativitate pentru Comisia de la Veneția, opinia alesului este suverană în raport cu opiniile membrilor partidului pe care-l reprezintă.

Foarte pe scurt am prezentat aceste argumente și vă supunem aprobării ordonanța de urgență.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Comisiei juridice, de disciplină și imunități sau a Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic?

Vă rog, domnule Nistor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Laurențiu Nistor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Doresc să vă prezint Nota Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind administrația publică locală.

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2014 privind reglementarea unor măsuri pentru administrația publică locală.

Camera Deputaților este prima Cameră sesizată.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil, cu observații și propuneri, inițiativa legislativă.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea unei derogări de la prevederile art.9 alin.(2) lit.h1) și art.15 alin.(2) lit.g1) din Legea nr.393/2004 privind statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, în sensul creării posibilităților aleșilor locali de a renunța la calitatea de membru al partidului politic sau al organizației minorităților naționale pe ale cărei liste au fost aleși și de a adera la un alt partid politic sau la o altă organizație a minorităților naționale, ori de a deveni independenți, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, fără a-și pierde calitatea de aleși locali, așa cum prevăd dispozițiile de la care se derogă.

Totodată, prin proiect se reglementează modul de ocupare, de către supleanți, a locurilor de consilieri locali și județeni, în caz de vacantare a mandatului, cu condiția confirmării acestora de către partidul din care fac parte.

Membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități și membrii Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au examinat proiectul de lege în ședința din 16 septembrie 2014.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, 26 de voturi pentru și 14 împotrivă, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 55/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind administrația publică locală, în forma prezentată de inițiator.

Amendamentele respinse sunt prezentate în anexa la raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementărilor, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu. Dacă, din partea grupurilor parlamentare, dorește cineva să ia cuvântul?

Domnul Scutaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian George Scutaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Prin această ordonanță de urgență, practic, PSD deschide calea fraudării alegerilor. Dumneavoastră doriți, cu două luni înaintea campaniei prezidențiale, a alegerilor prezidențiale, să mutați, în mod brutal, 300-400 de aleși locali la PSD, pentru a-i crea un avantaj lui Victor Ponta. Practic, Victor Ponta, în calitate de premier, dă o ordonanță, sfidând Constituția, pentru a-i da un avantaj candidatului PSD la prezidențiale, Victor Ponta.

Partenerii noști din Uniunea Europeană și din NATO și-au exprimat dezaprobarea față de procedura ordonanței de urgență. Trebuia să fi venit cu o lege în Parlament, aveți majoritatea necesară să fie discutată în Parlament, așa cum se întâmplă acum. Ordonanța nr.55 este expresia fricii lui Victor Ponta că pierde alegerile. Dacă era atât de convins că va sta la turul I și va mânca pop-corn în fața televizorului, nu siluiați legea, nu dădeați o asemenea ordonanță care calcă în picioare orice normă constituțională. Vă aduc aminte că există patru decizii ale Curții Constituționale care au respins atacurile de neconstituționalitate ale articolului care se referă la interzicerea migrației politice.

De la 1 octombrie, asupra primarilor PNL și PDL a început prigoana. Le promiteți alocări bugetare. Dacă ar fi să vă onorați promisiunile, ar trebui să le dați două bugete ale țării. Faceți presiuni că le dați afară rudele din serviciu, că le angajați rudele în diverse servicii, numai pentru a vă asigura că luați niște primari ca să vă aducă numărul de voturi necesare. Ceea ce faceți dumneavoastră este o adevărată ticăloșie politică și dați drumul fraudării alegerilor.

Noi vom vota împotriva acestei ordonanțe care este expresia, repet, a fricii că Victor Ponta pierde alegerile. Și de ceea ce se teme Victor Ponta, de aceea nu va scăpa. Aveți nevoie să câștigați alegerile, fiind că de fapt, conform înțelegerii, trebuie să dați Legea amnistiei și grațierii, să-i scoateți din închisori pe cei certați cu legea, în frunte cu Dan Voiculescu. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Cine mai dorește? Domnul Ciuhodaru. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vom vota împotriva acestei ordonanțe de urgență. Nici pe vremea lui Ceaușescu nimeni nu și-a permis să facă atâtea furăciuni prin abuzuri legislative numite eufemistic ordonanțe de urgență. Mâine-poimâine, ne vom trezi că schimbați și Constituția prin ordonanțe de urgență sau că desființați tot ceea ce vă deranjează - DNA, ANI sau oamenii care mai au curajul să spună lucrurilor pe nume.

România nu trebuie să se întoarcă în epoca de aur a nomenclaturii, iar toți cetățenii acestei țări merită mai mult decât teleguvernare, taxe și abuzuri.

Așa că vă anunț, domnule președinte, că am semnat și voi vota moțiunea de cenzură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Felicitări, domnule Ciuhodaru.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Valeria-Diana Schelean:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

Votul nostru de astăzi este extrem de important. Și spun asta pentru că avem ocazia să arătăm că Parlamentul nu susține traseismul politic. Avem ocazia de a face o alegere. Devenim complici sau nu devenim complici planului Guvernului Ponta de a frauda alegerile din toamna acestui an.

Alegem să fim de partea legii sau împotriva ei? Alegem cinstea sau hoția?

Dragi colegi,

Dacă PSD crede că poate câștiga corect aceste alegeri din toamnă, atunci poate să ne demonstreze acest lucru votând împotriva legii de aprobare a ordonanței privind migrația aleșilor locali. Realitatea, însă, ne arată că, fără primarii furați de la opoziție și șantajați că nu vor primi bani de investiții, PSD va avea în 2014 aceeași soartă pe care a avut-o în 2004 sau în 2009.

Dragi colegi,

Această ordonanță este un atentat la statul de drept și la bunul-simț. Și nu o spunem doar noi, parlamentarii PNL sau PDL, ci Ambasada Statelor Unite, Ambasada Marii Britanii, societatea civilă, jurnaliști și formatori de opinie.

Ceea ce face Guvernul Ponta cu această reglementare se numește terorism legislativ și deturnarea sensului alegerilor. Se pregătește să fure înarmat cu o lege folosită pe post de șperaclu electoral. Noi vom face și demersurile noastre vor continua în asemenea măsură încât să plătească și prin justiție și la vot toți cei care au inițiat un asemenea demers, iar românii vor arăta, pe 2 și pe 16 noiembrie, că vor sancționa hoția.

Avem, însă, până atunci, de dat un vot, dragi colegi, unul care să susțină statul de drept și să suspende frăția jafului electoral care s-a impus prin această ordonanță de Guvern.

Știm cu toții că Parlamentul are multe pete și astăzi avem ocazia să spălăm o parte dintre ele, așa că, dragi colegi de la putere, sau de la opoziție, votați împotriva legii de adoptare a ordonanței Ponta de fraudare a alegerilor și arătați că atât dumneavoastră, cât și primarii României nu sunteți sclavi pe plantația baronilor penali.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Stimați colegi,

Pentru a construi o democrație veritabilă, avem nevoie de o stabilitate a legilor electorale. Avem nevoie de o stabilitate și de o predictibilitate a regimului partidelor politice în România.

Or, o astfel de ordonanță, o astfel de lege aruncă în aer această stabilitate și pune din nou România în situația de a fi o țară impredictibilă, cu foarte multe schimbări legislative făcute înaintea alegerilor, dar care au un impact asupra modului în care se desfășoară acele alegeri. Nu întâmplător, în Ghidul bunelor practici electorale, elaborat de Comisia de la Veneția - Comisia pentru democrație prin drept -, se spune că, în materie electorală, nu trebuie operate modificări cu mai puțin de un an înainte de data alegerilor.

Fac un apel la dumneavoastră să elaborăm legi electorale democratice, care să corespundă acestor standarde prevăzute în Ghidul bunelor practici electorale elaborat de Comisia de la Veneția și vă cer și eu să respingeți această ordonanță de urgență, care este, din punctul meu de vedere, încă o lovitură aplicată sistemului electoral din România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva?

Vă rog, domnule Neacșu, foarte pe scurt.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Evident că am să fiu scurt și am să ascult îndemnul dumneavoastră.

Eu trebuie să recunosc că am urmărit și cu multă atenție, dar trebuie să recunosc, în același timp, că am rămas siderat de tonul și de abordarea pe care au avut-o colegii mei ceva mai devreme, lucru care m-a făcut să mă gândesc că afirmația unuia dintre colegii Domniilor Lor, potrivit căreia candidatul pe care-l reprezintă este mai performant atunci când tace, cred că și o parte dintre colegii mei ar fi fost mai performanți dacă tăceau.

Abordarea pe care ar fi trebuit s-o avem aici referitor la această ordonanță nu cred că este cea conținută în prezentările pe care le-au avut.

Aveți luni o moțiune de cenzură inițiată, care reprezintă încă un roman-fluviu din genul "În căutarea timpului pierdut", că avem în fiecare săptămână câte un episod. Puteți acolo să dovediți măsura talentului dumneavoastră scriitoricesc. Nu știu dacă mai era cazul să dați și examenul oral de la acest microfon.

Ordonanța respectivă poate că ar fi trebuit tratată, până la urmă, mai degrabă din punct de vedere al conținutului legislativ pe care-l propune, pentru că ne aflăm aici sub cupola Parlamentului și încercăm să facem legi sau să transformăm în lege o inițiativă guvernamentală. Altminteri, una care are, așa cum ați văzut și cum nu vreți să recunoașteți, darul de a debloca activitatea la administrațiile locale. Este cât se poate de adevărat că zona politică a ultimilor doi ani de zile a fost extrem de diversă, că s-au făcut și s-au desfăcut o mulțime de alianțe, că s-a candidat într-un fel și până la urmă ne-am trezit într-o altă componentă politică de așa fel încât, la nivelul autorităților locale, problema asta trebuia, într-un fel sau altul, soluționată. Și sunteți și dumneavoastră absolut convinși de acest lucru, dar nu vreți s-o recunoașteți.

Ce se întâmpla atunci când s-au candidat și o bună parte dintre autoritățile locale au avut mandatul Uniunii Social-Liberale și acum s-au trezit că sunt colegi cu ceilalți preopinenți care, în campania electorală, erau adversarii Domniilor Lor. Nu știu dacă lucrurile astea ar fi fost logic să continue.

Aleșii locali nu sunt sclavi pe moșia cuiva ca să poată să fie mutați cu moșie de colo până colo.

Ei trebuie să aibă un drept de opțiune.

Atunci când am candidat pe lista USL și am făcut-o cu toții cu multă răspundere și sunt convins că și colegii mei care au vorbit ceva mai devreme și care acum sunt în cealaltă barcă politică sunt de acord cu mine că am venit din convingere acolo și am făcut, probabil, cel mai important pas politic și cea mai importantă formațiune politică prezentă în acești 25 de ani în democrația românească. A fost un demers foarte bun. Poate-l reluăm.

Dar acum, să venim și să punem la îndoială buna-credință, să aruncăm aici cuvinte de genul "furat" - vă informez, chestia asta cu furatul alegerilor, să-mi iertați expresia, este "fumată"! A fost încercată și a reprezentat o oarecare reușită în anul 2004, dar a curs multă apă pe Dâmbovița de atunci și până acum.

Eu sunt convins că nu mai ține.

Dacă doar astea vă mai sunt argumentele, atunci poate că e bine să faceți ceea ce vă spunea domnul Orban sau ceea ce spunea domnul Orban să facă candidatului dumneavoastră.

V-aș ruga să analizați, dacă vreți, în profunzime și, așa cum am spus, din punct de vedere al componentei legislative acest demers, nu din punct de vedere al componentei politicianiste și vă invit pe toți la 12,30 să dați dovadă de ceva mai mult spirit civic, că sunt convins că și primarii dumneavoastră, atâția câți vor mai rămâne, ar susține acest demers.

Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc și eu.

Dacă aveți observații la amendamentele respinse de la punctul 1 la punctul 8? Nu sunt. Vă mulțumesc.

Proiectul de lege trece la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 16 iunie 2019, 20:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro