Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.24/06-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 25-02-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 februarie 2015

29. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.94/2014 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2005 privind asigurarea calității educației (PL-x 1/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 1/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.94/2014 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2005 privind asigurarea calității educației - 25 de amendamente admise, 5 respinse, procedură de urgență, caracter organic.

Guvernul României? Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Király András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Mulțumesc. Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate doamne,

Stimați domni deputați,

Ordonanța de urgență nr.94 din decembrie 2014 intervine asupra Legii educației naționale datorită unor situații care solicită într-adevăr rezolvări rapide, atât la nivelul învățământului preuniversitar, cât și în cadrul învățământului superior. În acest fel sunt modificate 6 articole privind învățământul profesional prin introducerea formei de pregătire în sistem dual, începând cu septembrie 2015, adică de la începutul noului an școlar, situație care prevede ca elevii care au terminat cele 10 clase obligatorii pot alege, pot declina pentru această formă de învățământ. Totodată vreau să subliniez că rămâne învățământul profesional de 3 ani pentru elevii care au terminat ciclul gimnazial. În învățământul superior sunt modificate 4 articole, dintre care unele legate de probleme de finanțare, de probleme legate de abilitare. Și se modifică Ordonanța de urgență nr.75/2005 privind activitatea și competența ARACIS-ului.

Ținând cont de faptul că timpul era foarte scurt de la finalizarea discuțiilor din Comisia pentru învățământ a Camerei, ministerul nu a putut să analizeze amendamentele făcute, noi suntem pentru menținerea textului în integralitatea Ordonanței de urgență.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Raportul Comisiei pentru învățământ. Domnul deputat Zisopol.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.94/2014 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, precum și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2005 privind asigurarea calității educației. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației, aprobată cu modificări prin Legea nr.87/2006, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr.117/2013 privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 și pentru luarea unor măsuri în domeniul învățământului.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii din ședința din 25 februarie 2015 comisia a propus cu 12 voturi pentru, un vot împotrivă și 3 abțineri, adoptarea proiectului de lege cu amendamentele din anexă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dezbateri generale. Doamna deputat Turcan.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Încep prin a vă mărturisi că apreciez faptul că astăzi am reușit să supunem plenului Camerei Deputaților raportul pe această ordonanță de urgență, în condițiile în care săptămâna aceasta s-ar fi adoptat tacit, și, o ordonanță care a adus câteva lovituri grave sistemului de educație, practic, n-ar fi fost dezbătută în Camera Deputaților.

Așadar, apreciez că astăzi aveți un raport în față, chiar cu întârziere.

Vreau să vă aduc la cunoștință tuturor: o dată că această ordonanță n-a avut niciun caracter de urgență și ea a fost adoptată netransparent, fără dezbatere publică, încălcând legea dezbaterii publice și transparenței decizionale, aducând grave prejudicii sistemului de calitate și performanță al educației românești. Astăzi în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, cu sprijinul colegilor din toate grupurile parlamentare, am reușit să corectăm două aspecte și vreau să știți că astăzi, practic, s-a corectat tot ceea ce însemna diluare și regres în funcționarea învățământului profesional dual și, de asemenea, posibilitatea de a renunța în mod unilateral la titlul de doctorat. Pentru aceasta, colegii din PSD merită aprecierea, pentru că articolul care dădea voie unor persoane deținătoare de titluri de doctorat să renunțe în mod unilateral a fost respins în unanimitate.

Rămân totuși trei aspecte grave care în continuare lovesc în sistemul de educație și sunt convinsă că toți cei de față aici ne dorim calitate, performanță și standarde de competență comparabile cu ceea ce există în plan internațional.

În continuare, prin această ordonanță de urgență ARACIS-ul, instituție de bază în verificarea calității sistemului universitar, rămâne politizat. În continuare ARACIS-ul rămâne premiat pentru faptul că la final de an 2014 nu a fost în stare să organizeze concursuri pentru a ocupa locurile vacante.

În continuare rămân discriminări în sistemul ierarhic academic universitar între cei care au diplome de doctorat și cei care nu au, pentru că, în baza legii, până la finalul anului 2014 pentru a putea parcurge ierarhia didactică universitară exista obligația deținerii titlului de doctor. Acest termen a fost prorogat și oameni care au respectat legea au acum același statut cu oameni care au încălcat legea și au rămas în sistemul universitar românesc.

De asemenea, rămâne în continuare partea referitoare la arbitrarul finanțării complementare pentru școlile doctorale. Un arbitrar care este nociv în condițiile în care există multe școli doctorale în România care nu au acoperire în necesitatea nici de performanță în cercetare, nici de așteptare pe piața muncii. Așadar, două bile albe și trei bile negre. Suntem puși în situația de a alege cum să votăm și cum să ne pronunțăm pe această ordonanță de urgență care a lovit grav la temelia sistemului universitar.

Vreau să vă mai spun că în privința învățământului dual românesc am reușit în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport să corectăm neajunsurile din ordonanță, astfel încât acest învățământ profesional de tip dual să poată fi organizat după gimnaziu, să fie organizat pe bază de contracte de formare profesională, și nu contracte de muncă, și să permită inspectoratelor școlare și ministerului să stabilească cifra de școlarizare în parteneriat cu operatorii economici, pentru că aceștia sunt cei care vor primi pe piața muncii absolvenții de învățământ profesional. Și trebuie să ajungem în România ca învățământul profesional de tip dual să nu fie un debușeu pentru cei care nu au o altă alternativă la sistemul de educație, ci să fie o opțiune clară pentru a avea o certificare de competență pe piața muncii.

Acestea fiind spuse, Partidul Național Liberal votează totuși această ordonanță de urgență, această lege de aprobare a ordonanței de urgență, pentru că a adus o corectură sistemului profesional de tip dual și, de asemenea, acelei lovituri fără precedent adusă la credibilitatea certificării titlurilor universitare prin posibilitatea de a renunța unilateral. Să nu uităm că, de fapt, singurul caracter de urgență al acestei ordonanțe a fost acea libertate sau posibilitate dată premierului Ponta de a-și spăla rușinea plagiatului. Pentru că, prin această ordonanță, se deschidea poarta ca un deținător de titlu academic obținut într-un mod îndoielnic să poată să renunțe în mod unilateral, ignorând tot ceea ce înseamnă certificare universitară, finanțare făcută pentru obținerea respectivului titlu academic.

Deci Partidul Național Liberal salută faptul că am corectat învățământul profesional de tip dual, faptul că ați respins și ați susținut, ați respins articolul referitor la capacitatea de a renunța în mod unilateral la titlul universitar și în continuare solicită plenului să respingă articolele referitoare la politizarea ARACIS-ului, arbitrarul finanțării școlilor doctorale și discriminărilor existente în ierarhia universitară pentru cei cu doctorat și pentru cei fără doctorat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, doamnă deputat.

Domnul Ciuhodaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este incredibil că ați promovat o ordonanță de urgență pentru un singur om. Doar pentru că cineva, și îl știm toți în această sală și în întreaga țară, cu o teză de doctorat cel puțin discutabilă, a vrut să se spele pe mâini, ați dat acest proiect de lege, această ordonanță. Poate n-ar trebui să mă mir atât de tare când tot un ministru al dumneavoastră, ministrul sănătății, domnul Arafat, a spus că doctoratul în domeniul medical este o simplă formalitate, doar pentru că Domnia Sa nu a reușit să o ducă la bun sfârșit. Și-a pierdut și funcția universitară, și directorul de rezidențiat.

Este drept că pentru Domnia Sa este doar o formalitate. În fond, la Universitatea de Medicină și Farmacie Iași, unii trebuie să aibă doctoratul, iar alții nu. Depinde dacă este condusă sau nu universitatea de un rector devenit cetățean fără de onoare al acestui oraș, al Iașiului.

Din punctele enumerate de doamna Turcan, politizarea ARACIS-ului și orientarea preferențială a fondurilor către școala doctorală arată, de fapt, ce faceți astăzi în învățământ. Dacă acele puncte nu vor fi eliminate nu voi vota acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Ganț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Domnule președinte,

Stimate colege, stimați colegi,

Am să mă refer numai la partea care se ocupă de așa-zisul învățământ profesional dual. Doresc să vă aduc în atenție faptul că sistemul de formare duală a fost inventat în Germania și presupune de fapt ca agenții economici să-și formeze forță de muncă, să le acorde niște certificări, de regulă prin intermediul Camerelor de comerț și industrie, și nu prin sau prin intermediul unui sistem de învățământ de stat.

El a fost inventat nu de dragul de a exista o formă nouă de învățământ, ci a răspuns unor comenzi ale pieței muncii. Era nevoie și este nevoie în continuare de forță de muncă calificată pentru anumite meserii și profesii și în acest sens s-a încercat realizarea acestei forme de formare direct la locul de muncă și utilizând tehnologia cea mai nouă, pe care acei agenți economici o aveau la dispoziție, spre deosebire, de exemplu, de școlile profesionale, a căror dotare lasă de dorit și nu este nici pe departe la stadiul la care se află aparatura, mașinile utilizate în industrie. Așa că putem să vorbim, eventual, despre un sistem profesional cu elemente duale care a luat ființă, de fapt, în România, printr-un proiect-pilot, la Brașov, unde agenți economici germani care au investit în România au simțit nevoia formării acestor tineri pentru nevoile pieței muncii din regiune și a luat ființă această școală profesională germană Kronstadt. Între timp, experiența s-a extins la Timișoara, Sibiu și Cluj. Există, evident, o tendință și o cerere din partea pieței muncii în acest sens și e bine să răspundem acestor semnale, dar să răspundem corect.

Textul inițial al ordonanței era, în opinia mea și după o consultare pe care am avut-o cu mulți investitori germani și austrieci, o greșeală. Faptul că astăzi colegii din toate grupurile parlamentare care au lucrat în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport au admis amendamentul care, spre exemplu, permite orientarea către această formă de școlarizare după terminarea gimnaziului, e un lucru de salutat, e un lucru normal și dacă îmi este permis vreau să le mulțumesc în acest sens.

Pe de altă parte, am aflat aici poziția circumspectă a domnului secretar de stat, nu în nume personal, ci în numele ministerului, cu care nu pot fi de acord. Deci opinia ministerului este fundamental greșită și în contradicție chiar cu inventatorii sistemului, și anume agenții economici germani.

De aceea, din plenul Camerei Deputaților apelez la colegii senatori să nu mai intervină asupra acestui text pe care Camera Deputaților îl va adopta într-o formă cât se poate de corectă în ceea ce privește învățământul profesional dual. Să oferim acestor tineri șansa de a se forma în anumite meserii de ultimă oră, bazate pe tehnologii extrem de avansate, cu o valoare adăugată foarte mare de care România are nevoie foarte mare în acest moment.

Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota în favoarea adoptării acestui proiect de lege, fără să comentăm restul aspectelor. Am dorit să ne limităm doar la acest aspect care mi se pare extrem de important.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul profesor Andea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Andea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea numai să spun că nu sunt chiar așa de multe bile negre în textul ordonanței, așa cum a fost adoptat de către Guvern și de către comisia parlamentară. Am să dau un singur exemplu, cu cei cărora li s-a prelungit termenul până în septembrie ca să-și susțină doctoratul. Cu toții știm că planul de școlarizare se face pe un an universitar. Ca urmare, dacă noi în data de 8 februarie, care era termenul-limită prevăzut prin Legea nr.1, am fi scos de la ore asistenții care nu și-au terminat doctoratul rămânea un gol care era imposibil să fie completat la jumătatea anului universitar. Aceasta a fost și susținerea caracterului de urgență al ordonanței, pentru că trebuia găsită o soluție până la sfârșitul anului universitar.

Al doilea caracter de urgență a fost subliniat de colegul de la minoritatea germană, și anume faptul că dacă am vrea ca din toamnă învățământul dual să prindă viață, noi trebuie să-l adoptăm înaintea începerii anului universitar. Iată așadar cel puțin două argumente care justifică urgența acestei ordonanțe și desigur sunt și alte argumente care arată că Guvernul a gândit bine măsurile pe care ni le-a propus.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu. Nu mai sunt luări de cuvânt.

Mergem la amendamentele admise. Cei care au amendamente respinse, atenție să le urmărească. Da, vă rog frumos.

Calupuri de câte 5, da? Mulțumesc foarte mult.

1-5. Obiecții, comentarii? Nu. Admis.

6-10.

Domnule Árpád?

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

La punctul 8 este o eroare materială. De fapt, de punere în pagină, pentru că este în amendamentul propus de comisie, sintagma "și cultele religioase", care apare la sfârșitul propoziției, în locul lui este după "autorităților administrației publice locale", "și cultelor religioase". Deci: "cu consultarea autorităților administrației publice locale și cultelor religioase, având în vedere tendințele..." deci, cele trei cuvinte apar într-un loc greșit și devine fără sens.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Comisia?

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Da, are dreptate, s-a făcut o eroare materială și susțin și eu amendamentul domnului Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Eroare materială. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Punctele 9 și 10 ca amendamente admise ale comisiei. Nu. Aprobate.

De la punctul 11 la 15. Nu, aprobat.

De la punctul 16 la 20. Obiecții, comentarii?

Doamna Turcan. Ce amendament de la amendamente respinse și unde?

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Propunem abrogarea următoarelor articole, de la punctele 19, 20 și 21, în condițiile în care se deschide poarta spre arbitrar în abilitarea școlilor doctorale și, de asemenea, în finanțare.

Iar punctul 21, dragi colegi, este cel referitor, care aduce discriminarea în ierarhia universitară prin prorogarea termenului de obținere a titlului de doctor de la încheierea anului universitar 2014-2015 până la încheierea anului universitar 2015-2016. Așadar, vă solicit să respingem, de fapt, articolele de aceste trei puncte și să acceptați amendamentele respinse de abrogare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Deci, dragi colegi, doamna deputat a intervenit o singură dată, bănuiesc pentru toate cele trei. Am înțeles.

Deci la poziția 19 din amendamente admise textul este nemodificat. Primul amendament respins cere abrogarea acestei prevederi.

Pregătiți-vă cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS 73 voturi pentru, 109 împotrivă, 4 abțineri.

Supun votului dumneavoastră amendamentul de la poziția 19, așa cum a fost propus de către comisie. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

112 voturi pentru, 5 abțineri și 73 voturi împotrivă. Aprobat.

Poziția 20. Supun votului dumneavoastră amendamentul 2 respins, de la amendamente respinse. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Mulțumesc.

72 voturi pentru, 6 abțineri, 114 voturi împotrivă. A fost respins.

Supun votului dumneavoastră amendamentul comisiei de la poziția 20. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Mulțumesc.

116 voturi pentru, 4 abțineri, 71 de voturi împotrivă. Aprobat.

Supun votului amendamentul ... la poziția 21 nu am niciun amendament respins. Vă rog frumos să mă iertați. Dar o consider obiecție, comentariu pentru respingere, da? deci la poziția 21 nu există niciun amendament respins, dar obiecția doamnei deputat înseamnă că trebuie să supunem la vot eliminarea art.300 alin.41... Nu, a art.362 alin.7, scuzați, poziția 21, modifică... completează art.362 cu un nou alineat, alineatul 7.

Doamna deputat cere eliminarea acestuia.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS 73 de voturi pentru, 6 abțineri, 113 voturi împotrivă. A fost respins.

Supun votului amendamentul de la poziția 21, amendamente admise. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Vă mulțumesc foarte mult.

116 voturi pentru, 11 abțineri, 70 de voturi împotrivă.

Pozițiile 22-25. Obiecții, comentarii?

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Așa cum am spus ordonanța premia ARACIS-ul pentru faptul că nu și-a organizat concursurile pentru ocuparea posturilor și, de asemenea, aduce politicul în structura ARACIS-ului, până acum pe lege 70% dintre mandate erau scoase la 4 ani la concurs, astfel încât să se evite politizarea, acum, într-un mod total netransparent și arbitrar, a fost scăzut acest procent de la 70 la 30%, iar toate aceste poziții sunt ocupate, din păcate, pe criterii politice. Așadar, susținem abrogarea acestor articole de la punctul 22, 23, 24.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Poziția 22, la 22 ce doriți, tot așa, doamna deputat? Bun.

Punctul 22, eliminarea textului.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Mulțumesc foarte mult. 73 de voturi pentru, 7 abțineri, 117 voturi împotrivă. Respins.

Punctul 22 - textul comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Mulțumesc. 118 voturi pentru, 8 abțineri, 74 de voturi împotrivă. Admis.

Punctul 23. Eliminarea textului comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS Eliminare... 73 de voturi pentru, 8 abțineri, 116 voturi împotrivă. Nu s-a aprobat.

Supun votului dumneavoastră textul comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS 122 de voturi pentru, 5 abțineri, 75 de voturi împotrivă. Aprobat.

Punctul 24. Eliminarea textului comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS 75 de voturi pentru, 6 abțineri, 119 de voturi împotrivă. Nu a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră textul comisiei de la poziția 24, amendamente admise.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS 118 voturi pentru, 3 abțineri, 74 de voturi împotrivă. Adoptat.

Punctul 25. Obiecții, comentarii dacă sunt? Nu sunt. Aprobat.

Textul comisiei cu amendamentele admise, proiectul de lege merge la votul final.

Dragi colegi, aici ne oprim, ne vedem în 30 de minute pentru sesiunea de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 20:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro