Plen
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.46/25-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 17-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:  

     

Ședința a început la ora 8,30.

Lucrările ședinței au fost conduse de doamna deputat Rodica Nassar, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Bună dimineața!

 
Video in format Flash/IOS Liviu Harbuz - declarație politică: Guvernul trebuie să găsească soluții în cel mai scurt timp în vederea soluționării crizei apei potabile din municipiul Piatra Neamț;

Am să deschid ședința noastră de astăzi consacrată declarațiilor politice și pentru început am să-i dau cuvântul domnului deputat Liviu Harbuz.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Liviu Harbuz:

Deputat PSD Liviu Harbuz, deputat de Neamț.

Doamnă președinte de ședință,

Stimați colegi,

Compania Județeană "Apa Serv" S.A. Neamț este, în temeiul Contractului de delegare a gestiunii serviciilor publice de alimentare cu apă și de canalizare, din 10 august 2009, operatorul regional al sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare din aria de delegare a unităților administrativ-teritoriale membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară "Aqua Neamț".

Municipiul Piatra Neamț și comunele învecinate sunt alimentate cu apă potabilă din două captări: 1. Captarea din lacul Vaduri - captare de adâncime; 2. Captarea din lacul de acumulare Bâtca Doamnei - captare de suprafață.

Începând cu data de 2 februarie 2016, în urma depistării apariției bacteriei clostridium perfringens în apa lacului Bâtca Doamnei, a fost luată de către Compania "Apa Serv" decizia de sistare a captării din această sursă, fiind adoptată soluția de a se alimenta municipiul Piatra Neamț și comunele învecinate - Dumbrava Roșie, Săvinești, Roznov, Zănești, Podoleni - cu apă potabilă numai din sursa subterană de la Vaduri.

Din cauza solicitării suplimentare a magistralelor de aducțiune din Vaduri spre oraș a fost necesară mărirea presiunii apei pompate prin aceste conducte, pentru asigurarea necesarului de apă în municipiul Piatra Neamț și comunele adiacente.

Captarea Vaduri cuprinde două fronturi de captare și două magistrale de aducțiune cu o lungime de aproximativ 7 km fiecare, realizate din tuburi de beton precomprimat, una pusă în funcțiune în anul 1974, alta în anul 1975, ambele conducte având în prezent durata de viață depășită, ele având o durată normată de funcționare de maximum 36 de ani.

Magistrala numărul 1 a fost reabilitată prin Proiectul Major "Extinderea și reabilitarea infrastructurii de apă și apă uzată în județul Neamț", contractul de lucrări CL1 propus pe o lungime de 6,9 km, din care au fost realizați 4,7 km.

Diferența de 2,2 km nu a putut fi realizată, întrucât strada Petru Movilă se afla sub incidența proiectului de modernizare - proiect POR - ADR Nord Est, care se suprapunea cu traseul propus pentru conducta magistrală.

Magistrala numărul 2 nu a fost cuprinsă în proiectele cu contribuție din fonduri europene, deși au fost solicitări din partea companiei pentru reabilitarea ei.

După data de 2 februarie 2016, întrucât alimentarea cu apă s-a făcut doar pe cele două fronturi de captare din Vaduri și pe cele două magistrale, au apărut aproape zilnic în jur de 15-20 de avarii în rețeaua de alimentare cu apă potabilă din municipiu și comunele învecinate.

Pentru a putea interveni pentru rezolvarea avariilor pe aceste magistrale, se impune oprirea alimentării orașului și a comunelor învecinate pe o perioadă de minimum 48 ore. Cele 6 rezervoare existente pot asigura rezerva de apă necesară pentru populație doar pentru 6, maximum 8 ore. În această situație, atunci când se intervine pentru remedierea avariilor pe magistrală, populația municipiului rămâne fără apă.

Criza apei potabile din Piatra Neamț a generat o revoltă publică fără precedent. În urma studiilor efectuate, singura soluție ca în anul 2016 să nu ne mai confruntăm cu situații fără soluții, situații cu risc social major, s-a concluzionat că este necesară finanțarea reabilitării rețelei de alimentare cu apă cu suma de aproximativ 9 milioane de lei. Comunitatea din Piatra Neamț are așteptări foarte mari de la decizia guvernamentală care va soluționa criza apei potabile din oraș.

Guvernul trebuie să găsească soluții în cel mai scurt termen în vederea soluționării crizei apei potabile din municipiul Piatra Neamț.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

 
Video in format Flash/IOS Mircea-Vasile Cazan - declarație politică: Trei motive pentru care nu se repune în funcțiune sistemul electronic de vot;

Am să-i dau cuvântul în continuare domnului deputat Mircea Cazan.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mircea-Vasile Cazan:

Mulțumesc.

Declarație politică: "Trei motive pentru care nu se repune în funcțiune sistemul electronic de vot".

Camera Deputaților continuă să fie dată înapoi în timp cu 10 ani. Deputații votează ca până în anul 2006, prin ridicarea mâinii.

Pe 24 februarie s-a supus la vot - cred că a fost vot unicat în sistemul parlamentar - suspendarea sistemului de vot electronic până la remedierea așa-zisei defecțiuni.

S-a afirmat că într-o săptămână totul se va rezolva. Au trecut deja peste trei săptămâni și nu s-a rezolvat nimic. Este de necrezut că în anul 2016, într-o instituție precum Camera Deputaților, nu se poate rezolva - dacă într-adevăr există vreo problemă - repunerea în funcțiune a sistemului de vot electronic.

La votul prin ridicarea mâinii se pot produce erori, involuntar, pentru că cei care numără sunt și ei oameni. Dar erorile sunt erori și pot influența rezultatul unui vot foarte strâns, dar pot fi și erori voluntare și tare mă tem să nu existe o voință politică din partea actualilor majoritari, ca sistemul de vot electronic să nu funcționeze.

Suntem în ultimul an al actualei legislaturi, în penultima sesiune. De fapt, sesiunea de toamnă se va desfășura sub semnul campaniei electorale, adică în sezonul în care se dau marile tunuri în Parlament. Și cei care dau aceste tunuri au interesul să nu existe un sistem de vot electronic. Poate, din două motive.

Primul. Este nevoie să se ciupească oare de un vot sau poate de un al doilea, să nu afle opinia publică, prin intermediul presei sau direct accesând site-ul Camerei Deputaților, cine și cum a votat o lege de către parlamentari. Vine campania electorală și poate sunt unii care nu vor ca alegătorii să afle cum au votat anumite legi, să nu fie criticați și ca, în final, să poată să își adjudece un vot în toamnă.

Și chiar dacă ar fi și al treilea motiv pentru care nu se dorește repunerea în funcțiune a sistemului de vot electronic, nu se mai poate afla poate concret cine a chiulit de la sesiunile parlamentare de vot și de la votul final.

Și pentru că acest lucru dă foarte rău în ochii electoratului - mă refer la cel activ - probabil actuala putere, actuala majoritate din Parlament, dorește să nu dea drumul la votul electronic.

Vă mulțumesc.

Deputat Mircea Cazan, de Valea Secașului și Mărginimea Sibiului.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

 
Video in format Flash/IOS Ionel Palăr - declarație politică intitulată Domnule ministru Vasile Dâncu, și județul Bacău este în România!;

Am să-i dau cuvântul în continuare domnului deputat Ionel Palăr.

Urmează domnul deputat Gheorghe Udriște.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ionel Palăr:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Domnule ministru Vasile Dâncu, și județul Bacău este în România".

Domnule ministru Vasile Dâncu,

Țin să vă reamintesc că unul dintre obiectivele de bază ale politicii de dezvoltare regională asumate de către ministerul pe care-l conduceți este diminuarea dezechilibrelor regionale existente, cu accent pe stimularea dezvoltării echilibrate și pe revitalizarea zonelor defavorizate cu dezvoltare întârziată, preîntâmpinarea producerii de noi dezechilibre. În concordanță cu acest principiu, vă cer să tratați cu mai multă atenție situația cu care se confruntă județele din Moldova, în speță județul Bacău.

În calitate de parlamentar, am avut dese intervenții publice cu privire la infrastructura regiunii Moldova, demersurile mele publice vizând situația dramatică a infrastructurii rutiere din regiunea Moldova au fost o constantă a mandatului meu de parlamentar, în speranța conștientizării factorilor politici decidenți asupra situației din teren.

Lipsa unei autostrăzi în regiunea Moldova, starea deplorabilă a drumurilor județene și locale sunt factori care, în ultimii ani, au determinat izolarea economică a acestei regiuni istorice.

Bacăul, județul pe care-l reprezint în Parlament, nu face notă discordantă de la tabloul nepăsării care caracterizează mai toate județele Moldovei. Nu doresc să cad în capcana politizării acestui subiect, însă nu pot să nu remarc faptul că județele Moldovei au fost marginalizate când a venit vorba despre alocări de fonduri pentru infrastructură, în comparație cu alte județe.

Spre exemplu, anul trecut, Guvernul României condus de Victor Ponta, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, a alocat peste 48 de milioane de lei județului Cluj pentru obiective de investiții și peste 37 de milioane de lei pentru anii 2016-2017.

Suma acordată pentru obiectivele de investiții din județul Cluj de către Guvernul României, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice de la acea vreme, pentru anul 2015, a fost suplimentată în luna septembrie cu 15,9 milioane lei.

În condițiile unor alocări discreționare de fonduri pentru infrastructura rutieră de la nivelul Consiliului județean, alocări folosite ca instrumente electorale, un exemplu fiind perioada de dinaintea ultimelor alegeri prezidențiale, este obligația Guvernului să echilibreze discrepanțele de la nivel local între diverse unități administrativ-teritoriale.

Printre cele mai vitregite zone de la nivelul județului Bacău sunt: drumul județean din comuna Poduri, DN 12 A Dărmănești - Valea Uzului - Harghita, drumul județean 119 Sărata Fărăoani, drumurile locale din comuna Secuieni, drumul județean 206 Răcăciuni - Dumbrava sau drumul județean 252C Tătărăști - Corbasca, în cazul unora dintre obiective autoritățile județene solicitând sprijin financiar necesar. Și aici aș vrea să subliniez faptul că într-adevăr sunt depuse proiecte la Ministerul Dezvoltării care au neapărat nevoie de finanțare și puteți acest lucru, domnule ministru.

În condițiile în care aceste investiții în infrastructură ar asigura o reală dezvoltare a acestor zone, aproape imposibil de realizat cu fonduri locale, domnule ministru, vă solicit în mod imperios alocarea de fonduri către aceste comunități care nu trebuie sancționate ca până acum, ca urmare a opțiunilor politice și a politicilor discreționare.

Ionel Palăr, deputat PNL de Bacău.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Gheorghe Udriște - declarație politică cu titlul Guvernanță corporativă sau redresare economică cu datorii?;

Are cuvântul domnul deputat Gheorghe Udriște.

Urmează doamna deputat Ana Birchall.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Gheorghe Udriște:

Bună ziua, stimată doamnă președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Guvernanță corporativă sau redresare economică cu datorii?".

Ordonanța de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a permis Guvernului României să numească manageri privați la instituțiile și companiile de stat. S-a plecat de la ideea redresării economice a companiilor care înregistrează pierderi, prin numirea unei conduceri profesioniste și cu expertiză în domeniu.

La nici patru ani după punerea în aplicare a acestei ordonanțe, situația nu pare să se schimbe. Societatea Comercială Transporturile Aeriene Române S.A., prima companie de stat cu manager privat străin din România, înregistrează pierderi în fiecare an și anul acesta riscă din nou acest lucru. Vorbim de peste 6 milioane de lei.

Povestea se repetă și în cazul altor companii de stat și întreprinderi publice cu probleme și datorii mari, unele aflate chiar în colaps economic și care au avut așa-zisa șansă de a fi conduse de un manager și un consiliu de administrație la fel de privați.

Datoriile imense pe care aceste întreprinderi de stat încă le au ne duc către o singură concluzie - implementarea programului guvernanță corporativă la companiile de stat nu funcționează în România. De ce? Din cauza influenței politice în procesul de numire a acestor privați și a blatului făcut cu agențiile de recrutare.

Numirile se fac în funcție de obscure interese de grup, iar cei care ajung să ocupe aceste funcții sunt fie foști membri de partid, fie persoane fără experiență și expertiza necesară administrării acestor întreprinderi cu atât de multe probleme. Modul în care sunt selectați privații nu ne garantează astăzi transparența și obiectivitatea cerute în procesul de selecție, conform Ordonanței Guvernului nr. 109. Amintesc că aceste numiri, cu totul neinspirate, sunt realizate de firme de consultanță specializate în recrutarea profesioniștilor.

Aceste recrutări miraculoase, pe bani mulți, au dus de-a lungul acestor ani la situații chiar hilare. Numai în anul 2013 Ministerul Transporturilor a înlăturat de la șefia companiilor subordonate managerii privați străini la un interval de câteva luni de zile. Se întâmplă la Tarom, la CFR S.A. și CFR Infrastructură, Metrorex sau Port Constanța, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Reprezentanții ministerului au susținut atunci că au existat neînțelegeri între consiliile de administrație și managerii străini. Iată rezultatele acestor recrutări deosebite.

Situații, parcă trase la indigo, găsim la Ministerul Economiei și la cel al Energiei, vezi Complexul Energetic Oltenia, Complexul Hunedoara sau Apa Grea Drobeta-Turnu Severin.

Nu cunosc viziunea conducerilor ministerelor vizate, dar normal ar fi ca pagubele acumulate să fie recuperate de la managerii și membrii consiliilor de administrație ai companiilor în cauză. Firesc ar fi, de asemenea, ca în procesul de recuperare să fie chemate în solidar și agențiile de recrutare, pentru a răspunde în fața legii pentru erorile atent comise.

Aceste preumblări de manageri și consilii de administrație au ținut pe loc dezvoltarea unor companii cu potențial. Am refuzat să le privatizăm pentru a ne plasa strategic oameni de partid bine plătiți în moneda europeană, pentru că cea românească nu miroase bine, nu-i așa? Sunt decizii care au costat mult și vor continua să ne împovăreze. Deocamdată, noi plătim și nimeni nu e tras la răspundere.

Solicit, în acest context, în primul rând conducerii ministerelor de resort, să facă publice procesele de recrutare a managerilor privați și a membrilor consiliilor de administrație sau consiliilor de supraveghere la companiile din subordine, numele și proveniența managerilor recrutați, agențiile de recrutare cu care "s-a lucrat" și cheltuielile generate de acest proces găunos.

Miroase tare urât a corupție instituționalizată, stimați guvernanți!

Vă mulțumesc.

Gheorghe Udriște, deputat de București în grupul neafiliaților.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall - marcarea zilei de 21 martie - Ziua Mondială a Sindromului Down;

Are cuvântul doamna deputat Ana Birchall.

Urmează domnul deputat Virgil Guran.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, doamnă președinte.

În declarația politică din această săptămână am ales să vă vorbesc despre o afecțiune a cărei incidență este din ce în ce mai mare la nivel internațional, în contextul în care peste numai 4 zile, pe 21 martie, în întreaga lumea este marcată Ziua Mondială a Sindromului Down.

Stimate colege,

Stimați colegi,

În 2011, Națiunile Unite au oficializat data de 21 martie ca fiind Ziua Mondială a Sindromului Down. Data nu a fost aleasă la întâmplare, cea de-a douăzeci și una zi a celei de-a treia luni a anului simbolizează cei trei cromozomi pe care persoanele cu sindromul Down îl au în perechea 21 a hărții lor genetice.

Această anomalie cromozomială, rezultată dintr-un accident genetic, este permanentă și afectează anual la nivel mondial aproximativ unul din 700-800 de nou-născuți. În România sunt diagnosticate în jur de 30.000 de persoane cu acest sindrom.

În diferite măsuri, trisomia 21 afectează starea de sănătate și dezvoltarea cognitivă a copilului, însă, într-un mediu familial echilibrat, înconjurate cu multă dragoste, beneficiind de terapii și educație specializate și, nu în ultimul rând, integrate în societate, persoanele cu Sindromul Down pot duce o viață socială aproape normală, pot lucra și își pot forma propriile familii.

Am ales să vă vorbesc despre acest lucru din respect pentru familiile care se luptă pentru a-și crește și a-și îngriji copiii cu Sindromul Down, care depun eforturi uriașe pentru ca acești copii să aibă o creștere și o dezvoltare normală, pentru ca ei să devină adulți sănătoși și fericiți și să se poată integra în comunitate.

Mai mult decât orice, însă, am ales să vă vorbesc despre Sindromul Down din admirație pentru copiii minunați care suferă de această afecțiune, dar care ne oferă tuturor un exemplu de dragoste, de curățenie sufletească și de optimism.

Dincolo de lupta cu problemele de sănătate și cu dificultățile de învățare, persoanele afectate de Sindromul Down și familiile lor trebuie să se confrunte, din nefericire, în fiecare zi cu greutățile și barierele ridicate de societate. Copiii cu Sindromul Down arată diferit și sunt diferiți și pentru aceasta plătesc, nevinovați, prețul social al marginalizării.

Viața acestor familii este deja suficient de grea, fără ca noi să mai adăugăm povara unei societăți ignorante și lipsite de toleranță. Din păcate, societatea în care trăim este în continuare tributară unor prejudecăți care ar trebui cât mai grabnic depășite.

Persoanele cu Sindromul Down sunt parte a societății noastre și trebuie să le asigurăm un mediu adaptat, astfel încât să își aducă propria contribuție la comunitate.

Datorăm acest lucru lor și familiilor lor și, nu în ultimul rând, datorăm acest lucru familiilor noastre și copiilor noștri pe care vrem să îi creștem în spiritul toleranței și al înțelegerii.

În numele acestei datorii trebuie să spunem că Sindromul Down nu este o boală, ci o anomalie genetică definitivă, că aceste persoane pot arăta altfel, dar în realitate sunt la fel ca noi, au aceeași nevoie de dragoste, de înțelegere și de comunicare ca și noi și că dacă le acordăm o șansă vom fi uimiți de forța lor spirituală și de capacitatea lor de a învăța.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Se spune că fiecare copil vine pe lume cu norocul său, cu zestrea sa individuală pe care noi, ca părinți, avem datoria să o hrănim și să o sporim încă din prima zi de viață.

De aceea, cred avem nevoie de o înțelegere corectă a ceea ce înseamnă Sindromul Down, de programe de informare, conștientizare și educare, astfel încât societatea noastră să fie pregătită pentru a acorda înțelegerea și suportul adecvat pentru aceste persoane și familiile lor.

Un rol esențial l-au avut și îl au în continuare asociațiile nonguvernamentale de profil, a căror activitate o apreciez enorm și care au depus eforturi uriașe pentru a crește gradul de conștientizare a situației persoanelor cu Sindromul Down.

Un rol important îl avem și noi, în calitate de legiuitori, în dezvoltarea de programe de screening pentru mame, de informare și pregătire a acestora pentru provocările unui copil cu Sindromul Down și, mai important decât orice, prin intensificarea luptei împotriva marginalizării sociale de orice fel.

Totodată, rămâne și în sarcina noastră, a fiecăruia dintre noi, să ne informăm, să înțelegem, să acceptăm, să sprijinim și să ne educăm copiii astfel încât lumea pe care o vor crea ei pe viitor să fie una a toleranței, a blândeții, în care copiii născuți cu acest sindrom vor crește armonios, dezvoltându-și propriul rol în cadrul comunității din care fac parte.

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, deputat Colegiul nr. 5, Vaslui.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - declarație politică: Când oprim jaful de la companiile de stat?;

Are cuvântul domnul deputat Virgil Guran.

Urmează domnul deputat Ion Eparu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Când oprim jaful de la companiile de stat? Și aici vreau să mă refer la CNADNR.

Este o companie care are 6.500 de angajați, are un buget de un miliard și jumătate de euro, dar, printre cei 6.500 de angajați nu se găsesc și vreo câțiva proiectanți și la orice intervenție, la orice peticeală de drum din România, ei trebuie să acceseze o companie particulară care are niște tarife monumentale.

Nu poate să execute nicio lucrare pe nicio autostradă, toate licitațiile făcute sau aproape toate licitațiile făcute observăm că se anulează, ba că am contractat o firmă care a dat faliment, sau care intră în insolvență, sau care are anumite probleme financiare. De fapt, avem o companie-mamut și facem câțiva kilometri de autostradă pe an. Bani foarte mulți care se duc și noi ne întrebăm de ce de 25 de ani nu reușim să facem un tronson de autostradă care să străbată întreaga țară.

Gândirea aceasta este păguboasă, am pierdut fonduri europene, pierdem legătura cu Occidentul și pierdem oportunitatea de a veni investitorii în România, pentru că infrastructura este foarte importantă.

Ne așteptam ca acest Guvern tehnocrat care nu mai are legătură cu politicul, deci, cu alte cuvinte, nu mai are legătură cu ce s-a întâmplat înainte, că știm, dacă mergem la Televiziunea Română și strigăm "Unchiule!" în curte, ies 40% dintre ei, dacă mergem la Romatsa - "Nepoate!", ies 30% dintre angajați. Deci, cu alte cuvinte, a fost o cumetrie, așa, de 25 de ani și o ineficiență totală.

Bun. Se dă vina pe guvernele din trecut. Este adevărat că atunci s-a întâmplat acest lucru. Așteptăm de la acest Guvern, care este imparțial, care nu mai are treabă cu politicul, deci nu și-a angajat nepoții pe acolo, să ia măsuri să devină eficienți și să începem să construim cu adevărat ce trebuie în România, iar Guvernul care va veni - eu spun că va fi un Guvern liberal - va continua această politică, dar trebuie început odată, altfel va mai trece un an, va mai trece un an și o să punem vina tot timpul pe cei care au fost în urmă și autostrăzi nu o să avem niciodată în România.

Mulțumesc.

Deputat PNL, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică: Educația tehnocrată, de la procente calculate greșit la politici publice pentru îmbunătățirea învățământului gimnazial;

Doamna Rodica Nassar:

Dau cuvântul în continuare domnului deputat Ion Eparu.

Urmează doamna deputat Doina Pană.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc foarte mult, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi am intitulat-o: "Educația tehnocrată, de la procente calculate greșit la politici publice pentru îmbunătățirea învățământului gimnazial".

Am pus și un motto: "Marți, la lucrările Comisiilor reunite pentru muncă și educație nu a fost niciun reprezentant al Ministerului Educației, Tineretului și Sportului. DNA era în control la minister".

Stimați colegi,

În calitate de cadru didactic de peste 35 de ani în sistem, dar și în calitate de membru al Comisiei pentru educație, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților, urmăresc cu îngrijorare - și vă rog să rețineți că eu am pus în ghilimele această licență, ca nu cumva să fiu acuzat de plagiat de către Administrația Prezidențială - evoluția procesului educațional din România, în toată complexitatea lui, cu îngrijorare pentru că, în opinia mea, desele modificări ale legislației, precum și încercările de a găsi soluții la nemulțumirile izvorâte din sistem nu au condus la îmbunătățirea mecanismelor ce reglează sistemul, ba, din contră.

Am trăit pe viu și trăiesc în continuare modificările profunde din învățământul superior. Am fost și sunt contemporan cu la fel de profundele schimbări din sistemul de învățământ preuniversitar.

Prezenta declarație are la bază o gafă - umană, s-a spus - a responsabililor din ministerul de resort. După simularea examenului de evaluare națională, pe site-ul ministerului a apărut cifra echivalentă dezastrului. Doar 30,58% dintre elevii de clasa a VIII-a, dintre cei care au participat la simulare, au obținut medii peste 5. A doua zi tehnocrații vinovați de gafa umană au rectificat știrea: 44,05% dintre participanți au luat medii peste 5. Ca și cum procentul real, în sine, nu ar fi fost de ajuns pentru a îngrijora, totul s-a suprapus cu această gafă impardonabilă.

Concluzia este corectă. Mai mult de jumătate din cei prezenți, adică 56% dintre elevii care vor termina ciclul gimnazial anul acesta, nu au reușit să obțină medii peste 5 la examenul de simulare. Acest examen de simulare s-a organizat în 2014 - 48,83% medii peste 5; în 2015 - 50,68% medii peste 5 și anul acesta - 44,05%. Deci, în 2016 sunt cele mai slabe rezultate.

Fenomenul este cu atât mai alarmant cu cât, prin evaluările succesive introduse la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, nivelul de pregătire al elevilor ar fi trebuit să fie deja cunoscut și însoțit de măsuri care să corecteze lipsa de performanță constatată anterior.

Nu pun la îndoială rolul benefic al acestor simulări, măcar în furnizarea unei imagini corecte a pregătirii școlare. Și atunci, ce semnificație poate avea acest 56% note sub 5?! Care pot fi explicațiile de fond ale situației?

Din punctul meu de vedere, o primă măsură pentru implicarea susținută și atentă a elevilor în procedura de evaluare pe care o presupun simulările ar putea fi impunerea prezenței obligatorii și consemnarea notelor în catalog.

Adoptarea unor decizii în acest sens ar trebui să fie însoțită și de o serioasă evaluare internă a sistemului de învățământ.

Este bine că Ministerul Educației a solicitat Institutului de Științe ale Educației o analiză a rezultatelor obținute la simularea evaluării. Consider că o diagnoză de acest fel, care să prezinte evoluția rezultatelor școlare la finalul ciclului gimnazial, însoțită de investigarea și prezentarea cauzelor pentru care s-a ajuns la această situație, este mai mult decât necesară. În mod normal, mâine, ar trebui să fie anunțate rezultatele simulării la bacalaureat. Sper să avem o singură strigare.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Profesor universitar Ion Eparu, deputat în Colegiul nr. 10, Circumscripția Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Adriana-Doina Pană - declarație politică intitulată Legea dării în plată aduce Apocalipsa;

Dau cuvântul în continuare doamnei deputat Doina Pană.

Urmează doamna deputat Steluța-Gustica Cătăniciu.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Adriana-Doina Pană:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se numește: "Legea dării în plată aduce Apocalipsa".

Disperare uriașă în rândurile Patronatului băncilor din România. Atât de mare e disperarea, încât au ieșit cu sloganul: "Legea dării în plată dăunează grav României".

Potrivit Patronatului băncilor din România, Legea dării în plată ar conduce la un scenariu apocaliptic: "Va crește avansul pentru credite, va dispărea Programul «Prima Casă», piața imobiliară se va bloca, nu se va mai vinde și nu se va mai cumpăra nimic. Foarte greu se va mai construi ceva, mulți își vor pierde locurile de muncă, vor crește chiriile". Și asta nu e totul. Vă gândeați cumva că interesul băncilor este doar profitul? Vă înșelați amarnic. Potrivit aceluiași comunicat, Patronatul băncilor din România susține: "Pierderea asta o vom plăti cu toții de la buget, din banii țării, din banii noștri. Chiar e o lege bună pentru oameni, una care face ca 19 milioane de români să plătească pentru câteva sute?"

Dacă n-ar fi de râs, ar fi de plâns. După ce a recurs la amenințări cu denunțuri la DNA împotriva inițiatorilor Legii dării în plată, printre care mă număr și eu, sistemul bancar și-a schimbat strategia și moare de dragul românilor, continuând presiunea printr-o campanie deosebit de agresivă în mass-media, prin care anunță consecințe apocaliptice în cazul în care legea trece de Parlament.

Ce demonstrează acest lucru? Că băncile n-au înțeles nimic din lecția crizei, pe care, tot ele, la modul general au declanșat-o. Au renunțat la atitudinea arogantă, de la adăpostul unor profituri de miliarde făcute inclusiv pe seama celor ale căror vieți au fost distruse de creditele împovărătoare și ne urechează că nu vedem ce catastrofă înseamnă adoptarea legii pentru români.

În multe țări civilizate legea se aplică, de exemplu în Statele Unite ale Americii, și poporul american n-a pătimit nimic din scenariul apocaliptic amintit de către Patronatul băncilor din România. Guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu, a declarat: "Băncile să facă planuri de negociere transparentă, care să fie trimise la Banca Națională a României, iar aceste planuri, însușite de industria bancară, ar trebui să facă parte dintr-un cod de conduită al industriei bancare".

Este interesant că guvernatorul Isărescu propune acum un cod de conduită și planuri de negociere transparentă care să fie transmise la Banca Națională a României și să fie prinse în acest cod de conduită. De ce nu s-a făcut acest lucru în ultimii cinci ani, de când au fost descoperite clauzele abuzive din contractele de credit?

Legea dării în plată este, în primul rând, o lege care să determine o împărțire corectă a riscului între sistemul bancar și clienți. Sistemul bancar nu a acceptat acest lucru, deși au fost numeroase semnale în acest sens. În acest fel, prin Legea dării în plată este atinsă și componenta socială. Băncile, Banca Națională a României și Guvernul marșează pe caracterul exclusiv social pe care ar trebui să-l aibă legea, adică să fie aplicabilă unui număr limitat de persoane, stabilit conform unor criterii cât mai restrictive, ceea ce ar face ca, după câteva pagube colaterale, perfect suportabile, sistemul să nu se schimbe cu absolut nimic, iar consumatorul să fie obligat, în continuare, să accepte dictatura băncilor.

Deputat PSD de Bistrița, Doina Pană.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Steluța-Gustica Cătăniciu - declarație politică cu titlul De cine este condusă România, domnule Cioloș?;

Are cuvântul, în continuare, doamna deputat Steluța Cătăniciu. Urmează domnul deputat Laurențiu Nistor.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea este o întrebare adresată domnului prim-ministru Cioloș: "De cine este condusă România, domnule Cioloș?"

După ce ministrul sănătății, domnul Achimaș Cadariu, a declarat că românii au sistemul de sănătate pe care îl merită, deoarece muncesc puțin, după ce ministrul finanțelor, doamna Paliu Dragu, le-a spus românilor să muncească pe doi lei, ministrul justiției, doamna Prună, le transmite nonșalant că drepturile lor sunt un lux.

De cine este condusă România, domnule Cioloș? Al cui este acest Guvern? Pentru că al românilor nu mai este și nu cred că a fost vreodată.

Declarația doamnei ministru Prună nu reprezintă altceva decât modul în care a fost modelată gândirea dânsei despre justiția pentru români, de către mentorul Domniei Sale, Monica Macovei, o exprimare extrem de periculoasă, menită să genereze tot mai mult ideea că se încearcă transformarea României într-un stat totalitar și că statul de drept pentru români este doar o iluzie la care tânjim de mult.

După 25 de ani, constatăm cu astfel de ocazii că România este un stat nesigur, din punctul de vedere al drepturilor și libertăților individuale, în care am ajuns în situația nefirească de a dezbate aceste valori supreme garantate de Constituție, când ele, foarte simplu, trebuie doar respectate.

Este regretabil faptul că domnul prim-ministru Cioloș nu a luat încă atitudine față de declarația doamnei ministru Prună, care nu reprezintă o banală eroare de comunicare, ci modul dânsei de a se raporta la țara al cărei ministru de justiție este.

Îi solicit domnului prim-ministru să o demită pe doamna Prună, pentru a nu transforma justiția din România, atât cât a mai rămas, într-o justiție de tip sovietic.

Mulțumesc.

Steluța Cătăniciu, deputat al ALDE, de Cluj.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Laurențiu Nistor - declarație politică cu tema Mineritul românesc rămâne un obiectiv strategic prioritar;

Aveți cuvântul.

Domnul deputat Laurențiu Nistor.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Laurențiu Nistor:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi este intitulată: "Mineritul românesc rămâne un obiectiv strategic prioritar".

Stimați colegi,

Județul Hunedoara are nevoie, acum, mai mult ca oricând, de o viziune guvernamentală eficientă în domeniul energetic. Complexul Energetic Hunedoara deține o pondere economică însemnată în județ, asigurând locuri de muncă, atât pentru cei 6.500 de angajați, dintre care 4.200 într-o zonă monoindustrială defavorizată, Valea Jiului, cât și pentru alte câteva mii de hunedoreni din societățile prestatoare pentru această industrie strategică.

În contextul economico-social al județului și al țării, Complexul Energetic Hunedoara reprezintă cel mai mare angajator cu capital majoritar de stat din județ, cu implicații majore asupra activității economice și sociale ale județului. Complexul Energetic Hunedoara produce energie electrică și termică în cogenerare, având o prezență semnificativă pe piața serviciilor tehnologice de sistem pentru menținerea adecvanței în funcționare a Sistemului Energetic Național. De asemenea, Complexul Energetic Hunedoara mai poate furniza energie sigură României încă o jumătate de secol, țara având resurse de huilă exploatabile certe în acest sens și, alături de Complexul Energetic Oltenia, participă la siguranța Sistemului Energetic Național, în lipsa altor surse primare de energie.

Societatea derulează investiții cu cele mai bune tehnologii, având în implementare atât instalații de desulfurare a gazelor de ardere, cât și de evacuare a zgurii și cenușii în șlam dens, răspunzând necesităților de dezvoltare durabilă și priorităților de mediu.

Ca argument economic strategic, aș dori să reamintesc aici un singur lucru: o țară nu se poate baza în mod cert decât pe resursele pe care le controlează direct. Este deci obligația morală a oricărui Guvern să gospodărească în modul cel mai responsabil rezervele naționale.

În acest context, dorim și susținem în continuare salvarea Complexului Energetic Hunedoara, prin menținerea activității miniere și energetice, având ca materie primă huila. Dorim și susținem păstrarea locurilor de muncă.

Ca parlamentari, ne vom strădui să promovăm soluții legislative care să asigure Complexului Energetic Hunedoara un cadru concurențial corect. Vom căuta permanent alternative fiabile care să permită menținerea în activitate a companiilor de stat strategice, dar pentru aceasta avem nevoie și de un angajament, și de un sprijin ferm din partea Guvernului.

Mineritul românesc are nevoie de o soluție viabilă pe termen mediu și lung, o soluție pentru nevoile reale ale salariaților și familiilor acestora și ale comunităților în care își desfășoară activitatea. Până la urmă, bunăstarea oamenilor este ceea ce contează în primul rând pentru noi, cei care am fost delegați să îi reprezentăm în Parlamentul României.

Laurențiu Nistor, deputat Colegiul nr.1, Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Paul Dumbrăvanu - declarație politică despre noile măsuri privind procedura adopției;

Am să dau cuvântul, în continuare, domnului deputat Paul Dumbrăvanu. Urmează doamna deputat Natalia Intotero.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Măsurile privind procedura adopției, ce au fost votate ieri, au menirea de a creiona o nouă politică publică de natură să sprijine cât mai mult copiii abandonați și familiile care își doresc să adopte, un deziderat al partidului, de altfel, din care fac parte. Acesta este principalul motiv pentru care am acordat, fără rețineri, votul meu, alături de colegii din Partidul Național Liberal.

Anual, în România, aproximativ 60.000 de copii sunt instituționalizați, copii pentru a căror dezvoltare sunt cruciale dragostea și sprijinul unei familii. Dintre aceștia, până la sfârșitul lunii septembrie 2015, doar 3.809 au fost declarați adoptabili și doar pentru 3.562 au fost încheiate procedurile adopției. Sunt mii, poate chiar zeci de mii de familii în țară, dar și în afara ei, care doresc să adopte, fie pentru că nu pot concepe un copil, fie pentru că își doresc să ofere și unui copil instituționalizat posibilitatea de a se dezvolta în sânul unei familii. Până în prezent, legislația din România nu a făcut altceva decât să blocheze adopțiile, să facă aproape imposibil accesul acestor copii la o viață normală, fără a oferi potențialilor părinți adoptivi vreun sprijin în demersurile întreprinse.

Procedura anterioară reușea, din păcate, cu succes, să afecteze în primul rând emoțional, atât copiii, cât și potențialii părinți. Modificările aduse legislației, simplificarea procedurilor și acordarea de facilități părinților adoptivi au ca scop încurajarea adopțiilor și crearea unui cadru legislativ clar și coerent.

Consider că votul unanim de ieri demonstrează faptul că atunci când interesele cetățenilor sunt pe primul plan, culoarea politică nu mai contează, că suntem capabili să lăsăm deoparte doctrinele și ideologiile și să urmărim un scop comun, bunăstarea românilor.

Putem demonstra acest lucru și în viitor, iar un prim pas în acest sens îl reprezintă supunerea la vot de urgență, în ședința Camerei Deputaților de săptămâna viitoare, a Legii privind concediul de maternitate și creșterea indemnizațiilor pentru mame. Orice întârziere în adoptarea unei legi de o asemenea importanță nu reprezintă altceva decât o încercare tacită de disoluție a ideii de națiune română.

Vă mulțumesc.

Paul Dumbrăvanu, deputat al PNL.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim.

 
Video in format Flash/IOS Natalia-Elena Intotero - declarație politică cu titlul Legea adopțiilor, modificată radical în favoarea copiilor;

Are cuvântul doamna deputat Natalia Intotero. Urmează domnul deputat Mihai Deaconu.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Natalia-Elena Intotero:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică se intitulează: "Legea adopțiilor, modificată radical în favoarea copiilor".

Stimați colegi,

Niciun copil din lume nu își dorește să fie orfan. Orice copil își dorește o familie în care să fie iubit, îngrijit și fericit. Copiii care au ajuns în centrele de plasament se află acolo pentru că un destin obscur a ales în locul lor. Acestor suflete merită să li se ofere o a doua șansă.

De asemenea, știm cu toții că există familii care, din diverse motive, nu pot avea un copil al lor, deși își doresc foarte mult acest lucru.

Pentru toate aceste situații, am votat noua Lege a adopțiilor, care vine atât în sprijinul persoanelor care își doresc să înfieze un copil, dar mai ales, și cel mai important, în beneficiul copiilor abandonați care sunt crescuți în centrele de plasament din întreaga țară.

Actul normativ adoptat de Camera Deputaților face mai flexibilă procedura de evaluare a adoptatorilor și susține demersurile de adopție ale acestora, prin prelungirea valabilității atestatului de familie adoptatoare, de la un an la doi ani, și revizuirea dispozițiilor referitoare la realizarea potrivirii copilului cu o familie adoptatoare. Concordant cu aceasta, au fost reduse și termenele în care instanța de judecată trebuie să soluționeze cauzele pe care le presupune finalizarea unei adopții, prin scurtarea termenului de apel la 5 zile, de la 30 de zile, cât este în prezent.

Am votat proiectul legislativ cu convingerea că noile reglementări vor constitui o ajustare necesară pentru ca sistemul adopțiilor să devină mai flexibil, din punct de vedere birocratic, și mai prietenos, din punct de vedere uman. Astfel, vom putea să oferim, pe de o parte, o șansă în plus copiilor instituționalizați, de a se integra într-o familie normală și, de cealaltă parte, să sprijinim familiile, care nu pot avea copii, să își poată îndeplini această dorință legitimă.

Vă mulțumesc.

Natalia-Elena Intotero, deputat al PSD Hunedoara.

 
Video in format Flash/IOS Mihai Deaconu - declarație politică intitulată Autostrada Pitești-Sibiu ne trebuie acum!;

Doamna Rodica Nassar:

Domnule deputat Mihai Deaconu, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Deaconu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Autostrada Pitești-Sibiu ne trebuie acum!".

Stimați colegi,

Vreau să vă vorbesc astăzi despre o autostradă despre care s-a spus tot, a fost dorită de toți și, cu toate acestea, nici astăzi nu există.

În 1972, atunci când au fost stabilite traseele europene importante, România lui Nicolae Ceaușescu a semnat un acord prin care își asuma construcția unor autostrăzi care să preia traficul internațional, mai ales că pe teritoriul țării noastre a fost trasat unul dintre cele mai importante coridoare europene - Coridorul IV, sau actualul TEN -T, iar după A1 și A2 urma la rând Autostrada Pitești-Sibiu, dovadă că avem din 1989 planurile de construcție.

Au trecut de atunci alți 26 de ani, la capătul cărora încă se face un studiu de fezabilitate, au fost propuse șapte variante de traseu, dintre care, după dezbaterea publică la consiliile județene ale județelor pe care le traversează autostrada, am rămas cu două și avem o etapizare a execuției lucrărilor, care ar trebui finalizate în 2020, cea mai mare parte a acestora urmând a fi finalizată în 2020, când vor fi cheltuiți 933,85 milioane de euro, aproape 45% din suma totală de 2.075,23 milioane de euro, ceea ce ne face să ne uităm cu îngrijorare și la acest proiect de importanță strategică națională, de care aveam nevoie de ieri, nu abia din 2020.

Curios este faptul că există soluții ca realizarea lucrărilor să coste mai puțin și trebuie să urmărim cu atenție alegerea celei mai bune variante, astfel încât principii, precum distanța cea mai mică, costuri mai reduse, alegerea unui traseu cunoscut, prețul exproprierilor, să stea la baza deciziei politice și să nu observăm apoi că, de fapt, un anume traseu a fost ales pentru că în acea zonă deține terenuri un apropiat al oamenilor politici, că prețul pentru exproprieri a fost supraevaluat, că se putea evita construirea unor tunele, poduri, viaducte, pentru a ușura construirea autostrăzii.

Prima variantă de traseu, cea care a fost agreată de majoritatea aleșilor locali din județul Argeș, îndeplinește criteriile mai sus amintite de mine și poate fi chiar îmbunătățită pe traseul de capăt spre Sibiu. Tronsonul are o lungime aici de 20 km față de 30, varianta 1 a CNADNR, fără să mai fie nevoie de trei tunele și un pod peste râul Olt, ci doar de un tunel în zona de după satul Mlăceni, spre Sălătrucu. În acest sens, economia ar fi de circa 150 de milioane de euro. Aflăm asta din memoriul depus de directorul de investiții, Alin Goga, din cadrul DRDP Craiova.

Sper să se fi înțeles importanța deosebită pe care o are această autostradă, inclusiv pentru economia românească, datorită Uzinei Dacia Renault, al cărei viitor depinde în mare măsură de acest proiect, și să se găsească la Ministerul Transporturilor și la CNADNR soluții pentru ca lucrările să fie demarate în cel mai scurt timp, dar și în condiții de siguranță, pentru a nu se mai repeta, ca în alte cazuri, ca firma constructoare să dea faliment, sau ca lucrările să fie de proastă calitate și să fie reluate.

Vă mulțumesc.

Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr. 3, Circumscripția nr. 3, Argeș.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai - considerații asupra unor probleme ale românilor din diaspora;

Dau cuvântul, în continuare, domnului deputat Aurelian Mihai. Urmează domnul deputat Ovidiu Iane.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața, doamnă președinte.

Bună dimineața, stimați colegi.

De fiecare dată când vin la acest microfon, trebuie să aduc în atenția colegilor mei tot ceea ce se întâmplă rău cu românii din diaspora. Săptămâna trecută, un grup de tineri a plecat din județul Vaslui către Portugalia. Nu suntem sclavii nimănui și bătaia de joc a nimănui. Firma respectivă a încercat să-i escrocheze, tot ce a încercat să facă e să-și bată joc de acei oameni. Se pare că în România nimeni nu vede.

Cer de aici, din Parlament, anchetarea tuturor celor implicați, pentru că legi există și pentru ei, pentru cei de aici, și pentru cei din Portugalia, care își bat joc de români. Nu suntem la dispoziția nimănui, nici ca stat, nici ca națiune, și nu suntem preșul nimănui, insist!

Al doilea punct. Aeroportul pentru românii din Almeria. 60.000 de români care trăiesc în zona Malaga-Almeria se luptă de ani de zile să aibă acces la o cursă București-Almeria, pentru că au aeroport. Sau Cluj-Napoca. Sau Timișoara. De trei de ani de zile insist în Parlament și la Guvern ca această rută să fie deschisă pentru acei oameni. Au fost accidente, au pierit oameni, au pierit copii, tocmai pentru ca această chestiune să devină viabilă.

Încă o dată, transmit celor din Ministerul Transporturilor să deschidă bine ochii: își asumă orice moarte, orice pierdere de viață omenească. Este imposibil ca în secolul XXI să-ți bați joc de oameni, să aduci tot felul de argumente inutile și sterile, nefăcând pasul pe care trebuie să-l faci.

Așa cum românii din Valencia și din alte localități - chiar și Malaga - au dreptul să meargă acasă și au curse aeriene, și cei din Almeria trebuie să beneficieze de așa ceva.

Trei. Familia. Pe 26 martie se celebrează dreptul pentru viață. Este un eveniment care marchează nașterea copiilor și familia.

Dacă tot discutăm de familie, familia - să se înțeleagă o dată pentru totdeauna - este familia întemeiată pe liberul consimțământ, de un bărbat și o femeie, atunci când prin bărbat înțelegem ceea ce la naștere este declarat bărbat, și la naștere, prin femeie, este ceea ce înțelegem, ca gen. Pentru că întotdeauna, întotdeauna aveam această discuție, și chiar și cu mulți colegi din Parlament, există temerea că într-un viitor revizuirea Constituției va deveni ceea ce nu trebuie să fie. Chiar dacă am intrat în Europa și ne raliem tuturor actelor normative cu privire la buna funcționare a Guvernului și a tot ceea ce înseamnă colaborare, statul acesta este creștin, fundamentul, temelia statului este creștină. De aceea avem în Imnul de Stat al României, într-unul din versuri, "Preoți cu crucea-n frunte! căci oastea e creștină". De aceea, atunci când venim în Parlamentul României, mulți dintre noi depunem jurământul pe această Biblie. Nu mai luăm în calcul acest lucru? Am refuzat să revizuim Constituția. Din 2013, din toamnă, toate acele discuții au fost sistate. Nu este omenesc și nu este normal tot ceea ce se întâmplă.

De aceea, apelul pe care îl au foarte mulți români, la o parte dintre parlamentarii care încearcă să mențină dialogul, este acela de a nu schimba în Constituția României nimic și de a clarifica o dată pentru totdeauna acest aspect.

Viața, dreptul la viață, este o garanție fundamentală. Este imposibil ca în ultimele decenii, așa cum statisticile dau de înțeles, să avem peste 22 de milioane de prunci nenăscuți, pentru că avem 22 de milioane de avorturi.

Este imposibil ca România, în secolul XXI, să aibă statistic 480 de avorturi la 1.000 de nașteri. Este rata cea mai îngrijorătoare în toată Europa.

Ce se întâmplă în România? Ce se întâmplă? Cum este posibil ca un guvern, acum doi ani de zile, să scutească, cu aproape 500 de milioane de dolari, datoriile unei firme străine, bani care însemnau, pe ani de zile, poate alocațiile tuturor copiilor din România?

Cum este posibil ca aici, în Parlament, să tăcem? Cum este posibil ca aceste chestiuni să nu fie văzute, să nu fie discutate și dezbătute, iar modificările să devină realitate? Este rușinos ca în secolul XXI, pentru un stat care se consideră majoritar creștin, aceste chestiuni să fie duse la absurd și să discutăm de parteneriat civil, de familie, pentru persoane de același sex, iar ușa să fie larg deschisă avortului!

Trebuie să conștientizăm. Guvernul și Parlamentul au datoria ca nivelul de trai al cetățeanului să crească. Au datoria să vegheze la veniturile cetățenilor din România, pentru că pentru asta votează, pentru asta își pun încrederea în noi și pentru asta ne trimit în Parlament.

Este rușinos ceea ce se întâmplă. Ieșim în Europa și în lume cu o altfel de față decât ar trebui.

Aceste chestiuni trebuie modificate.

Încă o dată, oricine are dreptul la viață!

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ovidiu-Cristian Iane - declarație politică intitulată PNL și antireacția la decizia Curții Constituționale.

Am să dau cuvântul, în continuare, domnului deputat Ovidiu Iane.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc.

Declarația mea se intitulează "PNL și antireacția la Decizia Curții Constituționale".

De ce spun asta? Pentru că am asistat la o antireacție a Partidului Național Liberal, în ceea ce privește Decizia Curții, care a arătat că anumite drepturi fundamentale ale cetățeanului sunt încălcate.

Și am să fac referire la acest lucru, pentru că îngrijorător este că de la unul dintre copreședinții acestui partid a plecat această antireacție, care, într-o emisiune televizată, susținea că i se pare nefirească reacția unor politicieni care au ieșit și au spus că iată, totuși, până la urmă, Curtea Constituțională a demonstrat ceea ce noi susținem, că anumite lucruri sunt anticonstituționale și în dezacord cu libertățile fundamentale ale cetățeanului.

Mă așteptam ca totuși Partidul Național Liberal să nu ia o antipoziție la această decizie a Curții, așa cum a făcut-o și o altă colegă de-a noastră, care, printr-o declarație nefericită, susținea că nu o interesează drepturile cetățenești ale hoților. Dar nu vorbim de niște drepturi cetățenești ale hoților, vorbim de niște libertăți fundamentale, vorbim de niște drepturi fundamentale, care nu pot fi ale hoților sau ale nehoților, separate.

Asistăm deci la o situație foarte ciudată. Un partid care prin doctrina lui, în mod normal, ar trebui să apere drepturile fundamentale, iată că vine și spune că nu există nicio contradicție între încălcarea unor drepturi fundamentale pentru unii care se consideră a priori vinovați de către ei și de către opinia publică, câteodată, și încălcarea drepturilor fundamentale generale, pentru toți cetățenii acestei țări.

Deci, până la urmă, dilema mea este următoarea: cum putem să separăm drepturile fundamentale ale cetățenilor? O parte să fie declarate pentru cei cinstiți, și o parte să fie încălcate, pentru cei care comit o infracțiune? Nu știu cum vom rezolva. Probabil că va trebui să punem în Constituție o modificare care să prevadă acest lucru. Dar, dacă stăm să ne amintim ce înseamnă de fapt statul de drept și democrația și să ne amintim că însuși izvorul acestui stat de drept și al acestei democrații, pe care ne chinuim să o construim și să o apărăm, pleacă de la câștigarea, și menținerea, și recunoașterea acestor drepturi fundamentale ale cetățeanului, atunci, dacă dăm de-o parte aceste drepturi fundamentale, ce mai rămâne din statul de drept? Nimic.

Deci, stimați colegi, eu înțeleg că tema nu este populistă, înțeleg că nu aveți de ce să vă agățați, dar vă rog să țineți cont că aceste Coduri penale care au încălcat - și Curtea Constituțională a demonstrat că au încălcat - drepturile fundamentale ale cetățeanului, ale românului, nu au fost făcute de Parlament. Vreau să vă reamintesc că ele au fost făcute de domnul Cătălin Predoiu, la un moment în care le-a trecut pe șest, fără niciun fel de consultare prealabilă, nici publică, nici parlamentară.

Deci nu înțeleg de ce faceți această alianță tăcută împotriva cetățenilor acestei țări?!

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Rodica Nassar:

Mulțumim și noi.

Permiteți-mi să închid ședința noastră de astăzi.

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 10,00.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 21 noiembrie 2019, 11:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro