Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.173/15-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 07-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 octombrie 2015

14. Dezbaterea Proiectului de Lege privind stimularea participării la învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii dezavantajate. (PL-x 548/2015) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 548/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

12. Proiectul de Lege privind stimularea participării la învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii dezavantajate, PL-x 548/2015. Are caracter organic.

Dacă din partea inițiatorilor dorește să intervină cineva?

Nu dorește să intervină nimeni.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Fac parte dintre inițiatori și am crezut că este normal și util să susțin acest proiect de act normativ care vizează clarificarea cadrului legislativ în vederea stabilirii principiului acordării la nivel județean și local de beneficii sub formă de tichete sociale, în vederea creșterii accesului și prezenței în învățământul preșcolar a copiilor dezavantajați.

Astfel, autoritățile administrației publice locale vor putea acorda lunar, în limita bugetului disponibil, aceste tichete sociale condiționate de prezența regulată a copiilor dezavantajați la grădiniță, conform unei metodologii proprii elaborate în funcție de nevoile fiecărei comunități în parte.

Aceste tichete vor avea un regim juridic și fiscal similar indemnizațiilor pentru creșterea copilului, ținând cont de obiectivele și categoria de beneficiari ai acestora.

Conform proiectului de lege propus și adoptat de Senat, stimulentele educaționale se acordă copiilor din familii dezavantajate, cu condiția îndeplinirii cumulativ a următoarelor criterii: vârsta minimă a copilului este de 3 ani împliniți oricând pe parcursul anului școlar curent, vârsta maximă a copilului este de 6 ani, împliniți după data de 1 septembrie a anului școlar curent și, trei, venitul lunar pe membru de familie este de până la de două ori nivelul venitului minim garantat pentru o persoană singură, prevăzut de Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat.

Acordarea stimulentului educațional este condiționată de frecvența regulată la grădiniță în luna monitorizată, iar valoarea nominală lunară minimă a stimulentului educațional se raportează la indicatorul social de referință și este de 0,1 ISR, aproximativ 50 de lei, având în vedere indicatorul social de referință de la momentul actual.

Vreau să vă spun că membrii Grupului parlamentar național democrat vor susține acest proiect de lege și vă rugăm și pe dumneavoastră, de asemenea, să-l votați.

Mulțumim.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu.

Îl invit pe domnul președinte Adrian Solomon, președintele Comisiei pentru muncă și protecție socială; raport comun - Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Domnule președinte, prezentați raportul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Ar fi fost bine ca inițiatorii să citească și forma finală a legii, așa cum a ieșit în urma dezbaterilor de la Comisia pentru muncă și protecție socială, pentru că este total schimbat. Nu mai vorbim despre sarcini date consiliilor locale fără surse de finanțare, ci despre un program de interes național, așa cum le puteți găsi în anexele la raport, la toate amendamentele.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii dezavantajate.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind instituirea unor măsuri de susținere a accesului copiilor proveniți din familii defavorizate la învățământul preșcolar în scopul creșterii accesului acestora la educație și a incluziunii sociale.

În conformitate cu prevederile art.61 și 62 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au dezbătut, în ședință comună, pe 29 septembrie 2015, această propunere legislativă.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în 29 iunie 2015.

Face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Prin urmare, plenul celor două comisii propun plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise și respinse, redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale. Grupul parlamentar al PSD, Cristina Nichita, membră a Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Video in format Flash/IOS

Doamna Cristina Nichita:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul "Fiecare copil în grădiniță", inițiat de Asociația OvidiuRo, din anul 2010 permitea acordarea de tichete sociale, condiționată de prezența zilnică a copiilor la grădiniță.

Acest proiect și-a dovedit eficiența și a fost sprijinit de autoritățile locale din 11 județe.

Prin votarea prezentului proiect legislativ vor fi acordate tichete sociale pentru aproximativ 111 copii cu vârste între 3 și 6 ani care provin din familii defavorizate.

Acest proiect legislativ încurajează educația, ajutând copiii să meargă la grădiniță, cea mai importantă etapă pentru dezvoltarea aptitudinilor.

Din nefericire, familiile sărace întâmpină obstacole în drumul spre educație.

Investiția în educația preșcolară de calitate are cea mai mare rată de recuperare față de orice altă metodă antisărăcie sau de prevenire a abandonului școlar. Programul crește numărul copiilor săraci care vor avea șanse să finalizeze cel puțin învățământul obligatoriu. Acest lucru înseamnă o rată mai mică a analfabetismului, o scădere a nivelului infracționalității, o șansă reală la un loc de muncă.

Mai mult, proiectul a fost transformat în Comisia pentru muncă și protecție socială și devine program național, UAT-urile doar vor aplica acest program, el fiind finanțat de la bugetul de stat prin cote defalcate din TVA.

După dublarea alocației pentru copii și măsura luată pentru 500.000 de copii aflați în risc de sărăcie, Guvernul Ponta susține acest proiect.

Grupul parlamentar al PSD va vota acest proiect.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul parlamentar al PNL, doamna Raluca Turcan, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Partidul Național Liberal susține, votează acest proiect și solicită tuturor colegilor din Parlament să-l voteze.

Acest proiect se derulează în România, așa cum am auzit, din anul 2010 și a fost inițiat de o organizație nonguvernamentală; o organizație nonguvernamentală care a pus ca prioritate educația copiilor din medii dezavantajate din România, lucru nobil și, acolo unde am întâlnit dorința de a implementa acest program, Partidul Național Liberal, prin reprezentanții în comunitățile locale, l-a susținut, l-a încurajat și l-a promovat și în rândul altor comunități.

Mai mult decât atât, a existat solicitarea repetată pentru mai multe autorități județene de a aplica și finanța acest program.

În multe locuri a existat un blocaj pentru că, sub pretextul lipsei un cadru legal național, se ascundea, de fapt, lipsa de resurse sau, și mai grav, lipsa de prioritizare a educației.

Ce aduce acest program? Prioritizarea educației în rândul comunităților locale. Atunci când își fac bugetele și-și alocă bugetele, să pună educația și posibilitatea de a sprijini copiii din medii dezavatajate pe primele locuri.

Mai mult decât atât, părinții care doresc să-și trimită copiii la grădiniță, copiii între 3 și 5 ani, să poată să beneficieze de un tichet valoric în cuantum de 50 de lei.

Până acum, programul a ajutat cam 1.300-1.500 de copii din peste 20 de comunități rurale și urbane mici.

Multiplicarea programului la nivel național este de bun augur, este o necesitate, în condițiile în care, în România, plecând de la datele Institutului Național de Statistică, 19.000 de copii au lipsit la înscrierea în clasa pregătitoare. Asta înseamnă că în clasele mai mici situația este și mai dramatică. De altfel, cifrele care se vehiculează în momentul de față pentru copiii care nu urmează învățământul preșcolar se ridică la 20.000 de copii; 20 - 21.000.

Aceste cifre sunt alarmante și ele lovesc exact în zonele vulnerabile, exact în zonele cu sărăcie și care ulterior ajung la o scădere a ratei promovabilității.

De aceea, sprijinirea, multiplicarea și încurajarea acestui program la nivel național va avea un efect pozitiv în rândul întregii societăți.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Doamna Ana Birchall.

Video in format Flash/IOS

Doamna Ana Birchall:

Vă mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Accesul la educație nu este o favoare, ci este un drept. Și, din punctul meu de vedere, fiecare leu pe care îl alocăm pentru educație nu este cheltuială bugetară, ci este o investiție în copiii noștri, este o investiție în prezentul, dar mai ales în viitorul copiilor noștri.

Eu aș vrea să felicit în mod particular Asociația OvidiuRo, pe doamna Leslie Hawke și pe doamna Maria Gheorghiu care, de atâția ani de zile, s-au luptat ca acest proiect să fie dus la îndeplinire în anumite județe. Au fost beneficiari 2.400 de copii care, în felul acesta, au merg la grădiniță.

Aș vrea să-i felicit pe toți colegii și pe toate colegele din diverse comisii care au avizat favorabil acest proiect de lege, să felicit Guvernul, dar, în mod particular, dați-mi voie să-i felicit pe membrii Comisiei pentru muncă și protecție socială și în special pe președintele comisiei, pe domnul Solomon, care, printr-un amendament admis, și sper că veți susține acest amendament, a transformat acest program de la nivel local la nivel național și a bugetat, a prevăzut ca această bugetare să se facă de la bugetul național. Sincere felicitări și eu sper că, prin votul nostru de astăzi, putem să transformăm în realitate ca fiecare copil, indiferent de unde provine, indiferent din ce familie a avut șansa să se nască, va putea să meargă la grădiniță. Și aceste cuvinte foarte frumoase le putem transforma în fapte, astfel încât fiecare copil să meargă la grădiniță, pentru că pentru mine este îngrijorător că în România, 120.000 de copii săraci, cu vârstele cuprinse între 3 și 5 ani, iar nu mai puțin de 80.000 dintre aceștia nu merg la grădiniță în fiecare zi, nu din vina lor.

Eu vă rog foarte mult, noi susținem și vom vota pentru acest program și acest proiect legislativ și mă bazez că prin votul dumneavoastră de astăzi vom transforma în realitate un lucru pe care de mult prea multe ori, cu diverse ocazii, le spunem, dar mai suntem câteodată restanți la fapte, astfel încât educația să nu mai fie tratată ca o cenușăreasă a bugetelor, ci, în realitate, să fie, într-adevăr, o prioritate. Acest proiect de astăzi, alături de altele, contribuie la a da o șansă ca fiecare copil să poată să beneficieze de educație.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul ALDE, două intervenții. Vă reamintesc, potrivit regulamentului, fiecare grup parlamentar avem dreptul la două intervenții.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile-Cătălin Drăgușanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În situația în care în România, rata sărăciei se îndreaptă spre 30%, iar rata abandonului școlar, spre 20%, trebuie să luăm măsuri urgente pentru combaterea acestor mari probleme.

O astfel de măsură este cea pe care o vom vota astăzi cu toții, cu privire la acordarea unor stimulente educaționale copiilor din învățământul preșcolar sub forma unor tichete sociale.

Personal, consider că un astfel de program, foarte bun, dealtfel, pentru copiii proveniți din mediile defavorizate și din familiile defavorizate, ar putea fi extins pe viitor la tot ce înseamnă copii preșcolari din toate familiile. Cei 500.000 de copii preșcolari care nu au posibilitatea să urmeze cursurile grădinițelor reprezintă un capital uman pe care România nu-și permite să-l irosească în următorii ani.

Grupul ALDE va susține și va vota acest proiect important.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ganț. Vă reamintesc, nu este procedură de urgență și, dat fiind faptul că nu este procedură, din partea fiecărui grup parlamentar pot interveni câte doi colegi.

Grupul minorităților, domnul Ganț. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

În primul rând, în ordinea de zi pe care am primit-o scrie procedură de urgență. Înseamnă că ori nu ați respectat procedura de urgență, ori ordinea de zi pe care am primit-o e prost tipărită. În ambele cazuri, am motive să-mi exprim nemulțumirea.

2. E absolut neelegant ca unele grupuri parlamentare să vorbească de două ori, eventual, consecutiv, și altele, cândva, când aveți chef. Deci nu e în regulă modul în care conduceți ședința.

Revenind la fondul problemei, sigur că grupul nostru parlamentar va susține și va vota în favoarea acestui proiect de lege, pentru că, întotdeauna, am susținut demersurile utile educației, învățământului din țara noastră, indiferent că se adresează tuturor sau se adresează minorităților naționale din această țară. Cred că se cuvine să felicităm ONG-ul, Asociația OvidiuRo, pentru această inițiativă. E bine și normal ca Parlamentul să răspundă inițiativelor societății civile. Mai mult decât atât, cred că și colegii din Comisia pentru muncă și protecție socială, care au decis să transforme această inițiativă, acest proiect într-un program național, merită recunoașterea noastră, a tuturor, pentru această decizie.

Cred însă totodată că, dincolo de aceste măsuri stimulative, trebuie să funcționeze și celălalt aspect, și anume coerciția, atunci când părinți cu bună știință nu-și trimit copiii la școală, când nu-și trimit copiii la grădiniță, deși beneficiază de facilități, atunci când îi folosesc în mod iresponsabil, chiar criminal, la alte activități, cum ar fi, de exemplu, cerșetoria, un fenomen extrem de îngrijorător, un fenomen de exploatare a copiilor care sunt supuși, din nefericire, în continuare în România, unor astfel de practici. Deci este rolul statului să intervină cât se poate de hotărât în combaterea unor astfel de fenomene. Învățământul în România este general și obligatoriu și, fiind obligatoriu, repet, autoritățile statului trebuie să intervină atunci când anumite familii nu înțeleg să se achite de obligația de a-și trimite copiii fie la grădiniță, fie la școală.

Repet, grupul nostru parlamentar salută și va vota în favoarea acestei inițiative.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc. Două precizări vreau să fac. Deci acest proiect de lege a fost propus pe poziția 12, la inițiativa Comitetului liderilor și în acest material pe care-l aveți dumneavoastră distribuit se precizează foarte clar că nu are procedură de urgență.

A doua precizare. Modul în care vă dau cuvântul este în funcție de modul în care vă înscrieți. Secretarii au obligația să-mi aducă la cunoștință modul în care v-ați înscris; cum v-ați înscris, așa v-am dat cuvântul.

Grupul UDMR, domnul Cseke. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cseke Attila-Zoltán :

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al UDMR va susține această propunere legislativă în forma prezentată prin raportul comun al celor două comisii sesizate în fond.

Aș vrea să fac mențiunea că grupul nostru parlamentar, în momentul dezbaterii propunerii legislative inițiale, în forma inițială, a criticat atât ideea, cât și procedura prin care se aduce la îndeplinire această idee de a acorda tichete sociale copiilor din familiile defavorizate, pentru următorul motiv: propunerea legislativă prevedea că această sarcină să revină bugetelor locale, autorităților locale. Ori noi, consecvenți descentralizării și principiului autonomiei locale, am spus și în cadrul dezbaterilor din cele două comisii că nu vom putea susține o lege prin care s-ar arunca din nou sarcini financiare autorităților locale.

În urma acestor dezbateri, s-a conturat o nouă posibilitate, și anume aceea de a extinde acest program, ca fiind un program de interes național, finanțat din bugetul de stat, din sume defalcate din TVA, transferate către bugetele locale, ceea ce este cu totul altceva și ceea ce va fi susținut de Grupul parlamentar al UDMR și pentru un motiv un plus, și anume acela că un asemenea program creează posibilitatea ca și garanția, ca toți copiii aflați în aceeași situație, indiferent de unitatea administrativ-teritorială unde ei trăiesc, să primească aceste tichete sociale la aceeași valoare, ceea ce este un principiu important.

Vom susține, în forma prezentată prin raportul celor două comisii, propunerea legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Victor Paul Dobre, al doilea intervenient de la Grupul parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte de ședință, eu vreau să fac două precizări.

Amendamentul privind programul național aparține în egală măsură domnului Adrian Solomon, ca și doamnei Claudia Boghicevici.

A doua precizare. Raportul este un raport comun cu Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului. Dar, lucrul cel mai important, subliniez și eu, ca și colegul Ganț - rolul societății civile, inițiativa acestui ONG la care Parlamentul a răspuns pozitiv, ca și ministerul, și am ajuns la acest proiect de lege, pe care o să-l votăm.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Doamna Steluța Cătăniciu, Grupul ALDE.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, aș vrea să fac o scurtă precizare și aș vrea să-i rog pe colegii din Partidul Național Liberal să nu facă în Parlament, din ipocrizie, să nu facă un mod de lucru. Nu este cazul să ne rugați să susținem și să votăm acest proiect, pentru că niciunul dintre parlamentarii Partidului Național Liberal nu sunteți inițiatori ai acestui proiect. Inițiatori ai proiectului sunt parlamentarii USL - PSD, UNPR, ALDE.

Deci, nu este cazul, chiar dacă purtați acele banderole cu grevă japoneză, nu este cazul să duceți ipocrizia pe cele mai înalte culmi în Parlament, să veniți la tribună să ne rugați să susținem noi, ca inițiatori, un proiect. Asta așa, ca discuție. (Aplauze.)

Stimați colegi,

Proiectul legislativ privind acordarea unor beneficii sub formă de tichete sociale, în vederea creșterii accesului și prezenței în învățământul preșcolar a copiilor dezavantajați, vizează clarificarea cadrului legislativ în vederea stabilirii principiului acordării, la nivel județean și local, de beneficii sub formă de tichete sociale, în vederea creșterii accesului și prezenței în învățământul preșcolar a copiilor dezavantajați.

Prin facilitarea accesului la educație timpurie, acest proiect de lege contribuie, practic, în mod activ, la lupta sărăciei și excluziunii sociale, facilitează accesul copiilor defavorizați la un drept fundamental al copilului - dreptul la educație, crește rata de succes școlar a acestor copii și șansele lor de a parcurge mai mulți ani în sistemul de învățământ, reduce rata abandonului școlar și a infracționalității și, de asemenea, contribuie la dezvoltarea durabilă economică și socială prin facilitarea accesului la educație.

Pentru aceste motive și pentru multe altele expuse în expunerea de motive, Grupul ALDE susține și votează acest proiect.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Și ultimul vorbitor, domnul Deaconu, vă rog, care este și inițiator.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Consider pertinentă observația domnului președinte al Comisiei pentru muncă cu privire la neinformarea inițiatorilor în legătură cu schimbările aduse la prezentul proiect de lege, dar eu personal vă spun că nu am fost invitat la nicio ședință a vreuneia din aceste două comisii.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții la dezbateri generale intrăm pe dezbaterea raportului.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu sunt.

Articolul 1, observații? Nu.

Articolul 2?

Articolul 3?

Articolul 4?

Articolul 5?

Articolul 6? Nu.

Articolul 7?

Articolul 8?

Articolul 9?

Nemaifiind alte intervenții rămâne la vot final, reamintesc are caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 17:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro