Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/04-06-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 27-05-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 mai 2015

14. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2015 privind modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie (PL-x 248/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 248/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

15. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2015 privind modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie, PL-x 248/2015. Are caracter ordinar.

Reprezentantul Guvernului. Doamna secretar de stat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ioana Liana Cazacu (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice):

Bună ziua!

Ioana Cazacu, Departamentul pentru egalitatea de șanse.

Până în anul 2009 problematica violenței în familie era reglementată de Agenția Națională pentru Protecția Familiei. Prin H.G. 1.385/2006 ANPF s-a desființat și a fost preluată de ANPFDC.

Prin Ordonanța nr. 68/2010 s-a desființat și această autoritate și problematica a fost preluată de Direcția de specialitate din cadrul Ministerului Muncii. Prin Ordonanța de urgență nr. 11/2014, Direcția pentru protecția copilului, din cadrul Ministerului Muncii, s-a comasat cu Autoritatea pentru adopții și problematica violenței în familie a rămas nereglementată. Tot prin Ordonanța nr. 11/2014 s-a înființat și Departamentul pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați.

Violența domestică - și violența împotriva femeii - este un fenomen discriminatoriu față de femei, iar politicile de prevenire și combatere trebuie să aparțină autorității care coordonează problematica egalității de șanse între femei și bărbați.

Această practică este utilizată și la nivel european, chiar și prin modelul Institutului European pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați, agenția europeană cu cea mai mare autoritate în domeniu.

Totodată, departamentul este și instituția care și-a asumat ratificarea și implementarea Convenției de la Istanbul pentru prevenirea violenței în familie și violenței împotriva femeii.

Din acest motiv, prin Ordonanța Guvernului nr. 6/2015 propunem ca departamentul să preia problematica violenței domestice și a violenței împotriva femeii, rezolvând totodată un vid legislativ în domeniu.

Având în vedere cele de mai sus, vă rog să adoptați Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 6 din 28 ianuarie 2015.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Îl invit pe domnul deputat Sorin Stragea, vicepreședintele Comisiei juridice, să prezinte raportul comun al celor două comisii, Comisia juridică și Comisia pentru egalitatea de șanse.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați și Comisia juridică, au fost sesizate prin adresa din 16 martie 2015 cu dezbaterea pe fond a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 6/2015 privind modificarea și completarea Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței în familie.

Senatul a adoptat inițiativa legislativă în calitate de primă Cameră sesizată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 217/2003, în sensul desemnării Departamentului pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, drept autoritate de stat în domeniul violenței în familie.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat favorabil proiectul de lege, cu unanimitate de voturi.

Comisia pentru sănătate și familie, de asemenea, a avizat favorabil.

Membrii Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au dezbătut proiectul de lege în ședința din 31 martie 2015 și au hotărât, cu majoritate de voturi, să transmită Camerei Deputaților un raport de adoptare.

La lucrările comisiei au fost prezenți 9 deputați din totalul de 13.

Comisia juridică a dezbătut proiectul de lege în ședința din 5 mai 2015. Au fost prezenți 21 de deputați din totalul de 25 de membri ai comisiei.

A participat la dezbatere, în calitate de invitat, domnul Dragoș Pelmuș, secretar general la Departamentul pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice au hotărât, cu unanimitate de voturi, să aprobe un raport de adoptare a proiectului de lege pentru aprobarea ordonanței sus menționate.

Membrii celor două comisii sesizate au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale?

Grupul PSD. Doamna deputat Gabriela Podașcă, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Gabriela-Maria Podașcă:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

România se confruntă cu un număr din ce în ce mai mare de cazuri de violență domestică, procentul victimelor ajungând la 70%.

Din păcate, de multe ori violența în familie este privită cu indiferență, iar agresorii nu sunt descurajați.

Prin această inițiativă se stabilește clar cui revin atribuțiile din domeniul violenței domestice, și anume Departamentului pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, din subordinea Ministerului Muncii.

Vă reamintesc că în acest moment avem un vid legislativ. Departamentul are atribuții doar în ceea ce privește egalitatea de șanse, iar violența în familie nu mai revine nici Direcției pentru protecția copilului.

Într-adevăr, problematica egalității de gen trebuie tratată împreună cu cea a violenței în familie și, aș adăuga eu, cu cea a violenței împotriva femeilor. De aceea, este firesc să avem aceste două domenii sub aceeași pălărie, cea a Departamentului pentru egalitate. Politicile, strategiile și campaniile pe care le va derula departamentul se vor referi, în egală măsură, la ambele aspecte.

Funcționarea acestui departament, în deplinătatea atribuțiilor sale, va întări capacitatea instituțională a autorităților administrației locale și centrale. Pe această cale, ele vor fi capabile să ofere servicii specializate, să desfășoare activități de informare și chiar să eficientizeze emiterea ordinelor de protecție.

Este nevoie de resurse umane și materiale importante, atât pentru sprijinirea victimelor violenței, cât și pentru prevenirea fenomenului, iar departamentul va putea cofinanța programe naționale, astfel încât să ajutăm mai multe victime ale violenței domestice și să derulăm campanii de informare mai ample.

În acest sens, dați-mi voie să felicit Departamentul pentru egalitate din cadrul Ministerului Muncii și pe doamna secretar de stat Ioana Cazacu pentru programele desfășurate până acum și în mod special pentru Programul "Start - o viață de calitate în siguranță!".

Prin urmare, Grupul PSD va susține acest proiect de lege și vă încurajează să-l votați.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL. Doamna deputat Cristina Pocora, vă rog. Trei minute, doamna deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina-Ancuța Pocora:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal susține lupta împotriva violenței domestice și am făcut acest lucru și în legislatura trecută, când am promovat o lege, cu susținerea tuturor grupurilor parlamentare, o lege privind combaterea violenței domestice. Prin acea lege am dat instrumente concrete de acțiune în cazul de violență în familie. Agresorul este scos de lângă victimă. Am instituit ordinul de restricție, ordinul de protecție. Acea lege este o lege foarte bună.

Noi susținem ordonanța cu care vine astăzi Guvernul. Dar, în același timp, subliniem că această ordonanță nu rezolvă problema violenței în familie, nici măcar cu această ordonanță.

Tocmai de aceea, Grupul Partidului Național Liberal, colega mea, doamna Schelean a inițiat o nouă propunere legislativă care vine să acționeze mult mai riguros în ceea ce privește ordinul de protecție și scurtarea termenului în care instanța poate să dea ordin de protecție la 72 de ore. Practic, aici trebuie lucrat dacă vrem în realitate să luptăm cu violența în familie.

Trebuie implementate strategii, trebuie discutat, trebuie aprofundată legislația la nivelul reprezentanților Ministerului Administrației și Internelor, pentru că - știți foarte bine - primul care vine la locul unui incident de acest gen este reprezentantul poliției și poliția trebuie să înțeleagă foarte bine această lege, trebuie să o cunoască și să o aplice. Apoi, sigur, sunt instanțele, acolo unde se dau aceste ordine de protecție și de restricție. Suntem și noi, întreaga comunitate, care trebuie să luăm atitudine atunci când vedem că în jurul nostru se întâmplă un act de violență domestică.

De aceea, spun foarte clar și tranșant: susținem această ordonanță. Ea nu rezolvă problemele. În același timp, cerem Guvernului un plan de acțiuni concrete de monitorizare, de popularizare a prevederilor legislative, în așa fel încât victimele să fie în mod real protejate, nu doar teoretic, prin discursuri, sau la bilanțurile făcute de Departamentul de egalitate de gen.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Firczak, reprezentantul minorităților naționale.

Vă rog, domnule deputat, aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Firczak:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că o să subliniez și eu importanța acestui proiect de lege. Violența de orice fel trebuie combătută și, cu atât mai mult, violența în familie.

Dar vreau să subliniez, în primul rând pentru atenția distinselor antevorbitoare, că violența în familie, fără nicio glumă, se manifestă nu doar împotriva femeilor, ci și împotriva bărbaților, chiar dacă violența împotriva femeilor este majoritară covârșitor, dar asta este. Și este o violență și împotriva copiilor. Deci orice formă de violență trebuie combătută.

Grupul minorităților naționale va susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Petru Movilă, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este un proiect de lege foarte important, care vine să completeze legislația privind violența domestică.

În anul 2012, a fost aprobat prin votul Parlamentului un proiect de lege pe care l-am inițiat în parteneriat cu ONG-uri din județul Iași, un proiect de lege care ulterior a fost asumat de foarte mulți colegi parlamentari, cărora le mulțumesc pe această cale.

Vreau să vă spun că acel proiect de lege nu ar fi devenit lege dacă Ministerul Muncii, la acea vreme, prin ministrul Șeitan, căruia îi mulțumesc - a făcut și alte minuni, dar a făcut și lucruri bune - a dat un aviz pozitiv pentru acest proiect de lege și pentru prima oară în România am putut vorbi despre ordin de protecție și ordin de restricție.

Mai sunt încă lucruri care trebuie adăugate, pentru că au fost eliminate atunci și vorbind de violența domestică, nu vorbim doar de femei, vorbim de bătrâni, de copii, de soți, vorbim de orice persoană care suferă o agresiune fizică, economică, pentru că vorbim de violență domestică și de agresiunile economice și de agresiunile psihice.

Proiectul de lege de astăzi vine, cum spuneam, și completează legislația în domeniu cu o instituție care până acum a lipsit, o instituție care să fie responsabilă la nivel național, guvernamental de această problematică și eu vă spun că voi vota acest proiect de lege, cu mențiunea că foarte rapid departamentul nou creat poate iniția un proiect de lege, o ordonanță de Guvern prin care, primul lucru, trebuie să coreleze Legea privind violența domestică cu noul Cod de procedură penală, pentru că sunt inadvertențe și nu poate fi aplicată în totalitate legislația în vigoare.

Cum spuneam, mulțumesc încă o dată celor care au susținut în 2012 proiectul de Lege privind violența domestică și acum voi vota pentru acest proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Domnul Iane și apoi doamna Schelean. Domnul deputat Iane, al doilea vorbitor.

Aveți trei minute, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am să plec de la niște cifre care sunt extrem de importante. Și o să vorbesc despre cele 175 de decese în 2010, cele 138 în 2011, cele 141 în 2012. Atenție, vorbim de decese în urma violenței în familie. Nu avem datele pentru 2014, n-avem datele pentru 2013.

Dar, pe lângă aceste decese, sunt foarte multe, mii de cazuri anual de violență în familie nesemnalate, pentru că persoanele în cauză care suferă aceste abuzuri nu au curajul să meargă la autorități. Nu au siguranța că găsesc protecție acolo. Am nenumărate sesizări de la ONG-uri, care spun că persoanele respective nu vin să sesizeze problematica.

De aceea, în opinia mea, consider că crearea acestui departament - într-adevăr, care să răspundă de această problematică - nu este suficientă. Avem nevoie de un organism specializat, specific, care să se preocupe strict de această problemă numită violența în familie. Și aici vorbim de violența care este între persoanele adulte care conviețuiesc. Nu vorbesc de violența asupra copiilor, că acolo avem Departamentul pentru Protecția Copilului.

Desigur, avem în 2012 un H.G. care vorbește despre strategia în ceea ce privește lupta împotriva violenței în familie pentru 2013-2020 și foarte bine. A fost Convenția de la Istanbul în 2011, România a semnat-o de abia anul trecut, în 2014.

Stimați colegi,

Trebuie să facem totul pentru că aceasta este, într-adevăr, o problemă în societatea românească și trebuie s-o recunoaștem. Și cu cât familiile sunt mai sărace și cu cât nivelul de trai este mai scăzut, cu atât acest fenomen este mai persistent în societatea noastră.

Trebuie să încercăm să găsim formula prin care să acordăm protecție victimelor și să venim în ajutorul lor și să educăm populația că există această autoritate care îi protejează.

De aceea, desigur această modificare este bine-venită, o vom vota, dar aștept de la Guvern și de la autoritățile competente să vină cu măsuri clare, specifice pentru combaterea acestui fenomen. Avem nevoie să prevenim acest fenomen, pentru că altminteri suntem, iată, la 20 și ceva de ani după Revoluție și încă nu ne recunoaștem cu adevărat problemele din societatea românească.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Cel de-al doilea vorbitor, doamna deputat Schelean, Grupul PNL.

Vă rog, doamna deputat, aveți trei minute.

Video in format Flash/IOS

Doamna Valeria-Diana Schelean:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Suntem în situația în care o problemă atât de importantă, precum violența în familie, cred că este rezolvată doar cu jumătate de măsură de către Guvern. Și nu pot să nu mă bucur de faptul că am văzut acum, la microfon, colegi din toate partidele politice care sprijină aceste demersuri pentru combaterea fenomenului în sine, al violenței în familie.

Aș vrea să vă spun că am stat de vorbă cu o serie de reprezentanți ai ONG-urilor și am identificat împreună cu aceștia problemele reale care țin de fenomenul violenței în familie și nu cred că problema principală cu care s-au confruntat victimele este instituția sau în subordinea cărei instituții se află acest departament al egalității de șanse.

Pot să vă spun - și cred că aici toți antevorbitorii mei au punctat foarte bine - că numărul de victime ale violenței în familie este foarte mare. Avem raportări că în perioada ianuarie 2012-septembrie 2013 la fiecare șase minute și 42 de secunde o femeie a raportat un caz de violență la serviciul 112.

Există, într-adevăr, o strategie națională pentru combaterea și prevenirea fenomenului violenței în familie pentru perioada 2013-2017 și sper din tot sufletul ca această strategie să nu fie scrisă din birou fără ca cei care au redactat-o să fi stat realmente de vorbă cu femei victime ale acestui fenomen.

Avem Legea nr. 217 care implementează instituția ordinului de protecție, însă este prea puțin popularizată în rândul victimelor și prea puține femei apelează efectiv la măsurile pe care această lege le prevede.

Ordinul de protecție are o deficiență, că se emite foarte greu de către instanțele de judecată. Tocmai de aceea a fost și inițiativa legislativă pe care am propus-o, prin care am solicitat, practic, scurtarea termenelor pentru emiterea unor asemenea ordine de protecție. Însă, cea mai mare parte a problemelor vine din implementarea propriu-zisă a acestor ordine de protecție emise de către instanțele judecătorești. Și aici intervine responsabilitatea Poliției Române, care nu are niciun fel de proceduri. Și am făcut o serie de interpelări și întrebări pe această temă, iar răspunsul a fost extrem de vag pe care l-am primit la aceste întrebări. Nu există niciun set de proceduri unitare aplicabile la nivelul României cu privire la implementarea acestor ordine de protecție și cu privire la posibilitatea de a asigura victimelor unui asemenea fenomen cât de cât o liniște a faptului că existând ordine de protecție, chiar se pot folosi și se pot prevala de măsurile dispuse de către instanțele judecătorești.

Există, de asemenea, un raport al Inspecției Judiciare a CSM, care a arătat unde nu funcționează sistemul și cum ar trebui modificat. În acest raport, practic, s-a ajuns la concluzia că, în primul rând, magistrații ar trebui familiarizați cu tot ceea ce înseamnă ordinul de protecție și obiectivul pe care îl are acest ordin de protecție.

Eu sper ca odată cu adoptarea acestor măsuri și cu trecerea departamentului în subordinea ministerului, să existe realmente o protecție a victimelor în România, să nu rămână doar un simplu aspect bifat pe hârtie și cu efecte dezastruoase în practică.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu.

Grupul UDMR, vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Molnar Zsolt:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi salutăm inițiativa Guvernului pentru că, într-adevăr, avem nevoie de o autoritate în acest domeniu și considerăm că această reglementare oferă posibilitatea de a face pași concreți în combaterea violenței domestice. Violență domestică care este, din păcate, un fenomen mult prea răspândit în România și ceea ce este mult mai grav că este din multe puncte de vedere și în multe situații un fenomen ascuns, un fenomen pe care nu îl vedem, nu se vede.

De aceea, faptul că această autoritate va avea posibilitatea de a finanța, cofinanța sau a accesa fonduri europene pe acest subiect, poate duce la conștientizarea problemei și poate duce la scoaterea la suprafață a acestor cazuri, a mult mai multor cazuri, pentru că nu este suficient să avem reglementări și măsuri juridice în acest caz, în acest domeniu, trebuie să încurajăm oamenii să facă pasul în față, să arate situațiile în care constată sau sunt victime ale violenței domestice și de aceea Grupul UDMR va susține această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții? Nemaifiind alte intervenții și nefiind amendamente, proiectul de lege merge la votul final.

Are caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 23 octombrie 2019, 3:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro