Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.106/22-06-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 15-06-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2016

28. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Art.13, alin.(2), din Legea nr.489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor (Pl-x 481/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 481/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

26. Propunerea legislativă pentru completarea art.13 alin.(2) din Legea nr.489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor.

Inițiatorul. Domnule Remus Cernea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Legea cultelor adoptată în 2006 a generat o serie întreagă de obiecții, critici, formulate de către societatea civilă, de către instituții internaționale. Unul dintre articolele legii care a generat dezbateri și chiar acțiuni de protest în țara noastră este art.13 pct.2, care conține o formulare excesivă de restricționare a libertății de exprimare. Articolul prevede că în România sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă, precum și ofensa publică adusă simbolurilor religioase. O astfel de formulare este extrem de restrictivă, pentru că vehiculează concepte foarte largi, orice forme, iar conceptul de ofensă publică este unul extrem de relativ.

De aceea, atât opiniile, poate ale unor jurnaliști, sau diverse opere literare, opere artistice, eu știu, emisiuni de satiră, reviste precum "Cațavencii", "Kamikaze" sau alte forme de exprimare care conțin critici, uneori acide, dar legitime într-o societate democratică și într-o societate liberă, ar putea cădea sub incidența acestui articol. Recent, chiar a existat un incident cu o lucrare artistică, un desen de pe peretele unui bloc, exterior, care-l înfățișa pe Sfântul Gheorghe. A fost atunci invocat acest articol din Legea cultelor pentru ca desenul să fie șters, deși era o lucrare artistică a unor artiști urbani importanți și respectați.

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a emis un punct de vedere pe care, eu, practic, l-am însușit în acest proiect de lege, pentru a exista un echilibru între formularea actuală a Legii cultelor și ceea ce propune Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării și reprezintă în esență această propunere legislativă, și anume ca acest articol să nu poată fi interpretat în sensul restrângerii dreptului la libera exprimare, a dreptului la opinie și a dreptului la informație. Asta pentru că libertatea de exprimare este o valoare fundamentală a unei societăți democratice moderne. Or, restricțiile excesive care nu sunt legitime într-o societate democratică nu ar trebui să fie parte a unor legi.

De aceea, eu vă cer retrimiterea la comisie, ca inițiator am acest drept, întrucât raportul cred că a fost întocmit fără a se avea în vedere cu adevărat argumentele de ordin principial pe care le-am formulat în expunerea de motive, unde am prezentat și poziția CNCD-ului și poziția unor organizații neguvernamentale importante: "Pro-democrația", "Agenția de monitorizare a presei", "Centrul de resurse juridice", "Centrul pentru jurnalism independent", "Accept", "Solidaritatea pentru libertatea de conștiință" și altele.

Așadar, este o temă importantă și sper foarte mult ca, prin retrimiterea la comisie, să fie regândită și abordată într-un alt spirit această propunere și sper eu să primească un raport favorabil.

De aceea, domnule președinte, pentru început, dacă se poate, v-aș ruga să supuneți la vot această solicitare.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Voi supune, fără îndoială, la vot, dar deja v-ați depășit timpul, stimate coleg.

Supun votului dumneavoastră reîntoarcerea la comisie.

Cine este pentru? Vă rog să votați.

Cine este pentru întoarcerea la comisie? 3 voturi.

Împotrivă? 76.

Abțineri? O abținere.

Colegi care nu și-au exprimat votul? Nu.

Deci a fost respinsă propunerea de retrimitere.

Îl rog pe domnul Varga să prezinte raportul Comisiei juridice și Comisiei pentru drepturile omului. Raport comun.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile Varga:

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins această inițiativă legislativă.

Guvernul nu susține adoptarea inițiativei legislative.

Consiliul Legislativ, de asemenea, a dat un aviz favorabil.

Propunerea legislativă supusă dezbaterii astăzi are ca obiect de reglementare modificarea art.13 alin.(2) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată, prin introducerea unei noi dispoziții față de varianta actuală a alineatului prin care să fie evitate interdicții în ceea ce privește exercitarea dreptului la liberă exprimare, la opinie și informații.

În urma examinării propunerii legislative și a punctelor de vedere exprimate și dezbaterii, cele două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului respingerea propunerii legislative. Libertatea de exprimare nu poate fi absolvită și, ca atare, este supusă unor coordonate juridice. Aceste coordonate juridice trebuie să fie însă expres prevăzute de lege și necesare ocrotirii unor valori politice, economice, sociale și umane și, prin urmare, nu pot fi lăsate la aprecierea discreționară a subiecților de drept.

Sub acest aspect, este de remarcat că Pactul internațional privitor la drepturile civile și politice, prin art.19 alin.(3) stabilește că exercițiul libertății de exprimare comportă îndatoriri speciale și responsabilități speciale și poate fi supus anumitor restricții care trebuie să fie expres stabilite prin lege, respectarea drepturilor sau reputației altora, considerente de siguranță națională, ordine publică, sănătate, moralitate publică.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Grupul PSD. Dezbateri generale.

Domnul Iane.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Poate că dacă am fi avut o societate măcinată de aceste probleme pe care le ridică această inițiativă, am fi fost în măsură să ne aplecăm asupra acestei propuneri. Însă nu avem cazuri care să ne ducă să facem o asemenea modificare. În plus, prin modificarea introdusă de colegul nostru, practic, este o echivalență cu a abroga acel articol care într-adevăr interzice defăimarea religioasă.

În acest caz, Grupul PSD nu poate să voteze această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții?

Dacă nu mai sunt alte intervenții din partea grupurilor parlamentare, îl invit pe domnul Cernea, deputat neafiliat.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Domnul Ovidiu Iane mai devreme a spus că în societatea românească această temă nu reprezintă una de atenție publică sau de interes public. Dimpotrivă, și în societatea românească se discută asupra acestei teme. Și nu întâmplător am numit în mod simbolic această lege, Legea "Charlie Hebdo". Vă amintiți de atentatul cutremurător din Franța, de la Paris, din redacția acestei publicații, o publicație de satiră care într-adevăr ironiza anumite aspecte religioase, lucru care a generat furia, ura și, iată, un act oribil, o crimă oribilă din partea unor extremiști fundamentaliști religioși.

Or, acest atentat a readus în dezbatere internațională, pentru că dezbaterile democratice să știți că nu au granițe, nu se opresc la granița României. Sunt chestiuni principiale, sunt chestiuni care privesc valorile, libertățile individuale dintr-o societate democratică. Or, noi, în spațiul european, trăim într-o astfel de societate europeană, paneuropeană, care nu mai are granițe, și ar trebui să avem și să gândim asupra tuturor problemelor europene în spiritul valorilor pe care ni le asumăm ca membri ai Uniunii Europene, iar libertatea de exprimare, repet, este o valoare fundamentală pentru democrațiile moderne și pentru acest spațiu.

Închei imediat spunând că prin această propunere am fi adus un echilibru față de restricția existentă acum în lege, restricție care, dacă s-ar aplica pe scară largă, dacă ar fi invocată în diverse procese care ar putea fi deschise oricând, de către oricine, ar duce la o nouă cenzură care ar face, eu știu, autori precum Voltaire, Nietzsche, chiar Emil Cioran, să poată să fie cenzurați, pentru că și ei, mai direct sau mai pe ocolite, au ironizat, au ofensat simbolurile religioase. Însă această critică, repet, față de anumite chestiuni care privesc religia, este firească într-o societate democratică. Ea face parte din libertatea de exprimare pe care cu toții trebuie s-o avem și eventualele restricții trebuie să privească numai și numai extremele, formele extreme de manifestare a libertății de exprimare.

Vă mulțumesc foarte mult și vă rog să votați împotriva raportului de respingere pentru această propunere legislativă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt.

Rămâne la votul final, cu propunere de respingere.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 8:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro