Găvrilă Ghilea
Găvrilă Ghilea
Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.92/09-06-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 30-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 mai 2017

  1. Declarații și intervenții ale deputaților:
  1.30 Găvrilă Ghilea - declarație politică "Restituirea timbrului de mediu se face cu casa închisă!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Găvrilă Ghilea:

"Restituirea timbrului de mediu se face cu casa închisă!"

Deși a fost declarat ilegal încă de anul trecut, printr-o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene și, în cele din urmă, eliminat din procedurile birocratice de înmatriculare a autovehiculelor, după intrarea în vigoare a Legii nr.1/2017, timbrul de mediu, reglementat anterior prin O.U.G. nr. 9/2013, nu se mai încasează, începând cu luna februarie a acestui an, dar nici nu se restituie celor care l-au achitat.

Chiar dacă prevederile actului normativ citat produc efecte doar pentru viitor, procedura de recuperare a contravalorii acestei taxe către contribuabilii cărora le-a fost percepută abuziv bate pasul pe loc, deși instanțele de contencios administrativ și fiscal din întreaga țară au obligat prin sentințe definitive și irevocabile Agenția Națională de Administrare Fiscală și Administrația Fondului pentru Mediu la restituirea acestora.

Decizia înaltei instanțe europene nu reprezintă o premieră în ceea ce privește denunțarea unor practici de suprataxare abuzivă a înmatriculării autovehiculelor, Guvernele României perseverând și "performând" chiar în ultimul deceniu la acest capitol.

Fie că era vorba despre taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Codul fiscal, în vigoare până la data de 1 iulie 2008, ori de taxa pe poluare pentru autovehicule, introdusă prin OUG nr. 50/2008, aprobată prin Legea nr. 140/2011, sau de taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012, cu modificările ulterioare și, în cele din urmă, de timbrul de mediu, reglementat prin OUG nr. 9/2013, toate aceste biruri au picat, succesiv, testul de legalitate al bunelor practici judiciare europene.

Dacă în ceea ce privește taxa specială, taxa pe poluare ori taxa pentru emisiile poluante, Executivul a conceput, în cele din urmă, o procedură de restituire cu țârâita a contravalorii acestora, inclusiv a dobânzilor aferente, eșalonate pe o perioadă de 5 ani calendaristici, în cazul timbrului de mediu această procedură e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire.

Specialiștii în drept au constatat însă că Guvernul dă cu o mână și ia cu două: astfel, prin abrogarea O.U.G. nr. 9/2013, impusă prin Legea nr. 1/2017, se elimina practic și procedura administrativă de restituire a taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, reglementate de art. 12 al actului normativ amintit.

Așadar, în momentul de față, există mai multe categorii de contribuabili îndreptățiți, dar nemulțumiți de modalitatea de recuperarea taxelor percepute abuziv: unii, abilitați la acest drept prin decizii definitive ale instanțelor românești de contencios administrativ și fiscal, obținute anterior anului 2016, cărora, conform deciziilor Curții de Justiție a Uniunii Europene, birul urma să li se restituie integral, inclusiv dobânzile aferente calculate până în ziua plății; alții, abilitați prin O.U.G. nr. 40/2015 să solicite restituirea taxelor denunțate prin procedură administrativă ad-hoc, direct la ghișeele ANAF, fără să mai apeleze la sesizarea instanțelor competente; nu în ultimul rând, o altă categorie de contribuabili abuzați o reprezintă cei care au achitat timbrul de mediu reglementat prin O.U.G. nr. 9/2013, unii aflați deja în posesia unor sentințe de restituire definitive și irevocabile ale instanțelor judecătorești, alții așteptând miracolul reglementării unei noi proceduri administrative ad-hoc.

Oficiali ai Administrației Fondului pentru Mediu au declarat că valoarea sumelor încasate cu titlu de taxă specială, taxă pe poluare, taxă pe emisii poluante ori timbru de mediu depășește 6 miliarde de lei, adică aproape 1,8% din PIB.

Cu toate acestea, conform informațiilor furnizate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, în perioada 01 ianuarie 2016 - 13 decembrie 2016 valoarea restituirilor, inclusiv compensările, din taxa de mediu, a fost de 179.987.159, 94 de lei, deci undeva sub 3% din ceea ce s-a încasat.

Iată de ce Guvernul trebuie să reglementeze de urgență o nouă procedură administrativă ad-hoc, de restituire într-o singură tranșă a contravalorii tuturor acestor taxe, în primul rând către cei care au hotărâri definitive ale instanțelor în acest sens, într-un termen rezonabil de la depunerea cererii, sub sancțiunea compensării acestor creanțe, cu celelalte obligații bugetare ale contribuabililor.

Altminteri, lentoarea punerii în practică a deciziilor Înaltei Curți de la Luxemburg, dar și a celor adoptate de completele românești ar putea atrage din nou sesizarea instanțelor europene și chiar sancțiuni aplicate României, cum ar fi o nouă procedură de infringement.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 28 octombrie 2021, 10:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro