Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 30-09-2014

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2014

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.117 Paul Dumbrăvanu - declarație politică: - referitoare la violența în școli;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Una dintre cele mai mari probleme în zilele noastre este violența în școli. Manifestările de acest tip cresc de la an la an, un fapt foarte îngrijorător pentru viitorul elevilor din școlile românești. Din păcate, exemplele negative în acest sens pornesc chiar din rândul profesorilor: 103 de dascăli fiind reclamați anul trecut pentru violență, șantaj sau furt.

De asemenea, în 2013, numărul de elevi implicați în acte de violență a ajuns la 597, dintre care peste 70 au comis acte de furt. Totodată, elevii români au adunat anul trecut peste 7.700.000 de absențe nemotivate, iar peste 3 milioane au lipsit motivat de la școală.

Printre cauzele violenței școlare numărăm mediul familial din care provin tinerii, în majoritatea cazurilor fiind vorba despre familii dezorganizate sau monoparentale, lipsa de comunicare și afecțiune ori consumul de alcool, elemente ce au efecte negative vizibile asupra elevilor. De asemenea, situația economică precară, inegalitățile sociale, modul preferențial în care sunt tratați anumiți colegi sau abuzul de măsuri disciplinare al unităților de învățământ pot duce și ele la cazuri de violență în școli.

O soluție a acestei probleme o reprezintă dezvoltarea unei strategii de prevenire, ce ar trebui adoptată de autoritățile locale, împreună cu ministerele autorizate în acest domeniu. Printre astfel de strategii putem regăsi traininguri pentru prevenirea violenței în școli, inițierea de parteneriate locale în vederea prevenirii violenței, promovarea unei culturi a nonviolenței printre toți actorii implicați în actul educațional, organizarea de evenimente culturale și educative adresate tinerilor, încurajarea și stimularea rezultatelor bune și a comportamentului exemplar al elevilor, sprijinirea unităților școlare în identificare familiilor cu risc ridicat de violență. Toate aceste demersuri enumerate anterior provin dintr-un plan numit "Tinerii împotriva violenței", proiect al Ministerului Educației, Cercetării și Inovării, ce a început în anul 2010, dar ale cărui performanțe nu se văd.

Este momentul, doamnelor și domnilor, ca toate aceste măsuri să fie luate în considerare și puse în practică într-un cadru mult mai organizat, beneficiind de o cooperare mult mai bună între autoritățile locale, ministerele de profil și mass-media pentru îndeplinirea scopului lor: scăderea violenței în școli.