Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 22, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.84/26-05-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
07-04-2021
06-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 22-05-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 22, 2017

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,02.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Rog liderii de grup să-și invite colegii în sala de ședință.

Secretarul... domnul Ghinea?

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei.

Până în acest moment și-au înregistrat prezența 150 de colegi.

La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei de astăzi și mâine, 23 mai; programul de lucru pentru perioada 22 - 27 mai; lista rapoartelor depuse în perioada 15 - 22 mai de comisiile permanente; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Potrivit programului de lucru aprobat, de la ora 17,00 - primirea de răspunsuri la interpelări.

Domnul Szabó Ödön.

 
Video in format Flash/IOS Proiectul de Lege pentru modificarea art.8 din Legea drepturilor pacientului nr.46/2003 (PL-x 439/2016). (retrimis comisiei)  

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă solicit ca PL-x 439/2016, aflat pe punctul 10, vă solicit retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Szabó,

Trebuie să mi-l aduceți întâi... cereți-mi întâi să-l aduc primul, și după aceea...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Szabó Ödön:

Aveți dreptate, îmi cer scuze.

Solicit aducerea la punctul 1 și retrimiterea în comisie, pentru două săptămâni.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La punctul 2... da.

Mulțumesc.

Cartelele de vot, dacă vă rog frumos, să le puneți în aparate.

Vot pentru mutarea de pe poziția 10 pe poziția 2.

 
Video in format Flash/IOS    

88 de voturi pentru, o abținere, 2 colegi care nu votează.

Vot pentru retrimitere la comisie două săptămâni.

 
Video in format Flash/IOS    

106 voturi pentru, un vot împotrivă, un coleg care nu votează. Aprobat.

Mai sunt intervenții la început?

Vă rog, domnule Daniel Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS Propunerea legislativă pentru modificarea alineatului (1) al articolului 502 din Codul Fiscal (Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal) (Pl-x 459/2016). (retrimisă comisiei)  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Voi avea două solicitări.

Mai întâi: retrimiterea... aducerea pe prima poziție și retrimiterea la comisie a Proiectului de Lege nr. 459/2016, de la punctul 18, cu privire la art. 502 din Legea Codului fiscal; privește drepturile veteranilor de război.

Iar apoi, a doua cerere - mutarea, de pe locul 9, la locul 3, a Proiectului de Lege... PL-x 188, cu privire la modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010.

Menționez că pentru primul proiect de lege, cel de la punctul 18, solicit retrimiterea la comisie pentru două săptămâni, iar pentru al doilea, doar mutarea de pe locul 9 pe poziția 3.

Voci din sală:

Nu are raport.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu am raport, domnule...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

E în regulă. Dacă nu are raport, mâine, da.

Bun, atunci rămâne doar punctul 18, pe prima poziție, și apoi retrimiterea la comisie.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot pentru mutarea punctului 18 pe poziția 2.

 
Video in format Flash/IOS    

Unanimitate.

Vot pentru retrimiterea la comisie a Pl-x 459.

Vot pentru retrimiterea la comisie, două săptămâni, Pl-x 459.

 
Video in format Flash/IOS    

Unanimitate. Aprobat.

Domnule Drulă...

Domnule Drulă...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Cătălin Drulă (din sală):

Da. Nu mai vreau.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu mai vreți...

Alte intervenții dacă mai sunt la începutul ordinii de zi? Nu.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea comună a Comisiei Europene și Înaltului Reprezentant pentru afaceri externe și politica de securitate către Parlamentul European și Consiliu - Câteva elemente ale Strategiei UE pentru Siria JOIN(2017)11 (PH CD 42/2017). (rămas pentru votul final)  

2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea comună a Comisiei Europene și Înaltului Reprezentant pentru afaceri externe și politica de securitate către Parlamentul European și Consiliu - Câteva elemente ale Strategiei UE pentru Siria JOIN(2017)11.

Proiectul de hotărâre a fost distribuit.

Din partea Comisiei pentru afaceri europene?

Domnul deputat Angel Tîlvăr.

Vă rog, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Raportul privind Comunicarea comună a Comisiei Europene și Înaltului Reprezentant pentru afaceri externe și politică de securitate către Parlamentul European și Consiliu - Câteva elemente ale Strategiei UE pentru Siria JOIN(2017) 11.

În dezbaterea noastră am avut în vedere opiniile exprimate de către... bazate pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, bazate pe proiectul de opinie al Comisiei pentru politică externă, pe Rezoluția Parlamentului European din 6 octombrie 2016, referitoare la Siria, pe Rezoluția Parlamentului European, referitoare la situația din Siria, și pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaților.

Totodată, ne-am bazat raportul și pe analiza realizate de către Secretariatul Comisiei pentru afaceri europene.

Domnule președinte,

Comisia pentru afaceri europene a salutat încercările constante ale Uniunii Europene de a-și utiliza statutul de cea mai credibilă putere pacificatoare a lumii pentru încetarea conflictului din Siria, dar a subliniat că instrumentele de tip "soft power" ale Uniunii, capacitatea sa diplomatică redutabilă, resursele politice, financiare, angajate fără rezerve, și expertiza sa extinsă în medierea conflictelor nu au fost până acum suficiente.

Totodată, Comisia pentru afaceri europene și-a exprimat insatisfacția față de incapacitatea Consiliului de Securitate al ONU de a pacifica Siria, propunerile pentru punerea în aplicare a unui embargo asupra armelor, anumite sancțiuni specifice pentru Guvernul sirian, referirea Siriei la Curtea Penală Internațională sau autorizarea unei zone de interdicție a zborurilor fiind în mod sistematic respinse, adesea, prin utilizarea de către membrii permanenți a dreptului de veto.

Comisia pentru afaceri europene a opinat că participarea Uniunii Europene, alături de alte 17 state, ONU și Liga Arabă, care a dus la crearea Grupului Internațional de Sprijin pentru Siria, în octombrie 2015, reprezintă un model de implicare care a condus la adoptarea Rezoluției 2254 a Consiliului de Securitate al ONU, prima Rezoluție a ONU stabilind o posibilă soluție politică pentru conflictul din Siria.

Comisia noastră, criticând lipsa de ambiție a Uniunii, care își propune să preia sarcina reconstrucției Siriei doar după ajungerea la un acord și după demararea unei tranziții politice credibile, la care nu va fi participat, a arătat că Uniunea Europeană ar trebui să revendice în continuare un loc la masa negocierilor, pentru încetarea focului și pentru restabilirea păcii.

Comisia pentru afaceri europene a subliniat că discuțiile de la Astana nu par să urmărească completarea procesului de la Geneva, ci mai degrabă să i se substituie, prin stabilirea condițiilor pentru o soluție militară a conflictului, fără prea multă implicare externă.

Comisia pentru afaceri europene a salutat orientarea Uniunii Europene de a continua să susțină în mod direct tratativele de la Geneva, care se desfășoară sub egida ONU, în vederea încheierii războiului și a stabilirii parametrilor unui organism de guvernare de tranziție, prin punerea în aplicare a Rezoluției 2254/2015 a Consiliului de Securitate al ONU.

Comisia pentru afaceri europene a exprimat susținere pentru poziția Uniunii Europene asupra responsabilității speciale pentru costurile de reconstrucție, care ar trebui să revină actorilor externi care au alimentat conflictul.

Pentru etapa de reconstrucție a Siriei, a recomandat gestionarea de către Uniunii Europene a programelor finanțate din fondurile sale, pentru a evita deturnarea contribuțiilor de la scopul propus.

Comisia noastră a observat că Uniunea Europeană, care nu este angajată din punct de vedere militar în Siria, pare să fie supusă unui proces de marginalizare de către statele care sunt angajate militar în conflict, cu scopul de a i se limita rolul, la acela de finanțator.

A solicitat ca atât în strategia sa pentru Siria, dar mai ales în strategia sa globală, privind politica externă și de securitate, Uniunea să acționeze pentru a contracara această ofensivă a prevalenței forței militare în relațiile internaționale.

Comisia noastră a arătat că obiectivul unei Sirii democrate, cu un guvern legitim și un sistem politic pluralist, nu poate fi realizat fără clarificarea revendicărilor din planul raporturilor internaționale ale partenerilor actualului Guvern sirian și stabilirii nivelului de acceptabilitate a acestor revendicări de către ceilalți actori internaționali.

Comisia pentru afaceri europene a opinat că Uniunea ar trebui să planifice și să gestioneze returnarea masivă a refugiaților sirieni după încetarea ostilităților, pentru a asigura astfel forța umană necesară pentru reconstrucția țării.

Domnule președinte,

Opinia a fost supusă dezbaterii, în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 16 mai 2017, și a fost adoptată în unanimitate.

Supunem, domnule președinte, aprobării Camerei, opinia, în forma prezentată.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Obiecții la titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Proiectul merge la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic și social european, Comitetul Regiunilor și Banca Europeană de Investiții Accelerarea inovării în domeniul energiei curate COM(2016)763 (PH CD 43/2017). (rămas pentru votul final)  

3. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic și social european, Comitetul Regiunilor și Banca Europeană de Investiții Accelerarea inovării în domeniul energiei curate COM(2016)763.

Din partea Comisiei, domnul deputat Angel Tîlvăr. Același domn ministru, prietenul nostru.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Raportul privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic și social european, Comitetul Regiunilor și Banca Europeană de Investiții Accelerarea inovării în domeniul energiei curate COM(2016)763.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru industrii și servicii, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Interne, pe fișa de informare elaborată de către Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților, ca și pe analiza realizată de Secretariatul Comisiei pentru afaceri europene.

Astfel, Comisia pentru afaceri europene sprijină utilizarea instrumentelor financiare specifice și propune ca planul de investiții pentru Europa să fie cât mai mult extins pentru finanțarea IMM-urilor, inclusiv pentru inovații interdisciplinare, creatoare de piețe; recomandă o abordare mai cuprinzătoare și mai curajoasă pentru sprijinirea tehnologiilor emergente de obținere a energiei electrice din surse regenerabile; sprijină eforturile de evitare a schimbării destinației terenurilor și a silviculturii, în efortul global de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și recomandă includerea zonelor verzi urbane.

Totodată, Comisia noastră recomandă ca favorizarea colaborării strânse dintre cercetătorii și inovatorii din țările în curs de dezvoltare și cei europeni să includă ca prioritară cooperarea cu statele din vecinătatea estică a Uniunii.

Totodată, Comisia noastră recomandă sporirea eforturilor pentru sprijinirea și armonizarea la nivelul Uniunii a educației tehnologice în rândul copiilor și tinerilor, în special a celei pentru inovare, investiția în educație fiind indispensabilă inovării.

Domnule președinte,

Opinia a fost supusă dezbaterii, în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 16 mai 2017 și a fost adoptată în unanimitate.

În concluzie, supunem aprobării plenului Camerei, opinia, în forma adoptată de Comisia pentru afaceri europene.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Doamna Mînzatu.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Roxana Mînzatu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Susținem, desigur, inovarea, inovarea în domeniul energiei regenerabile cu atât mai mult - un domeniu de mare viitor și care se bazează mult pe competențele tinerilor. Tinerii români sunt, de altfel, recunoscuți pentru aptitudinile pe care le au în zona tehnologică.

În România, există o parte din resursele necesare încurajării acestui domeniu, însă mai este mult de făcut.

Programul Operațional Competitivitate, finanțat din fonduri europene, alocă un miliard de euro pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea cercetării, a inovării, încurajarea atragerii de specialiști în acest domeniu, parteneriate între mediul privat și universități, pentru implicarea mediului economic în ceea ce înseamnă inovare.

De asemenea, e important că în România tot ceea ce înseamnă energie, bioeconomie, toate aceste sectoare au fost identificate ca fiind prioritare în Strategia națională de cercetare a României pentru următorii ani, așa încât finanțarea europeană se dă țintit pe aceste domenii.

Putem menționa că instrumente financiare se vor adresa curând și companiilor românești interesate de inovare.

Programul Operațional Inițiativa pentru IMM-uri alocă 546 de milioane de euro - din fonduri europene, din Programul Orizont 2020, dar și din bani de la Banca Europeană pentru Investiții - pentru a capitaliza, pentru a sprijini băncile să crediteze în condiții cât mai facile start-up-urile, IMM-urile inovative.

Iată deci că se face, se face ceva pe acest domeniu. Însă este nevoie de mult mai mult.

Și credem că această Comunicare este un prim pas pentru a atenționa și factorii din mediul privat, și pe cei din zona publică, că este un domeniu pe care trebuie să accelerăm.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Lungu. Doamna Lungu, mă scuzați. Nu văd decât numele de familie aici, de aceea...

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Tudorița Lungu:

Energia curată reprezintă viitorul. Din acest motiv, trecerea către o economie cu emisii diminuate de carbon reprezintă principala preocupare a Europei, cu atât mai mult cu cât oportunitățile care vor fi create de noile tehnologii ar însemna atât punerea în aplicare a politicii Uniunii Europene privind schimbările climatice, cât și o șansă excepțională din punct de vedere economic.

De aceea, stimularea economică coerentă și a cercetării și inovării din acest domeniu, promovarea tehnologiilor destinate obținerii energiei din surse regenerabile constituie priorități asumate ale Uniunii Europene, care dispune de un ansamblu de instrumente financiare pentru a sprijini inovațiile revoluționare care au în vedere emisiile scăzute de dioxid de carbon.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal votează în favoarea acestei Comunicări.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții la dezbateri generale?

La articole. La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Proiectul merge la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniilor referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul social și economic european, Comitetul regiunilor și Banca Europeană de Investiții - Energie curată pentru toți europenii - COM(2016) 860 și la Propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piața internă a energiei electrice (reformare) COM(2016) 861 (PH CD 44/2017). (rămas pentru votul final)  

4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniilor referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul social și economic european, Comitetul regiunilor și Banca Europeană de Investiții - Energie curată pentru toți europenii - COM(2016) 860 și la Propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piața internă a energiei electrice (reformare) COM(2016)861.

Vă rog, domnule Tîlvăr.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog să-mi permiteți să citesc Raportul privind Proiectul de Hotărâre a Camerei Deputaților, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul social și economic european, Comitetul regiunilor și Banca Europeană de Investiții - Energie curată pentru toți europenii - COM(2016) 860 și la Propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piața internă a energiei electrice (reformare) COM(2016)861.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectele de opinie transmise de către Comisia pentru industrii și servicii, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Interne, pe fișa de informare elaborată de către Direcția pentru Uniunea Europeană a Camerei Deputaților, pe analiza realizată de Secretariatul Comisiei pentru afaceri europene.

Astfel, Comisia pentru afaceri europene reafirmă considerentele care au condus la emiterea unui aviz motivat, în urma constatării nerespectării principiului subsidiarității de către Propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind piața internă a energiei electrice COM(2016) 861.

Totodată, Comisia noastră recomandă instituirea de garanții procedurale pentru respectarea dreptului statelor membre de a-și stabili propriul mix energetic, pentru neutralitatea tehnologică și pentru dreptul fundamental de a asigura energie electrică către toți membrii Uniunii Europene, la prețuri stabilite, accesibile și competitive.

Comisia noastră atrage atenția asupra faptului că scoaterea din uz asupra capacității de producție de energie din combustibili fosili va avea un cost de mediu proporțional și solicită Comisiei Europene să identifice modalități de sprijin financiar.

Comisia pentru afaceri europene recomandă promovarea rețelelor comunitare de mici dimensiuni și stimularea mai puternică a cercetării științifice, pentru dezvoltarea tehnologiilor revoluționare respective.

Opinia noastră a fost supusă dezbaterii, în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 16 mai 2017, și a fost adoptată în unanimitate.

Astfel, domnule președinte, supunem aprobării plenului Camerei, opinia, în forma adoptată de Comisia pentru afaceri europene.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu.

La articole. La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acțiune reînnoit, COM(2017)200, însoțită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului, C(2017)1600 (PH CD 45/2017). (rămas pentru votul final)  

5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acțiune reînnoit, COM(2017)200, însoțită de Recomandarea Comisiei din 7 martie 2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului, C(2017)1600.

Vă rog, Comisia.

Domnul Tîlvăr.

După care vă rog să veniți până la prezidiu, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Angel Tîlvăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă recunosc.

Raport privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu privind eficientizarea politicii de returnare a Uniunii Europene - Un plan de acțiune reînnoit, COM(2017)200, însoțită de Recomandarea Comisiei din 7.03.2017 cu privire la eficientizarea returnărilor în cadrul punerii în aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului, C(2017)1600.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe: proiectul de opinie al Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, pe proiectul de opinie al Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, pe proiectul de opinie al Comisiei pentru politică externă, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Interne, pe opinia Camerei Deputaților privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu, pe Planul de acțiune al Uniunii Europene privind returnarea COM(2015) 453, Rezoluția Parlamentului European din 25 octombrie 2016 referitoare la drepturile omului și migrația în țările terțe, pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaților, ca și pe analiza realizată de Secretariatul Comisiei noastre.

Astfel, Comisia pentru afaceri europene a subliniat că de succesul politicii de returnare depinde credibilitatea politicii de migrație a Uniunii Europene, întrucât returnarea constituie principalul instrument de descurajare a imigrației ilegale. De aceea, tendința actuală a scăderii ratei de returnare până la un nivel mediu de 27% ar trebui inversată.

Comisia pentru afaceri europene a reamintit că cetățenii Uniunii își manifestă din ce în ce mai puternic nemulțumirea față de incapacitatea Uniunii Europene de a-și atinge obiectivele și că aceasta alimentează curentele populiste și antieuropene.

Comisia noastră a salutat intenția Comisiei de a realiza corelarea într-un mod raționalizat și eficient a procedurilor de azil cu cele de returnare.

Totodată, Comisia pentru afaceri europene a salutat măsurile pentru consolidarea capacității de acțiune în materie de returnare a Agenției Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, solicitând totuși clarificări privind mandatul extins al Agenției, de a organiza operațiuni de returnare forțată în state membre.

Comisia noastră a salutat inițiativa privind acordul asupra unui pachet global, în scopul de a pregăti negocierile privind readmisia și returnările, pe baza principiului "mai mult pentru mai mult", precum și intenția Comisiei de a fructifica efectul de levier al asistenței financiare, relațiilor comerciale, politicii vizelor, afacerilor maritime și pescuitului, agriculturii, educației etc.

Comisia pentru afaceri europene a subliniat că statele de origine a migrației, care se află în relații de parteneriat cu Uniunea Europeană, ar trebui să accepte imediat și fără condiții forma acordurilor de readmisie propusă de către Comisie și, întrucât asistența financiară rămâne principalul instrument de recompensare a statelor terțe necooperante, a încurajat Înaltul Reprezentant și Comisia Europeană să aplice riguros principiul "mai mult pentru mai mult" în relația cu aceste state, mergând până la reducerea sau sistarea sprijinului financiar oferit de Uniune.

În ceea ce privește obligația imigranților de a coopera cu autoritățile statelor gazdă, Comisia a propus ca declarațiile nereale să aibă consecințe asupra acordării dreptului de protecție internațională sau asupra regimului de returnare.

În legătură cu dispariția minorilor după înregistrarea lor, a subliniat că aplicarea principiului privind interesul superior al copilului se referă și la protecția sa față de organizațiile de criminalitate organizată și a solicitat Comisiei Europene să propună măsuri decisive pentru stoparea operațiunilor acestor organizații.

Comisia noastră a recomandat Comisiei Europene să completeze planul de acțiune reînnoit cu măsuri operative pentru eliminarea posibilității ca ciclul de imigrație ilegală să fie repetat de către persoanele returnate.

Domnule președinte,

Opinia noastră a fost supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 16 mai 2017 și a fost adoptată în unanimitate.

Supunem aprobării Camerei Deputaților opinia, în forma prezentată.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? La articole, la titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

La punctul 6 n-avem raport.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții (Pl-x 468/2016). (rămasă pentru votul final)  

Punctul 7. Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Înțeleg că din partea Guvernului cineva vrea să ia cuvântul. Nu? Nu la ăsta? (Vociferări.) Păi ăsta e!

Inițiatorul? Vă rog.

Numai un pic, doamnă, n-am știut că...

Ne scuzați, domnule președinte!

Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Călin:

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă izvorăște din nevoia de a realiza, la nivelul întregii țări, la nivelul tuturor autorităților administrației publice locale, lucrări de alimentare cu apă și canalizare.

Cu mulți ani în urmă, la Legea nr. 50, s-a făcut o excepție pentru rețelele de petrol și gaze naturale și la această dată știm clar că atât finanțarea din fonduri europene, cât și programele guvernamentale, fie că vorbim de cele în derulare PNDL 1 și va veni PNDL 2, și pentru alimentările cu apă și canalizare, prin asociațiile intercomunitare, se traversează perimetrul mai multor unități administrativ-teritoriale și bineînțeles mai multe zeci, sute de proprietăți.

Având în vedere excepția făcută pentru rețelele de petrol și gaze, să putem finaliza - și știți bine că avem condiție negociată cu Uniunea Europeană la alimentarea cu apă și canalizare până în 2020 - este nevoie de această modificare a Legii nr. 50 și anume, a introduce în Anexa nr. 2 la Legea nr. 50, unde avem excepția aceasta, și următorul cuprins sau următorul text, în completare, vă spuneam, la Anexa nr. 2: "...respectiv în baza unui acord pentru construcțiile care afectează temporar terenul și cu acordul expres al deținătorului de drept pentru executarea lucrărilor de construcții necesare extinderii întreținerilor sistemelor de apă și apă uzată, aducțiuni, având explicit acordul/declarația din partea deținătorului de drept pentru executarea lucrărilor de construcții pe aceste terenuri".

Vă spun că numai pentru municipiul Craiova, pentru a doua conductă, aducțiune de la Izvarna - pentru că cea în funcțiune e din anii '60, s-a spart de mai multe ori și e posibil să rămână Craiova într-o zi fără apă - traversează peste 880 de proprietăți de la Izvarna, prin județele Târgu Jiu, Gorj și Dolj. Dar nu numai pentru Dolj e valabil; absolut pentru toate unitățile administrativ-teritoriale din țară care au sisteme de alimentare cu apă și canalizare.

Eu cred că este o inițiativă bine-venită. Îmi pare rău că a durat atât de mult, că este de aproape un an de zile la Senat și la Cameră și o așteaptă toți primarii, toate administrațiile publice locale.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vă rog, punctul de vedere al Guvernului.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene):

Bună ziua!

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dintr-o eroare de comunicare punctul de vedere al Guvernului a fost negativ, dar vă rugăm a adopta acest proiect de act normativ, cu aviz pozitiv din partea Guvernului, conform raportului de admitere al comisiei de specialitate.

Vă mulțumesc mult și scuzele de rigoare!

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este un raport comun cu Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Consiliul Legislativ a dat un aviz favorabil.

Guvernul a dat un aviz negativ, dar astăzi și-a schimbat punctul de vedere.

Un aviz favorabil a mai dat Consiliul Legislativ, cum am arătat, și aviz negativ de la Comisia pentru industrii.

Senatul a respins propunerea legislativă, care ca obiect de reglementare modificarea punctului 2 al definiției "Drept de execuție a lucrărilor de construcții" din Anexa nr. 2 la Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul includerii unei excepții care să permită obținerea autorizației de construire pentru executarea lucrărilor de construcții necesare extinderii, întreținerii sistemelor de apă și apă uzată, aducțiuni, respectiv în baza unui acord pentru construcțiile care afectează temporar terenul și cu acordul expres al deținătorului de drept.

În urma examinării inițiativei legislative și a opiniilor exprimate de membrii celor două comisii sesizate în fond s-a hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Domnul Roman.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal susține adoptarea acestei propuneri legislative.

Așa cum spunea și domnul Călin, din păcate, e puțin cam târziu. Sunt foarte multe proiecte depuse pentru 2014-2020 pe POIM și pe POS Mediu, pe tot ceea ce înseamnă infrastructură de apă și canalizare. În lipsa unor prevederi legislative extrem de clare și de precise, ca și în domeniul gazelor, era foarte greu nu doar să depunem proiecte, ci și să obținem finanțarea.

Din acest punct de vedere, Partidul Național Liberal susține cu toată tăria această propunere legislativă. Să dea Dumnezeu ca primarii noștri, președinții de consilii județene să afle cât mai repede și să depună proiectele necesare în vederea finanțării.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții, dacă mai sunt, la dezbateri generale? Nu.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art.30 alin.(4<SUP>1</SUP>) din Legea nr.307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor (PL-x 431/2016). (rămas pentru votul final)  

8. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (41) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.

Comisia pentru administrație?

Video in format Flash/IOS    

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (41) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică a fost sesizată spre dezbatere în fond cu privire la Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (41) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.

Senatul a adoptat proiectul de lege.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei juridice, avizul favorabil al Comisiei pentru industrii, punctul de vedere favorabil al Guvernului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (4ą) din Legea nr. 307/2006.

Prin prorogarea acestui termen se urmărește stabilirea unui termen care să facă posibilă conformarea, de către toți beneficiarii, în ceea ce privește obligația de obținere a autorizației de securitate la incendiu, reducerea riscului înregistrării unui volum mare de solicitări înainte de expirarea termenului prevăzut de legislația în vigoare, reducerea riscului de nerespectare a termenelor de emitere a avizelor/autorizațiilor de securitate la incendiu de către beneficiari.

Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, comisia a examinat proiectul de lege în ședința din 28 martie 2017.

La lucrările comisiei au fost prezenți 22 de deputați, din totalul de 25 de membri.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei s-a hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 17/2016 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 30 alin. (41) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr. 1 la prezentul raport, și cu un amendament respins, prezentat în Anexa nr. 2 la prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Roman.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

E un proiect extrem de important, pentru că la ora actuală avem peste 2.000 de unități de învățământ care nu au autorizație de securitate la incendii.

Dacă această prorogare nu se produce, o să ne trezim cu toții cu mii de directori de școli și de spitale amendați. Cum știm, sunt în subordinea consiliilor locale și bineînțeles o nouă palmă dată primarilor.

Aceste unități de învățământ nu au autorizație de securitate de incendiu din mai multe motive. Unele nu au situații complete, în alte cazuri s-au făcut extinderi. Nu este vina acelor directori că nu pot corespunde încă exigențelor venite de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență.

Din acest motiv, propunerea comisiei a fost să prelungim acest termen - în primul amendament -, iar în al doilea amendament admis am cerut ca nicio persoană juridică să nu suporte amenzi atât timp cât sunt în procedură de autorizare și au depus documentele în vederea autorizării, dar, din cauza birocrației de la nivelul Inspectoratului pentru Situații de Urgență, nu au apucat să-și ridice această autorizație.

Prin urmare, Partidul Național Liberal va vota pentru adoptarea acestui proiect legislativ și facem apel către toate grupurile să țină cont de această solicitare.

Vă mulțumim.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Simionca.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect legislativ.

Vreau să vă spun că mai este doar o lună și opt zile pentru această prorogare; o să expire în 30 iunie.

În acest sens, noi am venit cu un proiect legislativ, ca toate unitățile care au nevoie de această autorizație să aibă o tăbliță la intrarea în instituție să spună: "Această instituție are aviz de funcționare" sau "Această instituție nu are aviz de funcționare". Cel puțin să conștientizăm cetățenii asupra riscurilor la care se expun.

Eu cred că o să trebuiască să mai prorogăm o dată termenul, pentru că, în România, din cauza sistemului anevoios, doar 50% dintre instituțiile care au nevoie de această autorizație o dețin.

Deci noi o să votăm pentru acest proiect.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Popescu.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Mariana-Venera Popescu:

Domnule președinte,

Este imperios necesar să aprobăm această prorogare, pentru că săptămâna trecută, deși am primit asigurări de la Inspectoratul de Pompieri că nu se vor da niciun fel de amenzi, în județul Dolj și Gorj au fost amendate sute de societăți comerciale, și nu numai.

Pe de altă parte, trag un semnal de alarmă pentru faptul că vom proroga mulți ani de acum încolo această lege. În momentul de față nu există specialiști care să întocmească autorizația pentru acest fel de autorizare.

Haideți să le întindem o mână de ajutor și să prorogăm, și să prorogăm și pe viitor, mulți ani înainte!

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Nechifor?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

E foarte bine că decidem, iată, în termen rezonabil. Riscam să depășim termenul de 30 iunie, dar sper într-un vot favorabil, pentru că e, într-adevăr, foarte multă nevoie ca în teritoriu, în lumea reală, să avem bine înțeles acest fenomen, dar pe de altă parte, să încercăm să intrăm și în legalitate.

La nivelul Comisiei pentru administrație publică au fost consultări și cu ISU, și cu domnul Arafat. În final, comisia și-a asumat în unanimitate aceste două amendamente, care mai dau o șansă și celor care sunt în situația de a fi în zona publică, fără să aibă autorizare, dar și în zona privată.

Nu cred, însă, în egală măsură că putem să mai acceptăm și în viitor astfel de termene, de aceea trebuie să fim foarte fermi și cer Inspectoratului pentru Situații de Urgență și celorlalți factori din administrația publică să înțeleagă că această nevoie de a se autoriza nu este doar un moft, ci o obligație legală.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Seres Dénes.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Seres Dénes:

Stimați colegi,

Sigur că încep cu ceea ce a încheiat colegul, că această obligație este o obligație legală a tuturor instituțiilor și a societăților comerciale, numai că prorogarea termenului a apărut ca o necesitate obiectivă, fiind în imposibilitate de a-și putea autoriza instituțiile, din mai multe motive.

În primul rând că sunt rămâneri mari în urmă în ceea ce privește punerea de acord a situației din teritoriu cu ceea ce se cere prin actul normativ.

Și a doua chestiune. S-a amintit aici lipsa specialiștilor. La un județ sau la două județe este un singur specialist, ceea ce pune în imposibilitatea de a putea face față solicitărilor instituțiilor publice.

Deci și eu, și grupul nostru suntem de acord cu prorogarea termenului, sigur, cu insistența de a se termina această chestiune, pentru că, ați văzut, în ultima perioadă s-au întâmplat nenorociri, tocmai din lipsa respectării prevederilor legale.

Deci suntem de acord cu prorogarea și cu aceste mențiuni.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea să accentuez cele spuse și de colegul Dénes.

Dacă instituțiile statului, dacă ministerele nu vor asigura bugete pentru ca instituțiile să-și facă autorizarea la incendiu, să facă tot ce trebuie, conformarea respectivă nu va fi decât o poveste. Avem exemplul clar al construcțiilor speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilități în instituții, celebrele rampe, pentru care avem multe acte normative, inspectoratele de stat în construcții au realizat controale, au dat amenzi, dar încă sunt primării, spitale, direcții de asistență socială unde aceste construcții minimale pentru accesul persoanelor cu dizabilități nu s-au realizat.

Dacă în cazul persoanelor juridice private, să spunem, au mecanisme clare la îndemână, în cadrul instituțiilor publice, Ministerul Administrației și Internelor și Inspectoratul pentru Situații de Urgență trebuie să creeze o presiune corectă, legală, astfel încât aceste instituții să aloce bani, să aloce bugete pentru a se conforma termenului respectiv, dacă nu, sigur, ne vom regăsi în această situație, probabil, în luna septembrie.

PMP-ul va vota acest proiect de lege.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La articole dacă sunt intervenții? Nu.

Cu amendamentele admise, merge la vot final.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea alin.(5) al art.65 din Legea nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (PL-x 188/2017). (rămas pentru votul final)  

9. Proiectul de Lege pentru modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Inițiator?

Video in format Flash/IOS    

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Această inițiativă legislativă se vrea a fi o reparație morală pentru locuitorii mai multor localități din România. Mă refer în primul și în primul rând la locuitorii municipiului Slatina. Probabil cunoașteți, la fel de bine ca mine, dacă nu, vă informez pe această cale, Slatina este unul dintre cele mai poluate orașe din România. Pe baza analizelor de la Institutul Național de Statistică, pe baza rezultatelor obținute de la Agenția Națională de Mediu, pe baza rezultatelor obținute de la Ministerul Sănătății, prin Direcția de Sănătate Publică, s-a demonstrat că speranța de viață în Slatina este mult mai scăzută decât în alte localități din România.

Este, de fapt, putem spune, repet încă o dată, o reparație morală pentru locuitorii din municipiul Slatina. Această lege, de fapt funcționează, este un amendament la legea în vigoare, prin care municipiul Slatina este introdus în această lege și se scade, există posibilitatea de a se scădea vârsta de pensionare cu doi ani pentru locuitorii orașului Slatina și locuitorii dintr-un areal de opt kilometri, de jur împrejurul acestui municipiu.

Cu speranța că veți vota această inițiativă legislativă, vă mulțumesc mult de tot.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Comisia?

Domnul Neață.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Neață:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată prin adresa PL-x 188/2017 din 8 mai 2017, cu dezbaterea pe fond, în procedură obișnuită, a Proiectului de Lege pentru modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010, în sensul ca și persoanele care locuiesc în localitatea Slatina să beneficieze de reducerea vârstei standard de pensionare cu doi ani, fără penalizarea prevăzută de alin. (4).

La dezbaterile care au avut loc în ședința comisiei din 16 mai 2017 au participat, în conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, domnul Adrian Marius Rândunică, secretar de stat la Ministerul Muncii și Justiției Sociale, doamna Georgeta Jugănaru, director la Ministerul Muncii și Justiției Sociale și domnul deputat Gigel-Sorinel Știrbu, în calitate de inițiator al proiectului de lege.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența 19 deputați, din totalul de 21 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi.

Proiectul de lege a fost adoptat în Senat în ședința din 2 mai 2017.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României și al art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri?

Poftiți!

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eugen Neață:

Sunt născut în Râmnicu Vâlcea, în apropiere de platforma chimică Oltchim, unde funcționează Oltchim SA, Uzinele Sodice și CET Govora.

Am văzut deseori nori, când afară era soare, am respirat clorul care mai tot timpul scăpa din instalațiile Oltchim, care erau vechi și depășite. Când acesta lipsea, respiram pulberile de la Uzinele Sodice Govora și CET.

Am mâncat pește cu miros de lindan și am băut apă cu gust de clor.

Am văzut cum părinții, prietenii, vecinii se îmbolnăveau prematur, cum spitalele se aglomerau de aceștia, de oameni care prea devreme se îmbolnăveau.

A fost o perioadă grea, de încercare, de risc, de rezistență. Când instalațiile au fost modernizate, poluarea evidentă a devenit una remanentă. Ne însoțește și azi, și mâine și probabil multe generații de acum încolo.

Prin votul nostru, aducem o reparație târzie, dar utilă, și de mare ajutor pentru generația clor, lindan, amoniac.

Și, în numele acestor generații, vă mulțumesc tuturor pentru votul pe care-l veți da!

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Ganț, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Sigur că suntem de acord cu inițiativa, vom vota în favoarea ei.

Lista prevăzută în textul inițiativei cuprinde, pe bună dreptate, și Baia Mare, Copșa Mică, Zlatna, Târgu Mureș, Slatina, Turnu Măgurele și Râmnicu Vâlcea. Motivarea, însă, cred că poate deschide calea unei noi întrebări pe care ar trebui să ne-o punem. În motivare - citez - scrie: "...pentru a beneficia de prevederile prezentei legi și persoanele aflate în situații similare".

Întrebarea pe care mi-o pun este dacă lista este exhaustivă. Nefiind exhaustivă, cred eu, ar fi util ca într-un termen cât mai scurt, la inițiativa Guvernului, această listă să fie completată cu toate centrele industriale unde oamenii au avut de suferit de pe urma acestor procese tehnologice.

Deci vom vota în favoarea inițiativei, cu rugămintea ca această listă să devină exhaustivă.

Vă mulțumesc frumos.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnule Solomon.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Adrian Solomon:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Domnul Ganț are perfectă dreptate. Lista nu este completă, nu este definitivă.

După informațiile noastre, înainte de 1989, Ministerul Economiei, împreună cu Ministerul Sănătății au făcut studii amănunțite asupra impactului pe care îl aveau anumite industrii asupra localităților și populațiilor de acolo. Sunt cam 11 centre cu poluare remanentă. Mai avem un proiect de lege la comisie, pe care l-am amânat două săptămâni, tocmai pentru a putea completa lista și documentația necesară. Turnu Măgurele, Râmnicu Vâlcea și Slatina au tot ce le trebuie, adică au documentele atât de la medicina muncii, cât și de la mediu, și de la capacitățile industriale, în sine. De aceea urmează Câmpia Turzii, urmează Turda, probabil și celelalte zone - Moinești, Făgăraș - care sunt identificate, încă dinainte de '89, cu probleme legate de poluarea legată de aceste activități industriale.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu.

La articole? Nu.

Punctul 10 l-am retrimis comisiei.

 
Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.91/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.39/2005 privind cinematografia, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul cinematografiei (PL-x 140/2017). (rămas pentru votul final)  

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 91/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul cinematografiei.

Vă rog, Comisia pentru cultură.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe-Dinu Socotar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 91/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul cinematografiei.

Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a fost sesizată în fond cu acest proiect de lege, în procedură de urgență.

S-au cerut avize de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și de la Comisia juridică de disciplină și imunități. Până la întocmirea raportului s-a primit avizul favorabil din partea Comisiei pentru învățământ.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

Există un aviz favorabil și al Consiliului Legislativ.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii comisiei au examinat proiectul de lege în ședința din 16 mai 2017.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 12 deputați, din totalul de 15 membri.

În conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, din partea Guvernului a participat la lucrările comisiei domnul Alexandru Pugna, secretar de stat în cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale, care a precizat faptul că ministerul nu susține adoptarea proiectului de lege.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, cu modificările și completările ulterioare.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, întocmirea unui raport de adoptare a Legii privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 91/2016, cu amendamentele admise în anexă. Respectiv avem două amendamente, unul care modifică titlul legii din "Lege privind adoptarea ordonanței", în "Lege privind respingerea ordonanței" și unul care modifică întregul conținut al ordonanței cu un articol unic, de respingere a ordonanței.

Dacă-mi permiteți, că nu mai este în textul raportului ca o...

La dezbateri generale aș vrea să fac o observație, care este importantă. Chiar dacă este ordonanța din 2016, având în vedere că nu au fost aprobate normele metodologice, nu a început să-și producă efectele. Deci eventuala respingere a ordonanței nu produce niciun efect în acest moment.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bulai, dezbateri generale.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Iulian Bulai:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Marțea trecută Comisia pentru cultură a Camerei Deputaților a votat un raport de respingere a Ordonanței de urgență privind cinematografia nr. 91/2016 din decembrie 2016.

Ordonanța de urgență presupune următoarele: transparentizează concursul de proiecte cinematografice organizat de Centrul Național al Cinematografiei; asigură condiții pentru menținerea unei rețele publice de cinematografe; scoate în evidență importanța protejării Patrimoniului Arhivistic Cinematografic.

La examinarea Ordonanței de urgență în Senat au fost organizate dezbateri cu breasla, la care au participat reprezentanți ai diverselor grupări de artiști din domeniul cinematografic. Dincolo de unele modificări identificate ca necesare și de punctele de vedere diferite exprimate, concluzia generală a fost că nu este utilă respingerea ordonanței de urgență.

Un eventual vot negativ în plenul Camerei Deputaților ar conduce nu doar la abrogarea ordonanței de urgență, ci și la anularea noului regulament de acordare a finanțărilor din fondul cinematografic, care a fost publicat spre dezbatere publică și care crease speranțe tinerilor cineaști de a participa în mod echitabil la finanțarea publică.

Oare chiar vrem să împiedicăm dezvoltarea industriei creative din România cu cea mai mare recunoaștere internațională?

Oare chiar vrem să nu dăm o șansă tinerilor talente cu care România se mândrește la fiecare festival de film din lume?

USR susține tinerele speranțe ale cinematografiei românești.

USR susține această ordonanță și existența unei dezbateri pe această ordonanță.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pașcan.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Aș vrea să clarific cum stau, de fapt, lucrurile în privința acestei ordonanțe de urgență.

E un viciu de fond în asumarea acestei ordonanțe de urgență, pe care îl puteți identifica chiar din expunerea de motive, când se vorbește despre importanța unei noi legislații care să dinamizeze, să administreze mult mai eficient și corect cinematografia, dar acest lucru se face printr-o ordonanță de urgență, nu printr-o lege.

Deci chiar de aici există o problemă de fond. Dacă este atât de importantă cinematografia, de ce s-a recurs la o ordonanță de urgență? De ce nu la o lege? De ce nu la un proiect legislativ? Cum, de altfel, au existat în legislatura trecută cel puțin două foarte serioase.

Mai mult decât atât, această ordonanță de urgență, față de formula sa inițială a fost absolut corectată pe fond, a fost completată pe fond cu zeci de pagini de amendamente. Sigur, sunt amendamente muncite, dar ele și-ar regăsi foarte bine locul și rostul într-un alt proiect legislativ, nu într-o modificare de fond a unei ordonanțe de urgență.

Și aș vrea să mai fac o corectură extrem de importantă. Antevorbitorul meu a spus că în Senat a fost practic aprobată această ordonanță de urgență. Am făcut parte, ca vicepreședinte în Comisia pentru cultură și media a Senatului, din comisia care nu a dat împuternicire Guvernului să promoveze un asemenea act normativ. Și asta v-o spun cu maximă certitudine și nu a trecut de Senat, tocmai pentru că s-a considerat că este un proiect legislativ extrem de important, care nu poate fi nici într-un caz tranșat în zona ordonanțelor de urgență, cu atât mai mult cu cât ar alimenta o conflictualitate deja existentă între asociațiile de profil din această breaslă.

Cu alte cuvinte, nu este timpul pierdut, se poate promova lesne un proiect legislativ, pe baza acestei legi, acestui proiect de lege care astăzi nu poate fi în forma actuală adoptat.

De aceea, Grupul Partidului Mișcarea Populară va vota pentru respingerea prin lege a ordonanței de urgență.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Alte intervenții, dacă mai sunt?

Vă rog, domnule Drulă.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Cătălin Drulă:

Domnule președinte de ședință,

Având în vedere discuția care a avut loc aici și importanța acestui act normativ, vă solicit retrimiterea la comisie pentru a avea dezbateri mai aprofundate, cu un termen de două săptămâni.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot.

 
Video in format Flash/IOS    

30 de voturi pentru, 101 împotrivă.

Respinsă propunerea dumneavoastră, domnule Drulă.

Alte intervenții, dacă mai sunt?

Declar ședința închisă.

Vă invit să participați la declarații politice. (Vociferări.)

Interpelări! Tot aia e!

 
    Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După pauză

       

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Bună seara, stimați colegi!

Continuăm cu sesiunea consacrată răspunsurilor la întrebări.

 
Video in format Flash/IOS   Cătălin-Ioan Nechifor

Pentru domnul Cătălin Nechifor, PSD, răspunsul din partea doamnei secretar de stat Manda, din partea Ministerului Afacerilor Interne? A fost depus.

Mergem la Ministerul Culturii, pentru domnul Cupă. E prezent.

O rog pe doamna secretar de stat Irina Cajal.

Vă rog, doamnă secretar de stat.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Irina Sanda Marin Cajal (subsecretar de stat, Ministerul Culturii și Identității Naționale):

Referitor la interpelarea dumneavoastră înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 226B/2017, având ca obiect "Protejarea și valorificarea patrimoniului cultural și istoric al județului Dolj", vă comunic următoarele.

  1. Instrumentele de intervenție ale Ministerului Culturii și Identității Naționale sunt cele prevăzute în legislația în vigoare: Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, care prevede obligații și responsabilități atât pentru proprietarii acestor monumente istorice, cât și pentru autoritățile locale.

    Totodată, direcțiile județene pentru cultură au obligația să verifice starea de conservare a monumentelor istorice și să aplice sancțiuni atunci când este încălcată legislația, acționând coordonat, alături de organele de poliție și de inspectoratele de stat în construcții.

    Pe de altă parte, conform Legii nr. 422/2001, efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, reparații curente și întreținerea monumentelor istorice sunt obligații ce revin proprietarilor și titularilor dreptului de administrare sau altor drepturi reale ale acestora.

  2. Ministerul Culturii și Identității Naționale își exprimă determinarea și depune toate diligențele pentru protejarea eficientă a patrimoniului cultural național, care nu se poate realiza deplin fără o viziune unitară de ansamblu, care presupune consecvență legislativă și o strânsă corelare cu reforma de substanță pe plan instituțional.

    În acest sens, menționăm faptul că în Programul legislativ al Guvernului României pentru perioada 2017-2020 Ministerul Culturii și Identității Naționale are prevăzut ca angajament elaborarea codului patrimoniului cultural național.

  3. Exproprierea se face în condițiile stabilite de Constituție și de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată.
  4. Considerăm că Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice necesită în mod obligatoriu îmbunătățiri, atât în sensul interpretării ei unitare, cât și al aplicabilității.
  5. Componentele de avizare se pot clarifica numai în urma realizării unor studii aprofundate, istorice și urbanistice.
  6. Considerăm că sunt asigurate măsurile privind transparența cu privire la activitatea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice. Astfel, conform prevederilor alin. (2) al art. 18 din Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, aprobat prin Ordinul ministrului culturii nr. 2.173/2013, ordinea de zi a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, stabilită de către secretarul comisiei sau al secțiunii de specialitate ori de secretarii comisiilor zonale, după caz, este făcută publică, prin afișare la sediul sau pe site-ul ministerului ori al serviciului public deconcentrat, după caz.

    Totodată, alin. (1) al art. 19 prevede că la ședințele comisiei ale secțiunilor de specialitate, precum și ale comisiilor zonale, participă, de regulă, pentru a-și susține proiectele supuse analizei, proiectanții elaboratori ai documentațiilor, cu delegarea acestora de către beneficiar.

    Cu speranța că cele menționate mai sus clarifică aspectele semnalate de dumneavoastră, vă mulțumim, domnule deputat, pentru interesul constant pe care-l manifestați pentru domeniul culturii.

    Cu aleasă considerație, Ioan Vulpescu, ministrul culturii și identității naționale.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, vreți să aveți intervenție sau nu? Sunteți mulțumit.

Mergem mai departe.

La interpelarea adresată de domnul deputat Petru Movilă Ministerului Sănătății, se solicită amânarea.

La interpelarea adresată de domnul Dohotaru Ministerului Mediului... Se depune scris. Da?

Mulțumesc.

Următorul răspuns, al Ministerului Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, la interpelarea adresată de domnul deputat Nistor Laurențiu, a fost depus în scris de domnul secretar de stat Gheorghe-Gabriel Gheorghe.

Următoarea interpelare, adresată Ministerului Apelor și Pădurilor de doamna deputat Natalia Intotero, a primit răspuns din partea domnului secretar de stat Istrate Ștețco,... Da? ...secretarul de stat de la Ministerul Apelor.

Iar în cazul interpelării adresate de domnul Cătălin Nechifor Ministerului Transporturilor se solicită amânarea.

Cu aceasta, mulțumesc mult, declar ședința închisă.

 
       

Ședința s-a încheiat la ora 17,18.

 
       

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 11 april 2021, 13:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro