Plen
Ședința Camerei Deputaților din 1 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.56/10-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 01-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 aprilie 2015

18. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi (PL-x 19/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 19/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

15. Următorul, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi. Procedură de urgență.

Îl invit pe domnul secretar de stat. Guvernul, domnule secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Maricel Popa (secretar de stat, Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului):

Bună ziua, domnule președinte.

Stimați deputați,

Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, cu amendamente, propuse prin Ordonanța de urgență nr. 72/2014 pentru modificarea și completarea Ordonanței nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi.

Proiectul de act normativ propus prin Ordonanța nr. 66/2014 are ca obiect de reglementare aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi ca program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achiziția unui autoturism nou, prin contractarea de credite garantate de stat, în scopul stimulării consumului și dinamizării activității din industria auto, plus sectoarele conexe, cu efect asupra creșterii economiei și impact pozitiv în privința locurilor de muncă.

Programul este destinat persoanelor fizice pentru achiziționarea primei mașini noi, achiziționate de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vânzarea autoturismelor și al cărei preț de achiziție nu depășește suma de 50.000 de lei, la care se adaugă TVA-ul.

Prin program se stimulează cumpărarea autoturismelor mai puțin poluante care îndeplinesc cel puțin cerințele minime ale standardului euro 5.

Prin garantarea de către stat a creditului acordat pentru achiziționarea unui autoturism nou, apreciem că se creează condițiile inițierii unui produs bancar competitiv, cu consecințe pozitive direct asupra creșterii vânzării de autoturisme noi și a segmentelor orizontale conexe. Lipsa unei oferte de finanțare adecvate persoanelor fizice pentru sectorul auto afectează creșterea consumului populației, gradul de utilizare a capacităților de producție existente ale producătorilor de autoturisme și componente, precum și volumul comerțului și serviciilor specializate pentru autovehicule.

Creșterea anuală a vânzărilor ar putea ajunge până la 1 miliard lei, ceea ce are capacitatea de a conduce la o creștere economică de 0,1%, cumulând efectele lanțului de producție, import, distribuție, inclusiv serviciile conexe din sectorul auto.

În acest proiect de lege au fost incluse și amendamentele propuse prin Ordonanța nr. 72/2014. Prin amendamentele propuse se are în vedere clarificarea faptului că beneficiarii programului sunt persoanele cu vârste de minimum 18 ani și capacitate deplină de exercițiu.

De asemenea, se redefinește conceptul de credit și se clarifică faptul că în categoria finanțatorilor sunt incluse acele instituții financiare nebancare aflate în sfera de supraveghere a Băncii Naționale a României, respectiv cel înscris în Registrul special al ITM-urilor.

Pentru acoperirea riscurilor statului, generate de acordarea garanției de stat, se includ prevederi cu privire la plata unui comision de risc pentru întreaga perioadă a creditului, aplicat la valoarea garantată și care se virează de către beneficiarii programului.

Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi va încuraja achiziția de autovehicule situate în palierele joase de preț și mai puțin poluante și va avea efecte pozitive asupra sectorului de producție auto și componente, precum și asupra volumului comerțului și serviciilor specializate.

Acești factori reprezintă contribuitori importanți în formarea valorii adăugate din economie și care nu beneficiază de suportul sistemului bancar într-o ofertă specifică de finanțare dedicată persoanelor fizice proporțională cu cererea potențială.

Având în vedere cele prezentate mai sus, propun adoptarea actului normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Rog reprezentanții Comisiei pentru buget. Vă rog, domnule vicepreședinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iuliu Nosa:

În ședința din 18 martie 2015, plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme, Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, în vederea reexaminării și întocmirii unui nou raport.

Proiectul de lege supus reexaminării are ca obiect de reglementare aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, având ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achiziția unui autoturism nou, prin contractarea de credite garantate de stat.

Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul a adoptat proiectul de lege, în ședința din 5 februarie 2015. La întocmirea raportului suplimentar s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru transporturi, Comisiei juridice, de disciplină și imunități și al Comisiei pentru industrii și servicii.

La lucrările comisiei au participat ca invitați reprezentanți ai Ministerului de Finanțe.

În ședința din 24 martie 2015, a fost analizat acest proiect de lege. În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări, au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 66/2014, cu amendamentele prezentate în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă din partea grupurilor parlamentare. Vă rog, domnule deputat, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Stimați colegi,

Această ordonanță de urgență nu putea avea decât un caracter social-democrat.

Oricât s-ar căzni domnul Ponta să pară liberal, nu este.

Iată, de pildă, cum a gândit Guvernul socialist problema accesului tinerilor la prima lor mașină: plafonând prețul mașinii pur și simplu la suma de 50.000 de lei, fără TVA, în loc să plafoneze garanția statului la credit la suma de 65.000 de lei.

Dacă ar fi procedat în acest fel, atunci măsura adoptată ar fi avut un caracter liberal. Ori nu a vrut, ori nu a știut, cert este că noi i-am dat soluția, și pe gratis, dar a refuzat-o fără niciun motiv.

În România, din fericire, trăiesc alături de tineri social-democrați și tineri liberali, și tineri conservatori, și tineri maghiari, și tineri ai UNPR, și foarte mulți tineri care nu sunt afiliați politic.

Poate tinerii social-democrați se mulțumesc, într-adevăr, cu o mașină oferită de domnul Ponta la prețul maxim de 50.000 de lei. Liberalii, cu certitudine, nu pot accepta o asemenea abordare. Tinerii noștri cred în libertatea de acțiune și în cea de alegere prin decizia lor proprie. Cu certitudine, dacă-i întrebăm ce ar alege liberalii dintre un autoturism plafonat la prețul de 50.000 și un credit garantat de stat la 65.000 lei, vă asigur că ar alege creditul garantat de stat. Cu cei 65.000 de lei credit garantat de stat la care s-ar mai adăuga încă 5% obligația pe care acești tineri o au să contribuie la prețul mașinii care ar însemna 3250 de lei, un tichet din Programul "Rabla" care înseamnă 6.000 de lei și un eventual ecotichet care înseamnă 12.000 de lei, s-ar face, toate adunare împreună, o sumă frumoasă de 80.250 de lei, care transformată în euro ar fi vreo 18.000 euro și cu care s-ar putea cumpăra un autoturism din categoria celor electrice sau a celor hibride, nepoluante, sau foarte puțin poluante.

Cum tânărul liberal este de fapt și întreprinzător, el, din economiile pe care le-ar realiza ar mai putea pune încă 20.000 sau 30.000 de lei și ar ajunge să-și cumpere o mașină la care a visat probabil foarte mult timp.

Dacă domnul Ponta ar fi gândit în acest fel, ar fi avut de câștigat prin măsurile pe care le impune această ordonanță toți actorii care sunt cuprinși în ea. Adică...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Timpul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Termin imediat... industria auto, prin diversificarea gamei de autoturisme noi vândute, tinerii, beneficiari ai programului "Prima mașină" prin cumpărarea autoturismului la care visau, statul, prin consolidarea garanției creditului cu un autoturism de valoare mai mare decât creditul garantat și mediul, pentru că se rulează mașini electrice sau mașini hibride.

Ordonanța, însă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Timpul, domnule deputat. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

...și din acest punct de vedere, ea îi egalizează pe toți, exact ca și în societatea lui Kim Jong-Un cumpărând mașini uniforme de 50.000 de lei mașina. Și vă mai mirați că lumea vă face comuniști în continuare.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule deputat Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte de ședință,

Țin să vă atrag atenția că la ora 12 este programată o ședință a Birourilor permanente reunite și, în măsura în care nu reușim să ne încadrăm cu acest proiect în cele 3 minute, 4 minute, care au rămas până la acel moment, vă rog ca la ora 12 să suspendați ședința și să mergem la ședința de Birou permanent, urmând ca ședința de plen reunit să aibă loc probabil la ora 13.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mai avem 3 minute, domnule.

Grupul UDMR. Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Fejér László-Ődőn:

Mulțumesc, domnule președinte.

Atunci, încerc să fiu scurt.

Cred că UDMR trebuie să susțină orice inițiativă care activează economia românească. Eu cred că această ordonanță este bine-venită. Atât pot să zic, normal că ar trebui să avem și o altă inițiativă care ajută mediul economic. Aici mai mult mă gândesc la întreprinderile mici și mijlocii și ar trebui să ajutăm ca să poată să ia credite pentru investiții. Că momentan eu cred că băncile din România își bat joc de aceste întreprinderi mici și mijlocii.

Și dacă luăm în considerare că statul e proprietar la Banca EXIMBANK și CEC, atunci să facem ceva ca creditele pentru întreprinderi mici și mijlocii să fie mult mai active.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Și eu sunt de părere că ar trebui să avem în vedere măsuri de sprijinire, de stimulare a achiziției de mașini hibrid sau electrice. pentru că acesta este un obiectiv al Uniunii Europene, până în 2050 sută la sută dintre autovehiculele utilizate în orașe să fie hibride și electrice. Întrucât efortul financiar generat de această ordonanță este destul de consistent, cred că o parte din acest efort ar trebui direcționat și spre sprijinirea de achiziții pentru astfel de mașini hibrid și electrice care ar contribui la depoluarea orașelor noastre.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă pe fond mai sunt alte intervenții. Nemaifiind intervenții pe fond, suspend ședința, stimați colegi. Ne revedem la ora 12,30 în plen reunit. Dezbaterea legii va începe la ora 14, când colegii care au amendamente respinse pot interveni.

Invit membrii Biroului permanent la ședință la sala de Birou permanent.

    ................................................
   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Continuăm cu amendamentele admise și amendamentele respinse de la PL-x 19.

La amendamente admise, calupuri de câte 5.

De la 1 la 5. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 6 la 10.

Domnule Horga, haideți, vă rog frumos.

De la 1 la 5 sau de la 6 la 10?

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

De la 1 la 5.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

De la 1 la 5. Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Așa cum spuneam și înainte, beneficiile acestei ordonanțe de urgență ar fi trebuit să fie accesul fiecărui tânăr sau persoanelor care n-au avut până în acest moment prima mașină să poată să aibă acces la ea.

Amendamentul se referă la faptul că noi plafonăm prețul mașinii la 50.000 de lei și nu plafonăm garanția...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Care e amendamentul respins? Ce număr?

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Amendamentul nr.2.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Art.2 lit.a). Da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Da.

Deci, ideea este că prețul autoturismului trebuie să rămână liber, pentru că acel tânăr care vine cu contribuția de 5% trebuie să aibă posibilitatea să vină peste prețul creditului garantat de către stat, dacă are un cupon de program "Rabla", trebuie să vină cu cuponul, să adauge la prețul de 50.000 al autoturismului și dacă are și un cupon pentru eco, poate să mai vină cu încă 12.000 de lei, astfel încât, așa cum spuneam, creditul respectiv poate să ajungă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

...prețul autoturismului poate să ajungă la 80.000 de lei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Pregătiți-vă cartelele. Amendamentul respins de la pct.2, art.2 lit.a) se referă la pct.5 din amendamente admise. Ca să știți.

Deci, prima dată se supune la vot amendamentul de la "respingeri".

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Nu a întrunit numărul de voturi necesare, decât 87 voturi pentru, 5 abțineri, 136 voturi împotrivă.

Următorul amendament. Domnul Merka.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aceeași chestiune, tot art.2 lit.a)?

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Da.

Într-adevăr, este o lege foarte bună care vine să stimuleze și producția internă, dar noi, ca și propunere în comisie, am venit cu majorarea acestei sume de la 50.000 la 60.000 plus TVA.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

65.000 de lei. Atâta scrie în amendamentul dumneavoastră, vă spun eu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Mă scuzați atunci. A fost o eroare poate de... pentru că noi am venit cu 60.000 plus TVA, acesta era calculul nostru, tocmai pentru a da posibilitatea ca aceste mașini să intre și la capacități mult mai mari. Am da posibilitatea și am întrebat ministerul dacă ar fi un inconvenient, nu s-au făcut anumite calcule cu un impact, la momentul respectiv, în comisie nu erau făcute. Și așteptăm acum dacă doriți și se consideră că e posibil să treacă acest amendament. Adică, doar se mărește suma de la 50.000 la 60.000 pentru un autoturism.

Deci, valoarea de subvenție, valoarea mașinii, ar putea să fie 60.000 plus TVA, nu 50.000 plus TVA, cu care a venit Guvernul. Noi am propus 60.000, nu 50.000.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Supun la vot amendamentul domnului deputat.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Și acest amendament a fost respins. 101 voturi pentru, 16 abțineri, 119 voturi împotrivă.

Supun amendamentul de la poziția 5, amendamente admise.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

163 voturi pentru, 20 abțineri, 59 voturi împotrivă. A fost aprobat.

De la 6 la 10, amendamente admise.

Domnul deputat, aveți cuvântul.

Bănuiesc că la 6 vreți, nu? Art.2 lit.b). Și sunteți la poziția 5.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

Stimați colegi,

Plecând de la situația socială creată de problemele cu creditul în francul elvețian, propun amendament ca gradul de îndatorare să nu depășească o treime din venituri sau datoriile...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, care este amendamentul respins pe care-l susțineți?

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

4. Da. La art.2 lit.b), după pct.3 se introduce un nou punct.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Păi, da...am înțeles. Da. Numai o secundă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

...Nu are angajamente sau rețineri de orice fel...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

După punctul 3 se introduce un nou punct, 4.

Eu v-am întrebat dacă aveți între poziția 6 și 10. Între poziția 6 și 10 de la amendamente admise, este de la art.2 lit.b) până la art.2 lit.m).

Am înțeles. Sunteți la 6.

După pct.3 doriți introducerea unui punct nou, pct.4, cu următorul cuprins.

Aveți cuvântul. Vă rog frumos să mă iertați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

Revin.

Să respectăm legea ca cei care apelează la acest tip de credite să se încadreze în cele două situații, împrumuturile să nu depășească o treime din venituri sau toate împrumuturile însumate să nu depășească 50% pentru a nu avea aceeași situație cum o avem la francul elvețian, când știm foarte bine că avem probleme sociale.

Deci, e o chestie de respectare a legii, dar să fie inclusă în proiectul de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles.

Video in format Flash/IOS

Domnul Anton Doboș:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Pregătiți-vă cartelele pentru a vota amendamentul 5 de la amendamente respinse a domnului deputat.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Vă mulțumesc.

Cu 102 voturi, 3 abțineri, 140 de voturi împotrivă, a fost respins.

Amendamentul 6 admis din amendamentele admise ale comisiei.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

217 voturi pentru, 8 abțineri, 17 voturi împotrivă.

Dacă de la 7 la 10 mai sunt obiecții, comentarii. Nu. Aprobate.

De la amendamentul 11 admis până la 15 admis. Obiecții, comentarii? Nu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga (din sală):

Păi, mai sunt admise până la 11.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt. Da, domnule deputat. Dar, ce, Doamne, iartă-mă! Suntem în săptămâna mare catolică. Vă rugăm frumos. Aveți dreptul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Deci, este vorba de garanția care este acordată de către stat pentru creditul de care beneficiază cel care cumpără o mașină nouă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Suntem la 9, amendamente respinse? 6 admise și 6 respinse. Da? Lit.j).

Vă rog frumos, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Această garanție să fie stabilită la suma de 65.000 și prețul să rămână liber.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Supun votului amendamentul domnului deputat.

Pregătiți-vă cartelele. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Doar 103 voturi pentru, 3 abțineri, 144 voturi împotrivă.

Nu a trecut amendamentul.

Supun amendamentul 9, amendament admis, plenului Camerei Deputaților.

Să înceapă votul.

Domnule Ciolacu, numai vocea dumneavoastră se aude. Sunteți foarte bine dispus. Vă bine dispune domnul ministru. Am înțeles. Dânsul e de vină.

Video in format Flash/IOS

236 voturi pentru, 7 abțineri, 4 voturi împotrivă.

Punctul 10. Obiecții, comentarii? Nu.

De la 11 la 15. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 16 la 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 21 la 25. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

26. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

27. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 13:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro