Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/31-03-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 23-03-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2015

2. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului.

     

Doamna Rodica Nassar:

      ................................................
Video in format Flash/IOS  

Trecem la ședința propriu-zisă, consacrată răspunsurilor orale la întrebări.

 
Video in format Flash/IOS Márton Árpád-Francisc

Pe primul loc... nu știu dacă avem din partea Ministerului Justiției, domnul... ați venit.

Vă rog frumos. Este o întrebare a domnului deputat Márton Árpád.

Vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Liviu Stancu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Distinsă doamnă deputat,

Distinse domnule deputat,

Onorați deputați prezenți în sală,

Am luat act, așa cum ați observat, de întrebarea pusă de domnia voastră și am observat că practic sunt două capitole de întrebări. Cred că sunteți de acord că primul capitol are un rol mai mult de întrebări retorice, ca să înțelegem contextul în care dumneavoastră ați formulat al doilea capitol.

Am înțeles cele sugerate de domnia voastră în aceste întrebări retorice și putem fi de acord cu imaginea pe care ați creat-o în aceste întrebări, în sensul rolului parlamentarului în sistemul democratic românesc. Și... ca urmare și răspunsul nostru pe care l-ați primit în scris, în prima parte, cred că se referă în mod complet la acest aspect pe care cred că observați că l-am înțeles foarte bine.

În ceea ce privește al doilea capitol, cu întrebările punctuale pe care domnia voastră le-a pus, putem să înțelegem nemulțumiri care grevează o anumită conduită a colegilor de Parlament, însă, așa cum cred că bine știți, Ministerul Justiției are rolul de a oferi societății românești instrumentele necesare pentru asigurarea unui joc echitabil, atât în viața, să-i spunem, din afara zidurilor Parlamentului, cât și în societate. De aceea, aspecte legate de încadrarea unor fapte la care dumneavoastră vă referiți în mod punctual, și anume unde încadrați fapta funcționarului public și detaliați speța, nu țin de competența Ministerului Justiției. Justiția se realizează prin instanțele de judecată. Noi nu ne putem pronunța pe încadrări de fapte în niciun caz. Nici în ceea ce privește societatea civilă în general, deci ansamblul relațiilor sociale din afara zidurilor Parlamentului, dar cu atât mai mult în cadrul instituției parlamentare, în care atitudinea domnilor parlamentari, doamnelor parlamentari este sancționată o dată în mijloacele specifice pe care vi le-ați pus la dispoziție, iar cele penale nu țin de Ministerul Justiției. Faptele... o pretinsă faptă penală este pronunțată, este analizată de organele abilitate în drept. De aceea, cu riscul de a nu crea satisfacții domniei voastre în ceea ce privește răspunsul pe care vi-l dau, sunt obligat să repet că Ministerul Justiției nu are în competență a se pronunța pe încadrări juridice în legătură cu pretinse fapte penale.

În mod teoretic, în condițiile unei dezbateri de ordin tehnic, în cadrul inițiativelor legislative, este o cu totul altă problemă. Putem discuta, putem analiza anumite lucruri pe care le putem urmări în realizarea unui cadru normativ adecvat, însă în acest spirit al unor discuții tehnice, în cadrul comisiilor juridice. Aceasta este susținerea verbală a notei scrise pe care v-am dat-o. Și cu toată... asigurându-vă de toată deferența pe care Ministerul Justiției o are față de poziția domniilor voastre, reiterez cele menționate în nota scrisă pe care v-am transmis-o. Vă mulțumim că aveți încredere să solicitați întrebări Ministerului Justiției și ne exprimăm, dacă vreți, părerea de rău că în această speță nu am putut să vă dau un răspuns care sigur v-ar satisface.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă vicepreședinte,

Domnule secretar general,

Stimați colegi,

Da, într-adevăr, a fost bine prinsă ideea care rezultă din acest set de întrebări. Eu, în mod evident, la partea a doua aș fi folosit cuvintele "abuz în serviciu", "uzurparea funcției", "amenințare și șantaj". Înțeleg inclusiv susținerea Ministerului Justiției, numai că am o problemă. Problema mea de fond este următoarea: că anumiți funcționari publici, în sensul articolului 175, deci toți cei care realizează prerogativele puterii legislative, executive sau judecătorești, vin cu niște solicitări către Camera Deputaților, câteodată semnate chiar de Ministerul Justiției, care contravin prevederilor legale și constituționale. Astfel am avut două cazuri când s-au solicitat de către onorați procurori informații legate de anumiți deputați și senatori despre ce au spus și cum au votat în comisie și în plen. Două asemenea cazuri sunt cunoscute de mine. Există cazuri în care onor conducătorul ANI a și sancționat pecuniar pe membrii Comisiei juridice pentru voturile date. Și în anumite cazuri... mă reîntorc, ba mai mult, există și o depeșă, semnată și trimisă tot prin intermediul Ministerului Justiției. Apare în cazul unui fost ministru terminologia de "infractor", deși urmărirea penală încă nu a început, pentru că s-a solicitat acordul pentru începerea urmăririi penale. Ministerul Justiției, conform art.69 din Legea nr.304/2004, are, printre altele, funcția de control, care constă în verificarea modului în care se desfășoară raporturile de serviciu cu justițiabilii. Adică atunci când mai ales prin Ministerul Justiției se trimite o solicitare către o Cameră a Parlamentului, ar fi bine ca această solicitare, prin modalitatea de formulare, să nu aibă asemenea greșeli. Și dacă se poate constata că se încalcă - am citat de fapt în întrebare, după cum ați observat bine - exact definirea faptelor care au fost comise de acest procuror și alți asemenea conducători ai unor instituții, atunci ar fi bine să nu o trimită mai departe până când persoanele respective nu se conformează cu prevederile legale.

Eventual, nu știu dacă v-ați gândit, să fie o prevedere clară în Codul penal, pentru protejarea acestei valori a parlamentarului, pentru cei care încalcă aceste valori, să fie pedepsiți într-o formă care să corespundă periculozității actului de a ataca, zic eu, însăși instituția democrației în România, adică Parlamentul.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Doriți să interveniți sau...? Nu.

 
Video in format Flash/IOS Kereskényi Gábor

O să continuăm cu... din partea Ministerului pentru Societatea Informațională, doamna subsecretar de stat Dobrică Ionela va răspunde unei întrebări adresate de către colegul nostru, domnul deputat Kereskényi Gábor.

Vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ionela Viorela Dobrică (subsecretar de stat, Ministerul pentru Societatea Informațională):

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Domnilor deputați, bună ziua!

MSI reprezintă interesele statului în cadrul Companiei Naționale "Poșta Română", în care statul este acționar majoritar. În momentul primirii întrebării domnului deputat, Ministerul pentru Societatea Informațională a solicitat Companiei Naționale "Poșta Română" o anchetă pentru identificarea unei soluții pentru problema expusă.

În continuare o să vă prezint răspunsul conducerii CNPR, companie care intră sub incidența Ordonanței de urgență nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. "Imobilul Oficiului Poștal 1 Satu Mare, situat în strada Mihai Viteazul nr.2, aflat în proprietatea CNPR, este clasat ca monument istoric. În urma vizualizării clădirii, s-a constatat starea de degradare a acesteia. Drept urmare, la propunerea Oficiului Județean de Poștă Satu Mare, a fost introdus în Planul de investiții 2015, varianta ianuarie, Anexa nr.2, Listă investiții și lucrări de intervenție noi pentru anul 2015, la poziția 8 a regiunii Cluj, obiectivul "Modernizare la sediul OJP Satu Mare".

Premergător execuției lucrărilor la obiectivul sus-menționat, este necesară întocmirea unei expertize tehnice, obținerea certificatului de urbanism, avize, proiect tehnic, autorizație de construcție. Toate acestea implică o perioadă de timp de aproximativ 8-9 luni, după care se va proceda la organizarea procedurii de achiziții a execuției lucrărilor, conform O.U.G. nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziții publice, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii. Datorită faptului că imobilul este clasat ca monument istoric, sunt necesare avize suplimentare de la Ministerul Culturii și Cultelor - Direcția Patrimoniu Cultural și posibile solicitări de documentații neprevăzute (studii de piatră, detalii fațade, studiu culoare etc.).

Compania Națională "Poșta Română" S.A., prin direcțiile specializate, va efectua toate demersurile necesare pentru realizarea cât mai urgentă a acestui obiectiv".

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Aveți cuvântul, domnule deputat Kereskényi Gábor, vă ascultăm.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Kereskényi Gábor:

Vă mulțumesc, doamna președintă de ședință.

Mă bucură faptul și chiar este o surpriză plăcută că această clădire este introdusă pe lista de investiții a Poștei Române. Chiar este o clădire de importanță majoră. Este monument istoric. Însă având în vedere că această clădire chiar reprezintă pericol public, aș avea încă o întrebare, dacă poate să-mi răspundă doamna subsecretar de stat. Dacă ar fi posibile în acest an, având în vedere că așa cum ați expus, aceste proceduri mai necesită 8-9 luni de zile, dacă ar fi posibile niște lucrări de intervenții de urgență, măcar pentru a stopa degradarea clădirii? Sau dacă este posibilă cât mai repede întocmirea unei expertize sau a unui proiect tehnic în acest an, 2015?

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Puteți să răspundeți acum sau formulați un răspuns pentru o viitoare ședință? Dacă sunteți de acord, domnule deputat, să primiți un răspuns într-o altă ședință sau în scris. Mulțumim mult.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe

Din partea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, domnul Botănoiu Dumitru, secretar de stat, va răspunde unei întrebări adresate de către colegul nostru Gheorghe Florin.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Dumitru Daniel Botănoiu (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc frumos, doamna președinte de ședință.

Domnilor deputați,

Sigur că răspunsul la întrebarea dumneavoastră se împarte în două capitole mari, pe lângă ceea ce am comunicat în scris. Și anume, partea de modificare a legislației și partea de reglementare a pieței interne, și cealaltă - partea de investiții, și știți bine că prin noul Program de Dezvoltare Rurală și prin măsurile de susținere din bugetul național căutăm să creștem competitivitatea producătorilor români și în special să putem recupera ceea ce am pierdut din piața națională în primul rând.

Și aș începe cu partea legislativă. Știți că dumneavoastră ați aprobat Legea nr.145 care a intrat în vigoare din decembrie, anul trecut. Sigur că, din punctul de vedere al certificatului de comercializare, valabilitatea va fi 1 aprilie, pentru că am avut un termen de 6 luni de funcționare a fostului borderou de achiziție. Ceea ce înseamnă că, începând cu această primăvară, producătorii vor beneficia de cele două documente importante, și anume: atestatul de producător și certificatul de comercializare. Atestatul de producător înlocuiește acel certificat de producător vechi și dă posibilitatea producătorilor de a realiza investiții fără să se exprime în piață, adică fără să aibă o marfă cu care să vină în piață în momentul zero. Pe de altă parte, toate programele de investiții pe care încercăm... măsurile sau submăsurile din pomicultură, de branding, știți că au în centru tocmai această asociere a producătorilor. Or, au fost cazuri în care nu s-a putut realiza sau dovedi calitatea de producător, pentru că nu aveau marfă, ca să spunem, să iasă cu ea în piață. Din acest punct de vedere, am separat cele două documente. Și am spus atestatul să dovedească calitatea de producător, și atunci obligatoriu trebuie ori să ai suprafața de teren, ori numărul de animale, și certificatul de comercializare - în momentul în care ai obținut producția, să poți să ieși cu ea în piață, și atunci să ai cele 40% din spațiile de comercializare din piețele agroalimentare, să le ai la dispoziția producătorilor.

Un alt lucru care cred eu că a funcționat nu așa cum ne-am fi dorit noi a fost acel comitet interministerial pe embargoul cu Rusia, unde au participat toate entitățile statului, și din punctul de vedere al controlului calității, din punctul de vedere al trasabilității produselor agroalimentare. Pentru că am căutat să avem un echilibru în ceea ce înseamnă instituirea acestui embargou de către Federația Rusă și tocmai această descărcare de marfă din statele europene către piața românească care nu are un grad de organizare atât de mare. Pentru că, dacă ați observat, de regulă, în statele cu agricultură dezvoltată, asocierile și în general cooperativele sunt cei mai importanți jucători în aceste piețe, și ele pot să absoarbă mai ușor acest foarfece al prețurilor care este mult mai agresiv în ultima perioadă, și această volatilitate care se constată din ce în ce mai agresiv pe piața produselor agroalimentare, în condițiile în care avem o cerere în creștere, în condițiile în care se constată că atât din punctul de vedere al consumului uman, cât și pentru furaje, cererea fiind în creștere, totuși, prețurile la poarta fermierilor sunt mult mai mici decât în trecut. Ceea ce înseamnă că acest lanț este foarte lung, de la producător până la consumator.

Și am căutat să subvenționăm, acesta este al doilea punct, să subvenționăm tocmai acest lanț scurt de producție. Adică dacă producătorul ajunge mult mai repede în piață, atunci sigur că va beneficia de o sumă mult mai importantă. Și aici am realizat acea, să-i spunem, susținere a asocierii de la 5 la 30 de hectare. Dacă reușesc să vină în interiorul acestei scheme, vor câștiga cu 40 de euro mai mult pe unitatea de suprafață decât dacă rămân în afara schemei.

Apoi avem comitetul interministerial creat pentru ceea ce se întâmplă pe filiera cerealelor, de la producție până la consum. Și aici știți bine că am avut acea măsură de reducere a TVA-ului pe filiera cerealelor, și a funcționat și funcționează în condiții foarte bune, observându-se o reglementare corectă în ceea ce înseamnă competitivitatea pe piața românească. Pentru că aveam companii mari care decideau să intre voluntar în faliment, pentru că această competiție nu era tocmai corectă pe piața națională.

După impunerea acestei măsuri, susținerea acestei măsuri, am constatat că de fapt competitivitatea a crescut, au dispărut acele firme fantomă care apăreau pe această piață a pâinii în general - așa cum este cunoscută, am constatat că există o anumită predictibilitate în ceea ce înseamnă prețul în piață pentru consumator. Și a crescut numărul de locuri de muncă tocmai în aceste entități care înainte se găseau într-o anumită schemă de susținere mai scăzută decât ar fi fost normal. Apoi am încercat să găsim o formulă de susținere din bugetul național, astfel încât producătorii să se poată exprima, să creeze un brand. Și am separat produsele tradiționale de produsele consacrate, de produsele ecologice și produsele industriale. Deci am făcut 4 tipuri, astfel încât consumatorul să fie în cunoștință de cauză în momentul în care va cumpăra ceea ce crede de cuviință. Și atunci el trebuie să fie corect informat. Acesta a reprezentat un atu în special pentru producătorii naționali, pentru că în hipermarket am constatat că de foarte multe ori consumatorul român s-a îndreptat către un astfel de tip de produse care îi asigură o... îi creează de fapt o plăcere de a consuma, pentru că știe foarte bine că acest transport de la locul de producție până la hipermarket nu înseamnă consum foarte mare de motorină, gazele cu efect de seră... Deci sunt niște avantaje pe care le poate aduce un lanț scurt de producție.

Și apoi, ultimul lucru pe care vreau să-l amintesc este faptul că am încercat pe toate măsurile sau pe toate schemele de susținere, pornind de la colectarea laptelui pe tancurile de răcire de exemplu, pe susținerea îmbunătățirii genetice la animale prin acea schemă de achiziționare a junincilor și a berbecilor de rasă, prin accesul la piață al producătorilor, prin întărirea măsurilor împreună cu poliția, împreună cu SRI-ul, împreună cu celelalte entități de forță ale statului să putem să creăm acea normalitate într-o piață și să putem să creăm un acces mult mai bun, o exprimare mult mai corectă a producătorilor.

Aceasta ar fi în mare ceea ce am ținut să vă spun oral, față de ceea ce dumneavoastră aveți scris. Dacă sunt întrebări, vă stau la dispoziție.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Doriți să interveniți? Vă ascultăm, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Domnule secretar de stat, mă bucură răspunsul dumneavoastră și mă bucură faptul că Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale chiar ia în serios acest lucru, și anume sprijinirea producătorilor români.

În al doilea rând, aș vrea să vă felicit și pe dumneavoastră și pe colegii dumneavoastră din Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru faptul că acest minister a fost cel mai eficient în utilizarea fondurilor nerambursabile europene pe perioada 2007-2013.

Vă mulțumesc foarte mult pentru răspuns.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

Din partea Ministerului Afacerilor Externe? Veți primi răspunsul în scris din partea Ministerului Afacerilor Externe.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Da. Am convenit cu domnul secretar de stat să primesc în scris acest răspuns.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Daniel Iane

Doamna Rodica Nassar:

Din partea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului nu este nimeni. Dacă domnul deputat Iane Daniel este prezent? Și acceptați un răspuns în scris sau într-o ședință viitoare?

Poftiți.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Daniel Iane:

Bună ziua, doamna președintă de ședință.

Prefer să-mi mențin punctul de vedere și să primesc un răspuns oral, întrucât mă interesează în mod deosebit acest subiect. Așa că dacă nu este cu supărare, îmi mențin poziția.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Da. Se va reprograma prezența reprezentantului Ministerului

Economiei, Comerțului și Turismului, pentru a vă da un răspuns oral.

Din partea Ministerului Transporturilor avem de asemenea o solicitare de amânare referitoare la întrebarea adresată de către colegul nostru, domnul deputat Vladu Iulian.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 4:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro