Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.217/10-12-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 03-12-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 decembrie 2015

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 8,38.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat în a doua parte de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună dimineața, stimați colegi.

Declar deschisă ședința consacrată declarațiilor politice, cu rugămintea să fim un pic mai conciși, pentru că la 10,00 începe plenul cu dezbateri.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - declarație politică cu privire la unele incidente din zona Covasna-Harghita;

Domnul Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vedem că începem să ne aliniem, din păcate, și noi, la ce se întâmplă în lume și încep să apară și la noi activități teroriste, activități ale unor oameni extremiști.

Intrând în profunzimea subiectului, ceea ce se întâmplă în zona Covasna-Harghita - mă refer la acele persoane exaltate, pentru că sunt foarte mulți oameni acolo de bună-credință care nu au nicio treabă cu toate aceste revendicări și cu extremismul -, deci ceea ce se întâmplă acolo nu este în regulă.

Și mă refer în primul rând la faptul că unii primari... un președinte de consiliu județean cunoaște ce se întâmplă acolo, chiar, din păcate, pe căi oculte, după părerea mea, activitatea acelei așa-zise organizații "64 de comitate", repet, pe căi oculte, a fost finanțată din bugetul respectiv, a fost finanțată și o formație de muzică, "Karpatia" se numește, căreia dacă îi asculți muzica îți dai seama că incită numai la acțiuni de genul acesta.

Discutând cu factori responsabili din societatea civilă de acolo, îmi spun că au sesizat de nenumărate ori, dar nu se ia nicio măsură, pentru că nu există legislație în acest sens. Chiar am afirmat foarte clar: cum să nu existe, din moment ce un ONG este finanțat și se dovedește foarte clar că are acțiuni de pregătire paramilitară la Joseni, că are alte interese decât ce au prezentat în acel program, cei care au acordat acești bani ar trebui să fie fără probleme cercetați și pedepsiți pentru acest lucru.

Este păcat că acei oameni din zonă care n-au nicio treabă cu aceste doleanțe de separare, de autonomie, de revendicare a unor terenuri, este păcat că se creează acolo o zonă de conflict artificial și că planează asupra unor oameni anumite bănuieli, ei neavând nicio vină, fiind cetățeni onești, văzându-și de treabă.

Cred că, în primul rând, trebuie să-i felicităm pe cei care au descoperit această acțiune - DIICOT-ul, SRI-ul, celelalte organisme - dar în același timp să cerem să existe fermitate, să descopere în profunzime pe cei care vor să creeze dezordine, haos și să fie pedepsiți.

Iar cei din administrația locală, dacă nu înțeleg că rolul lor este de a realiza lucruri bune pentru cetățeni și a asigura un climat calm și liniștit și ordine înseamnă că trebuie trași la răspundere, trebuie schimbați din funcții și trebuie sancționați pentru acest lucru.

Nu este posibil să permiți, ca primar, ca însemnele naționale să fie scoase din soclul respectiv și înlocuite și să nu iei nicio măsură.

Cred că atât prefectul, cât și celelalte organisme trebuie să-și facă datoria, iar astfel de lucruri trebuie oprite din fașă, pentru a nu ajunge la ceea ce nu este cazul.

România este o țară liniștită, sigură și așa trebuie să rămână.

Mulțumesc.

Deputat PNL, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică intitulată Lecție de viață;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Eparu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Probabil cu toții știți, ieri, într-un atentat sângeros, lângă Los Angeles, 14 persoane și-au pierdut viața, multe altele sunt internate în spital și în opinia mea tragismul este cu atât mai mare cu cât întâmplarea a avut loc la un centru pentru oameni cu dizabilități.

Declarația mea politică, o stranie coincidență, se intitulează "Lecție de viață".

Astăzi, 3 decembrie, în toată lumea se sărbătorește Ziua internațională a persoanelor cu handicap. Scopul adoptării de către ONU, în 1992, a acestei manifestări a fost acela de a combate discriminarea și de a responsabiliza societatea cu privire la integrarea acestei categorii destul de numeroase.

Conform statisticilor, aproximativ 15% din populația lumii suferă de o formă de handicap. Îmi exprim solidaritatea față de cei greu încercați, ca și față de cei care le sunt alături zi de zi, ajutându-i să răzbată prin hățișul unei lumi din ce în ce mai puțin tolerante.

Aș da dovadă de ipocrizie însă să spun că pot înțelege cu adevărat ce înseamnă pentru aceștia viața de zi cu zi. Cert este că am întâlnit printre ei oameni minunați, capabili să transmită altora căldură și înțelegere, am întâlnit tineri în scaun cu rotile capabili de voluntariat, oameni care se implică în organizarea unor evenimente la finalul cărora ne întrebăm unde este de fapt normalitatea. Și asta pentru că am întâlnit oameni care fac minuni, pur și simplu, în locul nostru, al celor care ignorăm că avem lucrul cel mai de preț, sănătatea, ca să putem transforma în scuze și pretexte orice mic obstacol.

Eu nu-i pot privi altfel decât cu admirație pe cei care, denumiți generic "persoane cu nevoi speciale", sunt pur și simplu mai buni decât toți ceilalți, care devenim prin comparație adevărații oameni - nevoi. Și mai presus de orice avem nevoie de ei și de exemplul pe care ni-l oferă. Trăiesc în aceeași lume cu noi, supraviețuiesc în aceeași societate și rareori cer drepturi suplimentare, știind oricum că de obicei nu le primesc.

Pe noi ne revoltă că autobuzul a întârziat 5 minute în dimineața în care eram deja în mare grabă, ei au renunțat să mai aștepte mașina care să le permită să urce fără ajutor. Pe noi ne scoate din minți o coadă prea lungă la o casă de marcat, ei înfruntă întunericul în haosul magazinelor unde noi, cu ochii larg deschiși, abia o scoatem la capăt. Pe noi ne lasă indiferenți un loc într-o școală de cartier sau un loc de muncă sub așteptările noastre, ei apreciază dacă găsesc pe cineva care poate vedea dincolo de un handicap omul care știe, poate și vrea.

Mai presus de orice, noi credem că normalitatea ni se cuvine, ei au învățat să și-o construiască și o apreciază înzecit, pentru că muncesc înzecit pentru a o avea.

De aceea, vreau astăzi să le mulțumesc pentru lecția de viață celor care ne demonstrează prin atitudinea proactivă, prin rescrierea listei de priorități, prin implicarea și afectivitatea dovedite că latura umană primează și că noi, ca societate, putem să dărâmăm barierele artificial construite de grijile cotidiene.

Nu neg tensiunea din contextul internațional, neîncrederea privind schimbările politice din plan intern, saturația pentru corupția generalizată, îngrijorarea față de manifestările destabilizatoare petrecute chiar și de Ziua națională.

Recunosc că sunt multe lucruri asupra cărora trebuie să ne aplecăm cu mare atenție.

Ceea ce vreau să subliniez este că înainte de toate, în aceste vremuri, avem nevoie mai mult ca niciodată să fim atenți cu cei de lângă noi și pentru ei, deși nu o cer, dar mai mult pentru noi, cei mulți, care ne considerăm normali, fără să înțelegem că normalitatea nu înseamnă majoritate, ci toleranță, incluziune, nediscriminare, grijă.

Ion Eparu, deputat, Colegiul nr. 10, Circumscripția nr. 31, Prahova.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Flash/IOS George Scarlat - declarație politică cu tema Mulți fermieri au fost excluși de la despăgubirile pentru secetă;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Stimați colegi,

Vă adresez încă o dată rugămintea să vă încadrați în timpul regulamentar.

Domnul Scarlat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul George Scarlat:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

"Mulți fermieri au fost excluși de la despăgubirile pentru secetă".

Săptămâna trecută, în cadrul Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților a avut loc o analiză a situației privind compensarea pagubelor cauzate de secetă, în prezența domnului Achim Irimescu, noul ministru al agriculturii.

În urma discuțiilor care au avut loc cu invitarea unora dintre fermierii afectați, s-a ajuns la concluzia că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 45/2015 a fost elaborată de vechiul ministru al agriculturii, domnul Daniel Constantin, într-un mod ambiguu, fără a se ține cont de o metodologie clară de constatare a pagubelor cauzate de seceta severă, iar punerea în aplicare a generat o piedică pentru fermieri și în special pentru micii fermieri.

Din Expunerea de motive a ordonanței, conform orientărilor Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier, se deduce că fenomenul de secetă severă poate fi asimilat unei calamități naturale. Constatarea pagubelor trebuia făcută până la data de 20 octombrie, dar ordonanța de urgență a fost publicată în Monitorul Oficial în data de 27 octombrie!

În fapt, din cauza acestor inadvertențe, mulți fermieri au fost excluși de la despăgubiri pentru pagubele cauzate de seceta din acest an. Comisia de evaluare și constatare a pagubelor care aparține de Inspectoratul teritorial de urgență nu a nominalizat individual persoanele care o compun.

Experții care ar fi trebuit să facă parte din aceste comisii au interpretat în mod abuziv procentul pe care fiecare fermier îl avea la un moment dat, în mod individual și în funcție de cultură, cu mari diferențe între localități învecinate.

Modalitatea de acordare a ajutorului prin alocarea despăgubirilor pentru pierderi de recoltă, și nu pentru pierderi de venit, creează confuzii în aplicarea actului normativ, pentru că fermierii pot deveni neeligibili, chiar li se poate solicita rambursarea sumei primite, la care se adaugă dobânzi și penalități calculate de la data primirii sumelor.

Actul normativ generează o gravă inechitate între persoanele fizice și persoanele juridice înregistrate fiscal, noua Politică Agricolă Comună acordând o atenție sporită fermierilor activi, înregistrați fiscal, și se impune o încurajare a acestora din partea Ministerului Agriculturii.

O altă inadvertență care a fost corectată mult prea târziu a reprezentat-o obligativitatea ca persoanele fizice să prezinte atestatul de producător, pe care nu toate primăriile l-au eliberat la timp și nu toți fermierii erau obligați să-l solicite, întrucât nu comercializau producția.

Totodată, vreau să fac mențiunea că softul APIA nu a funcționat în perioada când trebuiau înregistrate cererile unice pentru plată pentru avansul pe suprafață. Reprezentanții Agenției de Plăți și Intervenții în Agricultură au dat asigurări toată săptămâna trecută că, până la 1 decembrie, se plătesc toate avansurile de plată pentru SAPS, ceea ce nu s-a întâmplat, în același timp în care trebuiau să înregistreze și cererile pentru despăgubirile pentru secetă.

Domnul ministru Achim Irimescu a declarat că va schimba conducerea APIA, din cauza unor grave disfuncționalități. A luat această decizie de a schimba șefii APIA și AFIR și a anunțat că vor fi schimbați și cei de la Autoritatea de Management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală și de la Autoritatea de Management pentru Programul Operațional pentru Pescuit.

Declar pe această cale că voi urmări atent ca promisele termene de plată să fie respectate, în așa fel încât fermierii deja năpăstuiți să poată să intre în noul an cu cât mai puține datorii, întrucât oricum nu sunt tratați pe același picior de egalitate cu un fermier european din punct de vedere financiar.

Deputat George Scarlat, PNL.

 
Video in format Flash/IOS Vasile Popeangă - declarație politică având subiectul Nimeni nu este de neînlocuit;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Popeangă.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Popeangă:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Nimeni nu este de neînlocuit".

Poate că prima lecție din politică și din administrație pe care ar trebui să o învețe cineva care își dorește să urmeze aceste drumuri ar fi o veche vorbă care ne zice că nimeni nu este de neînlocuit.

În vremurile antice, atunci când un general se întorcea în glorie la Roma, era însoțit în timpul procesiunii pe străzile orașului de un sclav, a cărui îndatorire era să-i amintească faptul că triumful lui nu va dura veșnic: "memento mori", îi șoptea sclavul generalului - "amintește-ți că vei muri".

Din păcate, deși ne lăudăm că genetic suntem urmași ai Romei, nu ni s-a transmis, tot genetic, și această învățătură care ar trebui încrustată pe ușa oricărui potentat al zilei care trăiește pe banii statului, adică ai poporului român.

Ce vedem în ziua de astăzi? Că deși ne lăudăm cu civilizația și tehnologia secolului al XXI-lea, cu telefoane celulare, tablete, laptop-uri și mașini scumpe, am pierdut înțelepciunea Antichității.

De îndată ce ne vedem cățărați pe saunele puterii, uităm și de unde am plecat, și ce am promis, și că vom muri, și că nimeni nu este de neînlocuit. Ne agățăm cu mâinile și cu picioarele de scaunul care ne aduce dulcile avantaje ale puterii: bani, mașini, relații, secretare, amabilitate și invidia restului lumii.

Ce dăm în schimb? Cât mai puțin, către deloc. Ne-am specializat nu în a găsi soluții ca să facem ceva, ci în a găsi scuze, ca să nu facem.

Chiar dacă nu există acel șef inventat, el trebuie să fie țapul ispășitor pentru oamenii ce consideră că ei nu pot fi înlocuiți.

Dovada că este așa, toți acei oameni care se consideră de neînlocuit vin cu căciula în mână în fiecare campanie de alegeri la electoratul pe care l-au mințit vreme de 4-5 ani, ca să le mai dea încă un mandat, de parcă doar ei ar fi singurii ce pot fi parlamentari, primari, consilieri, miniștri sau alte funcții. Niciunuia dintre aceștia nu le-a trecut vreodată prin cap că atunci când ai responsabilități într-un stat trebuie să ai și calea demisiei deschisă permanent. Bineînțeles, trebuie să ai onoare pentru asta. Dar, cum onoarea nu creează averi, nu interesează pe nimeni!

Nimeni nu este de neînlocuit, dar dacă este ceva de neînlocuit, acesta este pământul țării unde ai văzut pentru întâia oară lumina zilei.

Nimeni nu este de neînlocuit, însă ceva poate fi înlocuit la fiecare: răutatea, pizma, indiferența, lăcomia, avariția, ura.

Vrem o țară ca afară, dar nu facem nimic ca să se întâmple așa. Ce refuzăm cu obstinație să pricepem, de parcă ar fi vorba să urnim un munte, este faptul că schimbarea trebuie să înceapă din interiorul fiecăruia dintre noi. Să înlocuim tot ce ne trage pe fiecare înapoi, ca om și ca națiune, abia după aceea putem avea curajul să cerem o țară ca afară.

Nimeni nu este de neînlocuit și până când nu se va pricepe acest lucru, de la vlădică la opincă, țara aceasta nu va putea înainta decât cu piedici imense, politica nu va merge niciodată pe drumul adevărului, adevăratului interes național, nu doar cel clamat și privatizat, iar administrația nu va lucra niciodată în interesul cetățeanului, ci se vor crea permanent caste ce vor lucra numai în interesul lor.

Vin alegerile. Ca să mai aibă cineva o șansă pentru a supraviețui în politică și România să mai aibă un viitor, trebuie învățat în primul rând un lucru banal, înainte de a ieși la cerșit de voturi: nimeni nu este de neînlocuit!

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Vasile Gudu - declarație politică cu titlul Transparentizarea și eficientizarea administrației publice centrale și locale;

Domnul... da, veniți, vă rog.

Domnul Gudu, da?

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Gudu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi am intitulat-o "Transparentizarea și eficientizarea administrației publice centrale și locale".

În programul de guvernare prezentat la învestirea noului Guvern al României de către primul-ministru, domnul Dacian Cioloș, în Parlamentul României, este menționat faptul că actualul Guvern va testa și aplica noi metode de lucru în ceea ce privește funcționarea internă a aparatului central și local, în încercarea de a lăsa la finalul mandatului o serie de soluții alternative, viabile pentru buna funcționare a administrației publice centrale și locale.

În acest sens, Guvernul Dacian Cioloș își propune să fie un guvern deschis și transparent, în dialog cu instituțiile administrației publice centrale și locale, cu societatea civilă și cu cetățenii țării.

În același document se prevede profesionalizarea administrației publice, prin recrutarea și evaluarea pe bază de competență și performanță, stabilirea unor trasee profesionale clare care să confere predictibilitate și motivație pentru evoluția în carieră, precum și dezvoltarea și implementarea unui sistem de management al performanței personalului angajat în cadrul administrației publice.

Nu în ultimul rând, se menționează crearea unor programe de evaluare a transparenței și testarea profesionalismului și integrității personalului angajat în cadrul administrației publice, inclusiv prin parteneriate cu organizații ale societății civile.

Astfel, în concordanță cu principiile mai sus enumerate și ținând cont de faptul că premierul Dacian Cioloș a precizat încă de la desemnare că depolitizarea instituțiilor statului este unul dintre obiectivele sale și ale cabinetului pe care îl conduce, un rol important îl are Agenția Națională a Funcționarilor Publici, instituție aflată în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, instituție înființată prin Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, care ar trebui să asigure managementul funcțiilor publice și al funcționarilor publici.

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin Agenția Națională a Funcționarilor Publici, are obligația respectării legislației în vigoare, și anume prevederile acestei legi, cu modificările și completările ulterioare, în scopul depolitizării tuturor instituțiilor statului, pentru asigurarea profesionalismului, a transparentizării și a eficientizării activității administrației publice centrale și locale.

Guvernul tehnocrat condus de prim-ministrul Dacian Cioloș are obligația să vegheze la transpunerea și respectarea întocmai a prevederilor legislației actuale, mai ales că realitatea din ultimii ani ne-a arătat că fosta guvernare nu a respectat și nu a aplicat nicio secundă legislația în vigoare, pentru a reda independența și libertatea instituțiilor statului, astfel încât acestea să lucreze în folosul și pentru bunăstarea cetățenilor țării, nu în folosul partidelor politice, al baronilor locali sau al clientelei de partid.

Vă mulțumesc.

Vasile Gudu, deputat PNL de Tulcea.

 
Video in format Flash/IOS Laurențiu Nistor - declarație politică intitulată Democrație, tehnocrație și performanță;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Nistor.

(Doamna Marioara Nistor se îndreaptă către tribună.)

Mă iertați, doamnă, am spus domnul Nistor.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu Nistor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Democrație, tehnocrație și performanță".

Stimați colegi,

O definiție de Dicționar explicativ spune că "democrația este o formă de organizare politică a societății, bazată pe separația puterilor și pe votul universal".

Toată structura instituțională a unui stat pornește de la acest drept fundamental: dreptul la vot.

România este și ea parte a democrației reprezentative și majoritatea cetățenilor câștigă dreptul de a guverna prin intermediul partidelor care s-au bucurat la vot de cea mai mare încredere.

Dar avem astăzi, în acest moment, la conducerea țării un guvern tehnocrat care nu mai are legătură cu rezultatul alegerilor generale din noiembrie 2012, ci este rezultatul acțiunilor unor minorități denumite generic "Strada", fără să aibă vreun nivel de reprezentativitate civică, politică sau statistică, mai bine spus "Guvernul meu".

Și mare este îngrijorarea și constatarea că noua echipă a înlocuit un guvern performant, poate cel mai bun guvern pe care l-a avut România în ultimii 25 de ani. De 3 ani în Europa nu a mai avut nimeni creșterea economică a României și, cu toate acestea, guvernul acestor performanțe de excepție a fost înlocuit fără ezitări.

Consider că repetăm erori. În istoria recentă a României au mai existat asemenea experimente, guverne tehnocrate, și niciunul dintre ele nu a reprezentat o soluție fiabilă sau viabilă, rezultatele guvernării anterioare cu specialiști au fost modeste și ele nu pot fi în nici un fel azi un argument solid pentru a exprima din nou varianta deja verificată.

Ce fel de guvernare va avea România în următorul an cu un guvern fără o susținere politică? Cum poți guverna o țară fără să promovezi un singur proiect de lege care să treacă în Parlament? Este foarte dificil să facem în acest moment o prognoză pentru următorul an. Putem însă afirma că guvernul de acum beneficiază de condiții economice foarte bune și că ar fi cu adevărat regretabil ca toate rezultatele economice de până acum să fie pierdute.

În România, tehnocrația și performanța nu s-au validat reciproc până acum în termeni de succes. Poate că era nevoie de încă o demonstrație practică, pentru ca toți să înțelegem aceasta.

Din păcate, o astfel de democrație are întotdeauna un preț pe care îl plătesc oamenii obișnuiți.

Vă mulțumesc.

Laurențiu Nistor, deputat, Colegiul nr. 1, PSD, Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Vasile Horga - declarație politică referitoare la Bilanțul absorbției fondurilor europene de către România;

De la PNL, tot în ordinea în care v-am găsit.

Mă iertați, nu știu cum vă cheamă... dumneavoastră, da, poftiți!

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Horga:

Pe mine? Horga.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Bilanțul absorbției fondurilor europene de către România".

Are România motive de satisfacție la încheierea unui ciclu european complet de absorbție a fondurilor europene pentru realizarea de investiții prin programele la care s-a angajat? Este o întrebare la care răspunsurile nu vor fi niciodată obiective.

Dacă vom întreba coaliția condusă de PSD care tocmai a părăsit puterea vom afla că aceasta este extrem de mulțumită cu procentul de absorbție realizat, departe încă de 70%, cu toate că, cu un an în urmă, s-a angajat să ducă acest procent undeva la 90% grad de absorbție. Întrebat, atunci, fostul ministru al fondurilor europene, domnul Eugen Teodorovici, dacă angajamentul asumat, de 85-90% grad de absorbție este unul realist, acesta susținea cifrele cu atâta convingere și fără argumente, încât devenea penibil chiar și faptul de a-l contrazice cu argumente că optimismul lui nu se baza pe nimic.

Și iată, acum, când se numără bobocii, aceștia nu mai ies la socoteală, dar o mare parte dintre ei s-au și pierdut pe drum. În viziunea guvernării PSD, motivele neputinței sunt atât de multe, încât este greu să le și asculți. Unul este însă invocat cu obstinație, și acela este greaua moștenire preluată de la Guvernul Boc pe care Ponta nu a putut în cei 4 ani de guvernare PSD să o transforme în succes.

Dacă vom întreba opoziția, răspunsul va fi tranșant: Guvernul Ponta a fost incapabil să absoarbă fondurile europene destinate prin bugetul Uniunii Europene României, motiv pentru care trebuia să părăsească guvernarea mult mai devreme, pentru ca în timpul rămas un guvern responsabil să reușească absorbția în totalitate a banilor europeni destinați României.

Acum însă este prea târziu. Singurul răspuns credibil îl putem afla de la cetățenii României cărora le erau destinați acei bani. Cetățenii României, dincolo de disputele politice, înțeleg că lipsa atragerii în totalitate a banilor europeni destinați României, de către oricine guvernează țara, este un gest de trădare națională, care va fi pedepsit ca atare.

Cetățenii României nu trebuie să sufere din cauza birocrației, neștiinței, lipsei de implicare, corupției din sistemul absorbției fondurilor europene, fără a avea satisfacția atragerii răspunderii tuturor celor care, prin incapacitate administrativă, au determinat înregistrarea de către România a celui mai redus grad de absorbție din istoria Uniunii Europene.

Concluzia este că România întreagă nu poate fi mulțumită cu acest grad de absorbție a banilor destinați ei prin bugetul Uniunii Europene și se cere o analiză urgentă privind cauzele și responsabilitățile care au făcut posibilă o astfel de situație.

Deputat Vasile Horga, Dâmbovița.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Marioara Nistor - declarație politică: Lupta anticorupție - factor important pentru asigurarea securității naționale și pentru dezvoltarea economică a țării noastre;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Nistor, că tot v-am ridicat mai înainte.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Marioara Nistor:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate colege,

Stimați colegi,

În declarația din această săptămână voi aborda un subiect pe care îl consider fundamental pentru o societate modernă și sigură: "Lupta anticorupție - factor important pentru asigurarea securității naționale și pentru dezvoltarea economică a țării noastre".

Țara noastră a reușit să-și formeze o strategie de luptă împotriva corupției, ajungând să fie considerată un model pe plan internațional.

Noul Guvern dovedește prin programul de guvernare că nu va înceta să vegheze spre atingerea acestui obiectiv și spre materializarea planurilor în lupta anticorupție.

Trebuie să apreciez intenția Guvernului Cioloș de a pune accentul pe lupta anticorupție, deoarece aceasta e calea de urmat pentru a spori nivelul de trai al cetățenilor.

E datoria noastră, a politicienilor să oferim cadrul legal în care poporul nostru să se simtă protejat de amenințările la adresa securității statului.

În ultimele luni, au ajuns în închisoare nume importante din politică sau oameni de afaceri. Anul acesta, Direcția Națională Anticorupție a trimis în judecată peste 900 de persoane. Agenția Anticorupție are o rată de condamnări de 90% și a obținut anul trecut un număr record de 1.138 de condamnări.

Adoptarea noilor Coduri de procedură civilă și penală, formarea profesională a magistraților, luarea măsurilor pentru buna funcționare a instanțelor și parchetelor, formularea programelor de modificări legislative cu privire la legile justiției, colaborarea dintre instituțiile reprezentative ale sistemului judiciar sunt treptele fundamentale pentru o justiție independentă, capabilă să lupte împotriva corupției.

Respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor, în limitele și rigorile legii, rămâne o axă esențială a activității în administrarea justiției. Dacă țara noastră își atinge obiectivele în acest domeniu, vom reuși să înregistrăm progrese în toate domeniile și să atragem investiții din partea întreprinzătorilor. Îmi doresc ca, alături de colegii mei din Parlament, să contribui la construirea unui stat care să ofere șanse egale tuturor celor care intenționează să-și clădească o viață mai bună, nu doar acelora care încalcă legile statutului și abuzează de putere pentru a-și proteja afacerile.

Ca deputat UNPR, voi sprijini orice mecanism eficient care susține independența justiției și lupta anticorupție.

Vă mulțumesc.

Deputat Marioara Nistor, Colegiul nr. 9 Brăila.

 
Video in format Flash/IOS Anton Doboș - declarație politică intitulată Guvernul trebuie să treacă de la intenție la fapte în privința Autostrăzii Iași-Târgu-Mureș;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Doboș. Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Anton Doboș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația politică: "Guvernul trebuie să treacă de la intenții la fapte în privința Autostrăzii Iași-Târgu-Mureș."

M-am bucurat să văd declarația premierului Dacian Cioloș, care a spus că autostrada care va lega Moldova de Transilvania este prioritară, cu atât mai mult cu cât a menționat această autostradă imediat după Pitești și Sibiu, care este prioritatea absolută pentru orice Guvern. Dar de aici încolo trebuie să vedem faptele concrete, pașii pe care Guvernul Cioloș va reuși să-i facă pentru a demara proiectul.

Din păcate, noi ne-am ars de prea multe ori cu promisiunile fostului premier care, la fiecare vizită prin Iași, ne-a asigurat că vom avea parte de autostradă. Deși am toată încrederea în seriozitatea domnului Cioloș și nu am motive să-l compar cu fostul premier, trebuie să ne asigurăm totuși că lucrurile se vor mișca. În acest moment, lucrurile nu stau prea bine, pentru că Autostrada Ungheni-Iași-Târgu-Mureș este scoasă la licitație, studiul de fezabilitate este deja a treia oară scos și nu s-a întâmplat nimic.

De aceea, ar trebui ca noul premier, ministrul transporturilor să ia o atitudine fermă și să unească provincia Moldovei de restul României.

De aceea, vreau să mă asigur că în bugetul pe anul viitor vor fi trecute cel puțin cheltuielile pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru a putea apoi realiza procedurile de desemnare a proiectanților și constructorilor.

Dacă în bugetul pe care-l va prezenta Guvernul la Comisia pentru buget, finanțe în care eu activez nu apar cheltuieli legate de Autostrada Moldovei, voi face amendamentele necesare, așa cum am făcut în ultimii doi ani pentru autostradă. Sper că de această dată voi reuși să conving colegii parlamentari, pentru că aici nu este vorba de o investiție pentru un anumit județ, ci de o șansă de dezvoltare a întregii regiuni a Moldovei, care a rămas în urmă din punct de vedere economic. Este o șansă pentru unirea economică a României la 100 de ani de la unirea teritorială.

Stimați colegi,

Semnalul dat de premierul Cioloș în privința Autostrăzii Iași- Târgu-Mureș este un motiv în plus să cred că veți contribui la adoptarea de măsuri care să ducă la începerea lucrărilor la această autostradă care să lege Moldova de restul țării.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Deputat Anton Doboș.

 
    Sorin Constantin Stragea - declarație politică intitulată Ziua Națională a României;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Stragea.

     

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Înainte de a începe declarația mea politică, vreau să afirm că achiesez întru totul la cele afirmate de colegul Guran în declarația sa politică. Sunt fapte care se petrec de ani de zile și, din păcate, indiferent de guvernare, atitudinea și riposta autorităților statului au fost mai mult decât palide.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Ziua Națională a României".

Acum două zile s-au împlinit 97 de ani de când ziua de 1 Decembrie este cinstită ca națiune română. Atunci, prin hotărârea întregului popor român, se împlinea un vis secular pentru îndeplinirea căruia a luptat și și-au dat obolul de suferință și sânge multe generații. Unitatea național-statală a românilor a fost hotărâtă pentru totdeauna de Marea Adunare Națională de la Alba Iulia în sfânta zi de 1 Decembrie 1918. Ne îndrituiau la aceasta unitatea, originea, istoria, limba, datinile, obiceiurile, idealurile și aspirațiile românilor de pretutindeni. Pentru aceasta luptaseră românii sub Mihai Viteazul, revoluționarii pașoptiști care înscriseseră în programele lor acest deziderat național. Unirea românilor s-a realizat în cadrul unui proces început cu recunoașterea lui Alexandru Ioan Cuza și lupta diplomatică dusă de acesta cu Marile Puteri. A continuat apoi cu cererea independenței de stat a României și reunirea Dobrogei cu țara.

Independența și unitatea au fost câștigate cu arma în mână, iar hotărârea de unire a avut un caracter plebiscitar. De-a lungul istoriei, poporul român, prin faptele sale, a dovedit că-și merită dreptul de a trăi unit și liber.

Consiliul Național Român Central a decis convocarea Marii Adunări Naționale la Alba Iulia pentru a consfinți unirea Transilvaniei cu România. Astfel, Alba Iulia a devenit simbolul unității naționale a tuturor românilor. În ciuda restricțiilor și impedimentelor de tot felul impuse de trupele de ocupație, mii de bănățeni au răspuns la chemarea Consiliului Național Central și s-au îndreptat către Alba Iulia pentru a lua parte la Marea Adunare care a avut ca scop proclamarea unirii.

Delegația bănățenilor a avut în final 359 de membrii oficiali, reprezentând toate categoriile sociale și principalele organizații politice. Dar pe lângă aceștia a participat un număr mare de români de pe întreg Banatul. Memorabile sunt cuvintele prim-ministrului României de atunci, marele om politic I.C.Brătianu: "Vă așteptăm de o mie de ani și ați venit ca să nu ne mai despărțim niciodată. Sunt în viața unui neam clipe de fericire atât de mari, încât ele răscumpără veacuri întregi de suferință. Bucuria noastră nu este bucuria unei singure generații. Ea este sfânta tresărire a întregului popor român care, de sute de ani, a îndurat suferințele cele mai crude fără să-și piardă credința neclintită în sosirea acelei zile care ne unește astăzi și care trebuie să vie, care nu putea să nu vie."

Prin unirea din 1918, s-a realizat cadrul național propice pentru dezvoltarea societății într-un ritm mai rapid, prin înmănuncherea în același stat a tuturor energiilor și capacităților creatoare ale poporului român. Faptul că după Revoluția din 1989 data de 1 decembrie a devenit Ziua Națională a României, demonstrează o dată în plus importanța evenimentelor la care m-am referit. În același timp, este și o obligație pe care noi, românii, ne-am asumat-o indirect atunci când am hotărât data zilei naționale a țării noastre, de a păstra unit poporul român. Unit și liber.

Dumnezeu să ajute România și poporul român!

Deputat PSD, Sorin Stragea, Colegiul nr. 7 Timiș-Lugoj.

 
    Gheorghe Udriște - declarație politică cu titlul Fosta guvernare să răspundă pentru eșecul timbrului de mediu;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Udriște.

     

Domnul Gheorghe Udriște:

Bună dimineața, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi face referire la timbrul de mediu.

După cum probabil mulți dintre dumneavoastră cunosc, faptul că zilele trecute un nou proces a fost câștigat la Curtea Europeană de Justiție de la Luxemburg în legătură cu timbrul de mediu, am considerat că este necesar să intervin, iar declarația poartă titlul "Fosta guvernare să răspundă pentru eșecul timbrului de mediu". Și o să mă explic de ce declar acest lucru.

Încă din martie 2014, de la tribuna Parlamentului României, atrăgeam atenția fostei guvernări asupra faptului că introducerea timbrului de mediu va produce consecințe nefaste asupra pieței auto din România, fără să contribuie major la conservarea mediului înconjurător. La începutul anului 2013, fostul ministru al mediului, doamna Rovana Plumb, a decis plata timbrului de mediu la vinderea sau cumpărarea mașinilor pentru care nu a fost achitată taxa auto. Neachitarea taxei auto a fost însă permisă tot de legislația română.

Implementarea acestui ultim timbru de mediu a influențat în mod substanțial piața auto: mulți români nu și-au mai permis achiziționarea de mașini noi, mai prietenoase cu mediul înconjurător, vânzările de autoturisme second-hand au crescut, iar tranzacțiile cu mașini deja înmatriculate în România au scăzut. Astfel, această decizie a venit și pe fondul despăgubirilor deja acordate de instanțe românilor, care au dat statul în judecată pentru taxele anterioare de poluare. În aceste condiții, ne punem serios întrebarea dacă sumele de bani provenite din taxele de mediu impuse de-a lungul anilor au contribuit direct sau indirect la conservarea mediului înconjurător sau la creșterea veniturilor dealerilor de mașini second-hand.

Zilele acestea, Curtea Europeană de Justiție din Luxemburg a hotărât că achitarea timbrului de mediu în România este ilegală, deoarece taxa este în primul rând discriminatorie pentru autovehiculele importate. Impunerea unei taxe speciale la autoturismele aduse din afară contravine legislației europene, chestiune pe care fostul Guvern ar fi trebuit să o aibă în vedere.

Decizia Curții Europene de Justiție cu siguranță îi va determina pe mulți români să ceară recuperarea banilor plătiți pentru mașinile aduse din afară, sume ce vor fi plătite de la bugetul de stat, altfel spus, din buzunarele tuturor românilor. Doamna Rovana Plumb, fostul ministru al mediului, are obligația să răspundă și să-și asume eroarea de a promova cu atâta insistență un act normativ declarat ilegal de către instituțiile de justiție ale Uniunii Europene.

Noului Guvern îi revine astăzi sarcina, fie să elimine timbrul și pentru autoturismele importate, fie să modifice sau să înlocuiască taxa de mediu.

Vă mulțumesc.

Deputat de București, Gheorghe Udriște.

 
     

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
    Ana Birchall - declarație politică intitulată România - o țară cu un destin unic pe care trebuie să și-l asume cu mândrie;

Doamna Birchall.

     

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Ne aflăm încă sub ecourile zilei de 1 Decembrie, ziua unității unui neam care a căpătat la 1918 o țară, și auzim în spațiul public multe îndemnuri la mândrie națională, coeziune, unitate, eliminarea disensiunilor dintre noi și clădirea unui viitor mai bun generațiilor de români care vor urma. Tocmai de aceea, în declarația politică de astăzi vreau să vă vorbesc despre corespondentele reale ale acestor visuri frumoase în rolul pe care România îl joacă în lume și în regiune.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Mândria de a fi român, pe care am susținut-o și am împărtășit-o întotdeauna în activitatea mea politică și în viața personală, are o acoperire reală în poziția pe care România o are în contextul geopolitic actual. Istoria ne învață, de multe ori cu un preț prea mare, cum a fost jertfa românilor de la 1918, că pentru idealurile mărețe trebuie să îți asumi conștient rolul pe care îl ai într-o anumită zonă în funcție de evoluția relațiilor internaționale.

De foarte multe ori am avut ocazia, în întâlniri cu diferiți oficiali ai statelor partenere din Uniunea Europeană sau din lume, să constat că România este privită cu multă considerație, ca un partener serios, ca un partener loial și mai ales în proiectele de stabilitate și securitate din această zonă a lumii, ca un partener care impune respect și profesionalism.

Dacă ar fi să le oferim copiilor noștri încă un motiv de mândrie națională, acesta este cel mai potrivit: țara lor este un jucător important în viața politică a regiunii, iar partenerii noștri privesc cu mare responsabilitate parteneriatele și alianțele pe care le au cu România.

Nu este puțin lucru, așa cum am subliniat, inclusiv la ultima întâlnire de la Luxemburg din zilele acestea, să le aduc aminte multor parteneri de-ai noștri că, inclusiv în actuala criză a imigranților, România se află în prima linie ca și al doilea contributor major la acțiunile Frontex, de exemplu, sau prin securizarea a 2.070 km de graniță externă a Uniunii Europene.

Țara noastră a fost și va rămâne un susținător activ al extinderii NATO și al Uniunii Europene către Est. Politica de extindere reprezintă una dintre cele mai de succes politici ale Uniunii Europene și este necesară oferirea unei perspective clare pentru consolidarea și continuarea cooperării dintre Uniunea Europeană și statele din Parteneriatul Estic mai avansate în privința reformelor, cum sunt Moldova, Georgia și Ucraina.

România are datoria să se prezinte în fața partenerilor din regiune, în fața partenerilor din Uniunea Europeană și în fața prietenilor noștri de peste ocean ca un factor de stabilitate și consecvență, ca un aliat profesionist, devotat și de încredere, să se prezinte ca un stat puternic. Din punctul de vedere al integrării europene și al democratizării, România poate fi considerată un model în regiunea noastră. Și, tocmai de aceea, consider că România poate să devină un hub operațional, economic, politic, social și de securitate de maximă importanță în regiunea noastră. Trebuie doar noi să vrem acest lucru.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Există cu siguranță multe valori ale poporului român în jurul cărora ne putem strânge în momentele solemne de sărbătoare. Simbolurile naționale cum sunt steagul României, Imnul de stat, limba noastră de o frumusețe aparte, reprezintă motive de mândrie națională, pentru că amintesc de trecutul nostru, al unui neam creștin, greu încercat, și trimit către imensa responsabilitate pe care noi, urmașii celor care au construit statul modern al României, o avem față de cei care vor urma.

Merităm o Românie care să servească drept model într-o Europă tot mai expusă la provocările externe și la cele care vin din interior. Și tocmai de aceea cred că o țară care are o clasă de mijloc bine conturată, o țară care continuă dezvoltarea, o țară care vrea și poate să își îndeplinească vocația de lider regional este o Românie în care vrem cu toții să trăim, o Românie în care dictatura nonvalorilor să fie realmente înlăturată, iar fiecare român unde a ales să trăiască, indiferent că va trăi și trăiește în România sau în afara granițelor României, să fie totdeauna mândru că este român.

Mulțumesc.

 
    Mihăiță Calimente - declarație politică pe tema Marii Uniri;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Calimente.

     

Domnul Mihăiță Calimente:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Au trecut 97 de ani de la Marea Unire. Sunt 97 de ani în care ne-am raportat mereu la evenimentele de la sfârșitul anului 1918. Sunt 97 de ani de când vorbim despre România Mare, iar această sintagmă răsună dincolo undeva în mintea și în sufletul fiecărui român.

1 Decembrie, Ziua Națională, nu este doar o celebrare a trecutului, ci și prilejul cel mai bun pentru a ne gândi retrospectiv la ceea ce suntem astăzi ca națiune și ca stat. În toți acești ani, noi, românii, am trecut prin toate relele posibile prin care un popor putea să treacă, am trăit războaie, pierderi teritoriale, dictaturi de tot felul, deportări, epurări politice, crize economice de tot felul, am trăit și o revoluție, dar și un proces serios de modernizare a României.

Suntem astăzi, ca și țară, în cea mai bună situație din această perioadă scursă de la Marea Unire, în condițiile în care suntem membrii NATO și ai UE. Aceasta, cel puțin teoretic, pentru că, așa cum vedem cu toții, amenințările din zilele noastre sunt atipice și greu de anticipat sau contracarat. Cu toate acestea, cred că cel mai important, acum, pentru noi, ca națiune, este să învățăm din greșelile trecutului sau pur și simplu să învățăm din toate cele întâmplate.

Acestor urări adaug câteva gânduri pentru toți românii și-mi doresc să fim mai uniți, mai buni, mai solidari. Aș sublinia, însă, ca arădean, un lucru care de foarte puține ori este amintit atunci când se vorbește despre 1 Decembrie și despre Marea Unire: faptul că, practic, ceea ce s-a întâmplat în decembrie 1918 la Alba Iulia este, de fapt, ceea ce se pusese la cale și se înfăptuise de fapt la Arad. Pentru că dacă ar fi să numim un oraș al Marii Uniri, cred că orașul Marii Uniri este Aradul. La Arad își avea sediul Consiliul Național Român, la Arad se aflau Gărzile Naționale. La Arad au avut loc convorbirile dintre Consiliul Național Român și reprezentantul Guvernului maghiar, Contele Jaszi, căruia Iuliu Maniu i-a spus atunci când a fost întrebat "Ce doriți, domnule Iuliu Maniu?" - acesta spunând "Despărțirea totală".

La Arad, în casa lui Cicio Pop se afla sediul Consiliului Național Român și Cicio Pop era președintele acestui Consiliu Național Român.

Ioan Suciu a fost cel care a fost, să spunem, într-un fel sau altul, ideologul Marii Uniri, Vasile Goldiș, un alt arădean, cel care a redactat Declarația de la Alba Iulia.

De asemenea, Ioan C. Pop, episcopul Aradului, a fost președintele Marii Adunări Naționale de la Alba Iulia, precum și Ioan Fluieraș, membru al Consiliului Național Român.

Tot la Arad s-a stabilit ca Alba Iulia să fie locul unde, simbolic, să aibă loc această manifestare finală, s-a discutat și despre Blaj și despre Sibiu, s-a hotărât însă ca Alba Iulia să fie datorită Unirii sub Mihai Viteazul de la 1600.

Deputat de Arad, Mihai Calimente.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Delureanu - declarație politică intitulată Necesitatea adoptării cât mai urgente a Legii salarizării unitare a bugetarilor;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Delureanu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Delureanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează "Necesitatea adoptării cât mai urgente a Legii salarizării unitare a bugetarilor."

Tema salarizării personalului bugetar este una mereu actuală și foarte complexă, iar inițiativa unificării legislației salarizării din sistemul public, chiar și numai sub umbrela unor principii unice, este una destul de dificilă, întrucât cadrul normativ în materie are aproximativ 1.200.000 de destinatari - salariați bugetari și instituții care aplică dispozițiile respective.

Legile adoptate până în prezent în domeniul salarizării nu au condus însă la o salarizare unitară, chiar dacă acesta a fost scopul declarat, și nici la o simplificare a salarizării, dimpotrivă, au creat discrepanțe și mai mari între salariații bugetari, chiar și în cadrul acelorași categorii profesionale.

Actualul sistem se bazează pe o ierarhie a funcțiilor în cadrul subsistemelor, nu pe o ierarhie a tuturor funcțiilor. Din această concepție rezultă și diferențele salariale despre care se tot vorbește în diferite medii.

În prezent, se poate constata o nedumerire generală cu privire la interpretarea și aplicarea acestor legi, inclusiv din partea inițiatorilor ei, o practică total neunitară la nivelul instituțiilor publice, al instituțiilor de control, fiind în situația paradoxală ca aceeași soluție să fie în același timp corectă, dar și incorectă din punct de vedere legal, ceea ce a generat o multitudine de nemulțumiri, contestații și acțiuni în justiție care puteau fi evitate. Din păcate, la acest moment, multe din soluții sunt ireversibile.

Stimați colegi,

Vă pot da ca exemplu salarizarea din administrația publică locală. Deși au fost trase numeroase semnale de alarmă cu privire la nivelul salariilor personalului din administrația publică locală, ca urmare a creșterii salariului minim pe economie, s-a creat o situație de inechitate între salariații din administrația publică locală și cei care beneficiază de salariul minim pe economie. Astfel, funcționarii publici și personalul contractual cu studii medii care au o vechime în specialitatea studiilor și o experiență profesională de minimum 7 ani sunt retribuiți tot cu salariul minim pe economie. La fel sunt remunerați și cei care au studii superioare, care atât la angajare, cât și după 6 ani vechime au același salariu.

Nu trebuie să uităm faptul că salariile mici din administrația publică locală vor genera pensii la valoarea pensiilor sociale, care nu vor asigura traiul zilnic unei categorii care și așa a fost defavorizată ani de zile din cauza veniturilor salariale mici.

De asemenea, nefiind pusă în practică o lege de salarizare unitară, s-au creat decalaje foarte mari între categoriile profesionale din sănătate, educație, administrație publică locală.

Menținerea actualului nivel salarial, care nu stimulează lucrătorii, va crea premisele migrării forței de muncă spre domeniul privat, motiv pentru care solicit sprijinul dumneavoastră în vederea punerii în aplicare cât mai curând posibil a unei legi privind salarizarea unitară a bugetarilor, care să aibă la bază următoarele principii: caracterul unitar, supremația legii, echitate și coerență, performanța profesională, diferențierea salariilor de bază/soldelor și indemnizațiilor în funcție de nivelul la care se prestează activitatea, central, teritorial și local, motivare și sustenabilitate financiară.

Deputat Virgil Delureanu, Colegiul nr. 4 Balș.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Molnar Zsolt - declarație politică cu titlul Cuvintele grele aruncate mult prea ușor nu fac bine nimănui;

Domnul Molnar Zsolt.

V-am adresat rugămintea să vă încadrați în timp. Toți depășim. Mai sunt încă 16 înscriși și mai avem 30 de minute.

Deci, e între dumneavoastră, respectul fiecăruia față de celălalt.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Molnar Zsolt:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică are titlul "Cuvintele grele aruncate mult prea ușor nu fac bine nimănui".

Asistăm cu multă tristețe și dezamăgire la situația generată de apariția în spațiul public a unor informații despre presupusa intenție a unui unei persoane de a comite un act de violență la Târgu Secuiesc. Actele de violență în sine sunt intolerabile, iar noi, UDMR, alături de întreaga comunitate maghiară, respingem cu toată fermitatea orice formă de violență fizică sau verbală. Condamnăm orice gest ce ar putea leza securitatea și siguranța oamenilor, indiferent de etnia celor care sunt implicați în astfel de activități.

În orice grup de persoane există indivizi care au opinii diferite sau exagerate. Însă opiniile acestor oameni rareori definește punctul de vedere al întregului grup ci, dimpotrivă, de cele mai multe ori grupul moderează exagerările. Această axiomă se poate extrapola la nivelul națiunilor, iar în aceste cazuri indivizii cu opinii exagerate sunt denumiți extremiști. Iar în cazul lor se aplică aceeași regulă: opinia extremiștilor nu definește punctul de vedere al întregii națiuni. Fiecare națiune își are extremiștii ei, însă vocile lor sunt întotdeauna moderate de majoritatea acelui popor. Extremismul național nu este tolerat în Europa, iar UDMR aderă în totalitate la acest punct de vedere.

Modul în care a fost prezentat în presă acest caz este fără precedent și creează o tensiune inutilă și nejustificată între cele două comunități. Simbolistica acestei situații a dat posibilitatea unor interpretări exagerate. Modul în care instituțiile statului au comunicat în acest caz, au dat posibilitatea unor comentarii și atitudini nejustificate. Multe cuvinte grele au fost folosite cu foarte multă ușurință. Nu este o mirare că în presă, întotdeauna pregătită să exagereze în interpretare, a umflat acest subiect la magnitudini apocaliptice. Și nu este o mirare că oamenii reacționează exagerat: spiritele inflamate cu cuvinte grele aruncate mult prea ușor și de analize de presă exagerate în căutarea unor puncte de rating au dus la o distorsionare a opiniei publice. Și, ceea ce este și mai grav, acest lucru atentează la pacea socială prin inflamarea unor spirite naționaliste.

În România, membră a Uniunii Europene, se reîncălzesc discursuri retrograde, învechite și prăfuite. Cu siguranță nu aceasta este țara cerută în stradă de mulțime. Apreciem foarte mult poziția Active Watch care atrage atenția asupra responsabilității și bunei-credințe a jurnaliștilor în ceea ce privește modul de abordare a unor subiecte extrem de sensibile.

Aș vrea să vă amintesc faptul că UDMR este și va fi în continuare un adept al dezvoltării democratice în România. Noi, maghiarii, am contribuit la Revoluția din 1989 de la Timișoara, am contribuit la aderarea nord-atlantică și europeană a țării, ne plătim taxele și impozitele, contribuim la dezvoltarea economică și socială a țării, am participat la alegerile democratice și am dobândit reprezentare politică prin acest demers. Toți cei care vor să identifice UDMR-ul cu un caz izolat de extremism, de fapt, neagă toată istoria postdecembristă a României. Toate declarațiile unor persoane de la televiziuni și reprezentanți ai unor partide care nu își găsesc alt loc în spectrul politic decât prin defăimarea comunității maghiare, nu fac decât să intoxice opinia publică și să distorsioneze relațiile interetnice.

Întotdeauna UDMR a ales calea democratică și vom rămâne adepții consecvenți ai acestor valori.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Încheiați, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Molnar Zsolt:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Natalia-Elena Intotero - declarație politică intitulată 1 Decembrie - ziua în care românii au devenit un singur spirit;

Natalia. Doamna Intotero.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Stimați colegi,

Declarația mea se intitulează "1 Decembrie - ziua în care românii au devenit un singur spirit".

1 Decembrie, Ziua Națională a României, a fost, este și va fi un eveniment fără egal ca importanță în istoria și în devenirea națiunii noastre: unirea Transilvaniei cu România. Este ziua în care pământul României s-a întregit, aducând laolaltă Basarabia, Transilvania cu Bucovina, Banatul, Crișana și Maramureșul, iar românii s-au adunat cu aceeași inimă, la aceeași matcă, întregindu-și suveranitatea și întărindu-și spiritul.

Am fost mereu un popor fără vocația de a cuceri noi teritorii. Am rămas mereu aici la cumpăna imperiilor și a sferelor de influență, supraviețuind cu stoicism și făcând haz de necaz. Trăim însă într-o lume din ce în ce mai globală și tragediile de la "Colectiv" și Bataclan sau, mai nou, escaladarea tensiunilor militare în Orientul Mijlociu între Rusia și Turcia sunt evenimente și stări de fapt care ne îngrijorează și pe noi din ce în ce mai mult. Sunt situații care aruncă o umbră peste viitorul nostru imediat și peste viitorul copiilor noștri.

Dar, cu un asemenea prilej este necesar să ne reamintim ceea ce ne-au învățat de atâtea ori propria istorie și propria existență. Nu există altă soluție pentru orice război decât pacea. Și, în plus, este important să rămânem ceea ce deja suntem: un popor inteligent, ospitalier și născut poet, păstrându-ne spiritual între rațiune și luciditate. Acestea sunt calitățile care ne-au ajutat să trecem peste vremuri grele și să păstrăm ceea ce am fost și am devenit ceea ce suntem.

De 1 Decembrie doresc românilor și României tot binele din lume și să fim la fel de buni în ceea ce facem, să avem parte de prosperitate și bunăstare și mai ales să fim mândri că suntem români.

La mulți ani, România! La mulți ani, români, oriunde v-ați afla în lume!

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ioan Tămâian - declarație politică pe subiectul construirii Monumentului Marii Uniri la Alba Iulia;

Domnul Tămâian.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Tămâian:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică se referă la construirea Monumentului de la Alba Iulia - 1 Decembrie 1918.

Aniversarea zilei de 1 Decembrie trebuie să ne oprească de la mizele prezentului, să ne îndrepte atenția spre simbolul istoriei și al valorii. Din acest motiv, vin azi la tribuna Parlamentului pentru a vă aduce în atenție subiectul legat de finalizarea construirii Monumentului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 - Alba Iulia.

Au mai rămas mai puțin de trei ani până vom sărbători centenarul de la înfăptuirea Marii Uniri, a uniunii naționale a românilor și Proiectul de modernizare a României, în sensul transformării într-un stat de tip occidental, democratic și prosper.

Cred cu toată tăria că cel mai bun prilej pentru a cinsti memoria înaintașilor este ca la 1 Decembrie 2018 să punem o jerbă la Monumentul de la Alba Iulia al Marii Uniri. Suntem datori cu toții să facem toate demersurile necesare pentru a construi acest edificiu, mai ales că s-a făcut deja un prim pas.

Astfel, la Camera Deputaților, se află în dezbatere inițiativa legislativă PL-x nr. 193/2015 privind construirea Monumentului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918 - Alba Iulia, prin care se prevede suma de 15.388.700 lei pentru executarea Monumentului Unirii de la 1 Decembrie 1918, iar Guvernul Cioloș trebuie să emită un punct de vedere. Este o ocazie unică pentru ca guvernanții actuali să se implice și să finalizeze acest mare proiect.

Au trecut 97 de ani de încercări pentru a se construi acest monument dar, din păcate, din lipsă de resurse financiare, din cauza neînțelegerilor politice și a luptelor orgoliilor, cert este faptul că nu s-a realizat acest edificiu până acum.

Este necesar ca până la 1 Decembrie 2018, când se va celebra centenarul de la Marea Unire, să fie finalizate lucrările la acest monument și pentru acest lucru suntem datori cu toții să depunem eforturi, deoarece uniunea națională este un proiect pentru care au muncit generații de români, iar la temelia acesteia se află jertfa a sute de mii de soldați români, și pentru toate acestea trebuie cinstiți așa cum se cuvine.

Deputat de Sibiu, Ioan Tămâian.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Camelia Khraibani - considerații asupra Dezbaterii «Educație pentru sănătate»;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Camelia. Doamna Khraibani.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Camelia Khraibani:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Declarația mea se numește "Dezbaterea «Educație pentru sănătate»".

Săptămâna trecută, mai exact pe 26 noiembrie, s-a desfășurat la Cotroceni o dezbatere cu tema Educație pentru sănătate. S-a vorbit despre situația actuală din România, despre igienă și vaccinuri, despre oportunitatea prezenței disciplinei Educație pentru sănătate în programa școlară. Ar fi fost de dorit un comunicat mai bogat în informații cu privire la cele discutate la întrunirea de la Cotroceni. Se pare că Administrația Prezidențială nu știe sau nu vrea să comunice nici chiar atunci când are inițiative lăudabile.

În discursul său de la debutul dezbaterii, Președintele Klaus Iohannis a declarat că susține prevenția ca prioritate zero a politicilor de sănătate, fiind de părere că educația în acest sens, încă de la cele mai fragede vârste, este calea către o societate mai prosperă.

Educația sanitară a fost și este pentru mine, ca medic, o preocupare profesională și a constituit o preocupare politică în ultimii ani. De altfel, în decursul acestei legislaturi, în calitate de deputat, m-am pronunțat în mai multe intervenții, prin declarații politice, întrebări sau amendamente legislative, în susținerea mai consistentă a acestui domeniu, deopotrivă medical și educațional.

Acum aș vrea să mă folosesc de prilejul acestei noi dezbateri pentru a sublinia câteva aspecte pe care le consider esențiale progresului medical și educațional pe care ni-l dorim în România.

Problema prevenției a fost un loc comun în toate dezbaterile și încercările de reformă din sănătate. E bine că a reținut-o și Președintele, dar parcă de prea multe ori sub lozinca de a face prevenție s-a neglijat actul medical propriu-zis. De asemenea, sunt de acord cu sublinierea din discursul Președintelui ca educația sanitară să înceapă cât se poate de timpuriu, să se facă în mod serios în școală, dar și aici trebuie adăugat faptul real că mulți copii se nasc cu probleme de sănătate care trebuie rezolvate profesional din punct de vedere medical, că în primii ani de viață se înregistrează alte cazuri de îmbolnăviri și la această vârstă educația revine părinților, bunicilor și tuturor celor care îngrijesc copiii în primii ani de viața. Prin urmare, nu ne putem cantona doar într-o sigură direcție dacă ne dorim o îmbunătățire reală a sistemului medical românesc. Fără a aduce în dezbatere și în politica sanitară aspectele de esență în materia actului medical, a managementului și mai ales a finanțării acestuia, problemă care în același timp ține de conținut, de starea prezentă reală de sănătate și educație a oamenilor, nu ne vom putea bucura de progrese reale în domeniu. Doar nu facem dezbateri de dragul lor, ci pentru a înregistra rezultate pozitive, concrete. O imagine mai completă asupra acestei teme vom avea dacă, așa cum s-a promis, Administrația Prezidențială va elabora un raport în urma întâlnirii, iar dezbaterea va continua anul viitor. Vom vedea în ce format și cu ce obiective.

Până atunci țin să salut faptul că educația pentru sănătate preocupă în continuare autoritățile, profesioniștii din domeniu și pe cetățenii înșiși.

Vă mulțumesc.

Deputat PSD Camelia Khraibani.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

 
Video in format Flash/IOS Grigore Crăciunescu - marcarea formării statului național român;

Nu mai știu cum ați venit în ordine, dar cred că domnul Crăciunescu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Grigore Crăciunescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ziua de 1 Decembrie 1918 încununează lupta românilor transilvăneni pentru unitate națională și marchează momentul creării României Mari, situându-se în continuarea acțiunilor unioniste ale românilor din Basarabia, la 27 martie 1918 și ale românilor din Bucovina, la 28 noiembrie 1918.

Poporul român a știut atunci să valorifice admirabil conjunctura internațională favorabilă, creată în urma Primului Război Mondial și a destrămării imperiilor țarist și austro-ungar.

Istoricul Florin Constantiniu sublinia: "Marea Unire din 1918 a fost și rămâne pagina cea mai sublimă a istoriei românești. Măreția ei stă în faptul că desăvârșirea unității naționale nu este opera niciunui om politic, a niciunui guvern, a niciunui partid; este fapta istorică a întregii națiuni române, realizată într-un elan țâșnit cu putere din străfundurile conștiinței unității de neam, un elan controlat de fruntașii politici pentru a-l călăuzi cu inteligență politică remarcabilă spre țelul dorit.

Marea Unire nu a fost rezultatul participării României la război. Nici partizanii Antantei, nici cei ai Puterilor Centrale nu au avut în vedere revoluția din Rusia și destrămarea monarhiei austro-ungare.

La temelia României Mari a stat actul de voință al națiunii române de a-și făuri un stat național român.

O necesitate istorică - națiunea trebuie să trăiască într-un stat național - s-a dovedit mai puternică decât orice guvern sau partid, culpabil de egoisme sau incompetență, punând în mișcare națiunea, i-a dat acea forță uriașă ca, peste toate adversitățile, să dea viață unei aspirații ale sale, statul național unitar român."

Mulțumesc.

Deputat de Iași, Grigore Crăciunescu.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică intitulată România, stat național;

Domnul Iacoban.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Astăzi voi prezenta declarația politică intitulată "România, stat național".

Dragi colegi,

În România vremurilor noastre se petrec evenimente din ce în ce mai periculoase care pun sub semnul întrebării ființa statului român.

Ziua de 1 Decembrie, sărbătorită de români ca zi națională, este batjocorită de elemente extremiste care se situează cu violență în afara ordinii de drept, veteranii de război sunt îmbrânciți, autoritățile statului sunt defăimate. Românii patrioți sunt jigniți de grupuri organizate care au contestat permanent caracterul de stat național al României. Astfel de manifestări nu numai că ar fi fost condamnate în alte țări, dar ar fi determinat să se ia decizii ferme. În schimb, în România, asistăm neputincioși, nu știu pentru câtă vreme, la știrbirea memoriei unor personalități istorice care au luptat pe câmpurile de luptă, pentru ca noi, cei de acum, să ne putem numi națiunea română. A fost nevoie de secole de luptă pentru ca românii să se poată bucura de România Mare. Nu am asuprit alte populații, nu ne-am întins colonii, ci doar am reunit toți românii sub același steag și în același teritoriu.

În Europa se cinstesc eroii, în România ei sunt spânzurați simbolic, într-un act de violență extremă. În Europa sărbătorile naționale sunt cel mai bun prilej pentru solidaritate națională, în România grupuri extremiste pregătesc atentate.

Dragi colegi, nu cu mult timp în urmă ni se explica că trebuie să fim partizanii libertății de exprimare și, ca atare, trebuie să scoatem din sfera ilicitului penal infracțiunile de ofensă adusă însemnelor naționale, precum și defăimarea țării și a națiunii. Am făcut această greșeală și acum drapelul, ziua națională, imnul național, stema țării și sigiliul țării, adică toate dovezile de statalitate, sunt batjocorite de indivizi care-și doresc secesiunea teritorială. Apoi ni s-a mai explicat faptul că România trebuie să fie un exemplu în politicile aplicate minorităților naționale. Foarte corect, însă, ca rezultat am primit din partea unor elemente extremiste tot mai multe acțiuni iredentiste, mergându-se până la pregătirea unui atentat terorist.

Dragi colegi, ceea ce se întâmplă în România este foarte grav, mai ales că ultimele evenimente au avut loc chiar de Ziua Națională a României. A fost, cu alte cuvinte, o declarație de nesupunere civică față de autorități, de nerecunoaștere a caracterului național al acestui stat. Drapelul național este înlocuit cu drapele negre, de așa-ziși politicieni tolerați de statul român care declară că pentru ei ziua de 1 decembrie este o zi de doliu. Aceste lucruri nu fac parte, dragi colegi, din sfera drepturilor la liberă exprimare, ci sunt crime de leznațiune. Legislația mult prea permisivă a devenit inamicul națiunii române, permițând elementelor extremiste să-și dezvolte ideologia destructivă.

Noi, cei din Parlamentul României, nu trebuie să privim neputincioși la aceste lucruri. Am înțeles că deja este depus în Senat un proiect de lege privind reincriminarea infracțiunii de ofensă adusă însemnelor naționale. Eu cred că acest proiect trebuie votat. De asemenea, îmi rezerv dreptul de a depune un proiect de lege de reincriminare a infracțiunii de defăimare a țării și națiunii. Națiunea română are nevoie de protecție legală. Este datoria noastră să apărăm ceea ce au obținut alții cu prețul vieții.

Și nu în ultimul rând, statul român trebuie să manifeste un rol activ în scoaterea în afara legii a organizațiilor care militează pentru secesiune teritorială, în caz contrar jertfa eroilor noștri a fost în zadar.

Și un singur lucru vreau să vă mai spun în încheiere: România va fi veșnic un stat național!

Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică: Nu avem voie să ne jucăm cu securitatea energetică;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Daniel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi: "Nu avem voie să ne jucăm cu securitatea energetică".

Dragi colegi,

Am vorbit recent de la această tribună despre securitatea energetică a României - parte fundamentală a siguranței naționale. Am explicat atunci că așa cum gândim alianțele militare și relațiile economice în concordanță cu aliații noștri din NATO și UE, în același mod trebuie să gândim securitatea energetică a României în consens cu valorile spațiului nostru de civilizație.

În urmă cu doi ani, în contextul întâlnirii la vârf Europa de Est - China, ce a avut loc la București, directorul general Nuclearelectrica ne anunța că doar compania China General Nuclear Power Corporation a fost declarată investitor calificat. Declarațiile sale erau dublate ulterior de decizii mai mult sau mai puțin transparente ale Guvernului Ponta. Pe lângă Nuclearelectrica, Victor Ponta era dispus să pună pe tavă chinezilor și alte obiective strategice, precum Proiectul Tarnița - Lăpuștești, județul Cluj, unde ambasadorul chinez vorbea de investiții de un miliard de euro, Termocentrala de la Halânga, vizată de Hisun PSV Technology, Complexul Energetic Oltenia Rovinari, dar și companiile electrice unde acționari majoritari sunt italienii de la Enel.

Cred că din rațiuni ce țin de siguranța națională, sistemul energetic național trebuie deschis doar companiilor provenite din țări de expresie democratică. Îngrijorările mele nu sunt singulare, ci sunt împărtășite și de oficiali europeni. În noiembrie 2013, în timpul celebrului summit de la București, un oficial european declara pentru "Financial Times" că, prin Summitul Europa Centrală și de Est - China, România subminează negocierile dintre Comisia Europeană și Beijing. Comisia Europeană, din care făcea parte și domnul Cioloș, se temea, și pe bună dreptate, că Beijingul adoptă aceeași tactică pe care a adoptat-o cu un relativ succes și Moscova, aceea de a negocia individual cu statele europene, reușind astfel să distrugă consensul european și forța de negociere a UE.

Situația reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă trebuie să fie o prioritate pentru Guvernul României.

Dragi colegi,

Trebuie să ne asigurăm că proiectele neinspirate geo-economice ale Guvernului Ponta nu vor fi continuate pe mai departe. Sunt sigur că vom găsi înțelegere și sprijin la premierul Cioloș, care înțelege foarte bine inoportunitatea dezvoltării reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă alături de o companie din China.

Cred că avem obligația de a ne gândi la viitor. Avem obligația de a investi în reactoarele 3 și 4 pentru că România de mâine trebuie să fie o economie performantă și competitivă, iar acest lucru înseamnă că va exista o cerere uriașă de energie electrică.

În același timp, însă, cred că putem găsi soluții de dezvoltare durabilă la reactoarele 3 și 4, dacă ne uităm spre Vest, în special către Statele Unite și Canada, țările de unde provine tehnologia pe baza căreia a fost dezvoltată centrala nucleară de la Cernavodă.

Un motiv adus în discuție de cei care susțin necesitatea implicării Chinei în sistemul energetic românesc este acela că România nu ar avea finanțare. Fals. În realitate, aceste proiecte pot fi dezvoltate cu fonduri europene. În plus, în cazul companiilor de utilitate publică, există un interes uriaș din partea românilor.

Am văzut acest lucru odată cu listarea la bursă a Romgaz. Cetățenii români au în bănci 80 de miliarde de euro. La acești bani se adaugă banii românilor din diaspora. Mai puțin de cinci la sută din această sumă este suficientă pentru a dezvolta Reactoarele 3 și 4.

Cu stimă, Daniel Gheorghe, deputat al Partidului Național Liberal.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe - declarație politică: Cum s-a compromis în România termenul reformă;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Câtă credibilitate mai are astăzi un om politic sau decident local atunci când se angajează că va demara reforma? Cred că răspunsul îl cunoaștem cu toții. De unde provine această lipsă de încredere a cetățenilor? Este iarăși ușor de spus. Fără excepție, toate perioadele electorale din ultimii douăzeci și cinci de ani au fost marcate de promisiuni de reformă. Toate partidele politice și toți politicienii au clamat la unison că, dacă vor fi aleși, vor face reformă. Din păcate, câtă reformă s-a făcut în România se poate vedea cu ochiul liber.

Reforma din educație. Atâta reformă am avut în educație, încât anual mii de posturi didactice sunt ocupate de suplinitori, pentru că dascălii de profesie au fugit de salariile mizere din sistem. Reforma se vede și în miile de școli fără avize sanitare, fără încălzire, cu pereți scorojiți și cu băncile rupte și fără materiale didactice. Reforma din educație se poate măsura și prin cel mai mare număr de analfabeți la mia de locuitori din Uniunea Europeană, la miile de copii din mediul rural care părăsesc școala, la miile de studenți de elită care părăsesc definitiv țara.

Reforma din sănătate. Și pe aceasta România a încheiat-o. Zeci de spitale s-au închis, zeci de mii de medici au părăsit deja țara și nu îi vom mai recupera vreodată, miliarde de lei se duc în toate direcțiile numai către nevoile pacienților nu. În cele mai multe unități sanitare dotările sunt la fel ca acum patru decenii, iar pacienții trebuie să vină cu pastilele și pansamentele de acasă.

Reforma din economie. Cred că este prima finalizată, încă de la sfârșitul anilor Ž90, atunci când fabrici competitive sau active strategice au fost privatizate împotriva intereselor naționale sau au dispărut definitiv, fără ca cineva să-și dea seama sau cineva să fie tras la răspundere.

Stimați colegi,

Bănuiesc faptul că ați înțeles nota ironică pe care am avut-o la modul în care a fost înțeleasă și mai ales cum a fost făcută reforma din România. Sărăcia în care se zbat mai bine de 30% dintre români, serviciile publice scumpe și de proastă calitate sunt rezultatul modului în care a fost compromisă reforma ori de câte ori a fost clamată. Majoritatea personajelor publice se înghesuie acum să spună că singura soluție este ca reforma să vină de la Bruxelles. Voi spune și eu ceea ce spunea Vasile Boerescu după Convenția de la Paris: "Europa ne-a ajutat ... rămâne să ne ajutăm și noi înșine!". Așadar, îndreptarea lucrurilor nu poate veni decât de la noi, din decizii corecte îndreptate către interesul cetățenilor, și nu din decizii ghidate de interese particulare.

Deputat UNPR, Florin Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS Cristian Buican - declarație politică: Conectarea municipiului Râmnicu Vâlcea la autostrada Sibiu-Pitești;

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Buican.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Cristian Buican:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se numește "Conectarea municipiului Râmnicu Vâlcea la autostrada Sibiu-Pitești".

Stimați colegi,

Am venit astăzi în fața dumneavoastră pentru a vă prezenta câteva dintre argumentele privind necesitatea conectării municipiului Râmnicu Vâlcea la viitoarea autostradă Sibiu-Pitești. În ultimii ani, am militat pe toate căile posibile pentru realizarea tronsonului de autostradă Sibiu-Pitești, considerând că acest proiect este vital pentru dezvoltarea durabilă a României.

În data de 7 noiembrie 2015, în urma presiunilor publice și a unei decizii de transparentizare a dezbaterilor publice privind cel mai important proiect de infrastructură rutieră din exercițiul financiar 2014-2020 al Uniunii Europene, CNADNR a publicat pe site informațiile puse la dispoziție de firma care a câștigat licitația pentru refacerea studiului de fezabilitate la tronsonul de autostradă Sibiu-Pitești. În data de 23 noiembrie 2015 a avut loc la Râmnicu Vâlcea, la inițiativa autorităților publice județene vâlcene o primă dezbatere la care au fost invitați specialiști, reprezentanți ai autorităților locale, ai transportatorilor, parlamentari și reprezentanți ai CNADNR. Dacă în documentele puse în dezbatere publică au fost anunțate cinci variante, reprezentanții companiei naționale și cei ai firmei care lucrează la studiul de fezabilitate ne-au dat de înțeles că varianta de traseu ce va fi aprobată este cea inițială, lucru ce a reieșit și din fostul studiu de fezabilitate.

În ultimii patru ani toți miniștrii transporturilor și-au motivat întârzierea, nepermis de lungă, a demarării procedurilor de refacere a studiului de fezabilitate, de necesitatea studierii unor noi variante de trasee și de obligativitatea noului studiu de fezabilitate, de a oferi o alternativă viabilă de conectare a municipiului Râmnicu Vâlcea la viitoarea autostradă Sibiu-Pitești.

Doresc să menționez că în contextul în care noul Guvern a transmis deja public că dorește o deschidere reală la dialog și dezbatere cu societatea civilă, cu administrațiile publice locale sau județene și parlamentari și în conformitate cu declarațiile publice ale primului-ministru, Dacian Cioloș, conform cărora acest tronson de autostradă este prioritar pentru construcția infrastructurii rutiere din România, îmi exprim speranța că acest important proiect va beneficia de atenția necesară din partea Ministerului Transporturilor și chiar a primului-ministru.

Importanța acestui tronson de autostradă pentru județul Vâlcea și pentru municipiul Râmnicu Vâlcea este una vitală, mai mulți investitori manifestându-și interesul de a dezvolta la Râmnicu Vâlcea unități de producție de nivel mediu și mare.

O să scurtez, domnule președinte.

De aceea, stimați colegi, vă rog să vă raliați demersului nostru de a asigura conectarea municipiului Râmnicu Vâlcea cu viitoarea autostradă la nivel de drum expres, oferind astfel șansa unui întreg județ de a se dezvolta și de a prospera.

Vă mulțumesc.

Cristian Buican, deputat de Vâlcea.

 
Video in format Flash/IOS Petru-Sorin Marica - declarație politică: Bugetul de stat pe anul 2016, prioritatea absolută a României.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Marica și încheiem.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru-Sorin Marica:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se numește "Bugetul de stat pe anul 2016, prioritatea absolută a României".

Stimați colegi,

Mai sunt câteva săptămâni până începe anul următor și Proiectul Legii bugetului de stat pe 2016 încă nu a ajuns în Parlamentul României. Consider și veți fi de acord cu mine că nu există nicio altă urgență mai mare pentru actualul Guvern și pentru buna funcționare a țării decât aprobarea acestui proiect de lege.

Timp de trei ani Guvernul social-democrat a structurat politica bugetară în jurul unor obiective foarte clare: educație, sănătate și investiții. În ceea ce privește educația și sănătatea, a ales să repare nedreptăți salariale, mai mult sau mai puțin liberale, să mărească salariile și să scadă taxele și procedând astfel, a obținut relansare economică susținută și stabilă.

În aceste condiții, actualului Executiv i-a rămas în agendă stimularea investițiilor, în special în infrastructură și am înțeles că în proiectul de buget au fost deja prevăzute fonduri, atât la Ministerul Dezvoltării, cât și la Ministerul Transporturilor, iar pe partea de legislație Executivul va avea de prezentat Parlamentului Legea salarizării unice, însoțită de un pachet de legi care să reprezinte reforma administrației.

Incertitudinea care planează în acest moment asupra structurii bugetare pentru anul 2016 este, însă, contraproductivă. Ar fi fost necesar și util să avem deja pusă la dispoziție o descriere principială a proiectului de buget, dar putem să înțelegem dificultățile legate de timpul foarte scurt avut la dispoziție pentru finalizarea documentului.

România are însă nevoie urgentă de adoptarea bugetului de stat, dar stringența acestei situații nu va transforma dezbaterile parlamentare în simple dialoguri formale sau superficiale, dimpotrivă, vom analiza cu maximă responsabilitate modul în care Guvernul alege să gestioneze banii care sunt luați de la cetățenii României pentru a fi folosiți pentru cetățenii României.

Vă mulțumesc.

Sorin Marica, deputat PSD Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Declar închisă ședința consacrată declarațiilor. Luăm o pauză de cinci minute. Revenim cu lucrările în plen la 10,07.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 noiembrie 2019, 11:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro