Plen
Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.6/09-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 03-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 februarie 2016

15. Dezbaterea Proiectului de Lege privind regimul deținerii și utilizării armamentului din dotare și operațiunile cu arme și muniții în sistemul administrației penitenciare (PL-x 610/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 610/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

14. Următorul. Proiectul de Lege privind regimul deținerii și utilizării armamentului din dotare și operațiunile cu arme și muniții în sistemul administrației penitenciare.

Un amendament respins, 27 admise, caracter organic.

Guvernul României, aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Aurel Moțiu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

În materia regimului armelor și munițiilor avem o lege generală, Legea nr. 295/2004. În baza acestei legi, mai multe instituții din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională au elaborat deja reglementări specifice, respectiv pot exemplifica cu poliția de frontieră, poliția locală sau Ministerul Apărării Naționale. În mod similar se impunea un cadru legislativ distinct și în ceea ce privește deținerea și utilizarea armelor și munițiilor în cadrul structurilor administrației naționale a penitenciarelor.

Astfel, prin acest proiect de lege se propun norme care au ca obiect reglementarea procedurilor necesare deținerii și utilizării armamentului din dotare și operațiunile cu arme și muniții în sistemul administrației penitenciare.

Proiectul de lege este realizat cu respectarea standardelor Convenției Europene a Drepturilor și Libertăților Omului și a jurisprudenței dezvoltate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

De aceea, susținem adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise la Comisia juridică.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bun. Din partea comisiilor comune, raportul, cine-l prezintă? Comisia pentru apărare și Comisia juridică. Domnul deputat Benga.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Benga:

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților republicat, Comisia pentru apărare și Comisia juridică au fost sesizate spre dezbatere în fond cu proiectul de Lege privind regimul deținerii și utilizării armamentului din dotare și operațiunile cu arme și muniții în sistemul administrației penitenciare, trimis cu adresa PL-x 610/23 septembrie.

Senatul, în calitate de prima Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 21 septembrie 2015.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea regimului deținerii portului și folosirii armelor, dispozitivelor militare și a munițiilor aferente acestora în sistemul administrației penitenciare.

Membrii Comisiei pentru apărare au dezbătut proiectul de lege în ședința din data de 13 octombrie 2015, la lucrări fiind prezenți 20 de deputați, din totalul de 26 de membri.

În urma dezbaterilor, cu unanimitate de voturi, membrii Comisiei pentru apărare propun adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise din Anexa I și amendamentele respinse din Anexa II.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au examinat proiectul de lege în ședința din 8 decembrie 2015.

La ședință au fost prezenți 22 de deputați din numărul total de 26 de membri.

În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, cu unanimitate de voturi, au hotărât să aprobe raportul preliminar de adoptare a proiectului de lege cu amendamentele admise din Anexa I și amendamentele respinse din Anexa II la raport.

Membrii celor două comisii sesizate în fond, au hotărât, în conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a proiectului de lege, cu amendamentele admise la Anexa I și amendamentele respinse la Anexa II.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Domnul deputat Iacoban. Dezbateri generale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi și colege,

Proiectul de lege are ca obiect stabilirea regimului deținerii și utilizării armamentului din dotare și operațiunile cu arme și muniții în sistemul administrației naționale a penitenciarelor.

Se propun norme care au ca obiect prioritar reglementarea procedurilor specifice necesare deținerii și utilizării armamentului din dotare de către structurile administrației naționale a penitenciarelor și a unităților subordonate, astfel încât să nu fie prejudiciate siguranța persoanelor private de libertate și a altor persoane.

Astfel, se pot efectua următoarele operațiuni cu arme, dispozitive militare și muniții: achiziționare, reparare, transport, depozitare, înstrăinare și casare. În prezentul proiect de lege se definesc termeni și expresii specifice.

Folosirea armelor și dispozitivelor militare pentru instruire, de către funcționarii publici cu statut special, din sistemul administrației naționale a penitenciarelor, este permisă doar în poligoane special destinate, omologate și autorizate în acest scop.

Se identifică prin prezentul proiect de lege exact condițiile exercitării uzului de armă, numai ca ultimă alternativă, fără să depășească nevoile reale pentru împiedicarea unui act ostil sau neutralizarea agresorilor și în mod cu totul gradual și proporțional, în raport de circumstanțe, după somația prealabilă cu acordarea timpului necesar pentru încetarea acțiunilor și pentru executarea dispozițiilor funcționarilor publici și doar dacă nu s-au putut folosi alternative mai eficiente și mai puțin vătămătoare.

Nu în ultimul rând, sunt enumerate și situațiile în care se evită uzul de armă, se interzice uzul de armă sau situațiile în care există obligația de a acorda primul ajutor persoanelor rănite și de a informa, pe cale ierarhică, conducătorii unităților, respectiv procurorul.

Grupul PSD din Camera Deputaților susține acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte luări de cuvânt?

Domnule deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul Partidului Național Liberal susține această inițiativă.

Așa cum spunea și CEDO, absența regulilor clare în această materie poate explica reacția autorităților în unele cazuri, când s-a acționat autonom luând inițiative nechibzuite, ceea ce probabil nu s-ar fi întâmplat dacă ar fi beneficiat de formare și instrucțiuni adecvate. În mod clar, rezolvă o problemă sau încearcă să rezolve o problemă din acest sistem în care sunt foarte multe probleme legate de subfinanțare, în primul rând, și o să vedeți atât în raportul Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, care este pe ordinea de zi astăzi, cât și în raportul special pe care o să-l prezinte domnul președinte în legătură cu condițiile din penitenciare, că aceste probleme există de foarte, foarte mult timp și, în același timp, sunt legate de ceea ce înseamnă subfinanțarea acestui sistem.

Credem noi că este o inițiativă foarte bine reglementată în acest moment și o să aducă beneficii și statului român, prin faptul că nu o să mai existe procese așa de multe în legătură cu abuzurile în acest domeniu din penitenciare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Alte intervenții?

Domnul Ciuhodaru, da. Aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Era un proiect de lege necesar, mai ales că legislația română în acest domeniu era deficitară. În afară de utilizarea somației, celelalte proceduri nu erau foarte clare, iar cei care lucrează în administrația penitenciară aveau mari probleme în a asigura acest uz de armă.

Sperăm ca odată cu acest proiect de act normativ, normal, firesc, care reglementează și scoate din legislație anumite fapte penale în momentul uzului de armă, cei care lucrează în sistemul penitenciar să se simtă mult mai în siguranță și legislația internațională să fie respectată.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții?

Nu mai sunt.

27 de amendamente. Vă propun calupuri de câte 10.

Pregătiți-vă cartelele.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

116 voturi pentru, doar 4 abțineri. Bun.

De la 1 la 10. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 11 la 20. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

De la 21 la 27. Obiecții, comentarii? Nu. Aprobate.

Proiectul de lege merge la votul final.

Așa cum v-am spus la început, are caracter organic.

Domnul Cernea, da, vă rog, acum ați apăsat.

Nu, nu, acum ați apăsat... domnule deputat.

Vă rog frumos, aveți de făcut un comentariu.

Aveți un amendament?

Domnule deputat...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Da, la amendamentul Comisiei pentru drepturile omului.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este amendamentul Comisiei pentru drepturile omului.

Domnule deputat,

Îmi cer scuze că vă spun.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Da, nicio problemă.

Vă mulțumesc foarte mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Numai o secundă, vă rog.

Vă rog, numai o secundă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

E amendamentul respins.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Amendamentul respins se referă la poziția 13. Adică, este în calupul 2 de amendamente, nu în calupul 3.

Dumneavoastră ați ridicat mâna ultima dată. Acum...

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Am apăsat pe...

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, suntem trei oameni. Credeți că avem ceva cu dumneavoastră personal?

Este calupul 2. De la 11 la 20. Este amendamentul nr. 13.

Am rugat și înainte la celelalte..., la toate aceste proiecte de lege. V-am rugat frumos să fiți atenți cei care susțineți.

Dacă este în numele dumneavoastră, dacă este în numele comisiei, orice membru al comisiei poate să-l susțină.

Dar nu pot eu să fiu atent în locul dumneavoastră.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Ați spus foarte repede. Am apăsat și mi-ați spus... A fost o chestiune de secundă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu am cum să mă întorc. Nu vă supărați.

Vă rog frumos să spuneți despre ce este vorba, dar nu am cum să mă întorc.

Îmi pare rău, din punct de vedere procedural.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Doar două cuvinte, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Cred că acest amendament ar fi fost important să fie prezent în lege, pentru că ar elimina posibile abuzuri atunci când se face uz de armă.

În esență, amendamentul spunea că atunci când sunt situații în care persoane intră..., încearcă să pătrundă ori să iasă în mod ilegal din perimetrele păzite din închisori, vizibil delimitate, se poate folosi arma.

Dar, amendamentul comisiei spunea că..., preciza că arma poate fi folosită dacă respectivele persoane pun în pericol viața unei persoane sau nu pot fi oprite prin alte mijloace.

La comisie, acest amendament a fost adoptat în unanimitate și, repet, noima lui este că putem imagina situații în care se poate folosi arma, în mod excesiv, în mod exagerat.

De aceea cred că un astfel de filtru, o astfel de prevedere ar fi responsabilizat odată în plus lucrătorii din penitenciare pentru a nu face exces în utilizarea armei.

Îmi pare rău că el a fost respins, amendamentul, la Comisia juridică. Ar fi fost necesar.

Poate că, ulterior, vom veni cu un amendament la lege, astfel încât și această prevedere să fie discutată poate mai atent și, sper eu, inclusă în lege în viitor.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Îmi pare rău că nu am ce să fac. Nu pot să mă întorc la vot.

Mulțumesc.

Deci, tot amendamente admise au fost aprobate de către plen.

Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 21 octombrie 2019, 1:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro