Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2014
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.106/10-10-2014
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2014 > 30-09-2014 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2014

21. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.2/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 161/2014/17.09.2014). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 161/2014

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

28. În continuare, avem reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 2/2014 pentru modificarea și completarea Legii nrl.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Din partea Guvernului dacă dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Din partea Comisiei de sănătate și familie, doamna Rodica Nassar.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

În temeiul dispozițiilor articolului 137 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru sănătate și familie a fost sesizată spre dezbatere în fond cu reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 2/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Legea supusă reexaminării este inițiată de Guvernul României și vizează modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în vederea respectării angajamentelor asumate de către Guvernul României față de organismele financiare internaționale privind modificarea legislației existente pentru implementarea unei reforme cuprinzătoare a sistemului sanitar și pentru asigurarea sustenabilității financiare a acestui sistem, a creșterii eficienței cheltuielilor din acest sector și a îmbunătățirii rezultatelor sale.

Această lege adoptată de Camera Deputaților și Senat, cu respectarea prevederilor art.75 și ale art.76 alin. (1) din Constituția României, republicată, a fost transmisă spre promulgare Președintelui României.

În conformitate cu dispozițiile art.77 alin. (2) din Constituția României, republicată, Președintele României a formulat cererea de reexaminare asupra legii transmise spre promulgare pentru următoarele considerente.

La articolul 1, punctul 38 al legii transmise spre promulgare, se prevede modificarea alineatului (2) al art.375 din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, după cum urmează:

"Având în vedere natura profesiei de medic și obligațiile fundamentale ale medicului față de pacientul său, medicul nu este funcționar public și nu poate fi asimilat acestuia", dispoziții care încalcă prevederile alineatului 2 ale art.175 din Codul penal prin care orice persoană care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autoritățile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public...

În urma finalizării dezbaterilor și a punctelor de vedere exprimate, membrii Comisiei pentru sănătate și familie au hotărât, cu unanimitate de voturi, să respingă cererea de reexaminare formulată de Președintele României și să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 2/2014 pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în forma trimisă la promulgare, din următoarele considerente.

În toate țările Uniunii Europene profesia de medic este legiferată ca fiind liberală. Medicul nu este funcționar public, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, ne referim la Legea nr.95/2006, iar o eventuală echivalare ar diminua prestigiul acestei profesii, precum și o relație apropiată de pacient. Medicii trebuie să dispună de independență profesională, care, potrivit studiilor sociologice, este deosebit de importantă pentru aceștia.

Una dintre cauzele pentru care medicii părăsesc sistemul medical din România o reprezintă faptul că aceștia sunt sau pot fi echivalați cu funcționarii publici. Astfel, începând din anul 2008 și până în prezent, un număr de aproximativ 15.000 de medici au părăsit România, deficitul resimțindu-se tot mai acut atât pe zone, cât și pe specialități medicale.

Adoptarea prezentului act normativ în forma aprobată de către Parlament va constitui un mesaj de stabilitate pentru lumea medicală, cât și pentru pacienți, ar reduce de asemenea, substanțial fenomenul migrației medicilor.

În raport cu obiectul și conținutul său, legea supusă reexaminării face parte din categoria legilor ordinare.

În urma reexaminării, Senatul a respins cererea de reexaminare și a înaintat Camerei Deputaților legea în forma adoptată inițial de Parlament.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da. Vă mulțumesc.

Domnule Crăiniceanu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota ca legea să meargă în continuare, așa cum a fost promulgată de Parlament, și respinge cererea de reexaminare a Președintelui României.

Așa cum spunea doamna președinte Nassar, în primele 6 luni ale acestui an, au plecat peste 1200 de medici, iar din 2008 au plecat 50.000 de medici din România. Motivele? În primul rând, unitățile sanitare subordonate Ministerului Sănătății nu au dotarea, nu au aparatura necesară pentru buna desfășurare a activității în spitale, iar salarizarea care se acordă medicilor în țara noastră este mult sub nivelul a ceea ce primesc medicii în străinătate.

Pe lângă aceste două motive esențiale, faptul că medicul este asimilat funcționarului public și, în cazul unei infracțiuni, în cazul încălcării legii, pedepsele sunt mult mai aspre. Nu se ține cont că sistemul sanitar are mecanisme interne. Și aici mă refer la Colegiul medicilor care poate da sancțiuni până la interdicția de a profesa. Și Legea malpraxisului, care iar îi afectează pe medici, și a asimila medicul cu funcționarul public, ceea ce în Uniunea Europeană nu se întâmplă, fiind o profesie liberală, este o greșeală și acesta este un motiv în plus ca medicii să plece în străinătate.

În Legea nr.288/ 1999 privind Statutul funcționarului public, în anexa la această lege sunt arătate funcțiile publice din România.

În această anexă nu este cuprinsă profesia de medic. În noul Cod penal, la art.175 alin. (2), se precizează: "Este considerat funcționar public în sensul legii penale persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost investit de autoritățile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public".

În articolul 176 se explică ce se înțelege prin termenul de "public". "La instituțiile publice...", deci termenul de public se referă la "instituțiile publice care... sau alte persoane juridice care administrează sau exploatează bunurile proprietate publică". Medicul din spital este salariat, nu administrează bunuri publice. Nu este persoană juridică. Iar medicul de familie nu administrează bunuri publice. Cabinetele de medicină de familie sunt proprietate privată. Deci, conform legislației în vigoare, medicii nu sunt funcționari publici și nu pot fi asimilați cu funcționarii publici. Singura situație în care un medic poate fi asimilat sau este funcționar public este atunci când acesta deține funcția de manager de spital sau manager al unor instituții de cercetare în domeniu. Ca urmare, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal respinge cererea de reexaminare a președintelui.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Da, vă mulțumesc și eu, domnule Crăciunescu.

Dacă mai dorește cineva? Nu mai dorește nimeni. Nefiind amendamente, proiectul trece la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 10:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro