Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.84/05-05-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 26-04-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 aprilie 2016

22. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru completarea art.1 din Ordonanța de urgență nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată (PL-x 744/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 744/2015

   

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

17. Proiectul de Lege privind completarea art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 pentru introducerea sistemelor moderne de plată.

11 amendamente admise, două respinse.

Domnule Árpad...

Video in format Flash/IOS

Domnul Mártón Árpad-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Noi, la vremea respectivă, am solicitat retrimiterea acestui proiect de lege. În forma inițială legea a vorbit de anumite prăvălii din sate care au o activitate oarecare, de 100.000...În lege, în comisie s-a modificat la 10.000 lei. Adică, mai la toate satele din țară va fi obligatoriu să existe această modalitate de plată electronică. Îi omorâm, de aceea am solicitat să fie retrimisă.

S-a mai încercat să se intervină cu o modificare la 50.000 lei. A rămas, a revenit la... tot cu raport de 10.000 lei.

Eu cred, totuși, trebuie să fie retrimisă această lege și chibzuită, pentru că dintr-o lege bună, favorabilă pentru cetățeni, pentru mediul economic, ajungem la o lege inaplicabilă, împovărătoare, la mici prăvălii sătești pe care pur și simplu îi obligăm să-și închidă prăvălia. Așa vedem noi lucrurile.

Încă o dată. Proiectul de lege avea o cifră de 100.000 lei, o cifră de afaceri de 100.000 lei, pentru obligativitate.

Deci în loc să lăsăm la latitudinea cetățeanului, îl obligăm la 10.000 de lei cifră de afaceri... 10.000 de euro, mă scuzați, tot acolo suntem... 10.000 de euro tot e o sumă destul de mică pentru o cifră de afaceri a unei prăvălii sătești.

Vă mulțumesc.

   

(În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule Dobre, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mártón Árpad-Francisc:

Și solicitare de retrimitere, în mod evident.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, da, da.

O supun votului, dar sunt intervențiile colegilor.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Victor Paul Dobre:

Îmi pare rău de practica asta a retrimiterii. Legea precedentă era o lege foarte bună. Retrimisă la comisie, dacă va mai apărea în toamnă în plen, și noi nu suntem de acord nici cu retrimiterea acestei legi. Sunt niște reguli pe care trebuie să le respectăm, indiferent unde...

Nu există nicăieri în lume că dacă e la sat, la oraș sau nu știu ce... Sunt reguli, trebuie să le respectăm. Suntem împotriva retrimiterii.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Alte intervenții?

Nu mai sunt alte intervenții.

Supun votului dumneavoastră propunerea Grupului UDMR, de retrimitere... pentru cât, domnule? O săptămână, da?

Cine este pentru retrimitere? Vă rog să votați. 18 voturi.

Împotrivă? 67 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. Una.

Colegi care nu votează? Unu.

Deci propunerea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Raportul Comisiei pentru buget, finanțe. Cine prezintă raportul?

Inițiatorul? Vă rog, domnule coleg. Inițiatorul.

Domnule Molnar Zsolt, vă rog, unul dintre inițiatori.

Video in format Flash/IOS

Domnul Molnar Zsolt:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am propus această inițiativă și mulți dintre voi ați susținut-o de la bun început, pentru că dorim să introducem un sistem care funcționează foarte bine în vestul Europei și în Statele Unite. Este vorba de sistemul cashback. Acest sistem oferă posibilitatea ca... comercianții care acceptă plata cu carduri să poată să ofere, cum ar veni, rest în bani gheață, cumpărătorilor posesori de carduri.

Deci practic dacă dumneavoastră acceptați această lege, evident, și după aceea mergeți la un magazin să cumpărați ceva de 50 de lei și plătiți cu cardul, puteți să-i spuneți comerciantului: "Mai dă-mi 50 de lei rest", cum ar veni, și se trage de pe card suma totală de 100 de lei.

Aceasta este o practică care se folosește des în statele din vest, în foarte multe țări din lume, și dorim să o implementăm și în România pentru că avem, din păcate, o acoperire foarte, foarte mică de bancomate în România. Apar tot mai multe unități de citire de carduri la magazine și în diverse locuri, deci practic putem să garantăm accesul oamenilor la proprii bani - și aici nu mă refer doar la zona rurală, mă refer și în zonele urbane poate ajuta acest lucru, ca oamenii să-și acceseze banii pe care-i au pe card.

În consecință, modificările aduse în Comisia pentru buget nu reflectă ideile inițiatorilor de la bun început.

Grupul UDMR și-a exprimat nemulțumirea față de aceste modificări. În consecință, eu am propus cashback, între timp au intervenit câteva modificări... Este la latitudinea dumneavoastră, cum considerați, dacă trebuie să le adoptăm împreună amândouă sau să le separăm și să discutăm separat aceste subiecte?

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și alt inițiator, domnul Horia Cristian, Grupul PNL.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Horia Cristian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Reprezintă poate una din cele mai importante legi pe care le-am întâlnit în cei 7 ani de mandat, pentru că ea deschide calea să dăm toate ajutoarele sociale și toate pensiile din România pe card, pentru că deschide calea și accesul oamenilor cu carduri la bani cash, oriunde s-ar afla ei în România.

Din punct de vedere economic este aproape imposibil să acoperim România cu bancomate și acesta este un fapt care este binecunoscut și costurile de manipulare a cash-ului sunt foarte mai. Ca atare, este imposibil să avem bancomate peste tot.

În schimb, acest proiect de lege creează posibilitatea ca fiecare comerciant din România să aibă un POS și băncile vor fi interesate în a da aceste POS-uri pe gratis, pentru că vor renunța la toate costurile legate de manipularea banilor lichizi.

Ca atare, cred că este unul din cele mai importante proiecte de lege care vor duce la modernizarea României și la limitarea evaziunii fiscale.

Grupul Partidului Național Liberal va vota acest proiect.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, vă mulțumesc.

Domnul Iuliu Nosa, raportul Comisiei pentru buget. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iuliu Nosa:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Am să vă prezint raportul suplimentar asupra Proiectului de Lege privind completarea art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată.

Conform prevederilor constituționale și ale Regulamentului Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege menționat.

La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul favorabil al Comisiei juridice, al Comisiei pentru industrii, al Comisiei pentru tehnologia informației și al Consiliului Legislativ.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare crearea cadrului juridic pentru acordarea de către comercianți, la cererea clientului, de avansuri în numerar care nu pot depăși suma de 200 de lei, la terminalele de plată în combinație cu plata aferentă bunurilor și/sau serviciilor achiziționate.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menționat în cadrul mai multor ședințe.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații au hotărât, cu majoritate de voturi, să mențină raportul inițial prin care au propus plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr.1 și cele respinse prezentate în Anexa nr.2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Dezbateri generale. Grupul PNL, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Horga:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Și eu am plăcerea să felicit inițiatorii acestei propuneri legislative pentru cel mai important proiect de lege din această sesiune parlamentară. Contrar îngrijorării Grupului parlamentar al UDMR, această propunere legislativă rezolvă două probleme importante pentru România în acest moment. Prima este cea a obligativității comercianților de a accepta la plată mijloacele electronice de plată, respectiv cardurile bancare, și, în al doilea rând, posibilitatea ca de la aceste POS-uri cetățenii cumpărători, de la comercianții respectivi, să poată solicita o sumă modică pe care să o utilizeze pentru nevoile personale. Suma respectivă este de până la 200 de lei.

De ce spuneam că este nejustificată îngrijorarea? Deoarece comercianții respectivi primesc aceste POS-uri în mod gratuit. Instalarea, întreținerea și toate celelalte cheltuieli sunt în sarcina unităților bancare care sunt interesate de a mări numărul de POS-uri. De aceea, și cifra de afaceri a fost micșorată la 10.000 de euro, pentru că nu se poate să soliciți sume de la aceste POS-uri dacă ele nu există. Majoritatea... deci în momentul în care s-a făcut analiza acestei propuneri legislative în Comisia de buget, finanțe, s-a făcut o statistică a sumelor pe care le încasează acești comercianți, în general în zona rurală, acolo unde nu există carduri bancare și 65% din aceste societăți comerciale, acești comercianți, au o cifră de afaceri sub 10.000 de euro.

Ca atare, se impunea micșorarea acestei cifre, de la 100.000 de euro, cu cât mai mult cu cât costurile sunt în totalitate în sarcina băncilor. Economia românească va câștiga din această introducere a POS-urilor pe scară largă, pentru că se va reduce evaziunea fiscală în mod categoric, ca urmare a faptului că respectivii comercianți sunt obligați să elibereze bonuri fiscale pentru orice vânzare pe care o fac și, mai mult decât atât, va crește cifra de afaceri, ca urmare a faptului că se vor scoate acele caiete pe care comercianții le utilizau până în prezent, încasând sumele respective din carduri bancare, carduri care sunt alimentate din credite și alte sume.

Eu cred că această lege este foarte bună. Va revoluționa plățile în România și va fi capabilă să modernizeze sistemul de plăți la nivelul țărilor europene.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Moldovan, Grupul UDMR. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Moldovan Iosif:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Mulțumesc colegului antevorbitor.

Într-adevăr, Grupul UDMR a susținut inițiativa domnului Molnar, colegul nostru, și îngrijorările noastre, așa cum bine ați menționat mai înainte, se referă la un singur aspect, stimați colegi, și anume aspectul plafonării la 10.000 de euro. Și vă spun îngrijorare, pentru că poate noi, ca și coinițiatori ai acestei legi, am avut timp și am dezbătut această lege înainte de a supune spre dezbatere colegilor din Parlament, am discutat-o în toate amănuntele ei și cu toate rezervele pe care le-am avut și am fi putut să le avem cu această lege.

Inițiativa este extraordinară. Domnul Molnar a venit într-adevăr cu o lege care modernizează toată România. Însă noi am căutat ca prin această lege să nu creăm un disconfort comercianților din România. Faptul că pe parcursul procedurilor de dezbatere s-au adus niște amendamente și s-a redus la 10.000 de euro, din acest motiv, considerăm că oricărui magazin sătesc care are poate un rulaj mai mic decât ne așteptăm noi - la 10.000 de euro nu ne putem aștepta la niște rulaje extraordinare -, i se poate crea un disconfort privind cash-flow-ul pe care-l au în casierie zi de zi.

Acesta a fost motivul pentru care noi am insistat, și în continuare susținem că plafonul de 100.000 de euro ar fi fost necesar, și trebuia menținut, ca să nu creăm un disconfort comercianților. Dincolo de aspectul că modernizăm România, dincolo de aspectul că aducem o noutate, prin prisma faptului că la orice magazin putem cere niște bani, chiar și la ultimul magazin sătesc, aceasta a fost și ideea, aducem cu acest plafon un disconfort comercianților, îi punem în situația..., îi obligăm de fapt să țină niște bani în casierie la îndemână, neavând rulajul respectiv în ziua în care i se cer acești bani, să nu poată să facă ceea ce se spune prin lege. Asta am dorit să înțelegeți, și de asta am dorit ca plafonul de 100.000 de euro să fie menținut.

Cu tot respectul, este o lege pe care noi am inițiat-o, am susținut-o, dar în momentul ăsta avem niște rezerve și trebuie să le exprimăm aici și astăzi.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Alte intervenții?

Păi... un vorbitor de la fiecare grup. Aveți un minut.

Vă rog, domnule deputat. Mai aveți un minut. Al doilea vorbitor de la Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mircea Dolha:

Mulțumesc, domnule președinte.

Chiar și un minut cred că pot să exprim un punct de vedere pro pentru adoptarea acestei inițiative, deoarece cu toții suntem de acord că și în România, chiar și în zonele rurale, este necesară implementarea unor noi măsuri de modernizare a sistemelor de plată. Pentru că, din nefericire, România a rămas în Europa cam printre ultimele țări unde de multe ori mergem, și dacă nu există... nu avem bani în buzunar, cash, nu putem să ne cumpărăm anumite produse.

Apoi, aș vrea să pun o întrebare strict retorică: cui, până la urmă, îi este frică de un POS sau de plata cu cardul bancar? Că asta nu am înțeles.

Cred că această lege este una bună și, chiar dacă antevorbitorul meu spunea că există riscul ca unii comercianți mici să nu aibă cash, să nu poată ține acești bani în casierie, nu există nicio măsură punitivă în cazul în care nu pot da restul în bani lichizi, în cash.

De aceea, cred că trebuie adoptată și susțin și eu această lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Nemaifiind alte intervenții, mergem la raport.

Avem 11 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

Marginal 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 marginal. Nu sunt observații.

Legea rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro