Viorica Cherecheș
Viorica Cherecheș
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/22-06-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 13-06-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.40 Viorica Cherecheș - declarație politică cu tema "Învățământul românesc, fabrică de șomeri";

Doamna Viorica Cherecheș:

"Învățământul românesc, fabrică de șomeri"

Un număr uriaș de copii care și-au imaginat cândva, la începutul clasei I, că ar putea avea un viitor frumos, riscă să se transforme în șomeri de lungă durată, după ani buni de studiu.

Doar 35% dintre copiii care au debutat în anul 2004 în clasa I au ajuns în anul 2016 să promoveze examenul de bacalaureat. Instituția fundamentală care ar trebui să le ofere copiilor valori, repere, evoluție și cunoaștere a ajuns să-i piardă pe drum de la un ciclu de învățământ la celălalt. Din păcate, acest lucru se întâmplă la fiecare generație.

Potrivit testelor PISA, recunoscute la nivel internațional, 40% dintre copiii români de 15 ani nu au cunoștințe și abilități minime care să le permită să înțeleagă un text sau să facă un raționament matematic ori științific elementar.

Paradoxal, un sfert dintre ei au note mai mari decât cele obținute la evaluarea națională, iar în mediul rural procentul este foarte mare. Păcălim copiii cu note umflate, îi trecem clasa, dar ei nu pot să înțeleagă un text, pe care ulterior să-l nareze sau să facă un raționament matematic, aplicând teoria învățată.

Elevii care iau note mici la evaluarea națională ajung, din cauza mediilor, la liceele tehnologice și nu pot evolua, ca să nu mai vorbim despre promovarea examenului de bacalaureat. Pentru că nu au noțiunile de bază acumulate în clasele primare, în liceu nu se parcurge materia așa cum prevede programa școlară. Intervenția trebuie făcută în clasele mici, când copiii care se confruntă cu dificultăți ar trebui să primească ajutor, pentru a ține pasul cu restul colegilor. Profesorii spun că sunt necesare mari eforturi pentru a recupera ulterior din acest decalaj.

Școala din România este una rigidă, bazată pe memorarea mecanică. Elevii sunt penalizați că nu au reținut, în loc să fie încurajați spre creativitate. Se pun etichete: ești bun sau prost. Profesorii nu sunt motivați și nici nu au timp să se ocupe de fiecare elev în parte și, în acest fel, multora dintre ei nu le sunt dezvoltate aptitudinile care i-ar transforma în meseriași de excepție.

Școala ar trebui să fie locul unde copilul să vină cu bucurie, cu dorința de a se instrui. Din păcate, din cauza programei stufoase și a materiei încărcate, elevii români s-au transformat în mici cai de povară, cocoșați de gențile încărcate de cărți și caiete, în mici roboței care recită pagini întregi de lecție.

Nici tinerii nu sunt motivați să-și construiască o carieră în domeniu. În sistemul românesc de învățământ salariile pentru debutanți sunt extrem de mici. O provocare este aceea de a-i aduce în sistem pe cei mai buni dintre absolvenți. Un profesor debutant primește în România un salariu echivalent cu un procent între 44,1% și 47% din PIB, aproape cel mai mic din Europa. În Finlanda, salariul pe care îl primește un debutant variază între 85,3% și 97,7% din PIB.

Trebuie îmbunătățit statutul meseriei de profesor. Profesorii buni trebuie lăudați și apreciați. Această meserie este una foarte importantă, deoarece îi formează pe copiii noștri, viitorul României. O economie competitivă depinde de felul în care sunt formați aceștia, adică să își dezvolte valori, să fie perseverenți și să iubească lucrul în echipă.

Profesorii trebuie sprijiniți să facă mai mult, iar mediul de afaceri ar trebui să se implice pentru dezvoltarea școlii. Dascălii cu adevărat pasionați trebuie ajutați să le ofere copiilor mai mult.

Sistemul de învățământ trebuie regândit pentru stabilirea capacității, a preferințelor, a aptitudinilor, a performanțelor, dar și pentru depistarea deficiențelor fiecărui copil și gruparea lor în funcție de aceste criterii. Olanda, Germania procedează în acest fel, iar sistemul generează absolvenți pregătiți la nivelul maxim pe care fiecare îl poate atinge.

Învățământul românesc poate fi reformat doar dacă se va adopta o strategie unitară, prin îmbinarea armonioasă a elementelor tradiționale cu principiile moderne.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 26 mai 2019, 8:17
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro