Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/04-06-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 27-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2015

13. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale (PL-x 250/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 250/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

14. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, PL-x 250/2015. Caracter ordinar.

Guvernul? Domnule secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gyorgy Attila (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Ordonanța Guvernului nr. 10/2015 a fost elaborată și adoptată în condițiile în care, între direcțiile de acțiune pentru perioada 2013-2016, trasate prin programul de guvernare, se prevede simplificarea fiscalității și sporirea competitivității fiscale a mediului de afaceri, creșterea colectării veniturilor bugetare și reducerea evaziunii fiscale.

În acest context apare ca bine-venit un mijloc suplimentar, în sprijinul unei mai bune colectări a veniturilor bugetare, mijloc bazat pe cointeresarea, implicarea și responsabilizarea cetățenilor, ca beneficiari direcți ai serviciilor sociale.

Susținem forma comisiei.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru buget? Doamna deputat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 11.03.2015.

La întocmirea prezentului raport suplimentar, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, precum și avizul favorabil al Comisiei pentru industrii și servicii.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au reexaminat proiectul de lege

menționat mai sus în ședința din 19 mai 2015.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 33 de deputați din totalul de 34 de membri.

La dezbaterea proiectului de lege au fost prezenți, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să înainteze plenului Camerei Deputaților un raport suplimentar favorabil, cu amendamentele admise, redactate în Anexa nr. 1.

În raport cu obiectul și conținutul său, acest proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc mult.

La dezbateri generale? Vă rog, Grupul PNL.

Vă rog, doamna deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Guvernul Ponta schimbă mai des regulile fiscale decât se schimbă vremea. Nu există un rău mai mare făcut de vreun ministru de finanțe decât păcăleala fiscală, modificările fiscale dese și nepregătite, cu un singur scop: folosirea Codului fiscal ca instrument politic de imagine, din rațiuni pur electorale.

Loteria bonurilor fiscale are soarta impozitării bacșișului, supuse schimbării schimbărilor. Ambele măsuri inițiate și ratate de către actualul Guvern au transformat civismul fiscal în amuzament fiscal.

Partidul Național Liberal nu va vota Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 10/2015, cu modificările aduse.

Aduc cinci argumente tehnice în acest sens:

1. Măsura Loteriei bonurilor fiscale este neprofesionist adoptată. Deși își propune creșterea conformării fiscale voluntare a cetățenilor și a agenților economici, nota de fundamentare nu prevede niciun impact financiar pozitiv asupra veniturilor bugetului din acest an sau din anii viitori. Singurul impact financiar cert este cheltuiala de 10 milioane lei pentru premierea câștigătorilor, din fondurile dedicate acțiunilor generale ale Ministerului Finanțelor Publice.

2. Măsura Loteriei bonurilor fiscale este o păcăleală. Ceea ce a fost adoptat și aplicat acum o lună se modifică în prezent, în sensul limitării numărului de câștigători. După prima extragere peste 18.200 de persoane au depus cereri la ANAF pentru a-și revendica premiul la Loteria bonurilor fiscale.

Dacă veți analiza structura acestor bonuri, veți vedea că ele nu vin din zonele cu risc fiscal ridicat, ci din contră.

Al treilea argument. Dacă și-ar fi dorit cu adevărat reducerea evaziunii fiscale, ar fi fost orientată spre zonele cu risc fiscal ridicat, ori actuala reglementare nu o face și nu va duce la diminuarea evaziunii.

Statele membre care au implementat sistemul Loteriei bonurilor, precum Slovacia, Portugalia sau Malta, ne arată că efectele loteriei sunt incerte, greu de determinat, mai ales că în cele mai multe cazuri implementarea acestei măsuri a fost însoțită și de alte măsuri de combatere a evaziunii.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Mai am două argumente, vă rog să-mi permiteți, suntem la dezbateri generale.

Pentru succesul unei astfel de măsuri...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Să respectăm regulamentul, doamna deputat!

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Mai am două argumente, vă rog să-mi permiteți să le spun.

...ar fi fost necesară o promovare intensă și respectarea regulilor jocului.

4. Procedura de ridicare a premiului este birocratică, greoaie și nejustificat de întârziată. Câștigătorii trebuie să facă un drum până la fisc și să depună trei documente pentru a-și revendica premiul peste alte 60 de zile. E vorba de bonul fiscal câștigător, în original, copia actului de identitate sau a pașaportului și, atenție, o cerere. Toate acestea pentru un câștig de sub 55 de lei la extragerea din luna aprilie. Nu înțelegem noi, cei din Partidul Național Liberal, de ce se aplică unități de măsură diferite între stat și contribuabil. Statul își arogă 60 de zile termen pentru onorarea câștigului, dar contribuabilul cade din dreptul său de câștigător în termen de 30 de zile.

Cinci, și ultimul argument. Guvernul se dovedește neserios față de propria ordonanță emisă. După extragerea din luna aprilie, în luna mai statul și-a luat o pauză din respectarea legii și nu a mai organizat extragerea promisă, deși la articolul 2 alineatul (1) se prevede clar și explicit "organizarea lunară a extragerilor bonurilor fiscale".

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Maria-Andreea Paul:

Nu este pentru prima dată când Guvernul nu-și respectă propriile reguli impuse prin ordonanțele pe care le dă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Să ne respectăm, stimați colegi, să respectăm totuși regulamentul.

Domnule Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am să încerc să restrâng cele cinci argumente prezentate anterior la unul singur. Numai în primele trei luni ale acestui an, deci în primul trimestru, veniturile suplimentare la bugetul de stat și ca efect al acestei măsuri sunt de 1,2 miliarde de lei. Este primul dintre argumente.

Al doilea. Să restrângem până la urmă un lucru care este cât se poate de firesc într-o societate normală, ca fiecare client să primească bonul fiscal pentru prestația respectivă, numai la domeniile de risc? Da, poate să fie o idee. Dar până la urmă cea mai bună idee nu este să obișnuim ca toți agenții economici să emită bonuri fiscale și toți clienții să le primească? Da, sunt state care au încercat astfel de experiențe.

Eu cred că această măsură este în egală măsură și utilă, și eficientă. Bineînțeles că o vom sprijini, iar formula care vă este propusă astăzi și care este evident mai bună decât cea anterioară, pentru că de aceasta suntem aici, să îmbunătățim proiectele legislative, pentru că altcumva toată zona legislativă s-ar fi mutat strict către Guvern, această propunere legislativă, spun, întrunește, în opinia noastră, toate măsurile pentru a putea să fie pusă în practică în mod corespunzător.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul deputat Petru Movilă. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem într-un domeniu în care o afirmație nefericită ne-a făcut să constatăm că nu este tratată foarte serios problema evaziunii fiscale. Ministrul de finanțe, care, de altfel, este un ministru simpatic, a spus că aplicarea încasării bacșișului pe bonurile fiscale a fost un experiment. Este interesant cum facem experimente pe o populație, pe un popor de 20 de milioane de cetățeni.

Poate este necesară această măsură, eu nu m-am clarificat și cred că unul dintre liderii de grup ar putea să ceară retrimiterea la comisie, cum spunea și liderul Grupului PSD, căruia îi spunem la mulți ani astăzi.

Este o soluție mai bună decât ce a fost până acum, dar e posibil, dacă mai analizăm încă o săptămână de zile, să avem chiar o formă cât mai aproape de realitate, o formă care să nu energizeze într-o competiție falsă cetățenii români.

De altfel, măsurile pentru reducerea evaziunii fiscale nu cred că se regăsesc în această loterie a bonurilor fiscale și nici în minunata idee de a colecta bacșișul.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Emil Niță, Brașov. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Emil Niță:

Mulțumesc frumos.

Loteria bonurilor fiscale este, după părerea mea, o idee foarte bună și ne-am obișnuit de foarte multe ori ca reprezentanții opoziției să vină la acest microfon și să amestece lucrurile, pentru ca să nu mai înțeleagă nimeni nimic.

Discutăm aici despre o măsură care a fost pusă în aplicare și care, în desfășurarea ei, ne-a arătat câteva lucruri care trebuie reglementate. A urmat o dezbatere în comisia de specialitate, în care cu toții am convenit să facem aceste modificări și eu cred că ele vor și aduce îmbunătățirile pe care ni le dorim.

Mă întrebam, așa, dacă este o măsură corectă. Da, cred că este o măsură corectă. Combaterea evaziunii fiscale se poate face prin foarte multe procedee și cred că nu putem să cuantificăm care este mai bun și care este mai rău.

De asemenea, eu cred că între a lansa o astfel de propunere este mult mai bine decât a lansa propuneri de tăieri de pensii și salarii.

De aceea, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat va susține această loterie a bonurilor fiscale, cu atât mai mult cu cât ea a fost, așa cum am spus anterior, și îmbunătățită ca procedură în comisia de specialitate.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul PNL, cel de-al doilea, domnul Gheorghe Ialomițianu. Aveți trei minute, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă întrebam și eu cum s-au obținut rezultate fiscale deosebite înainte să se aplice loteria bonurilor fiscale?

Deci, domnul lider al PSD-ului spune că au fost încasări mai mari în primul trimestru al anului 2015 față de trimestrul I al anului 2014. Deci, s-au obținut rezultate înainte să se aplice măsura aceasta fiscală a loteriei. Atâta minciună, domnule lider, n-am mai văzut decât la PSD!

Prin faptul că se aplică Loteria bonurilor fiscale, sigur că ar trebui să avem rezultate bune, dar ați greșit. Dumneavoastră nu vă adresați cumpărătorului, vă adresați celor care adună bonuri fiscale. Deci, în loc să-l stimulați pe cumpărător, îi stimulați pe cei care adună bonurile fiscale: pe vânzători, pe alte persoane. Deci, nu vă adresați cumpărătorilor.

În mod normal cumpărătorul trebuia să fie cel stimulat, adică să ceară bon fiscal și să beneficieze de acel premiu, pentru că ea trebuie să aibă efect pe termen lung, să îmbunătățim comportamentul cumpărătorului, în așa fel încât să ceară bonul fiscal.

Doi. Modul cum se organizează nu este instrument de reducere a evaziunii fiscale. Chiar îi descurajați pe cumpărători să ceară bonul fiscal, pentru că sistemul este atât de greoi, premiile sunt foarte mici, iar oamenii nu vor mai fi determinați să ceară bonurile fiscale. ANAF-ul putea să folosească instrumentul acesta ca o măsură de reducere a evaziunii prin depistarea celor care nu emit bonuri fiscale. Lucrul acesta nu se rezolvă.

Deci, trebuia ca bonurile fiscale să fie transmise către autoritățile fiscale, printr-un sistem de raportare și ați fi văzut foarte bine cine nu eliberează bonuri fiscale.

Deci, dumneavoastră îi premiați pe cei care de fapt respectă legea și nu o să aveți încasări suplimentare la buget. Aruncați niște bani care vin din impozite și taxe, în scopul de imagine și nu să reduceți evaziunea fiscală.

Și legat de încasările bugetare, domnule lider al PSD-ului, vă rog să vă uitați pe site-ul Ministerului de Finanțe, încasările bugetare pe primul trimestru 2015 sunt mai mici decât prevederile bugetare. Deci, aveți mai puțini bani! Sigur că vă lăudați cu excedent bugetar, vă împrumutați și ați împrumutat foarte mulți bani, ați ajuns la 44% din P.I.B., ați depășit pragul de 40%, foarte periculos pentru România și vă spune Curtea de Conturi că duceți România în insolvență...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

... în loc să folosiți banii pentru investiții, îi folosiți pentru imagine și îndatorați poporul român, pentru ca să vă creați imagine.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Deci, o politică fiscală proastă...

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții? Alte grupuri parlamentare?

Nemaifiind alte intervenții, mergem pe amendamente. Sunt 18 amendamente, stimați colegi.

Dacă la titlul legii aveți observații? Nu. Adoptat.

Articolul unic. Observații? Nu.

La poziția 3. Observații? Nu.

4? Nu.

5, 6, 7, 8? Nu.

9, 10, 11, 12, 13, 14, 15? Observații? Nu.

16, 17, 18? Nu.

Rămâne la votul final, are caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 6:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro