Mircea-Titus Dobre
Mircea-Titus Dobre
Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.70/30-04-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 21-04-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  
  1.88 Mircea-Titus Dobre - "Analfabetismul în România ultimilor ani";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Mircea-Titus Dobre:

"Analfabetismul în România ultimilor ani"

Plecând de la ideea fundamentală că viitorul României depinde de copiii noștri, îmi pun întrebarea, ce viitor va fi acela, în condițiile în care din anul 2000 și până în prezent rata analfabetismului a crescut de la 4 procente la 6.

Dacă analizăm statisticile realizate de UNESCO, UNICEF sau INS vom înțelege cât de îngrijorător este acest fenomen și de ce eradicarea analfabetismului laolaltă cu minimalizarea ratei de abandon școlar trebuie să reprezinte o prioritate stringentă pentru acest guvern.

Motivele care conduc la creșterea ratei de abandon școlar și analfabetism sunt multiple, începând cu criza economică și până la elementele de nivel social, precum sărăcia, dezinteresul pentru formarea profesională, lipsa siguranței în școli și implicarea tinerilor și a copiilor în alte activități decât cele din domeniul educațional. Astfel, România a ajuns să fie pe primul loc dintre țările est-europene în ceea ce privește numărul de analfabeți și pe locul trei la rata de părăsire timpurie a școlii dintre țările europene.

La data de 20 octombrie 2011, INS estima un număr de peste 245 de mii de analfabeți la nivel național, iar în ceea ce privește rata de abandon școlar, în 2011 aceasta era la valoarea de 18%, urmând ca în 2012 să scadă cu 0,1%.

La o analiză pe județe cea mai mare pondere a acestora se află în județul Giurgiu cu 10 mii de persoane analfabete, urmat de județele Călărași și Teleorman. Luând aceste cifre în considerare, pot afirma că unul din cinci tineri români abandonează sistemul educațional, fenomen întâlnit cu preponderență în mediul rural.

Un alt factor deloc de neglijat, tot la acest capitol, este reprezentat de analfabetismul funcțional, care se manifestă prin capacitatea individului de a citi, a scrie și a socoti, însă fără a avea abilitatea de a înțelege în totalitate sau capacitatea de a reproduce un text. În această situație se află, conform ultimelor statistici cunoscute, circa 40-45% din totalul populației române, ceea ce face ca acest tip de analfabetism să devină prioritatea zero a actualului Executiv.

La întrebarea ce este de făcut pentru a opri acest fenomen care se proliferează și afectează nucleul societății noastre, voi prezenta soluția aflată în strategia Europa 2020.

Astfel, Guvernul își propune să acționeze pe trei axe prioritare, după cum urmează:

  • creșterea inteligentă, prin dezvoltarea economiei bazate pe inovație;
  • creșterea durabilă, prin promovarea economiei care utilizează resursele în mod eficient și încurajează competitivitatea;
  • creșterea incluziunii, prin creșterea ratei de ocupare a forței de muncă care să asigure coeziunea socială și teritorială.

Prin eradicarea sărăciei, a segregării categoriilor vulnerabile, calificării forței de muncă și a încurajării fenomenului de incluziune socială, se va crea efectul, acela de scădere a analfabetismului, a reducerii abandonului școlar sub 10% și creșterea până la 95% a copiilor înscriși în învățământul preșcolar.

În decursul săptămânii trecute Guvernul a mai dezvoltat o direcție de combatere a abandonului școlar prin aprobarea Programului Național "Sprijin la bacalaureat, acces la facultate". Astfel, Ministerul Educației va finanța o serie de proiecte oferite liceelor și universităților prin calificarea și participarea la competiții de acordare de granturi. Prin acest demers se urmărește diminuarea ratei de abandon școlar în rândurile liceenilor și creșterea ratei de promovabilitate la examenul de bacalaureat.

Aceste demersuri de soluționare a disfuncționalităților din sistemul educațional au o durată de implementare de până la 7 ani, succesul lor fiind garantat doar de continuitatea acestora, indiferent de culoarea politică sau majoritatea parlamentară.

Solicit pe această cale parlamentarilor, a căror unică abilitate este aceea de a forma noi majorități și unica preocupare este descoperirea unor modalități inovatoare de deturnare a proiectelor actualului Guvern, să nu uite că acești copii sunt viitorul nostru și al națiunii noastre.

Asigurați continuitatea inițiativelor de educare și formare a copiilor și asigurați discontinuitatea perpetuării fenomenului de abandon școlar și analfabetism.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 19 octombrie 2021, 7:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro