Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.178/21-10-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 13-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 octombrie 2015

10. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2015 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare (PL-x 405/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 405/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

7. Revenim la PL-x 405, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2015 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare.

Caracter organic.

Procedură de urgență.

Guvernul, domnul ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin (ministrul agriculturii și dezvoltării rurale):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Vin încă o dată în fața dumneavoastră cu un apel extrem de important cu privire la dezvoltarea agriculturii românești, așa cum am făcut-o și acum două săptămâni. Am avut ocazia împreună cu partea tehnică de la Comisia pentru agricultură să identificăm un alt proiect de lege, proiectul de lege care aprobă o altă ordonanță, Ordonanța nr.4 din domeniul îmbunătățirilor funciare. Am profitat de această oportunitate că introducem ca amendamente tot ce s-a respins, din păcate, acum două săptămâni în plenul Parlamentului, acel proiect de lege organică, ce venea cu alocarea unui buget de 1 miliard de euro pentru infrastructura de irigații.

Vreau să fac astăzi apel în fața dumneavoastră și față de colegii noștri, și față de colegii din opoziție să voteze acest proiect de lege, astfel încât de la 1 ianuarie 2016 să putem să începem investițiile în infrastructura principală.

Vreau pe scurt doar să fac câteva precizări cu privire la avantajele pe care le oferă acest proiect de lege.

În primul rând, față de proiectul inițial, Ordonanța nr.4 introduce suplimentarea numărului de personal de la Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare cu 995 de persoane. Știți foarte bine, în anul 2010... în anul 2011, printr-o ordonanță de urgență, din păcate, au fost concediați 3500 de oameni care lucrau la ANIF.

Venim prin acest proiect și avem ocazia și noi, dar mai ales opoziția care era la putere în vremea aceea să corecteze acea greșeală care s-a făcut, prin angajarea acestor 995 de persoane.

În al doilea rând, pentru sistemul de îmbunătățiri funciare se introduce pentru prima dată plata unui abonament atât pentru zona de irigare, cât și pentru zona de desecare. Acest lucru va contribui la reducerea semnificativă a costului pe care trebuie să-l suporte fermierii pentru a iriga un hectar.

În egală măsură, reglementăm regimul de proprietate așa cum era prevăzut din legea din 2004, infrastructura secundară de irigații putea fi transferată către cei care s-au organizat în acele asociații de utilizatori de apă. Noi venim de această dată și corectăm, practic, suplimentăm acea lege prin faptul că cei care preiau acea infrastructură, dacă nu fac investițiile necesare, dacă nu păstrează în sistemul de îmbunătățiri funciare, infrastructura care a fost dată în proprietate prin clauzele rezolutorii care au fost introduse, acea infrastructură se întoarce la bugetul de stat.

În egală măsură, așa cum spuneam ceva mai devreme, prin păstrarea infrastructurii principale în proprietatea statului, avem datoria să reabilităm această infrastructură astfel încât ea să nu genereze costuri foarte mari pentru energie, dar nici pierderi foarte mari din cauza faptului că majoritatea canalelor nu sunt impermeabilizate.

Alocăm, prin acest proiect de lege, un buget multianual care începe în anul 2016 și se finalizează în anul 2020, de 1,015 miliarde de euro, începând cu anul 2016 alocând suma de 145 de milioane de euro.

De ce este important să venim cât mai repede cu această aprobare de lege? Pentru că, în luna viitoare, vom veni la nivelul comisiilor de specialitate, după aceea la nivelul plenului cu proiectul de lege privind Legea bugetului de stat, unde vom detalia investițiile care se vor face în primul an.

Este cunoscut, prin lege trebuie să venim înainte de fiecare an financiar să venim și să detaliem exact cum se împarte bugetul respectiv. Deci din acest punct de vedere există transparentizare maximă.

În încheiere, aș vrea să mulțumesc Comisiei pentru agricultură, în special colegilor care urmează și susțin coaliția de guvernare, pentru faptul că au trecut în regim de urgență, săptămâna trecută, toate amendamentele care au fost făcute, au înțeles importanța legii.

În egală măsură aș vrea să mulțumesc și câtorva colegi din opoziție. Au fost doi colegi - doamna Dragomir și domnul Iliuță - care au asigurat majoritatea și astfel am putut să trecem săptămâna trecută acest proiect de lege important și a venit astăzi în fața dumneavoastră.

Sper ca astăzi să existe înțelepciunea și la ceilalți colegi care astăzi sunt în opoziție, fără a ne mai uita la greșelile care s-au făcut în trecut pe sistemul de îmbunătățiri funciare, și să voteze primul proiect de lege care să însemne cu adevărat reabilitarea infrastructurii principale, care se suprapune pe ceea ce avem deja ca fonduri europene, și anume 560 de milioane de euro pentru infrastructura secundară.

Vreau să salut prezența fermierilor în plenul Parlamentului astăzi... (Aplauze.) ...și vreau să vă spun, din câte observ de aici și din câte am înțeles că sunt acei fermieri care au fost și vor fi parteneri ai Ministerului Agriculturii, indiferent de cine este condus Ministerul Agriculturii. Vreau să vă spun că au contribuit la desăvârșirea acestei legi și, cu siguranță, pentru prima dată, sunt membri în comisiile care vor implementa acest proiect de lege.

Le mulțumesc pentru toată activitatea și, în continuare, îi așteptăm să ne fie parteneri ca să ducem la bun sfârșit ceea ce începem astăzi.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule ministru.

Pe noi ne-ați convins. Sper că i-ați convins și pe colegii din opoziție.

Reprezentanții comisiei, domnul președinte Nini Săpunaru.

Vă rog, domnule președinte. Comisia pentru agricultură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Bună ziua!

Comisia pentru agricultură a fost sesizată în procedură de urgență cu proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2015 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat prezentul proiect de lege în ședința din 11 mai 2015, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constituția României.

Există, de asemenea, avizul favorabil al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Ordonanța are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.188/2012, cu completările ulterioare.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei, s-a hotărât cu majoritate de voturi, 18 voturi pentru, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2015.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, având în vedere schimbarea ideii prezentului proiect de lege, pentru că proiectul de lege venise cu darea în folosință, noi, în cadrul comisiei, am mers pe darea în proprietate.

Legat de această problemă, există o eroare materială, s-a strecurat, avem un amendament la art.III pe care, dintr-o greșeală, n-am putut să-l introducem în raport și am dori să-l susținem în cadrul dezbaterilor la dezbaterile pe articole.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Numai puțin, propuneți-ne și timpul. E procedură de urgență.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Procedură de urgență, cinci minute timpul de dezbateri.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

106 voturi pentru, un vot împotrivă, o abținere.

Timpul a fost adoptat.

La dezbateri generale, grupurile parlamentare?

Domnul deputat Daea, vă rog. Grupul PSD, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petre Daea:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi care astăzi aveți șansa să observați interesul pe care-l manifestă Parlamentul României pentru un domeniu în care dumneavoastră cheltuiți, munciți și, din nefericire, de multe ori nu câștigați, sper ca de această dată plenul, prin vot, să aprobe ordonanța care, în fapt, pune în pagina juridică îmbunătățirea prevederilor care au fost puse în mișcare în 28 septembrie prin Ordonanța nr. 82/2011.

Cel ce vă vorbește, atunci și acum, și cred că atât cât va trăi, n-a putut, nu poate și nu va reuși să înțeleagă ce s-a întâmplat în 28 septembrie 2011, când, printr-o ordonanță, s-au secerat, din numărul de muncitori în acest domeniu, peste 3.500.

N-am înțeles, pentru că România a avut, are și va avea 1.550 de stații de pompare, care erau în stare de funcționare. Acea decizie nu lăsa nici măcar un muncitor care să păzească această investiție și să țină în stare de funcționare sistemul pe care-l cunoașteți și pe care-l folosiți, stimați agricultori.

Sper ca, astăzi, prin votul și al opoziției, să conștientizeze că s-a creat, s-a făcut o mare greșeală și aș fi bucuros, și în același timp, satisfăcut, în parte, dacă acest vot va demonstra că suntem cu toții alături de agricultorii țării.

Vă mulțumesc și ne dorim succes.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Grupul PNL. Vă rog, domnul deputat și apoi domnul Kelemen, Grupul UDMR. Numai puțin...

Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Astăzi suntem în fața dezbaterii unui proiect esențial pentru agricultura românească și salut prezența reprezentanților agriculturii, dar cu toții trebuie să știm și, în special, dumneavoastră, de acolo, de sus, de la balcon, trebuie să știți că Partidul Național Liberal și cu reprezentanții dânșilor din comisie, colegii noștri, ne-am abținut de la a vota un proiect de lege atât de important pentru agricultură, așa cum am spus, de un miliard și 15 milioane de euro, atâta timp cât nici noi din comisie și nici dumneavoastră, de acolo, de la balcon, nu știm ce se dorește a se face cu banii.

În 2016 este propus un buget de 145 de milioane.

Stimați colegi,

Domnule Munteanu,

Din respect pentru dumneavoastră, Grupul Partidului Național Liberal va susține necesitatea, va susține necesitatea acestui proiect...

Domnule Harbuz, numai un pic, vă rog frumos.

... va susține necesitatea proiectului și va vota un astfel de proiect, pentru că este necesar, dar este și de datoria Ministerului Agriculturii, așa cum a promis domnul ministru, măcar să-și ia angajamentul, aici, în fața Parlamentului și a fermierilor, ca, până la data votării Legii bugetului de stat, să ne prezinte acea strategie. Astăzi nu se știe ce se dorește să se facă cu banii. Se va repeta istoria de după 2000, cu acele fonduri de la Banca Mondială - 100 de milioane de euro - până la echivalentul aproximativ, 2 miliarde de euro, care s-au cheltuit în irigațiile din România și nu se știe cum.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, nu dialogați cu sala. Continuați.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Stimați colegi,

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Continuați, mai aveți un minut.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Am cerut în nenumărate rânduri la comisie, și aici vorbesc și în numele colegilor din Partidul Social Democrat din Comisia pentru agricultură, care în parte ne-au dat dreptate, că trebuie să știm, să fie cunoscut acel program de strategie.

Noi, astăzi, Partidul Național Liberal, vom susține acest proiect de lege, pentru că este necesar agriculturii, alături de cadastru, dar nu... dar nu... dar nu înainte ca domnul ministru, până la ora votării acestui proiect, să-și ia angajamentul că va prezenta această strategie.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnul Kelemen, Grupul UDMR, vă rog.

Dreptul la replică, domnule Harbuz, după domnul Kelemen, vă rog.

Domnule Kelemen, vă rog, v-am anunțat, Grupul UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Kelemen Atilla-Béla-László:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Noi avem o zicală, că dacă ai căzut în groapă, nu stai la fundul gropii și te gândești cum ai căzut în groapă. Prima dată trebuie să te gândești cum ieși din groapă și, după aceea, să nu mai cădem încă o dată în groapă. (Aplauze.)

Natura, Dumnezeu, poate, ne-a învățat în ultimii ani că avem nevoie, nevoie stringentă de acest sistem de irigații și desecări. Bineînțeles că putem acum să venim cu argumente și pentru mine, cel puțin, argumentele nu întotdeauna înseamnă decibeli de la microfonul Parlamentului, înseamnă argumente logice, pertinente.

Eu cred că țara are nevoie de această lege, UDMR-ul și data trecută, deși suntem în cvasiopoziție, am susținut acest proiect de lege, fiindcă suntem absolut conștienți că este nevoie de această lege și vom susține, și vom vota și de această dată. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Zisopol și apoi dreptul la replică, vă rog.

Grupul minorităților.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Proiectul de lege este de importanță majoră în ceea ce privește cetățenii acestei țări, printre care se află și cetățenii minorităților naționale, fapt pentru care membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor vota pentru.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Movilă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă bucur că într-un timp atât de scurt s-a făcut o reevaluare corectă a acestui proiect de lege și că astăzi toată lumea îl susține. În județul Iași este un grup de producători în Lunca Prutului, care au mare nevoie de acest proiect de lege, de această ordonanță, și nu doar în această regiune, dar, fiind deputat de Iași, sigur, menționez acest lucru. Și eu și colegii mei vom susține acest proiect de lege, colegii din Partidul Mișcarea Populară, important e să se aplice foarte repede și corect.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dreptul la replică, domnul Harbuz. Două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Harbuz:

Domnule Scarlat și dragi colegi liberali,

Atât de mult v-a păsat de această lege, încât atunci când am avut ședința, s-a votat în comisie, ați părăsit sala.

De fapt, ceea ce ați spus astăzi este o justificare politică, este o declarație politică și doriți o declarație politică care să vă salveze fața după ce ați votat împotrivă săptămâna trecută.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Ba da... Dreptul la replică.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Dacă un proiect atât de important - și suntem cu toții de acord că este atât de important pentru agricultura românească - se lasă la sfârșit de mandat, așa cum domnul ministru a putut să lase un astfel de proiect, ca să-l citez pe dânsul: "puncte majore în programul meu de guvernare"... Care program? După patru ani, cel mai longeviv ministru vine în fața noastră, astăzi, cu un asemenea proiect? Dar de ce n-a venit din primul an? Vorbim de dezbatere? Acest proiect a fost dezbătut șase luni de zile în comisie. Șase luni de zile a fost dezbătut în comisie. Săptămâna trecută a fost băgat, fără a avea dreptul de a face amendamente, și știam foarte bine, și cunoșteam programul. Nu am părăsit nicio sală. Fermierii trebuie să știe că noi ne-am abținut pentru că nu știm unde se vor cheltui acești bani și asta este realitatea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

În încheiere, domnul ministru Daniel Constantin.

Vă rog, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin:

Stimați colegi,

În primul rând, vreau să mulțumesc, vreau să mulțumesc colegilor de la UDMR, colegilor care reprezintă minoritățile naționale, colegilor de la Partidul Național Democrat care acum două săptămâni au votat proiectul de lege.

Domnule Scarlat, aveam o altă părere despre dumneavoastră. Nu știu dacă asta contează sau nu contează. Din câte știu sunteți agricultor. Păi, domnule Scarlat, rămâneți agricultor și nu mai faceți politică, pentru că la politică, din păcate, nu vă pricepeți.

Săptămâna trecută... (Aplauze.) ...domnul Harbuz a spus foarte bine, săptămâna trecută am început o dezbatere la nivelul Parlamentului. Dumneavoastră și alți colegi, pe care nu-i mai nominalizez aici, tocmai pentru a nu lungi dezbaterea de astăzi, ați spus câteva vorbe, n-ați fost de acord, ați încercat să găsiți mijloace de procedură, după care ați plecat din sală.

Vă mai spun încă o dată ce v-am spus și săptămâna trecută: faceți ce amendamente vreți dumneavoastră, dar numai votați. Cereți strategii, cereți transparentizare, dar votați proiectul. Oamenii aceia de la balcon așteaptă. N-au nevoie de argumentele dumneavoastră, domnule Scarlat, care nu sunt pertinente, sunt doar argumente politice care n-au nicio legătură cu agricultura. (Aplauze.)

Vreau să vă mai spun un lucru, apropo de afirmația pe care a-ți făcut-o cu sfârșitul de mandat. Pot să vă spun un lucru: am venit în fața dumneavoastră în 2012. Erați din păcate și atunci membru în Comisia pentru agricultură și am spus câteva lucruri, printre care și prioritatea pe care o reprezintă sectorul de irigații și vreau să vă fac o imagine foarte clară ce însemna în 2012 și ce înseamnă astăzi.

Investițiile din fonduri europene pentru zona de irigații erau de 22 de milioane de euro, astăzi sunt 130 de milioane de euro. Mai mult decât atât, mai mult decât atât, avem în Programul Național de Dezvoltare Rurală, pe mandatul pe care eu l-am făcut cu prioritatea pe agricultură, 435 de milioane de euro, adică exact cât este nevoie pentru reabilitarea infrastructurii secundare și am spus lucrul acesta de fiecare dată când am venit în Comisia pentru agricultură.

Probabil că dumneavoastră sunteți mai preocupat de politică decât să fiți atenți, pentru că îmi amintesc un lucru: săptămâna trecută, în comisie, înainte să plecați din sală, ați spus că nu votați proiectul de lege. Acum ați căutat alt motiv. Ați spus că nu-l votați, pentru că nu ne asigurăm, nu știți ce înseamnă clauzele rezolutorii, nu sunt detaliate.

După ce v-ați uitat mai atent în lege ați văzut că sunt detaliate foarte bine și n-ați mai avut niciun argument, ați căutat altul până în această săptămână.

Mai mult decât atât, am spus-o și o s-o spun încă o dată: în 2013 am mers alături de colegii de la Ministerul Fondurilor Europene la Comisia Europeană, la comisarul de politică regională Hann. Există și acum discuțiile care au avut loc în presă și am cerut atunci un miliard de euro pentru infrastructura principală, ceea ce facem și astăzi prin lege. În 2014 am depus un proiect la Planul Juncker. De fiecare dată am vorbit, a reprezentat o prioritate a mandatului și e bine că începe, la un moment dat, domnule Scarlat, mai devreme decât mai târziu.

Dumneavoastră, din păcate, n-ați putut să contribuiți. Am câteva date care sunt foarte clare, vizavi de mandatul pe care partidele dumneavoastră le-au avut în fruntea Ministerului Agriculturii, și care arată că 70%, aproape 70% din infrastructura secundară, pe care dumneavoastră ați predat-o, astăzi nu mai este folosită, este la fier vechi.

Ăsta este rezultatul mandatelor dumneavoastră. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule ministru.

Domnul Nicolăescu, procedură. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

Mă așteptam ca dumneavoastră, ca un deputat foarte vechi, să cunoașteți Regulamentul și vă invoc art. 244 și 245 din Regulament, atunci când un deputat vorbește cu atac la persoană, așa cum a făcut domnul deputat Daniel Constantin, ar fi trebuit să-l opriți să jignească un coleg, ar fi trebuit să-i retrageți cuvântul. Iar în această situație, înainte ca noi, Grupul parlamentar al PNL, să-i cerem o sancțiune regulamentară, dacă vine la acest microfon și-și cere scuze pentru atacul la persoană la adresa colegului nostru, nici noi nu vom face alt demers.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.Vă rog, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin:

Aștept cu mare drag sancțiunea pe care o propune PNL-ul. N-am de ce să-mi cer scuze decât față de agricultori, că a trebuit să aștepte până acum, după ambițiile dumneavoastră, și n-am început programul de investiții. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Mulțumesc. Mulțumesc. Declar...

Domnule Scarlat, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul George Scarlat:

Asta e. Și fermierii sunt reprezentați în Parlamentul României de un țăran. Dacă așa credeți dumneavoastră, cred că așa trebuie să fie peste tot.

Domnule ministru,

Revin. Ați venit în Comisia pentru agricultură pentru atâtea dezbateri, dar ați explicat fermierilor - și aș vrea să-l salut, dacă domnul Nica este pe acolo, pe sus, printre fermieri - că doar pentru unii se fac anumite legi? Să spună foarte clar că astăzi federațiile nu mai au dreptul, pentru că dumneavoastră, ca deputat, Constantin, ați adus amendament pentru a se abroga articolul 28, ca federațiile să nu mai aibă dreptul de a lua infrastructură, de a primi infrastructură principală în administrare și folosință.

Acest lucru nu-l știu. Totul se învârte doar în jurul banilor, dar proiectul de lege mai cuprinde și alte capcane pe care fermierii sunt convins că le vor afla în implementarea lui.

Vizavi de hotărârea de Guvern, domnule ministru, am citit și am cerut la comisie clarificarea acelor condiții rezolutorii, nu să veniți dumneavoastră în fața plenului și să spuneți că noi nu am studiat și nu cunoaștem foarte bine actul normativ.

Îl cunoaștem foarte bine, domnule ministru, și încă o dată vă spun: ar fi trebuit ca acest proiect, atât de important, să vină din primul an de mandat, și nu acum pe final de mandat. Pe final de mandat, mă refer, poate dumneavoastră o să mai prindeți încă un mandat, alt ciclu de patru ani, și fermierii ne vor judeca și pe mine, în calitate de membru în Comisia pentru agricultură, și pe dumneavoastră, în calitate de ministru. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule ministru, vă rog. Ultima intervenție.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin:

Nu vreau să mai fac trimitere la nicio persoană, doar constat că, din păcate, sunt colegi care au participat la dezbatere și nu cunosc nici astăzi legea și justificările pe care le-am adus atunci.

Salut și eu pe domnul Nica și vreau să vă spun că împreună cu dânsul am lucrat acest text de lege și vreau să vă spun așa: pentru federațiile care s-au constituit, și e bine că s-au constituit, am spus foarte clar în comisie, nu mai predăm infrastructura principală, dintr-un singur motiv, alocăm un miliard de euro ca să reabilităm noi de la stat.

Dacă o treceam la privat, era ajutor de stat și nu mai reabilitam niciodată. Și exemplul este foarte clar. S-au transferat pe timpul mandatului dumneavoastră, s-au transferat pe timpul mandatului dumneavoastră 23 de zone cu infrastructură principală către federații. E foarte bine. Dar, din păcate, n-au avut bani să investească și știți câte sunt folosite astăzi? Doar două federații irigă astăzi în România.

Acesta este rezultatul a ceea ce s-a întâmplat. Din acest motiv, împreună cu dumneavoastră am hotărât ca infrastructura principală să rămână la stat, s-o modernizăm noi și s-o punem la dispoziție gratuit, pe bază de abonament, fermierilor.

Putem să găsim, stimați colegi, motive să dezbatem până mâine ce s-a întâmplat pe Legea irigațiilor, ce s-a întâmplat în sistem. Încă o dată fac un apel la dumneavoastră. Veniți cu amendamente, spuneți ce trebuie făcut, ați avut ocazia și în comisie, aveți ocazia și în plen, numai votați odată legea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Procedură, domnul Marian Neacșu, liderul Grupului PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință,

Îmi pare rău că, din păcate, un proiect de așa maximă importanță pentru țară, pentru agricultori, a fost, după părerea mea, excesiv politizat. Din aceste considerente, vă rog să... și vă invit, în calitate de lider al Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, să luăm exemplu de la colegii noștri, agricultorii, care sunt la balcon și care au asigurat, după părerea mea, din experiența parlamentară pe care o am, cel mai coerent și mai decent mod de susținere a unui proiect legislativ, și îi felicit pentru asta, și poate că avem și noi de învățat, cei care ne-am tot perindat pe la microfonul ăsta în dezbaterea acestui proiect legislativ, ceva de la ei.

În consecință, solicit, domnule președinte de ședință, în virtutea prevederilor regulamentare la care făcea apel și colegul meu, domnul Eugen Nicolăescu, să sistăm dezbaterile generale la acest proiect legislativ și să intrați în dezbaterea pe amendamente.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

La titlul legii, dacă sunt observații? Nu sunt.

Sunt 32 de articole.

La 2 marginal, articol unic, dacă sunt? Nu.

De la 2 până la 10, dacă sunt observații? Nu.

De la 11 până la 20, dacă sunt observații? Nu.

De la 21 la 30, dacă sunt observații? Nu.

31, 32, 33. La 34, înțeleg că președintele comisiei, domnul Nini Săpunaru, aveți ... de tehnică legislativă, observație...

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nini Săpunaru:

Nu neapărat pe tehnică legislativă, domnule președinte. E un amendament care, din cauza faptului că marți am avut o problemă și n-am putut să stau, n-am putut să-l introducem. De fapt, foarte multe discuții, foarte multe discuții și abținerea noastră a fost datorată inexistenței amendamentului. Și am solicitat noi o asemenea strategie.

Înțeleg că există disponibilitate din partea Guvernului pentru a formula o strategie înaintea Legii bugetului și, cum noi suntem de acord cu această chestiune, s-a negociat de la început acest lucru astăzi, acest amendament sună în felul următor: deci art. III: "Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, sub condiția asumării de către Guvern a strategiei sectorului de irigații, va primi în perioada 2016-2020..." și articolul curge.

Nu. Este un amendament pe care n-am putut să-l formulez la momentul respectiv, dintr-o greșeală materială n-a fost introdus în raport.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnul Marian Neacșu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Vă solicit o pauză de consultări de două minute.

Da, mulțumesc, domnule președinte de ședință. (Consultări.)

Stimați colegi,

În urma discuțiilor pe care le-am avut aici și revăzând textele care sunt incriminate și aduse în discuție, am ajuns la concluzia că nu este vorba de un amendament nou, pentru ca altcumva nu eram în măsură să-l dezbatem în această fază a discuției și este vorba de o completare, o eroare materială, o parte din text a fost omisă la momentul la care a fost transcris raportul comisiei și va fi completat articolul respectiv cu două sau trei cuvinte care lipsesc de acolo.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Deci, exact eroare, cum i-am dat cuvântul domnului președinte, eroare, dar domnul președinte a reformulat. Ținând cont de această eroare materială, alte observații nu sunt.

A fost adoptat și articolul 34.

Rămâne la votul final.

Procedură de urgență, caracter organic.

Cu eroarea materială, 34, așa cum a fost citit de către președintele comisiei.

   

(În continuare, ședința este condusă de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Niculae Mircovici și Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule ministru, dacă vreți să interveniți, vă rog frumos, aveți cuvântul.

Să zic colegilor bună ziua.

Video in format Flash/IOS

Domnul Daniel Constantin:

Da, este ultima intervenție. Voiam doar să clarific puțin lucrurile. Sigur că, am spus și mai devreme, suntem de acord cu orice, numai să treacă legea cât mai repede, să putem s-o punem în aplicare, dar voiam să știți, așa cum am discutat în Comisia pentru agricultură, că procedura pentru alocarea acestor sume este transparentă, vreau doar s-o explic aici.

În pasul unu, Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare realizează un raport tehnic care se supune avizării tehnice.

În pasul numărul doi, un comitet ministerial, format din reprezentanți ai Institutului de Proiectări pentru Îmbunătățiri Funciare, Ministerului Agriculturii, Universității de Științe Agronomice, Ligii Utilizatorilor de Apă, Ministerului Mediului, Apelor Române, aceștia avizează și prioritizează planul de investiții, pentru ca, în final, Comitetul interministerial - format din Ministerul de Finanțe, Ministerul Mediului, Agenția pentru Investiții Publice, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Agriculturii, Ministerul Justiției, Secretariatul General al Guvernului - este forul care, practic, aprobă programul cu valoarea fiecărei investiții și termene realizate.

Deci există o procedură suficient de transparentă, dar fără niciun fel de problemă. În perioada imediat următoare vom veni și cu o hotărâre de Guvern care să certifice Programul Național de Investiții în irigații.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Excelențele Voastre,

Dați-mi voie să-i urez bun venit președintelui Parlamentului Adunării Naționale Libaneze, domnul Nabih Berri, împreună cu o delegație parlamentară (Aplauze.)

Domnule președinte, este un privilegiu să vă avem printre noi. Este unul dintre cei mai vechi președinți de parlamente din Orientul Mijlociu, peste 20 de ani, a vizitat Parlamentul României tot ca președinte al Parlamentului, fiind acum 17 ani și jumătate Excelența Sa, și are o lungă tradiție de susținere a relațiilor dintre România și Liban.

Domnia Sa a fost inițiatorul unui for economic România - Liban - Africa. De aceea, îi mulțumesc Excelenței Sale pentru această vizită oficială în statul român și îl asigur de întreaga susținere a Camerei Deputaților, a Parlamentului României, în demersurile pe care le face Domnia Sa pentru a menține un Liban sigur și prosper pentru cetățenii săi.

Domnule președinte, bine ați venit în România! (Aplauze.)

Continuăm lucrările, dragi colegi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 21:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro