Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/15-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-10-2019
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 07-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 martie 2016

35. Primirea de răspunsuri orale la întrebările adresate membrilor Guvernului și altor conducători ai organelor administrației publice.

     

După o scurtă pauză

 
     

(În continuare ședința a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Începem a doua parte a ședinței noastre, cea consacrată răspunsurilor la întrebările orale.

Pentru început, îl avem pe domnul secretar de stat Dumitru Daniel Botănoiu, la întrebarea adresată de doamna Cristina Nichita.

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Vă rog să-i înaintați... văd că doamna deputat Nichita nu este. Vă rog să-i înaintați dumneavoastră răspunsul la întrebarea: "Realizarea unui demers de culegere de date cu privire la veniturile din accize pe tutun".

Mulțumesc mult, domnule secretar de stat. Da, l-ați înaintat.

Mulțumesc mult.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall

Din partea Ministerului Economiei avem o întrebare din partea doamnei deputat Ana Birchall. Este prezentă doamna secretar de stat Anca Magdalena Chiser.

Vă rog să vă referiți, doamnă secretar de stat, la întrebarea doamnei deputat "Strategii pentru promovarea României în spațiul european prin valorificarea tradițiilor naționale". Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Anca Magdalena Chiser (secretar de stat, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri):

Bună ziua!

Stimată doamnă deputat,

În prezent, deși turismul din țara noastră deține o pondere redusă din produsul intern brut, considerăm că are un potențial sănătos de dezvoltare, astfel încât România să se transforme într-o destinație regională puternică, pe termen mediu, și într-o destinație cu adevărat internațională, pe termen lung.

Proiectele-cheie din turismul românesc, Masterplanul turistic, precum și strategiile de promovare a brandului turismului românesc au subliniat importanța procesului de construire a competitivității pe termen lung pentru o prosperitate viitoare a industriei turistice.

Într-o țară cu o economie încă emergentă, cooperarea în vederea competitivității este singura cale de a îndepărta rapid barierele rămase în calea investițiilor.

În acest moment, Guvernul și sectorul privat sunt mult mai aproape de a stabili criterii fezabile, pentru ca România să aibă o industrie hotelieră eficientă și orientată pe termen lung, precum și pentru identificarea și eliminarea unor obstacole din domenii ce încă restrâng competitivitatea turismului național.

Nu putem să nu menționăm un alt element important aflat în permanență pe agenda majorității guvernelor și instituțiilor internaționale, dezvoltarea durabilă, care s-a constituit în opțiunea strategică globală a ultimelor decenii și care impune schimbarea mentalităților, responsabilizarea acțiunilor sau nonacțiunilor noastre.

De asemenea, conștientizarea turismului reprezintă o cerință de bază pentru succesul dezvoltării durabile a turismului. Această conștientizare trebuie dezvoltată și îmbunătățită în rândul operatorilor din sectorul privat, prin înțelegerea regulilor jocului din industria ospitalității, prin modul de primire a vizitatorilor, prin gradul de satisfacție al acestora, raportat la serviciile oferite, creșterea competitivității și calității serviciilor. Înțelegerea comportamentului consumatorului reprezintă factori critici în succesul dezvoltării durabile a turismului.

Dacă așteptările create prin activitatea de marketing și promovare a turismului nu pot fi satisfăcute, ca urmare a lipsei de forță de muncă calificată, turismul nu se poate dezvolta durabil.

Există acum o nouă abordare în ceea ce privește strategia de marketing, în contextul în care și pe plan internațional se remarcă o sofisticare a gustului turiștilor, aflați în căutare de experiențe deosebite.

De aceea, prin acțiunile noastre de promovare, ne adresăm cu precădere celor care optează pentru vacanțe în care arta, cultura, istoria, educația și spiritualitatea joacă un rol important.

Ne dorim cu toții îmbunătățirea poziționării României în cadrul piețelor internaționale, precum și atragerea de noi segmente și piețe pentru dezvoltarea exportului de servicii turistice românești, prin promovarea produselor turistice românești competitive: turismul de sănătate, turismul cultural, turismul rural, turismul activ și de aventură, turismul în natură și city break.

Potențialul de piață extern este foarte interesant, deoarece mai mult de jumătate din populația ce călătorește în străinătate nu ar exclude să aleagă România pentru vacanță, iar mai mult de un sfert, 29%, nu are niciun dubiu în privința efectuării unei vacanțe în țara noastră. Aceștia din urmă sunt considerați grupul de potențial principal pentru România. În piață sursa se ridică la aproximativ 94 de milioane de călători.

Cele mai mari grupuri de potențiali principali sunt în piețe mari, ca Statele Unite, Marea Britanie, Germania.

În toate cele opt țări piețe țintă, cel puțin 20% dintre călători își imaginează că ar putea vizita România. În Austria, procentul este de 36%, iar în Ungaria 60%. Potențialul intern este, de asemenea, mare. 83% din români își petrec cu precădere vacanțele în România, iar jumătate dintre ei toate concediile.

Se estimează că aproximativ 60% dintre români consideră că încă nu au văzut destul din țara lor, iar 80% dintre cei care călătoresc cu precădere afară ar dori să vadă mai multe locuri din țară înainte de a încerca o destinație în străinătate.

Propuneri de îmbunătățire a incoming-ului sunt: intenția de a propune Ministerului Finanțelor să aplice TVA zero pentru cazarea turiștilor străini, participarea la numeroase târguri internaționale organizate prin intermediul reprezentanților de promovare și informare turistică din principalele piețe țintă sau de oportunitate, precum și continuarea participării la principalele manifestări expoziționale interne, dezvoltarea unor parteneriate de promovare a brandului, prin organizarea de evenimente și misiuni pe plan intern, cu rol de creștere a circulației turistice în țară și în străinătate, promovarea în mediul on-line; de asemenea, dezvoltarea turismului medical, prin promovarea și a altor regiuni ale țării noastre care beneficiază de expunere mai scăzută pe plan intern și extern, dar în care pot fi găsite principalele valori ale brandului de turism; implicarea diasporei românești, dezvoltarea de parteneriate cu diferite instituții centrale, gen Ministerul Afacerilor Externe sau Institutul Cultural Român pentru realizarea de evenimente comune în străinătate sau asigurarea calității resurselor umane, ceea ce va transpune în creșterea calității serviciilor turistice; de asemenea, corelarea programelor școlare, universitare și de formare profesională cu nevoile angajatorilor din domeniul turismului pentru formarea de personal competent și calificat în acest sector.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, doamnă secretar de stat.

Doamnă deputat Birchall, vă rog, aveți trei minute.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Doamnă secretar de stat,

Vă mulțumesc pentru răspuns. Vă mărturisesc că sunt dezamăgită pentru că domnul vicepremier nu se află astăzi aici. Eu știam că o abordare europeană este să respecți Parlamentul și să vii în fața Parlamentului, mai ales atunci când vorbim de strategii pentru promovarea României în spațiul european prin valorificarea tradițiilor naționale.

V-am ascultat. Vă mărturisesc că mă voi uita cu mare interes la răspunsul dumneavoastră pe care mi-l prezentați și în scris, dar nu prea a rezultat, din ce ați prezentat dumneavoastră, cum promovați România în spațiul european prin valorificarea tradițiilor naționale. Eu îmi exprim speranța că dumneavoastră veți face demersurile necesare pentru ca strategia privind promovarea României în spațiul european să includă într-adevăr tradițiile și obiceiurile atât de frumoase ale țării noastre. Și-mi mai exprim speranța, în calitate de deputat dintr-un colegiu din Vaslui, care poate este puțin mai dezavantajat din punct de vedere socio-economic, dar vă asigur că este extrem de bogat în tradiții și obiceiuri și sper ca și zona atât de frumoasă, a Văii Tutovei, să fie inclusă în strategia dumneavoastră.

Cred că o strategie coerentă pentru promovarea României nu poate face abstracție de minunatul tezaur de tradiții pe care spiritualitatea le-a produs. Și dumneavoastră, în răspunsul dumneavoastră, n-ați făcut de loc referire la acest minunat tezaur. Fie că vorbim despre locuri de vis, binecuvântate de Dumnezeu, fie că vorbim de talentul oamenilor sau creația lor folclorică, sunt sigură, doamnă secretar de stat, că îi veți transmite domnului ministru că România are ce să ofere turiștilor din Europa și din lume.

Eu cred că este momentul ca țara noastră să fie cunoscută la adevăratul ei potențial, astfel încât apelativul dat țării noastre - probabil că știți că România este cunoscută ca "Grădina Maicii Domnului" - să devină și pentru străini o realitate palpabilă și vă rog foarte mult să reveniți cu un răspuns la această întrebare în care să-mi spuneți exact cum aveți dumneavoastră de gând să promovați România în spațiul european prin valorificarea tradițiilor și obiceiurilor naționale.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe

În continuare, avem o întrebare din partea domnului deputat Gheorghe Florin. Aceasta se referă la implementarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011.

O rog pe doamna secretar de stat Anca Magdalena Chiser să prezinte răspunsul.

Vă rog, doamnă secretar de stat.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Anca Magdalena Chiser:

La întrebarea având ca obiect implementarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Stimate domnule deputat,

În conformitate cu prevederile Programului de guvernare pe anul 2016, unul dintre obiectivele principale ale Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri constă în implementarea principiilor de guvernanță corporativă, prin aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, în scopul eficientizării funcționale, dezvoltării și valorificării potențialului operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat, inclusiv la filialele acestora.

Ordonanța de urgență nr.109 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, instituie obligativitatea unei selecții profesioniste a conducerii întreprinderilor publice, precum și a unor criterii pertinente și transparente de evaluare și selecție.

Contractele de mandat ale administratorilor și directorilor întreprinderilor publice trebuie să stabilească obiective și criterii de performanță în sarcina acestora, inclusiv obiective cuantificate privind creșterea cifrei de afaceri, creșterea profitului, creșterea productivității muncii.

În vederea implementării prevederilor acestei ordonanțe, ministerul în calitate de autoritate publică tutelară derulează în prezent procedura de achiziții de servicii și de asistență pentru recrutarea și plasarea de personal, de administrare în vederea selectării membrilor consiliilor de administrație, a membrilor consiliilor de supraveghere la societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat aflate în portofoliul ministerului și care se încadrează în prevederile acestei ordonanțe.

Procedura de achiziții de servicii și de asistență pentru recrutare și plasare de personal de administrare a fost declanșată prin transmiterea invitațiilor de participare la ofertare a celor patru asocieri, parte a acordului-cadru semnat în anul 2012, în vederea încheierii unui contract subsecvent la acesta.

În prima etapă, achiziția de servicii de asistență pentru recrutare și plasare de personal a fost inițiată pentru selectarea unor membri ai consiliului de administrare de la Societatea PLAFAR SA, Societatea Națională a Sării SA, Societatea CupruMin SA, Societatea Națională Apele Minerale SA, și a membrilor în Consiliul de Supraveghere a Companiei Naționale Transelectrica SA.

Urmează ca pentru societățile rămase în portofoliul ministerului să fie declanșate procedurile privind atribuirea contractelor subsecvente și încheierea contractelor de prestări servicii aferente recrutării de membrii în consiliile de administrație și/sau supraveghere.

Mulțumesc frumos.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl rog pe domnul deputat Gheorghe Florin, dacă vrea să intervină.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Gheorghe Florin:

Da. Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnă secretar de stat, îmi puteți spune exact o dată când veți finaliza de implementat acest sistem?

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Nu. E în dezbatere publică.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Gheorghe Florin:

Unele lucruri le dezbatem de ani de zile. Nu v-ați impus un termen? N-aveți un orizont de timp când credeți că veți finaliza... da.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Se află în dezbatere la cele două comisii și în aceste condiții... în funcție de cum vor fi finalizate.

Trecem mai departe.

 
Video in format Flash/IOS Lucia-Ana Varga

Următoarea întrebare vine din partea doamnei deputat Lucia-Ana Varga. Întrebarea dumneaei se referă la gestionarea deșeurilor din ambalaje.

Este prezent domnul Viorel Traian Lascu.

Vă rog, domnule...

Dumneavoastră sunteți prezent? Dar ați venit totuși la Parlament, domnule secretar de stat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Viorel Traian Lascu (din banca Guvernului):

Sunt în timpul muncii.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

În timpul muncii, dar totuși puțin respect pentru Parlament, ca instituție.

Vă mulțumesc.

Vă rog, aveți cuvântul.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Viorel Traian Lascu (secretar de stat, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor):

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimată doamnă deputat Lucia Varga,

V-am comunicat, așa cum v-am comunicat adresa.

Ca urmare a întrebărilor dumneavoastră privind gestionarea deșeurilor din ambalaje, vă transmitem: conform listei disponibile la Agenția Națională de Protecția Mediului, la nivelul anului 2014, existau 9 operatori economici autorizați pentru preluarea obligațiilor privind valorificarea și reciclarea deșeurilor de ambalaje, organizații de transfer, OTR-uri, pentru ca în 2015 să mai fie înregistrat cu licență încă un operator. În anul 2014, ca urmare a împuternicirii primite de Administrația Fondului de Mediu pentru realizarea de controale, a rezultat faptul că din 9 OTR-uri controlate numai 13 au îndeplinit integral obligațiile legale. În consecință, au fost demarate o serie de demersuri legate de licențierea acestora. Ca urmare a controalelor, OTR-urile au contestat rapoartele de inspecție și deciziile de impunere, au cerut suspendarea executării actului administrativ trimis de Administrația Fondului de Mediu în urma controalelor și au întreprins acțiuni pentru suspendarea deciziei de impunere înaintată de Curtea de Apel Galați.

Ca urmare, în cazul unor OTR-uri, în privința cărora a rezultat nu și-au îndeplinit obiectivele legale, ce le revin pentru anul 2014, Comisia de acordare a licențelor a decis retragerea unei serii de licențe. Pe lângă demersurile menționate mai sus, a fost deschisă procedura de insolvență pentru două OTR-uri.

În ce privește demersurile întreprinse de Ministerul Mediului pe această temă, vă precizăm că în 21 ianuarie a avut loc la sediul Autorității o întâlnire cu principalii producători, cu OTR-urile, cu organizațiile neguvernamentale. În 3 februarie a avut loc la sediul Autorității o întâlnire cu toți factorii instituționali, cu ministerele implicate, respectiv Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, ai Gărzii Naționale de Mediu, ai Administrației Fondului pentru Mediu, ai Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, precum și cu Cancelaria Primului Ministru. La întâlnirile în cauză au fost abordate probleme legate de gestionarea până în 2015 și propuneri pentru 2016.

La inițiativa Guvernului României, pe 17 februarie, a avut loc un prim grup de lucru extins care a avut ca obiectiv identificarea principalelor teme precizate la întâlnirea din 3 februarie și s-au stabilit subgrupuri de lucru specifice.

O altă întâlnire a avut loc pe 8 februarie la sediul Guvernului, în care au fost luate în discuție negocieri între producători și importatori, tot pentru ameliorarea cadrului legislativ.

Menționăm că în cadrul întâlnirii din 8 februarie s-a luat decizia organizării la sediul Ministerului Finanțelor a unei întâlniri care să aibă ca scop găsirea de soluții pentru producătorii autohtoni care au probleme cu deșeurile de ambalaje din sticlă.

O parte din acești producători au decis să părăsească grupurile de lucru, invocând faptul că așteaptă soluții întâi pentru anul 2015 pentru a continua discuțiile pe 2016.

În completare la răspunsul pe care vi l-am transmis, legat de evenimentele care au avut loc săptămâna trecută, pot să vă spun că au început discuții deja pe Ordonanța de urgență privind funcționarea AFM, pentru îmbunătățirea deficiențelor constatate în anul 2015 și, de asemenea, este în fază avansată finalizarea bazei de date cu producătorii care nu și-au îndeplinit obligațiile de plată pentru 2015.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Varga Lucia-Ana.

Vă rog, doamnă deputat. Aveți trei minute, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Am înțeles c-ați moștenit o situație de gestionare necorespunzătoare a deșeurilor din ambalaje. Eu v-aș propune să identificați cine se face vinovat de această gestionare proastă a deșeurilor de ambalaje.

Înțeleg, de asemenea, că împreună cu societatea civilă și cu mediul de afaceri căutați soluții pentru o gestionare a deșeurilor din ambalaje, astfel încât să asigurăm un procent mare de reciclare a acestora. Desigur, în cadrul Comisiei de mediu ne-am exprimat disponibilitatea de a sprijini ministerul în găsirea unei soluții și cred că această soluție trebuie găsită în așa fel încât să nu creștem costurile produselor finale, dar, pe de altă parte, să ne asigurăm țintele de reciclare a deșeurilor de ambalaje, pentru că altfel riscăm infringement din partea Uniunii Europene și, practic, riscăm tot o cheltuială care, până la urmă, va fi suportată de cetățean.

Mulțumesc.

Ne arătăm în continuare, Comisia de mediu, eu, personal, disponibilitatea să vă sprijinim în găsirea unei soluții.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Da.

Și eu vă mulțumesc.

Mai sunt două întrebări adresate tot Ministerului Mediului, apelor și Pădurilor, cea din partea domnului deputat Drăgușanu Vasile-Cătălin, care vizează contaminarea râului Bistrița și, tot din partea domnului deputat Drăgușanu Vasile-Cătălin, "Bacteria Clostridius în apele din Neamț". Pentru cele două se solicită amânarea.

Cu acestea, partea consacrată răspunsurilor la întrebări a fost finalizată.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 7:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro