Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/26-06-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 17-06-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 iunie 2015

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe (PL-x 444/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 444/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

4. Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, PL-x 444/2015.

Caracter ordinar, procedură de urgență.

Amendamente admise: 64.

Inițiator, Guvernul. Doamna secretar de stat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina Crișu (secretar de stat, Departamentul pentru relația cu Parlamentul):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege vizează abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în timpul vacanței parlamentare din lunile iulie și august ale acestui an. Acesta a fost structurat în 11 domenii generale de abilitare, în cadrul acestora fiind incluse materiile ce se doresc a fi reglementate în perioada de abilitare.

Precizez că în proiect se prevede ca ordonanțele ce vor fi emise să fie supuse spre adoptare Parlamentului până la sfârșitul perioadei de abilitare, respectiv până la începerea celei de-a doua sesiuni ordinare parlamentare a anului în curs.

Asupra proiectului de lege, Comisia juridică a elaborat un raport de adoptare, cu amendamente, cu care Guvernul este de acord.

Față de cele arătate, vă rugăm să acordați un vot favorabil proiectului de lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia, domnul Sorin Stragea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Constantin Stragea:

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia juridică a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.

Senatul a adoptat proiectul de lege în ședința din data de 3 iunie 2015, în calitate de primă Cameră sesizată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în perioada cuprinsă între data încheierii primei sesiuni parlamentare ordinare a anului 2015 până la reluarea lucrărilor în cea de-a doua sesiune ordinară a anului 2015.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege, cu observații și propuneri, conform adresei nr. 501.

Proiectul de lege stabilește următoarele domenii de reglementare: finanțe publice, transporturi, agricultură, afaceri interne, justiție, dezvoltare regională, servicii sociale, educație, prorogarea și/sau modificarea unor termene.

Proiectul de lege prevede ca ordonanțele emise de Guvern să fie supuse spre aprobare Parlamentului, potrivit procedurii legislative.

În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii Comisiei juridice au supus aprobării proiectul de lege în ședința din data de 15 iunie 2015.

La ședință, deputații Comisiei juridice au fost prezenți conform listei de prezență. Au participat membrii Guvernului, în frunte cu domnul Eugen Nicolicea, ministru delegat, și alți secretari de stat.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice au hotărât cu majoritate de voturi să propună plenului un raport de adoptare a proiectului de lege sus-menționat.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Rămâneți. Vreau să ne propuneți și timpul, domnule deputat, fiind procedură de urgență.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Conform regulamentului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Câte minute, domnule deputat? Cinci minute, da?

Supun votului dumneavoastră timpul de dezbatere de cinci minute.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

109 voturi pentru, 3 voturi împotrivă.

Timpul a fost adoptat.

Începem ... la punctul de vedere al grupurilor parlamentare, la dezbateri generale.

Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Cupșa:

Doamnelor deputate,

Domnilor deputați,

Onorat auditoriu,

Luni, în Comisia juridică, și astăzi, în plen, ni se va supune dezbaterii Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe. Nimic deosebit până aici. În condițiile vacanței parlamentare, Parlamentul deleagă o parte din prerogativa sa constituțională esențială, cea de a fi unică putere legiuitoare, o deleagă către Guvern. Dar nu o face oricum, o face în condițiile art. 61 din Constituție care ne impune să stabilim limite și să arătăm care sunt condițiile în care se deleagă această prerogativă constituțională.

Prevederile art. 61 sunt o adevărată garanție împotriva uzurpării de către puterea executivă a puterii legislative, a prerogativei de unică putere legiuitoare.

Guvernul Ponta ne solicită permisiunea de a modifica nu unul, nu două, ci câteva zeci de acte normative. Și, mai grav decât atât, Guvernul Ponta ne cere, printre altele, subliniez, în mod generic, și citez acum: "Modificarea și completarea unor acte normative." Citez din nou: "Prorogarea sau modificarea unor termene prevăzute în..." - atenție! - "...acte normative cu putere de lege."

Care acte normative? Oricare și toate. Care sunt limitele în care o vor face nu știm. Care sunt condițiile, probabil condițiile și limitele sunt un moft pentru cei care ne-au propus acest proiect legislativ.

Țin să vă spun că, invocând prevederile textului constituțional, prezent fiind reprezentantul Guvernului, căruia, de altfel, îi respect profesionalismul, ne-a spus, și o să încerc să citez cât mai atent: "nu sunt stabilite limitele delegării și nici condițiile, dar este...", și acum citez exact: "un vot politic, un vot de încredere în Guvern și vă cerem să votați cum credeți de cuviință."

Așadar, pentru considerentele de neconstituționalitate pe care le-am arătat, dar în mod special pentru că nu avem încredere în acest Guvern, noi, deputații Partidului Național Liberal, nu vom vota legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții dacă sunt? Alte grupuri parlamentare.

Nemaifiind alte intervenții, intrăm pe raport.

Dacă la titlul legii...

A, scuzați-mă! Domnul secretar nu mi-a atras atenția.

Vă rog, domnule Árpád. Grupul UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Într-adevăr, este normal să adoptăm înainte de vacanța parlamentară o astfel de lege. Este totodată adevărat că a mai existat, mi se pare, și anul trecut o discuție pe interpretarea, din punctul nostru de vedere, incorectă dată de Președintele Camerei, cum că această lege este doar de competența Comisiei juridice. Eu nu cred. Eu nu cred pentru că, poate, dacă Guvernul cere abilitare, atunci ministerele de resort cam știu ce au în cap. Deci, dacă am niște reglementări în învățământ și, scuzat să-mi fie că ridic tocmai această problemă, cunoscând situația acelei Legi a învățământului care este pe site și nu se știe cine e autorul, poate ar fi trebuit să fie întrebați cei din Comisia de învățământ ce părere au.

Evident, dacă sunt niște puncte din domeniul administrativ, poate ar fi trebuit să treacă și pe la Comisia de administrație sau Comisia de mediu, că sunt destul de multe puncte.

Ca atare, să nici nu vorbim de faptul că sunt foarte multe legi care în mod clar nu pot fi votate, nu pot fi modificate sau reglementate printr-o ordonanță simplă, deci nu putem da împuternicire pentru astfel de legi, evident, pentru acele articole care nu au interdicția constituțională se poate da și pentru astfel de legi, dar pentru asta trebuie să vedem toate legile care... și sunt multe, din păcate, care au un caracter organic, deci interdicții constituționale de a împuternici Guvernul să modifice astfel de legi sau să elaboreze astfel de legi.

Ca atare, și noi avem o rezervă, pentru că, pur și simplu, n-a trecut pe la comisiile de specialitate, iar colegii noștri n-au putut să pună întrebările ministrului de resort cam ce are în cap să facă în legătură cu aceste modificări.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Evident că nu ne aflăm în fața unui proiect legislativ pe care l-a inventat Guvernul Ponta acum și nu cred că toată procedura de elaborare a respectivei ordonanțe, a proiectului legislativ pentru abilitarea, pe perioada vacanței, a Guvernului de a emite ordonanțe, este sau urmărește o altă tipologie decât au făcut-o toate guvernele care s-au perindat la conducerea țării din 1990 și până acum.

Mai mult decât atât, o bună parte dintre aceste legi de abilitare, de-a lungul timpului, au fost atacate la Curtea Constituțională, au fost sesizări de neconstituționalitate, niciuna dintre ele nu a fost aprobată. Eu nu cred că aceasta de acum este mai puțin bună decât multe dintre cele care au precedat-o. Ba dimpotrivă, am văzut că au fost urmărite cu mult mai multă acuratețe și tehnică legislativă fiecare dintre aspectele - multe, este adevărat, așa cum a precizat și colegul meu antevorbitor.

Din aceste considerente, nu văd niciun fel de temei pentru care dumneavoastră, astăzi, să nu aprobați acest proiect legislativ.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții, dacă mai sunt?

Nemaifiind alte intervenții, intrăm în dezbatere. Sunt 64 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

De la 1 la 10, dacă sunt observații? Nu.

De la 11 la 20, dacă sunt observații? Nu.

21-30? Nu.

31-40? Nu.

41-50? Nu.

51-60?

61-64? Nu.

Rămâne la ședința de vot final, are caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 2:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro