Laurențiu Nistor
Laurențiu Nistor
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.41/22-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 14-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2016

25. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului.  
    25.1 Laurențiu Nistor

   

Doamna Rodica Nassar:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Deschid ședința noastră de astăzi, consacrată răspunsurilor orale la interpelări și pentru început am să-i dau cuvântul domnului ministru Victor Vlad Grigorescu, pentru a răspunde interpelării adresate de către colegul nostru, domnul deputat Nistor Laurențiu, cu tema "Insolvența Societății Complexului Energetic Hunedoara S.A.".

Aveți cuvântul, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Vlad Grigorescu (ministrul energiei):

Bună seara, doamnelor și domnilor parlamentari.

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, având ca obiect Insolvența Societății Complexului Energetic Hunedoara S.A., măsură curajoasă a ministrului tehnocrat al energiei în Termoelectrica - bazată pe huilă, dați-mi voie să vă fac următoarele precizări și să mă refer la următorul aspect: încă din prima zi a preluării portofoliului la Ministerul Energiei, în luna noiembrie a anului 2015, m-am aplecat asupra situației extrem de grave a Complexului Energetic Hunedoara, un subiect deosebit de sensibil și deosebit de complex. La acel moment am cerut o analiză de detaliu a problemelor cu care se confruntă complexul, încă de la înființare, a stadiului măsurilor adoptate deja, cât și a rezultatelor acestora.

Voi vorbi în continuare doar de fapte și cifre, evitând să formulez opinii asupra altor implicații sau a unor chestiuni politice.

Aș începe prin a mă referi la situația financiară a complexului în perioada 2013-2015, care se prezintă în felul următor: la sfârșitul anului 2013 societatea înregistra o cifră de afaceri de circa 835 de milioane de lei și o pierdere în jur de 148 de milioane de lei.

Un an mai târziu cifra de afaceri se diminuase la 670-671 de milioane de lei, în timp ce pierderea se adâncise la 352 de milioane de lei.

La sfârșitul anului 2015 rezultatele preliminare arătau o cifră de afaceri în continuare în scădere, în jur de 552 de milioane de lei, în timp ce pierderea era de aproape un miliard de lei, 909 milioane de lei, mai precis.

Este evident faptul că situația complexului a suferit o depreciere continuă, cu repercusiuni asupra fluxului de numerar, conducând la înregistrarea unor datorii colosale atât către furnizori, cât și către bugetul de stat.

O situație a datoriilor, cifrate la momentul respectiv la 1,6 miliarde de lei, arăta în felul următor - și mă refer la o situație defalcată - societatea datora furnizorilor circa 166 de milioane, băncilor circa 437 de milioane, bugetului de stat aproape 500 de milioane de lei, salariaților, circa 13 milioane, penalități pentru certificate de emisii cu gaze de seră, circa 540 de milioane de lei, și alți creditori, în jur de 21 de milioane de lei.

La data preluării mandatului figurau pe rolul Tribunalului Hunedoara circa 15 cereri de deschidere a procedurii de insolvență, cereri care urmau să fie soluționate în data de 7 ianuarie 2016, după circa cinci amânări succesive.

Amintesc faptul că în această situație inițiativa debitorului, adică a Complexului Energetic Hunedoara, de a cere insolvența, deci punerea sub protecția instanței și reorganizarea judiciară, îi permitea menținerea dreptului de administrare și evita posibilitatea ca societatea să ajungă pe mâinile oricui, așa cum poate și-ar fi dorit unii.

Ceea ce dumneavoastră numiți o decizie gata pregătită nu a fost altceva decât o măsură luată după o atentă analiză a situației de fapt, a riscurilor care pot decurge din aceasta, mai ales a posibilității care la acea vreme se contura extrem de puternic, și anume de intrare într-o procedură simplificată a falimentului, posibilitate care ar fi fost cea mai gravă.

Am cerut tuturor celor care conduceau destinele societății la acel moment să-și asume responsabilitatea pentru situația în care se găsea complexul și să aibă în vedere continuarea activității și menținerea locurilor de muncă.

Fără o asumare a responsabilităților la acel moment, complexul nu ar mai fi fost astăzi funcțional, Valea Jiului nu ar fi avut căldură în lunile de iarnă, iar România s-ar fi găsit într-o situație extrem de complicată din punct de vedere al securității energetice, mai ales al continuității aprovizionării cu energie.

Faptul că am avut tenacitatea de a aborda o astfel de soluție nu o consider nici un gest de curaj, nici o subtilitate de comunicare. Cei îndrituiți nu au făcut altceva decât să își facă datoria.

Și mi-aș permite să reamintesc că, potrivit art.240 din Codul penal, nedeschiderea procedurii de insolvență sau introducerea tardivă a unei cereri de insolvență de către debitor se pedepsește inclusiv cu închisoarea.

Remarc opinia dumneavoastră cu privire la serviciile tehnologice de sistem. Această măsură este una salutară și este o măsură care ține, cu siguranță, de necesitățile de siguranță ale sistemului energetic național.

Pe de altă parte, măsura acordării unor servicii de sistem către CEF nu poate, în niciun fel, acoperi lipsa de performanță a producției sau participarea neeficientă a societății în piața de energie electrică.

Doresc, de asemenea, să precizez că imediat după preluarea mandatului am continuat demersurile, alături de Consiliul Concurenței, pentru a transforma ajutorul de stat individual de salvare acordat complexului într-un ajutor de restructurare. Și este important să facem câteva precizări. Este important de reținut că, potrivit primei decizii a Comisiei Europene din 2015, complexul a fost obligat să returneze un ajutor de stat de circa 37 de milioane de lei și că această măsură condiționa acordarea subsecventă a unui ajutor de salvare și restructurare apropiat cifrei de 167 de milioane de lei.

Întrucât CEF nu a dispus de surse financiare pentru a rambursa ajutorul incompatibil printr-o ordonanță de guvern în cursul anului 2015, Ministerul de Finanțe a acordat un împrumut de circa 40 de milioane, rambursabile în termen de 90 de zile. Din nefericire, Complexul Energetic Hunedoara nu și-a putut îndeplini, la vremea respectivă, obligațiile, nu a putut returna în totalitate ajutorul de stat ilegal sau împrumuturile primite în acel moment și, de asemenea, nu a notificat - așa cum cerea Comisia Europeană încă de la sfârșitul toamnei - un plan de restructurare care ar fi trebuit să prevadă, potrivit înțelegerii din cursul verii cu Comisia Europeană, o separare a activităților de minerit de activitățile termocentralei și, cum spuneam, o notificare a unui plan de restructurare în termen de șase luni de zile, consecința acestor lipsuri fiind posibilitatea ca Comisia Europeană să ceară lichidarea companiei.

În vederea elaborării unui plan de restructurare, complexul făcuse ceva totuși în cursul anului 2015, respectiv angajase un consultant care a pus în plan câteva măsuri de restructurare care făceau, de asemenea, referire - la momentul respectiv - la o serie de soluții tehnice și financiare care presupuneau și ele la rândul lor un ajutor de stat.

Pentru a accelera posibilitatea de analizare a planului de restructurare de către Comisia Europeană, Ministerul Energiei a solicitat Consiliului Concurenței să trimită o prenotificare către instituțiile comunitare, astfel încât să rămânem în termen și posibilitatea ca acest complex să primească, până la urmă, ajutorul de stat să nu se piardă.

De asemenea, am solicitat și colegilor de la Ministerul Finanțelor să elaboreze și să supună Guvernului un memorandum privind încadrarea măsurilor în politicile economice bugetare și financiare ale statului român care să ne permită acordarea celei de a doua tranșe din acest ajutor de stat, însă acest lucru nu s-a întâmplat, deoarece Ministerul de Finanțe a avut o serie de observații tehnice destul de complexe la acest plan de restructurare.

Am avut întâlniri cu reprezentanții Direcției Generale de Competiție din cadrul Comisiei Europene, am avut întâlniri cu colegii de la alte ministere și urmează să avem, în zilele următoare, o întâlnire importantă - credem noi - iarăși cu Comisia Europeană pentru a discuta pe marginea acestui ajutor și pe marginea situației de la Complexul Energetic Hunedoara în general.

Având în vedere cele mai sus prezentate, pentru o corectă și reală informare, apreciez că nu putem vorbi, în acest caz, de acțiuni premeditate, nu putem vorbi despre o acțiune orientată către deschiderea unei proceduri de insolvență și nici de desanturi sau manifestări de forță.

Practic, vorbim despre acțiuni care au fost adoptate în urma unei analize, acțiuni care au fost adoptate de consiliul de administrație de la acea vreme a Complexului Energetic Hunedoara, acțiuni care erau, la vremea respectivă, necesare, având în vedere gravitatea cu totul excepțională în care se găsea acest complex la momentul respectiv.

O altă situație care prezintă îngrijorări este situația neachiziționării certificatelor de CO2, situație în urma căreia complexul a încasat, în 2015, o amendă consistentă și deși s-au făcut demersuri și Ministerul de Finanțe a acordat sume cu împrumut complexului acestea au ajuns târziu. Complexul nu a putut achiziționa în timp acele certificate și a fost amendat, cum spuneam, cu o sumă consistentă.

Având în vedere că îmi expiră timpul, am să vă rog să-mi permiteți să trec direct la final, nespunând decât că situația de la Complexul Energetic Hunedoara este una deosebit de complicată și că singura soluție pe care noi o vedem și care credem că este rezonabilă este una tehnică.

Complexul trebuie să treacă printr-o perioadă de restructurare, trebuie să închidă risipa, trebuie să închidă contractele care l-au adus într-o situație dezastruoasă, trebuie să rezolve și să găsească o soluție optimă pentru a rezolva chestiunile apărute în discordanță, până în momentul de față, cu Comisia Europeană.

Și, la sfârșit, trebuie să reușim să repunem pe picioare această companie, pentru că un lucru este cert: Complexul Energetic Hunedoara este o piesă extrem de importantă în sistemul energetic național. Fie că ne place, fie că nu, cărbunele furnizează astăzi 30% din consumul nostru de energie. Nu avem cu ce să-l înlocuim. Este cert că acolo trebuie luate niște măsuri serioase. Aceste măsuri s-ar putea să fie măsuri complicate, s-ar putea să ceară sacrificii. O să ceară probabil și curaj și anduranță, dar ele sunt absolut necesare. Ele trebuie să fie tehnice, trebuie să fie bazate pe profesionalism și trebuie să aibă în vedere două lucruri: că acest complex trebuie să continue într-o formă sau alta să funcționeze, trebuie să îl îndreptăm către o activitate eficientă. Și eu cred că dacă aceste două obiective le vom atinge, implicit vom salva și locurile de muncă din Valea Jiului.

Vă mulțumesc tare mult.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi, domnule ministru, pentru răspunsul amplu pe care l-ați dat interpelării colegului nostru.

Doriți să interveniți? Domnul deputat Nistor Laurențiu. Scurt, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Laurențiu Nistor:

Bună ziua, doamna președinte!

Bună ziua, domnule ministru!

Bună ziua, stimați colegi!

Domnule ministru,

Sincer vă spun și vă mărturisesc că interpelarea mea nu s-a dorit a fi o moțiune simplă împotriva dumneavoastră.

Modul cum ați prezentat astăzi răspunsul la interpelare, aproape că ați considerat că este o moțiune simplă, ceea ce eu nu mă gândeam că va fi așa ceva.

Dar, vreau să vă spun, stimate domnule ministru, că încă de la învestitura dumneavoastră am avut bucuria să constat și să aud de la dumneavoastră că veți depune toată puterea de muncă a dumneavoastră pentru ca acest Complex Energetic Hunedoara să fie menținut în viață și nici măcar să nu folosim cuvântul "insolvență".

Dar, încă de la învestitură și până acum, constat că nu s-a întreprins nimic nici de către dumneavoastră, domnule ministru, nici de către Cabinetul dumneavoastră, nici măcar în Guvern, nici măcar pe la Comisia Europeană, nici măcar pentru faptul - așa cum ați pomenit și dumneavoastră - că la sfârșitul anului trecut Complexul Energetic trebuia să plătească o amendă extraordinar de mare și nemeritată.

Vreau să vă mulțumesc pentru faptul că veniți în fața noastră, a Parlamentului, și spuneți că România ar fi într-o stare extrem de periculoasă dacă ar fi închis producția de cărbune. Dar să vă țineți și de cuvânt și să nu închidem complexul, fiindcă măsurile care nu se iau și așa cum ați spus-o și dumneavoastră, chiar dacă sunt dureroase, trebuie să fie luate și în cât mai scurt timp.

Cred că era necesar ca înainte de intrare în insolvență să faceți ceea ce ni s-a spus și de la Uniunea Europeană, să facem divizarea. Nu știu de ce nu s-a făcut, și acum este prea târziu. Dar am convingerea că, așa cum ați prezentat lucrurile, domnule ministru, și cred că săptămâna aceasta poate vom mai avea o discuție, dumneavoastră reușiți să vă gândiți pentru cele 6500 de locuri de muncă de la Complexul Energetic Hunedoara și să vă gândiți că, pe lângă cele 6500, mai sunt încă vreo 2 mii și ceva de locuri de muncă pe orizontală, în așa fel încât Valea Jiului să nu fie vitregită - și Deva - de circa 10 mii de locuri de muncă.

Sper că veți face tot ce este posibil și vă stă în putința dumneavoastră și a Cabinetului pe care îl aveți de la Ministerul Energiei și, împreună cu specialiștii de la Complexul Energetic Hunedoara, să găsiți soluțiile cele mai bune.

Încă mai sper că veți face tot ce este posibil pentru salvarea Complexului Energetic Hunedoara.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 noiembrie 2019, 11:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro