Stelian-Cristian Ion
Stelian-Cristian Ion
Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.100/22-06-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 13-06-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 13, 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.43 Stelian-Cristian Ion - declarație politică cu tema "Techirghiol, o nouă Roșia Montană a României?";

Domnul Stelian-Cristian Ion:

"Techirghiol, o nouă Roșia Montană a României?"

Încă una dintre resursele minerale ale acestei țări este în pericol. Nu din pricina unor cauze naturale, ci din pricina unor politici greșite. Nămolul terapeutic din Lacul Techirghiol, care a ameliorat de-a lungul timpului starea de sănătate a sute de mii de oameni, în cea mai mare parte români, și care a oferit localității Techirghiol, dar și altor localități din zonă o sursă constantă de venit prin turismul balnear pe care îl susține, este scos la mezat de Guvernul României, într-un mod care pare irațional.

În prezent, această importantă sursă de sănătate este exploatată doar de Sanatoriul Balnear Techirghiol, în baza unei licențe mai vechi care, însă, impune niște restricții clare, menite să asigure protecția și regenerarea nămolului din Lacul Techirghiol. Cantitățile de nămol sunt distribuite de Sanatoriul Balnear Techirghiol doar unităților balneare de pe litoral, la un preț modic, iar toate cantitățile utilizate sunt colectate, apoi redate lacului, în vederea regenerării acestei resurse. Această licență nu permite vânzarea nămolului în alte zone decât în cele de turism balnear de pe litoral, cu atât mai puțin exportarea lui.

Specialiștii care lucrează în cadrul acestei unități balneare susțin că dacă nu se iau aceste măsuri de protecție, este foarte probabil ca nămolul să dispară în câțiva ani, sau să își piardă proprietățile curative. Există deja un factor de pericol natural, constând în reducerea salinității lacului ca urmare a alimentării acestuia cu surse de apă dulce. O agresiune suplimentară ar putea fi fatală acestei resurse minerale.

În contextul acesta, în care există un echilibru foarte fragil în ce privește exploatarea nămolului sapropelic din Lacul Techirghiol, Guvernul României a decis că este oportun să intensifice exploatarea acestei resurse și să concesioneze activitatea de exploatare a nămolului unor firme private care au ca obiectiv, evident, doar obținerea unui profit.

Problema nu este una nouă. O licență a fost deja obținută de firma Formin SA din Caransebeș, încă din anul 2013, pentru perimetrul Techirghiol Gughiș, în suprafață de 1,917 km2, pentru care perioada de explorare s-a încheiat, urmând acum perioada de exploatare. În anul 2016 aceeași firmă a mai obținut, prin intermediul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, încă o licență pentru perimetrul Techirghiol Est, în suprafață de 2,61 km2.

În aceste condiții, autoritățile locale din zonă au tras mai multe semnale de alarmă, încă de anul trecut, cu privire la posibilele consecințe nefaste ale acestei măsuri, apreciind pe bună dreptate, că o exploatare irațională poate distruge depozitul de nămol și poate afecta turismul balnear care se bazează pe această resursă.

Trebuie menționat că tratamentul cel mai eficient cu nămol este în combinație cu apa sărată a lacului sau a mării, combinație care nu există decât în zona de litoral. Ca atare, trimiterea unor cantități mari de nămol în alte zone poate fi profitabilă pentru firma care exploatează această resursă, dar nu este la fel de eficientă pentru sănătate. Mai mult decât atât, beneficiul statului român nu este unul extraordinar, dimpotrivă. Redevența pentru această resursă minerală este de doar 5% din valoarea producției, restul câștigului rămânând în buzunarul investitorului privat.

Singura dezbatere publică pe această temă nu a fost organizată de Guvernul României, sau de ANRM, cum ar fi fost normal, ci de Primăria Techirghiol, îngrijorată de această situație. În urma lămuririlor aduse se reprezentanții firmei Formin și ai ANRM, a rezultat că problema este abordată de aceștia doar prin prisma profitului, văzând această resursă minerală doar ca pe o marfă care trebuie vândută cât mai bine pe piața internă sau chiar pe cea externă.

Apreciez că o asemenea abordare mercantilă este greșită: nămolul din Techirghiol nu este doar o marfă, ci este mai ales o sursă importantă de sănătate aflată acum într-un echilibru fragil, sursă care, exploatată excesiv, așa cum se pare că se dorește în prezent, poate dispărea în scurt timp. În momentul în care intervin astfel de elemente, decizia trebuie luată având o viziune de ansamblu asupra tuturor consecințelor: e posibil ca pe termen scurt să existe un câștig material, mai ales în beneficiul firmei private, dar pe termen mediu și lung, dacă se distruge această resursă, se sufocă, din punct de vedere, economic o întreagă zonă care depinde de turismul balnear și se pierde pentru noi și pentru generațiile următoare o importantă sursă de sănătate.

Comparația făcută de reprezentanții autorităților publice locale din Techirghiol și Eforie între această situație și cea de la Roșia Montană nu este exagerată. Vorbim de un posibil dezastru ecologic și economic, care par a fi acceptate cu nesăbuință de autoritățile române în folosul principal al unui investitor privat, ceea ce este de neacceptat.

În calitate de deputat al USR de Constanța și de activist, în domeniul protecției mediului înconjurător voi solicita instituțiilor abilitate - Guvernul României, ANRM - toate documentele referitoare la aceste contracte de concesiune, pentru a analiza dacă această concesiune s-a făcut în condiții de legalitate. Voi solicita, de asemenea, punctul de vedere al Ministerului Apelor și Pădurilor, Ministerului Mediului, Ministerului Economiei, Ministerului Sănătății și Ministerului Turismului cu privire la acest subiect. Apreciez că problema expusă are legătură cu toate aceste ministere.

De asemenea, voi propune tuturor parlamentarilor de Constanța să avem un punct de vedere unitar referitor la acest subiect și să încercăm să determinăm partidele din care facem parte să ia măsuri de protecție a acestei importante resurse minerale. Una dintre primele măsuri care se impun de urgență ar fi impunerea, printr-o decizie guvernamentală, ca exploatarea să se facă doar în zona noastră balneară de litoral a Mării Negre, cu obligația expresă de recolectare a nămolului utilizat și de redare a lui către mediul natural din care provine, în scopul de a ajuta procesul de regenerare a rezervei de nămol. În plus, mă voi întâlni în perioada imediat următoare cu reprezentanții autorităților locale din Techirghiol și Eforie, pentru a ne coordona acțiunile, în vederea apărării acestei importante bogății naturale și a turismului balnear din zonă.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 27 mai 2019, 0:50
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro