Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 septembrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.132/28-09-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 20-09-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 septembrie 2016

13. Dezbaterea Propunerii legislative privind măsurile necesare implementării proiectului de dezvoltare pe teritoriul României a Sistemului de Transport Gaze Naturale pe coridorul conductei de transport Bulgaria-România-Ungaria-Austria (Pl-x 315/2016) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 315/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

2. Propunerea legislativă privind măsurile necesare implementării proiectului de dezvoltare pe teritoriul României a Sistemului de Transport Gaze Naturale pe coridorul conductei de transport Bulgaria-România-Ungaria-Austria, Pl-x 315/2016. Caracter organic. Sunt 36 de amendamente admise.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Domnule deputat Mironescu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan Horia Mironescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Avem în față un proiect de lege care stabilește cadrul legislativ pentru construcția unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură energetică din România, din ultimii 20 de ani. Este vorba de o conductă magistrală de transport al gazelor naturale care va aduce, în afară de beneficiile financiare României, alte beneficii de importanță regională, de importanță strategică regională deosebită. Printre acestea, aș putea numi faptul că odată ce această conductă va fi în funcțiune, se vor putea crea premisele dezvoltării unei burse de gaze naturale la București, o bursă regională pe care să se tranzacționeze atât volumele de gaze transportate prin această conductă magistrală, cât și alte volume de gaze care vor fi în principal extrase din Marea Neagră, din exploatările offshore din Marea Neagră, imediat ce acestea vor fi puse în funcțiune.

De asemenea, prin acest proiect legislativ se pun bazele dezvoltării tuturor proiectelor de importanță deosebită din domeniul gazelor naturale, pentru că legea face referire generală la aceste proiecte, așa încât în momentul în care vor apărea interconectări sau alte conducte magistrale de importanță deosebită, toate acestea se vor dezvolta conform acestui proiect de lege.

Nu în ultimul rând, aș vrea să amintesc că este unul dintre proiectele de infrastructură energetică care are deja finanțarea asigurată, lucru deosebit de important având în vedere că multe dintre proiectele care au fost începute până acum au fost încetinite sau întrerupte din lipsa finanțării, ce nu va fi cazul de această dată.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Bode. Tot la inițiatori. Deocamdată vorbesc inițiatorii și apoi la dezbateri generale vă dau cuvântul. Întâi inițiatori, comisie și după aceea grupuri.

Inițiatori, domnule Bode, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Proiectul de lege reglementează, așa cum bine puteți observa, cadrul juridic privind măsurile necesare implementării proiectului de dezvoltare pe teritoriul României a Sistemului de Transport Gaze Naturale pe coridorul conductei de transport Bulgaria-România-Ungaria-Austria.

Sigur că nu vreau să fac referire în intervenția mea, în calitate de inițiator, la ceea ce stabilește concret proiectul, și anume drepturile asupra terenurilor, identificarea imobilelor afectate, procedura de eliberare avize și autorizații și așa mai departe.

Aș vrea să-mi permiteți, în intervenția mea, să subliniez câteva aspecte strategice, importanța strategică a implementării acestui obiectiv, a acestui gazoduct pe teritoriul României. După cum știți, din păcate, România, până acum, în ceea ce privește politica, strategia interconectării rețelelor de energie electrică, fie că vorbim de gaze naturale, fie că vorbim de energie electrică, a înregistrat, din păcate, spun încă o dată, eșecuri răsunătoare. Putem să ne gândim la Nabucco, putem să ne gândim la AGRI, putem să ne gândim la cablul submarin România-Turcia, putem să ne gândim la linia Reșița-Pancevo și exemplele ar putea continua.

Rezultatul, zeci de milioane de euro pierduți pe studii de fezabilitate, pe companii de proiect și așa mai departe.

România și-a stabilit foarte clar ținta, din punct de vedere al susținerii uniunii energetice la nivelul Uniunii Europene. Scopul îl cunoaștem cu toții, garanția că toate țările din Europa Centrală și de Sud-Est vor avea acces la cel puțin trei surse diferite de energie. Gazoductul BRUA este un proiect 100% românesc, un proiect gestionat de operatorul național de transport gaze naturale Transgaz, un proiect care va duce la creșterea nivelului de securitate energetică a României, prin diversificarea surselor și rutelor de aprovizionare cu gaze naturale. Spunem foarte clar și spun foarte clar de la tribuna Parlamentului României - securitatea energetică a României trebuie să fie element de securitate națională.

Comisia Europeană, așa cum spunea colegul meu, pe 9 septembrie, la Budapesta, a semnat, împreună cu Transgaz, acordarea unui grant de 179 de milioane de euro pentru finanțarea gazoductului BRUA pe teritoriul României.

Din punct de vedere tehnic, BRUA înseamnă 528 de km de conducte pe traseul a 11 județe, înseamnă trei stații de comprimare gaze naturale, 43 de stații, robinete de secționare și 20 de stații de protecție catodică, o investiție de aproximativ 550 de milioane de euro, din care în prima parte 478 de milioane de euro, respectiv în a doua parte, 69 de milioane de euro până în anul 2020. Azi avem într-adevăr un grant semnat, asigurat de Comisia Europeană, de 179 de milioane de euro.

Conducta va fi executată în următorii 4-5 ani. Foarte important pentru a înțelege unele critici auzite în spațiul public la adresa realizării acestui obiectiv, și anume suprafața de teren ocupată cu lucrări este de aproximativ 1.083 de hectare, din care doar 3,8% este intravilan, suprafața de teren ocupată definitiv fiind doar de 12 hectare.

În concluzie, Gazoductul BRUA asigură diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale pentru România. Transportul spre Europa a rezervelor de gaze naturale din zona Caspică, pe traseul România-Bulgaria, bidirecțional, asigură un flux de 1,5 miliarde metri cubi pe an până în 2019, iar pe traseul România-Ungaria, tot bidirecțional, un flux de transport gaze de 4,4 miliarde metri cubi pe an după anul 2019.

De asemenea, asigură o alternativă la alimentarea cu gaze naturale a României, prin accesul la gazele naturale lichefiate din Grecia prin Bulgaria și nu în ultimul rând, interconectarea cu conductele care vor avea ca surse potențiale gaze naturale din Marea Neagră. Vorbim de investiții potențiale, în funcție de descoperirile care vor urma sau se vor certifica în Marea Neagră, de aproximativ 280 de milioane de euro, prin racordarea platoului continental al Mării Negre la stația Podișor - vorbim de peste 300 de km de conductă, de o investiție care se va adăuga la cele 550 de milioane de euro ale Gazoductului BRUA, de aproximativ 280 de milioane de euro.

Așadar, stimați colegi, în calitate de inițiator, vă rog să susțineți acest proiect de lege care va implementa, până la urmă, cel mai important proiect strategic în materie de transport gaze naturale în România.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Guvernul? Doamna secretar de stat Anca Chiser. Vă rog. Înțeleg că și dumneavoastră susțineți.

Video in format Flash/IOS

Doamna Anca Magdalena Chiser (secretar de stat, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri):

Bună ziua!

Accelerarea reabilitării infrastructurilor energetice existente și construcția unora noi sunt obiective esențiale pentru integrarea României în obiectivele Uniunii Energetice Europene, în primul rând pentru finalizarea pieței interne a energiei și garantarea siguranței în aprovizionare.

Proiectul de lege supus aprobării dumneavoastră are rolul de a reglementa cadrul legal pentru toate proiectele de importanță strategică pentru statul român și de a contribui la consolidarea securității energetice a României, prin creșterea siguranței în aprovizionare în domeniul gazelor naturale, prin introducerea unei infrastructuri înnoite, cu nivel înalt de presiune.

Guvernul României susține adoptarea proiectului de lege în forma aprobată de comisie.

Mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii. Raport comun, industrii și juridică.

Citiți întâi raportul și apoi dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Stimați colegi,

Avem în dezbatere o propunere legislativă care se adresează implementării proiectului de dezvoltare pe teritoriul României a sistemului de transport gaze naturale și nu doar traseul conductei BRUA.

Aș vrea să vă informez, stimați colegi, că Guvernul, așa cum ați văzut, a susținut încă din prima etapă această propunere legislativă, comisiile sesizate, respectiv Comisia pentru mediu a avizat favorabil propunerea legislativă.

De asemenea, în cadrul dezbaterilor, reprezentanții ministerelor vizate, ai Societății Naționale de Transport Gaze Naturale, ai celorlalte societăți vizate de aplicarea acestui important proiect de lege au susținut propunerea legislativă.

În consecință, în urma dezbaterilor în cadrul comisiilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului aprobarea proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

La dezbateri generale?

Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

În spațiul public, inclusiv la acest proiect au apărut informații contradictorii care m-au surprins foarte mult.

De fapt, despre ce vorbim aici? S-a spus și s-au făcut foarte multe mențiuni la noua conductă magistrală care va traversa Bulgaria, România, Ungaria, Austria, însă în cadrul acestei propuneri legislative, de la faza de inițiere până astăzi, proiectul pe care-l aveți în față pentru aprobare, proiectul acesta a suferit o modificare importantă, în sensul că el se adresează deciziilor strategice privind modificarea sistemului național de transport gaze, în sensul dezvoltării acestuia și interconectării inclusiv a zăcămintelor care sunt astăzi în faza de prospecțiune, explorare, exploatare și conectare la sistemul național de transport gaze al României, adică este o abordare strategică care vizează în primul rând securitatea națională privind aprovizionarea cu materie primă energetică, cea mai importantă dintre ele, în acest caz, pentru România, fiind gazele naturale.

Acum aș vrea să vă spun, însă, în mod special, faptul că noi vorbim de o decizie strategică la adresa României în sensul că la nivelul Uniunii Europene, odată redesenate politicile energetice ca urmare a provocărilor cu care se confruntă Uniunea Europeană, primul pilon al noilor politici energetice se numește securitate, solidaritate și încredere.

O să observați că atât solidaritate, dar mai ales încredere e prima dată când apar într-o strategie de politici energetice a unui grup de state și chiar a unei regiuni.

În cazul nostru, noi ne aflăm în zona sud-est europeană, iar România în mod special are o vulnerabilitate uriașă, în sensul că este captivă unei singure surse de import gaze naturale, respectiv Rusia. Întotdeauna Rusia a jucat un rol de instrument, a folosit gazele naturale drept instrument politic, nu a avut nicio legătură cu piața, cu regulile de formare a prețurilor după reguli firești de piață.

Cu acest proiect România își realizează pentru prima dată diversificarea surselor de alimentare din import, vizând în mod special ceea ce Proiectul Nabucco, subminat, sabotat, afectat din toate direcțiile, n-a putut realiza, respectiv preluarea cantităților de gaze din zona Caspică, ca o alternativă la gazele din importul din Rusia.

Pe această conductă, însă, să știți că realizarea în principal a primului tronson, dar nu numai, se vizează o dublă circulație a gazelor, vizăm un export, un tranzit, nu neapărat export din România, dar un tranzit către zona de sud, respectiv Bulgaria, la nivelul a 1,4 miliarde de metri cubi și către vestul Europei un tranzit la nivelul a 4,4 miliarde metri cubi.

Evident că România aici câștigă, pe de o parte, o sursă alternativă în alimentarea cu gaze naturale, pe de altă parte câștigă din tranzitul efectiv, din această afacere.

Practic, noi suntem la faza de proiectare, urmează etapele de licitare, execuție, construcții montaj în care se vizează câteva mii de locuri de muncă pe orizontală - și îi rog pe toți colegii noștri care vor avea responsabilități, în Parlament sau în Executiv, să monitorizeze capitalul românesc și companiile românești care trebuie să se regăsească în execuția acestei conducte - și implicit un beneficiu adus economiei României de la faza de construcție.

Totodată, aș vrea să anulăm din start toate vocile care aduc critici la adresa acestui proiect, în sensul că am distruge mediul, că am distruge dreptul de proprietate, că am intra abuziv și vizăm inclusiv încălcarea unor drepturi fundamentale ale cetățenilor.

Legea a avut grijă să reglementeze în detaliu. Așa cum v-a spus și colegul meu, domnul Bode, nu sunt vizate decât 12 hectare ca fiind scoase efectiv din destinația pe care o au astăzi, celelalte au statut provizoriu, iar reglementarea privind modul de intrare în teren, de repunere a lui în funcțiune și redare a destinației terenurilor sau zonelor pe care le vom traversa, mă refer aici inclusiv râuri, inclusiv zone forestiere, vor fi repuse și redate în circuit, cu toate costurile aferente.

De asemenea, proprietatea este respectată, drepturile fundamentale sunt respectate, despăgubirile ne-am asigurat că vor fi acordate în totalitate la nivelul maxim stabilit de metodologia în acest sens.

De aceea, stimați colegi, vă invit să aprobăm un proiect de lege care pentru prima dată în istoria acestui Parlament aduce la același nivel de abordare toate partidele, ele regăsindu-se, prin reprezentanți semnatari la această inițiativă, care este de fapt în interesul României, al securității și siguranței energetice a țării noastre.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR. Domnule Antal, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Mi-au acordat zece minute colegii de la liberali, dar le spun că am nevoie numai de trei minute, având în vedere faptul că din punct de vedere profesional ambele tabere au prezentat în detaliu acest proiect de lege, și domnul ministru Bode, și domnul Iancu, care sunt și specialiști în domeniu, așa că nu voi insista asupra necesității acestui proiect de lege.

Dar, dacă-mi permiteți, fiind de mai mult timp în Parlament și în comisia care a aprobat acest proiect de lege, să vă aduc aminte că de 20 de ani, practic, discutăm de această posibilitate de a scăpa de colosul din răsărit, având în vedere aprovizionarea cu gaze a sistemului național și a da posibilitatea legării SNT-ului de Europa.

În sfârșit, se realizează acest lucru, vi s-a spus despre Nabucco, unde la fel de entuziast am fost, până la urmă nu s-a realizat.

Între timp, am aflat că din sistemul energetic am renunțat și la Tarnița, până la urmă după vreo 15 ani de zile și eu țin minte că exact acum 20 de ani se purtau discuții la Stavangher, în Suedia, pentru a veni cu conducta de gaze care vine practic până la Viena, să ajungă și la noi, dar și acest lucru a căzut.

Sper, de data aceasta, ca acest proiect să se realizeze și eu personal aș numi ziua de astăzi o zi istorică, având în vedere faptul că, în sfârșit, astăzi, la ora 14,00 vine domnul ministru și așa am aflat că ne prezintă strategia energetică. Deci dacă o să avem o strategie energetică, acest proiect aprobat de data aceasta de acest Parlament, avem speranța că se va și realiza, în sfârșit, nu o să mai discute alți parlamentari peste 10 ani de zile despre alte posibilități, pentru că atunci am pierde cu toții.

Acestea fiind spuse, grupul nostru sprijină acest proiect de lege și vă roagă să votați să avem o șansă în plus.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții.

Avem 36 de amendamente prezentate în anexă.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu. Aprobate.

De la 1 la 10, dacă sunt observații? Nu. Aprobate.

De la 11 la 20, dacă aveți observații? Nu. Aprobate.

De la 21 la 30, dacă aveți observații? Nu. Aprobate.

De la 31 la 36, dacă aveți observații? Nu. Aprobate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 20 octombrie 2019, 6:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro