Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 25, 2015
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.96/29-05-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2015 > 25-05-2015 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 25, 2015

2. Dezbateri politice la solicitarea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat cu tema "Măsurile luate de Ministerul Sănătății pentru asigurarea gărzilor în spitale, în condițiile exodului de medici în străinătate."

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

În continuare, potrivit art.205 din Regulamentul Camerei Deputaților, astăzi între orele 16-17, în cadrul Orei Guvernului, avem organizate dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, cu tema "Măsurile luate de Ministerul Sănătății pentru asigurarea gărzilor în spitale, în condițiile exodului de medici în străinătate".

La aceste dezbateri, din partea Guvernului, participă domnul Nicolae Bănicioiu, ministrul sănătății.

    ................................................
   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Mergem mai departe, potrivit art.205 din Regulamentul Camerei Deputaților, pentru buna desfășurare, reprezentantul Grupului parlamentar al PSD care a solicitat dezbaterea, domnul Marian Neacșu are 5 minute la dispoziție pentru prezentarea temei.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Da. Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Este al doilea exercițiu democratic pe care noul regulament ni l-a constituit și ni l-a construit pentru a putea întări dialogul pe care Parlamentul îl are cu Guvernul.

Este, de altfel, prima ședință în care reprezentantul Guvernului vine la solicitarea grupului care susține majoritatea guvernamentală, majoritatea parlamentară, respectiv Grupul parlamentar al PSD și sper ca începând cu această ședință și în continuare fiecare dintre ședințele dedicate Orei Guvernului să fie din ce în ce mai pline de conținut, mai importante pentru realizarea dialogului de care spuneam ceva mai devreme, în așa fel încât la finalul fiecăreia dintre ele, fiecare dintre noi să plecăm din această sală având idei mai consistente, mai bune, mai constructive.

Tema pe care Grupul parlamentar al PSD a propus-o dezbaterii de astăzi se referă la modalitățile în care spitalele, cu deosebire cele mici sau mijlocii, funcționează din ce în ce mai greu datorită lipsei personalului sanitar calificat și, în mod deosebit, a medicilor.

Ne este îndeobște cunoscut că în ultimii 20 de ani au plecat zeci de mii de medici din țară, iar ca să parafrazez o spusă a lui Mark Twain, nici cei care au rămas nu se simt prea bine. Dar, dincolo de politicile bune, cu siguranță bune, care au fost luate în ultimii doi ani, doi ani și jumătate și, în numele Grupului parlamentar al PSD, țin aici să remarc în mod pozitiv activitatea ministerială a ministrului Nicolae Bănicioiu, dincolo de faptul că medicii stagiari au primit un spor de salariu care este consistent, pentru că salariile erau mici, nu pentru că sporul ar fi fost foarte mare, vreau, în același timp, să și atrag atenția asupra faptului că poate nu componenta materială era cea mai importantă, o bună parte dintre medicii tineri ne pleacă din țară, nu pentru faptul că au salarii mici, deși și ăsta e un lucru extrem de important, ci pentru faptul că nu prea sunt lăsați să lucreze. Pentru că în multe dintre spitale și în mod deosebit în cele de provincie, șefi de secții care sunt încărunțiți în funcție au uitat să mai lase și pe cei care vin, tineri rezidenți, să poată să practice actul medical, au uitat că ei au fost tineri la un moment dat și poate s-au bucurat de ajutorul unora dintre medicii pe care am văzut că nu cu multă vreme în urmă, într-o gală de mare excelență, domnul ministru îi premia pe acei medici importanți și celebri în România.

Mai mult decât atâta, vin cu o mulțime de exemple practice și vreau să vă atrag atenția cu tot respectul, domnule ministru, că reforma în domeniul sanitar nu se face numai reformând spitalul de la Baia Mare sau de la Tulcea, de la Timișoara sau de la Iași, sau Spitalul Universitar, sau spitalul de la Slobozia sau de la Țăndărei, ci reformând și făcând să fie funcțional și fezabil și aparatul de lucru al ministerului, pentru că birocratismul din minister, structura asta închegată și îngreunată care nu face decât să întârzie actul și factorul de decizie, pe care dumneavoastră l-ați luat, așa cum ați putut să-l luați, probabil că datorită, în primul rând, elanului tineresc și dorinței dumneavoastră de a face fapte bune, toate lucrurile astea fac într-un fel sau altul ca reforma, de altminteri bună, corectă, pozitivă care este percepută ca atare de oameni să șchioapete, și să șchioapete nedrept, pentru că în sănătate s-au făcut și se fac lucruri extrem de importante. Nu putem să nu vedem pădurea din dosul copacilor.

Sperăm că prin asta, și salut și prezența în sală - și îmi fac riguros mea culpa - și a domnului președinte al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, eu opinez, și asta chiar și la nivelul județului pe care îl reprezint, că introducerea cardurilor de sănătate a fost și este și mai ales va deveni un mare succes, pentru că o parte importantă de servicii medicale care erau doar contabilizate și neefectuate, fie se vor întoarce în beneficiul pacientului, fie banii respectivi se vor duce acolo unde sănătatea are nevoie de ei. Dar, cu toate astea, vreau să vă aduc în atenție, domnule ministru, un caz particular.

La spitalul de la Slobozia, și situația asta este valabilă și pentru celelalte două spitale municipale din județ, există riscul ca începând de mâine, dacă vreți, să nu mai avem linie de gardă la diferite servicii de specialitate. La Slobozia, chiar la Serviciul de pediatrie, chiar dacă este singura secție de județ care are și terapie intensivă pentru tineri, pentru că acolo lucrează doar trei medici și cel mai tânăr dintre ei are 62 de ani. Și, pentru că un ordin dat în 2004, nr. 870, care reglementa posibilitatea ca dumneavoastră, la nivelul ministerului, să puteți să asigurați acest serviciu printr-o normă derogatorie, care este la dispoziția ministerului, nu ați făcut lucrul ăsta și nu din vina dumneavoastră, ci din vina directorului de la managementul spitalicesc, care s-a gândit că ar fi bine să fugă de răspundere sau să-și dovedească neștiința solicitând fie un aviz al Colegiului medicilor local, fie un aviz al Colegiului medicilor național, fie spunând într-un final un lucru absolut impardonabil, că este suficientă numai aprobarea autorității locale pentru ca spitalul să poată să funcționeze în astfel de condiții.

Iar în final, eu nu fac decât să mă întreb un singur lucru: cum o fi mai bine? Să lucrăm cu un medic de familie care este coordonat de la domiciliu de un medic de specialitate în zona de pediatrie sau să nu mai avem deloc serviciu de urgență la spital.

Vă mulțumesc. Asta a fost problema.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

În continuare îl invit pe domnul ministru Nicolae Bănicioiu.

Vă rog, domnule ministru, aveți cinci minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Bănicioiu (ministrul sănătății):

Bună ziua și vă mulțumesc pentru invitație.

Cred că Ora Guvernului este o inițiativă bună, menită tocmai pentru a da răspunsuri cât mai rapide diverselor probleme pe care dumneavoastră, prin intermediul oamenilor pe care-i reprezentați, le puteți semnala mult mai repede și, evident, noi putem răspunde în timp util și cred că cât mai concret.

Vreau să vă spun, apropo de chestiunea ridicată astăzi, doamnelor și domnilor deputați, deci asigurarea gărzilor este o prioritate pentru Ministerul Sănătății. Deci, în condițiile în care numărul de medici, dar vorbesc aici și de personal mediu sanitar, este sub optim, modul de organizare a gărzilor în fiecare unitate sanitară este extrem de important pentru buna funcționare a fiecărui spital și, evident, a sistemului sanitar în ansamblu, în beneficiul fiecăruia dintre noi. Iar în acest moment, Ministerul Sănătății lucrează pe mai multe direcții pentru a rezolva și problema deficitului de sistem, dar și o organizare mai bună prin a îmbunătăți asigurarea de gărzi și de servicii medicale la orice oră. În domeniul sanitar, știți bine, este vorba de un sistem care nu doarme niciodată.

Prima direcție de acțiune este cea organizațională. În ciuda lipsei de personal, vreau să vă asigur că lucrăm pentru a respecta programul de gărzi, astfel încât să venim în întâmpinarea fiecărei nevoi a cetățeanului. Astfel, numărul liniilor de gardă se determină diferențiat pe tipuri de unități sanitare, în funcție de numărul de paturi aprobat prin ordinul de structură a spitalului, iar repartiția pe specialități clinice se face de conducerea fiecărei unități spitalicești în parte. Deci garda se instituie în unitățile sanitare cu paturi pentru continuitatea asistenței medicale între programul de lucru normal și ora de începere a programului de dimineața zilei următoare, iar în zilele de repaus săptămânal, zilele de sărbători legale și în zilele în care nu se lucrează, garda durează 24 de ore.

Personalul medical cu pregătire superioară este plătit pentru gărzi cu tariful orar aferent salariului de bază, iar la tariful orar pentru orele lucrate în zilele de repaus săptămânal și în zilele libere se acordă un spor de până la sută la sută din tariful orar. Iar pentru o gardă în timpul programului normal de lucru, gărzile pot ajunge la 75% din tariful orar.

Vreau să mai subliniez câteva chestiuni, tot pentru a asigura o bună funcționare în echipa de gardă, pentru a asigura buna continuitate în liniile de gardă pe specialități se pot include și medici din unitatea sanitară respectivă, dar și medici din afara unității sanitare respective care sunt confirmați prin ordin al Ministerului Sănătății în specialitatea respectivă, stabilită pentru linia la care se face garda.

Tot pentru a asigura continuitatea, se poate face în situații deosebite și chemarea de la domiciliu a medicilor, atât din unitatea sanitară în care sunt încadrați, cât și din alte unități sanitare.

De asemenea, continuitatea asistenței medicale se poate asigura și prin gardă la domiciliu, așa cum știți că sunt condițiile prevăzute în Ordinul ministrului sănătății nr. 870/2004. Pentru aceștia, evident, se acordă un venit de până la 40% din tariful orar aferent salariului de bază și numărul de ore în care se asigură garda la domiciliu.

Totodată, pot fi asigurate gărzi pentru structurile de primiri urgențe, dar și pentru specialități paraclinice, radiologie, imagistică medicală, medicină de laborator, iar o măsură la care lucrăm în momentul de față este aceea a includerii pe specialități în liniile de gardă a medicilor rezidenți începând cu anul III de rezidențiat, numai în specialitatea la care sunt confirmați ca medici rezidenți și sub supravegherea medicului specialist.

Eu cred că, din punct de vedere organizațional, au fost luate toate măsurile pentru ca sistemul de asigurare a gărzilor să funcționeze și vreau să spun că toate aceste lucruri sunt prioritatea Ministerului Sănătății, ori de câte ori se întâmplă și sunt semnalate discontinuități, intervenim cu promptitudine. Însă nu trebuie uitat și aportul și sprijinul pe care trebuie să-l primim din partea autorităților care gestionează și administrează spitalele în momentul de față. Foarte multe dintre spitale nu mai sunt în subordinea Ministerului Sănătății, sunt în subordinea autorităților locale, iar acolo să știți că asta nu înseamnă că sunt exonerate de responsabilități.

A doua direcție în care ...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Bănicioiu:

A doua direcție pe care ne îndreptăm este cea a stopării plecării medicilor, iar aici nu este vorba numai de majorarea salarială și știți foarte bine că lucrul acesta s-a făcut în ianuarie, cu mărirea salariilor cu 100 de roni pentru tot personalul medical, dar este în momentul de față și o inițiativă introdusă la Senat, care sper să treacă cât mai repede de Senat. Este vorba de o majorare a veniturilor medicilor. E adevărat, este o regândire a sistemului prin acordarea de facilități și practic prin posibilitatea ca printr-o muncă susținută, printr-o muncă pe care o desfășori în spitalul public și pentru pacienți privați, să poți fi remunerat suplimentar.

Cred că sprijinul dumneavoastră pentru a trece această lege ar fi o rezolvare de sistem și o rezolvare a problemei de sistem cât mai urgentă.

O altă direcție și nu mai insist foarte mult, este aceea de a debloca posturile din sistem și ați văzut că nu mai sunt, nu se mai întâlnește situația din 2010-2011, chiar în ultimele 7 luni sunt aproape 5.000 de persoane, deci medici și personal mediu sanitar care deja au ocupat aceste posturi scoase la concurs și acum suntem în perioada de scoatere la concurs a posturilor.

Vă dau exemplu doar de la Spitalul Municipal unde 140 de posturi au fost scoase la concurs luna aceasta și, evident, politica de deblocare a posturilor va continua și de acum încolo.

Dacă mai sunt întrebări...

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc. Mai aveți ocazia să interveniți de două ori, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Bănicioiu:

Da, mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Marian Neacșu, vă rog, aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Da, sper că un minut îmi este suficient.

Indiscutabil că prin natura problemei obiective, punctuale pe care am ridicat-o, am fost nevoit să cunosc Ordinul ministrului sănătății nr. 870/2004, cam cum cunosc Regulamentul Camerei Deputaților și apreciez modul în care domnul ministru ne-a citit din el, foarte corectă problematica.

Două chestiuni au rămas în momentul ăsta în discuție. Referitor strict, punctual, la cazul pe care l-am prezentat. La art. 51, în respectivul ordin, se indică următorul lucru: "În cazuri deosebite, programul de muncă și organizarea gărzilor, în alte condiții decât cele prevăzute în prezentul regulament, se pot face numai cu aprobarea Ministerului Sănătății."

În adresa pe care Direcția management și structuri sanitare din Ministerul Sănătății o face către Spitalul Slobozia pentru rezolvarea problemei pe care am sesizat-o ceva mai devreme, finalul sună așa: "Este problema spitalului și a administrației publice căreia îi este subordonat dacă își asumă răspunderea în acest aspect."

Eu cred că lucrul acesta este foarte grav, domnule ministru, cred că directorul, care a semnat această hârtie, fie nu știe ce vorbește, fie nu știe care este politica Ministerului Sănătății și nu știe ceea ce înseamnă coroborarea funcțională și subordonarea funcțională pe care spitalele o au în continuare la Ministerul Sănătății. Dacă ministerul nu mai are nevoie să coordoneze din punct de vedere funcțional sistemul sanitar, atunci să ne spună doamna directoare că asta este și le trecem... din punct de vedere funcțional la administrația publică. Pentru că altcumva este inadmisibil un astfel de răspuns, care fie este prostesc, fie este rău intenționat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Au în continuare cuvântul reprezentanții celorlalte grupuri parlamentare.

Cine dorește să se înscrie, vă rog?

Grupul parlamentar al PNL, vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Domnule președinte al Casei de Asigurări de Sănătate,

Doamnelor și domnilor deputați prezenți în sală,

Întotdeauna când am discutat cu colegii mei și care au aflat că sunt medic, m-au întrebat ce specialitate am și eu am spus că sunt chirurg. Și reacția lor spontană a fost - și ce cauți aici. Aici, adică în Parlament. Și reacția mea sau contrareacția mea a fost: amarnică țara aceea în care faci politică dacă nu ai ceva mai bun de făcut.

Problemele se leagă între ele. Presupunem că nu avem medici care să facă de gardă pentru că medicii pleacă din România. Și legăm această problemă de salarizarea insuficientă.

Îmi pare rău să vă spun, problema este mult mai complexă și este dincolo de simpla salarizare a medicilor. Dacă vă uitați în orice studiu făcut legat de motivație și despre comportamentul profesional al oricărui om în lumea asta, veți constata că sunt cel puțin 10 factori motivaționali importanți în orice comportament profesional. Din păcate, în ceea ce privește medicii în România, noi eșuăm în nouă din aceste 10 puncte.

Primul, cel mai important, este cât de interesantă este munca pe care vrei s-o faci și, din fericire, munca de medic este o muncă foarte interesantă, dar asta n-are legătură cu eșecul nostru instituțional, ci are legătură cu profesia în sine. Salariul este un factor important, dar îmi pare rău să vă dezamăgesc, el nu este pe locul întâi, nici măcar pe locul doi, ci doar pe locul patru în orice studiu.

Înainte de asta vin alți factori foarte importanți, recunoașterea socială a muncii pe care o prestezi și lucrul ăsta s-a dus în cap în ultimii 20 de ani. Poate că vi se pare un factor de nebăgat în seamă, dar eu cred că este simptomatic pentru sistemul de sănătate de astăzi.

Acum două luni de zile, Curtea de Conturi a venit într-un control la Spitalul județean din Timișoara și s-a băgat cu bocancii peste modul în care medicii exercită profesia lor. Curtea de Conturi și-a permis să emită judecăți de valoare privind pacienții internați, privind diagnosticele cu care au fost internați, privind tratamentele care au fost aplicate pacienților și a postulat în final că competența unei secții nu depinde de suma competențelor medicilor care lucrează în acea secție, ca și cum pacienții ar fi tratați de pereți și aparate fără medici. Această recunoaștere socială este la pământ.

Pe de altă parte, sunt alți factori cum sunt siguranța locului de muncă care este strâns legată în cazul nostru de condițiile de muncă și vă asigur că condițiile de muncă în spitalele românești nu sunt bune și atunci vă întrebați de ce medicii nu vor să se ducă la Slobozia sau la Tulcea să facă de gardă. Pentru că, în mod evident, dacă nu ai condiții de muncă bune, nu ai nici o siguranță a locului de muncă, nu știi dacă vei putea să-ți faci profesia mai departe sau nu. Abia după aceea vine salariul. Și în România salariul mediu al medicilor României este cu puțin sub salariul mediu pe economie.

În Uniunea Europeană salariul mediu al medicilor este de regulă de trei ori salariul mediu pe economie. Și aceasta este o chestiune care trebuie reglementată și vă rog să nu vă uitați că salariul, că venitul Germaniei este mai mare decât al României, vorbim de raportarea la salariul mediu pe economie. Și asta, până la urmă, trădează raporturile în care se află medicul cu societatea.

Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre loialitatea pe care o manifestă angajatorii față de angajații lor, respectiv spitalele față de medicii care lucrează acolo. Și, dacă vă uitați, în orice proces de malpraxis, întemeiat sau nu, primul care se derobează de orice răspundere este spitalul, când, de fapt, 90% din cazurile de malpraxis se datorează condițiilor proaste în care lucrează medicii. Și mai mult decât atât, mințim pacienții și mințim medicii că în spitale sunt toate materialele și toate medicamentele necesare vindecării. Lucru care este fals și pe care îl știm cu toții.

Și atunci venim și ne întrebăm de ce nu vor medicii să lucreze? Pentru că motivele sunt foarte complexe și sunt dincolo de simplificarea absolut primitivă, medicii emigrează pentru că salariile sunt mici.

Vreau să subliniez faptul că medicii vor emigra, pentru că migrația este un fenomen natural, el se întâmplă în toate categoriile socio-profesionale în întreaga lume. Și, probabil, că vor migra în continuare 5% din medicii care termină în România, acei medici care prin efortul lor personal reușesc să acopere diferența între sistemul de educație medical din România și cel din Uniunea Europeană.

Problema nu este cu cei 5% care emigrează, problema este cu cei 95% care aleg să rămână în România, despre modul în care găsim să-i pregătim pe acești medici.

Aud aici că medici rezidenți de anul III ar putea să facă de gardă. Eu cred că lucrul ăsta este, pentru cel care cunoaște sistemul sanitar, este aproape de neconceput.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Pentru că sistemul de pregătire este, ca să fiu eufemistic, foarte slab.

Într-un final, cred că problema este foarte complexă și ea necesită viziune, ea necesită o discuție foarte amplă care să cuprindă măsuri complexe.

Din păcate, toate aceste măsuri organizatorice, ca și măsurile așa-zis salariale, sunt prea puține și prea târziu. Cred că este momentul să încheiem cu reforma, să începem cu o transformare a sistemului medical românesc. Și dacă vă uitați în Dicționarul explicativ al limbii române, reforma înseamnă schimbarea unui sistem fără să te atingi de esența lui, or, noi avem nevoie să schimbăm esența sistemului de sănătate românesc.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alt grup parlamentar? Da, vă rog, domnule coleg, aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule ministru,

În ultimii ani s-a vorbit de o reformă în sistemul de sănătate, o reformă care să remedieze neregulile din acest segment deficitar, însă constatăm că prin măsurile implementate până în acest moment nu s-a ajuns la o dezvoltare reală în domeniu.

În numele grupului parlamentar pregătisem pentru astăzi cinci întrebări, dar la o parte dintre ele s-a dat deja răspunsul și mă rezum doar la una singură. Vreau să vă întreb când se va trece de la numirea managerilor de spitale pe criterii politice, la desemnarea lor pe bază de concurs, având doar calitate managerială, fără drept de practică medicală.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții, din alte grupuri parlamentare?

Nemaifiind alte intervenții, îl rog pe domnul ministru Bănicioiu... Aveți cinci minute, domnule ministru, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae Bănicioiu:

Într-adevăr, întotdeauna când se discută despre sănătate varietatea propunerilor cred că impune un timp foarte mare de răspuns și, la fel, complexitatea problemelor, dar dată fiind situația de față, o să ne rezumăm la o chestiune mai structurată, așa, și voi da răspunsuri foarte scurte și directe.

În primul rând, cel puțin în perioada în care eu am fost ministru sau de când sunt numit ministru ați văzut sau sper că ați constat că nu există manageri numiți politic. Ba, din contră, și foarte mulți manageri, mai ales cei care nu au avut evidente probleme de management sau nu au ieșit alte situații în evidență, practic sunt cei care au fost de pe vremea fostului ministru, astfel încât nu cred că ar putea vorbi cineva de politizare, ceea ce nici nu trebuie să se întâmple când e vorba de sistemul sanitar și de aceea eu spun ori de câte ori am ocazia, și nu numai la numiri, ci mă refer la tot ce înseamnă inițiativă pe partea de sănătate, să fie tratată strict din punct de vedere și de interes al sistemului sanitar, și nu cu vreo relevanță politică.

De aceea am și spus ca toate inițiativele - și mai ales cea referitoare la creșterea veniturilor medicilor - aș dori să nu fie tratate ca o inițiativă politică, nu este nici a PSD-ului, nici a mea, nici a PNL-ului sau, nu știu, a altcuiva sau a vreunei alte formațiuni politice. Poate fi o modalitate concretă a Parlamentului de a pune capăt unei mari probleme, e adevărat, de foarte mult timp, a sistemului sanitar, aceea a migrării personalului medical.

Trebuie să țineți cont că este vorba de o concurență și o competiție cu alte state, cu economii și PIB-uri mai puternice care reușesc să dea salarii sau posibilități de câștig mai mari decât în România și de aceea cred că acum, în 2015, este momentul pentru a trece o astfel de inițiativă legislativă. E adevărat, trebuie să judecăm cu mintea limpede, fără patimă politică, și atunci sistemul medical va avea de câștigat.

Strict pentru chestiunile punctuale, gen Slobozia, e adevărat, se pot lua decizii, dar haideți să nu mai exonerăm deloc administrația locală atunci când e vorba de un spital. În momentul în care administrezi un spital trebuie să-l administrezi și cu bune, și cu rele și să-ți asumi răspunderea. Înainte de a aproba o derogare de la lege, pentru că noi vorbim acolo de o derogare, este bine să vedem toate eforturile făcute, pentru a te asigura că reușești până la urmă să găsești un medic pediatru. Și aici trebuie să intervină și primăria, și consiliul județean. În primul rând este interesul major al comunității. Și, sincer, mi-e greu să cred că nu există o posibilitate de a găsi până la urmă medici dispuși pentru a veni în zone oarecum limitrofe Bucureștiului - și aici îmi amintesc și alte exemple, gen Călărași sau tot așa, unde nu găseau un anestezist.

E adevărat, în legea care trece acum prin Senat sau sper să treacă cât mai repede, se dau și astfel de posibilități pentru a corecta aceste neajunsuri legislative, dar, totuși, trebuie să fie o implicare mai mare și a autorităților locale. Adică ai nevoie de pediatru la Slobozia sau de anestezist la Călărași, aceea trebuie să fie prioritatea consiliului județean sau a autorității locale, după care într-adevăr se pot solicita derogări, dacă într-adevăr nu mai există o altă soluție și tot așa.

Alte răspunsuri sunt întotdeauna foarte bucuros să vi le dau, ori de câte ori îmi solicitați voi face lucrul acesta, mențin dialogul cu Comisia pentru sănătate, dar închei prin a reitera rugămintea de a mă ajuta și de a ne ajuta pe toți să trecem acea inițiativă cu mărirea veniturilor medicilor cât mai repede, poate până la finalul sesiunii legislative și ar fi un mare pas înainte pentru sistemul medical.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule ministru.

Acestea fiind spuse, declar închisă prima parte a ședinței noastre. De la ora 17,00 va continua ședința cu partea consacrată răspunsurilor la întrebări.

Mulțumesc mult, la revedere!

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 21 avril 2021, 3:12
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro