Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 23, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.150/27-10-2017

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Video archive:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 23-10-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 23, 2017

2. Dezbateri politice, cu participarea domnului Ionuț Mișa, ministrul finanțelor publice, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema "Split TVA - amenințare la securitatea economică a României".  

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

În continuare, potrivit art. 205 din Regulament și a programului stabilit, la "Ora Guvernului" avem organizate dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar liberal, cu tema "Split TVA - amenințare la securitatea economică a României".

Din partea Guvernului, participă domnul ministru Ionuț Mișa, ministrul finanțelor publice.

Pentru început, reprezentantul Grupului parlamentar al PNL are cinci minute pentru a prezenta tema dezbaterii; apoi domnul ministru are cinci minute pentru a răspunde; trei minute pentru lămuriri suplimentare; trei minute pentru fiecare grup parlamentar pentru a-și exprima opinia, mai puțin grupul parlamentar majoritar care are cinci minute; reprezentantul deputaților neafiliați - un minut; iar reprezentantul Guvernului, respectiv domnul ministru, la final, încă cinci minute.

Pentru început, dau cuvântul reprezentantului Grupului PNL, domnul Lucian-Ovidiu Heiuș, pentru a prezenta tema dezbaterii de astăzi.

Aveți cinci minute, domnule deputat.

Domnul Lucian-Ovidiu Heiuș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule ministru Ionuț Mișa,

Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 a creat panică în mediul de afaceri și riscă, prin aplicarea ei, să blocheze economia României și să împingă spre faliment câteva zeci de mii de societăți comerciale, în special mici și mijlocii.

Prin această ordonanță, transferați practic incapacitatea Guvernului de a administra colectarea TVA în sarcina contribuabililor.

Felul pompieristic în care se încearcă impunerea forțată a unei măsuri cu impact major asupra economiei și a funcționării mediului de afaceri este inadmisibil într-o țară democratică, cu o economie de piață în care, cel puțin teoretic, fiscul și agenții economici ar trebui să se afle într-o relație de parteneriat și nu de subordonare.

În motivarea introducerii acestui mecanism de plată defalcată a TVA porniți de la câteva premise, spunând că: se va reduce evaziunea fiscală în domeniul TVA; va crește gradul de conformare voluntară la plată și se va asigura un mediu concurențial corect între agenții economici.

Dacă ați cunoaște realitățile cu care se confruntă ANAF, ați fi conștientizat că marii câștigătorii ai acestei ordonanțe sunt tocmai evazioniștii.

Cum bine știți, în ANAF lucrează circa 4.000 de inspectori fiscali, din aceștia 60% sunt blocați cu rambursările de TVA, iar restul de 40% vor trebui ca în trei zile să verifice, să aprobe transferul sumelor din contul de TVA, în contul curent.

Astfel, începând cu 1 ianuarie 2018, ați dat o veste bună evazioniștilor. ANAF nu va mai avea capacitatea să efectueze inspecții fiscale generale.

Declarați că va crește conformarea voluntară la plată.

Nimic mai fals, în condițiile în care măsurile pe care le luați vor afecta lichiditățile firmelor, încălcând Constituția, limitând dreptul la folosirea proprietății, prin blocarea unor sume de bani în conturi speciale.

Veți spune că TVA aparține statului.

Vă aduc aminte că sumele de plată sunt certe și exigibile la data depunerii decontului de TVA, și nu la data operațiunilor taxabile.

Din cauza acestei ordonanțe, multe firme își vor înceta activitatea și vor trimite angajații în șomaj.

Măsura pe care o propuneți nu are un efect major asupra nivelului de încasări. Este, practic, un experiment nefast, care nu-și justifică utilitatea, în condițiile în care gradul de conformare voluntară la plată este de circa 82%, iar după emiterea somației este de 93%. Deci, pentru 7% sume neîncasate, pedepsiți toți contribuabilii de bună-credință!

Spuneți că Ordonanța nr. 23 va asigura un mediu concurențial.

Greșiți! Prin acest act normativ, creați un dezavantaj pentru firmele românești, în raport cu firmele din celelalte state membre ale Uniunii Europene, deoarece le blocați 20% din lichidități. Practic, avantajați firmele străine cu care agenții economici autohtoni intră în competiție.

Domnule ministru,

Suntem mândri că suntem români, nu-i așa?!

Iar Guvernul a ajuns să spună agenților economici privați ce să facă cu banii lor. Urmează să le spună și ce afaceri au voie să facă și ce nu!

Așa cum ați făcut cu impozitul pe gospodărie, cu impozitul pe cifra de afaceri sau cu taxa de solidaritate, astăzi ne veți spune că renunțați parțial la Split TVA.

Noi, Partidul Național Liberal, vă cerem să anulați în totalitate această aberație fiscală și să nu încercați să păcăliți agenții economici din România!

Incapacitatea administrativă a statului nu trebuie transferată în sarcina contribuabililor.

În această perioadă, în laboratoarele Partidului Social Democrat se pregătește o nouă lovitură - transferarea contribuțiilor de la angajator la angajat. Această măsură are o singură motivare, ascunderea minciunii din spatele Legii salarizării.

Ați promis bugetarilor creșteri salariale pentru voturi, iar acum veți crește cuantumul contribuțiilor plătite de ei, reducându-le astfel salariile nete.

Domnule ministru,

De la 1 ianuarie veți reintroduce timbrul de mediu, de data aceasta pentru toți deținătorii de mașini din România.

Doriți reducerea impozitului pe venit la 10%, dar ce veți face cu bugetele primăriilor, care vor scădea cu 30%, condamnând întreaga țară la un blocaj investițional?

Spuneți-ne, când va înceta PSD-ul jongleriile cu taxele și impozitele și va recunoaște greșelile făcute în aceste zece luni de guvernare?!

Domnule ministru,

Prin promovarea Ordonanței nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA-ului și prin toate celelalte măsuri fiscale adoptate de Guvern, demonstrați că sunteți defalcat de la realitatea economiei românești, sunteți defalcat de la situația administrativă a fiscului, sunteți defalcat de la nevoile firmelor și sunteți defalcat de la orice logică fiscală! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Îl invit, în continuare, la tribună pe domnul ministru al finanțelor, domnul Ionuț Mișa.

Vă rog, domnule ministru, aveți cinci minute.

Domnul Ionuț Mișa (ministrul finanțelor publice):

Bună ziua, doamnelor și domnilor.

Vreau să vă menționez că, din studiile de specialitate, efectuate atât la nivel comunitar, cât și la nivel național, rezultă că România deține un record negativ între statele membre în ceea ce privește diferența între TVA total, care ar trebui să fie colectată, și valoarea TVA colectată.

La nivelul României această diferență reprezintă 37,89%, raportat la anul 2014.

Față de anii anteriori, reprezintă o creștere. În anul 2011 a fost 37,16%, în anul 2012 - 36,7%, în anul 2013 - 34,49%.

Dintre toate statele membre, singurele care mai înregistrează astăzi o diferență atât de mare, care depășește 30% TVA neachitat, sunt Lituania și Malta.

La polul opus, menționez că se află Suedia, cu 1,24%, și Luxemburg, cu 3,8%.

În termeni absoluți, această diferență de TVA reprezintă în anul 2014, pentru România, 7 miliarde de euro.

Aș vrea să vă dau, cu titlu de exemplificare, ce s-ar putea realiza cu acești bani.

Și am să menționez că: Autostrada Pitești-Craiova costă 900 de milioane de euro; un spital regional costă 150 de milioane de euro; totalul alocațiilor de stat este de aproximativ 900 de milioane de euro; Autostrada Pitești-Sibiu, atât de necesară, este 1,9 miliarde de euro; sau, dacă doriți, acești 7 miliarde de euro reprezintă fondul de asigurări de sănătate, într-un an de zile, această diferență de TVA, reflectată atât între TVA-ul declarat și neplătit de agenții economici, cât și o estimare a pierderii de venituri din TVA, ca urmare a fraudei și evaziunii, falimentului, insolvenței, optimizărilor fiscale, precum și a unor calcule eronate.

La nivelul Uniunii Europene există un proces continuu de a simplifica TVA și de a identifica cele mai bune măsuri de combatere a evaziunii fiscale și de creștere a gradului de conformare a operatorilor economici, dar statele membre trebuie să implementeze și la nivel național măsuri eficiente de limitare a fenomenului evazionist în domeniul TVA și al îmbunătățirii colectării.

În România, TVA reprezintă cea mai importantă sursă la venitul bugetului de stat, respectiv 24,4% în anul 2015, și 23,1% în anul 2016.

Deși România a implementat mai multe măsuri de combatere a fraudei fiscale în domeniul TVA - printre care amintesc taxarea inversă, anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA - cu toate acestea, în România, ne confruntăm cu un nivel de neîncasare la nivelul TVA foarte ridicat, cel mai mare la nivel comunitar.

În ceea ce privește gradul de conformare la plata TVA, plătită la termen față de TVA-ul declarat în deconturile de TVA, depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, situația se prezintă astfel.

În anul 2014 s-a încasat doar 81,78% din TVA-ul declarat. Practic, din 70,9 de miliarde, s-au încasat doar 58,044 de miliarde.

În anul 2015, 81,05% din TVA-ul declarat s-a încasat, respectiv din 73,8 de miliarde s-au încasat 59,8 de miliarde.

Iar în anul 2016, deci nu de foarte mult timp, 82,35% reprezintă TVA-ul încasat din cel declarat, respectiv din 64 de miliarde declarate s-au încasat doar 53 de miliarde.

În acest context, în situația în care există o diferență semnificativă între TVA-ul încasat la bugetul de stat și TVA-ul declarat în deconturile de TVA depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, este necesară implementarea unei măsuri de creștere a gradului de colectare a taxei de combatere a evaziunii TVA, inclusiv prin creșterea gradului de conformare voluntară la plata persoanelor impozabile.

Prin aplicarea mecanismului plăților defalcate de TVA, vor fi stopate fraudele, pe care astăzi unii agenți economici le realizează, prin utilizarea în alte scopuri decât cele prevăzute de lege, având în vedere că TVA nu reprezintă un venit al persoanei impozabile și ar trebui să aibă doar destinația de a acoperi TVA-ul datorat furnizorilor sau prestatorilor, după caz, și TVA de plată către bugetul de stat.

Volumul total al arieratelor nerecuperabile, reprezentând TVA-ul înregistrat pentru contribuabilii aflați în procedura de insolvență - și menționez aici că sunt 7.239 de contribuabili aflați în insolvență, 1.513 contribuabili aflați în reorganizare și 20.968 contribuabili în faliment -, la data de 30 septembrie 2017 suma totalizând 7,1 miliarde lei. Din această sumă, 5,94 de miliarde reprezintă volumul arieratelor TVA aparținând unor contribuabili care nu au active și a căror valoare a creanțelor înscrise la masa credală sunt: pentru 3.779, aflați în insolvență, 1,95 de miliarde lei; pentru 737, aflați în procedură de reorganizare, 0,27 de miliarde lei; pentru 12.809, aflați în procedură de faliment, 3,72 de miliarde lei.

Prin recuperarea arieratelor, reprezentând TVA-ul aferent contribuabililor în insolvență, se au în vedere sumele de 7,1 miliarde lei, dar și 0,26 miliarde lei TVA, din arieratele incerte, aparținând contribuabililor aflați în perioada premergătoare declarării stării de insolvență, rezultând practic un total de 7,36 de miliarde lei.

Contribuabilii care în prezent își achită sumele datorate cu titlu de TVA la bugetul de stat vor fi astfel avantajați, prin eliminarea sau reducerea semnificativă a concurenței neloiale din partea celorlalți contribuabili care nu își plătesc obligațiile și datoriile către stat și utilizează resursele financiare din TVA pentru alte scopuri, fiind astfel într-o poziție avantajoasă față de ceilalți contribuabili care au un comportament fiscal corect.

Astfel, ca urmare a aplicării acestui mecanism, se va realiza, de fapt, o aducere pe picior de egalitate a contribuabililor, prin eliminarea concurenței neloiale și a avantajelor obținute de unii dintre aceștia, prin folosirea incorectă a sumelor provenind din TVA.

Menționez că proiectul nu vizează majorări de impozite și taxe, nu stabilește modificarea condițiilor, a termenelor și a procedurilor referitoare la obligațiile de raportare.

Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnul Heiuș, Grupul PNL, pentru lămuriri.

Trei minute, vă rog.

Domnul Lucian-Ovidiu Heiuș:

Domnule ministru,

Mediul privat dorește stabilitate, claritate și simplitate fiscală.

Dumneavoastră, prin tot ceea ce faceți, creați instabilitate, complicați Codul fiscal și, mai mult, încurcați agenții economici.

Ca să creșteți încasările la buget, puneți antifrauda să combată marea evaziune fiscală, nu să dea amenzi la vânzătorii de covrigi și, mai nou, să umble după încasări la notari și avocați.

ANAF-ul este subdimensionat și slab finanțat. Știți că nu mai au bani pentru efectuarea executărilor silite, iar directorii puși politic de dumneavoastră sunt slab pregătiți și aserviți?!

Ați afirmat în ședința de Guvern că aveți bani pentru pensii și salarii. Atunci, de ce încercați să introduceți impozite și taxe noi?!

Oare azi ați înțeles ce este cu taxa de solidaritate? Dar cu Pilonul II de pensii?

Faceți liste cu datornicii către bugetul de stat. Vă propunem să faceți o listă și cu firmele care au bani de încasat de la bugetul de stat.

Prin modificările pe care doriți să le aduceți Ordonanței nr. 23, încercați să păcăliți agenții economici, deoarece, prin normele de aplicare, va rezulta că 90% dintre firme vor fi obligate să aplice plata defalcată a TVA.

Dacă aveți o problemă de colectare, de ce nu rezolvați problema, fără să-i afectați pe agenții economici corecți?

Nu mai sunteți director la mari contribuabili, sunteți ministru, și ar trebui să fiți atent la politicile fiscale pe care le promovați și cum afectează mediul de afaceri, dacă puteți înțelege aceasta?!

Dacă nu, domnule ministru, faceți un bine României, dați-vă demisia, mai ales că v-o cere și domnul Teodorovici! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

În continuare, dau cuvântul Grupului PSD, cinci minute.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Deși urmăresc cu mare atenție comentariile opoziției pe teme economice, vă spun, cu sinceritate, că de această dată nu înțeleg care sunt, de fapt, obiecțiile colegilor noștri cu privire la această măsură.

Nu înțeleg ce anume criticați, stimați colegi din opoziție! Faptul că Guvernul nu ține cont de obiecțiile mediului de afaceri, cum spuneați în urmă cu câteva săptămâni, sau faptul că Guvernul modifică unele prevederi ale acestei măsuri, ca urmare a acestei consultări cu mediul de afaceri?!

Dacă nu ne consultăm, nu e bine! Dacă ne consultăm și modificăm forma inițială a unui proiect, iar nu e bine!

Vă spun sincer că nu înțeleg care este, de fapt, obiecția.

Mai mult, tot opoziția spune că Guvernul nu ia măsuri clare pentru combaterea evaziunii fiscale.

Tot opoziția critică faptul că gradul de colectare, de încasare a taxelor, nu e cel care ar trebui să fie, iar atunci când Guvernul vine cu măsuri de reducere a evaziunii și de creștere a gradului de colectare, acuzați că afectăm mediul de afaceri.

Acum, când s-a luat decizia politică ca mecanismul plății defalcate a TVA să nu fie obligatoriu pentru firmele și antreprenorii corecți, tot dumneavoastră susțineți, stimați colegi din opoziție, că Guvernul își schimbă proiectele inițiale.

Hotărâți-vă atunci, stimați colegi din opoziție, și rămâneți consecvenți cu propriile dumneavoastră declarații!

În opinia mea, Guvernul a făcut exact ce trebuia să facă un guvern responsabil. A identificat o măsură de combatere a evaziunii în zona TVA, o măsură recomandată și de analizele Comisiei Europene.

Plata defalcată a TVA și-a arătat deja eficiența în Italia, chiar dacă este introdusă parțial.

Polonia și Marea Britanie se gândesc să adopte această măsură și am convingerea că, după ce efectele benefice vor fi reconfirmate, măsura va fi preluată de mai multe alte state dezvoltate.

Guvernul a identificat, deci, o măsură bună, iar apoi a realizat un proiect de ordonanță, pe care l-a supus dezbaterii publice. Înainte de a fi adoptat, proiectul a fost publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, iar cei interesați s-au putut pronunța.

Eu personal am făcut, la nivelul județului, Botoșani, numeroase consultări în teritoriu cu mediul de afaceri și cu asociațiile reprezentative ale profesioniștilor în contabilitate.

Toate opiniile, criticile, obiecțiile și propunerile au fost trimise și centralizate la Ministerul Finanțelor Publice.

Înainte de adoptarea ordonanței, în urma acestor consultări, s-au realizat mai multe modificări ale proiectului de lege.

În speță, în urma consultărilor, au fost introduse facilități pentru cei care optează pentru TVA Split, și anume, anularea unor penalități și scutirea de 5% de la plata impozitului pe profit sau a impozitului pe venit, în cazul microîntreprinderilor.

Tot în urma consultărilor cu mediul de afaceri a fost extins, de la 3 zile la 7 zile, termenul pentru virare în contul de TVA a obligațiilor aferente încasărilor cash sau prin card bancar.

Tot în urma consultărilor cu profesioniști în domeniul contabil, Trezoreria a găsit soluții pentru implementarea plăților prin Internet pentru conturile de TVA create în Trezorerie și, de asemenea, s-a acordat un termen pentru îndreptarea greșelilor, de șapte zile.

De asemenea, în urma consultărilor, a fost oferită facilitatea de a se obține extrasul de cont în format electronic pentru contul de TVA, extras care poate fi accesat gratuit, prin Internet.

ANAF și-a asumat un termen mai scurt decât termenul inițial, de doar trei zile, pentru aprobarea transferurilor...

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule deputat.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

...din contul de TVA, în contul curent al firmei, tocmai pentru a se evita problemele...

Din sală:

Timpul!

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Concluzia finală, vă rog!

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Ne spuneți că nu suntem prietenoși cu mediul de afaceri.

Vreau să vă reamintesc câteva avantaje:

  • Adoptarea de Guvern a Proiectului de Lege a prevenirii, proiect care se află în dezbatere parlamentară;
  • A fost trimis și s-a aprobat de Comisia Europeană propunerea de înființare a unei Bănci de Dezvoltare a României;
  • A fost lansat cu succes Programul "Start-up Nation";
  • A fost lansat Programul pentru sprijinirea internaționalizării afacerilor din România;
  • A fost modificată Legea RCA, care a scăzut substanțial costurile companiilor;
  • A fost finalizat și se află în dezbatere parlamentară Proiectul pentru Legea lobby-ului.

Prin urmare, stimați colegi, în afară de Dumnezeu, nimeni nu deține adevărul absolut. Fiecare decizie majoră pentru mediul de afaceri va fi supusă dezbaterii publice.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL.

Domnule Cupșa, aveți cinci minute.

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă salut cu respect!

Domnule ministru,

Acest Split TVA, așa cum este cunoscut sub numele de scenă, este una dintre neroziile fiscale, e doar una, din păcate, dintre neroziile fiscale, pe care acest Guvern PSD-ALDE le produce pe bandă rulantă. Este o nerozie fiscală pe care o susțineți, chiar împotriva evidențelor încălcării unor norme constituționale.

Dacă ar fi doar vorba de o simplă nerozie, construită pe o oportunitate, poate ați avea parte de înțelegere din partea noastră. Însă, atunci când, prin nerozia dumneavoastră fiscală, încălcați dreptul la proprietate privată, atunci când aduceți atingere libertății economice, drepturi și libertăți fundamentale protejate, ocrotite, ca atare, regăsite în art. 44 și art. 45 din Constituția României, sunteți de neiertat.

Domnule ministru,

Este evident că, susținând această nerozie fiscală, susținând această măsură care încalcă norme constituționale, vă situați în afara legii.

O să fac o mică paranteză. În Constituanta din 1991, FSN, FDSN, cum s-o fi numind antecesorii dumneavoastră, cei care astăzi vă numiți PSD, făceau afirmații în legătură cu răspunderea ministerială. Spuneau: "Vedeți, suntem înțelegători! Răspunderea ministerială va fi așa cum a fost ea reglementată în perioada interbelică, ne raportăm cu respect la Constituția României din 1923".

Dacă acea Constituție ar mai fi în vigoare, dacă Legea răspunderii ministeriale din acea perioadă ar mai fi în vigoare, dumneavoastră, domnule ministru, astăzi, ați fi un infractor, pentru că, în exercitarea funcției dumneavoastră, ați încălcat cu bună știință sau tindeți să încălcați cu bună știință norme constituționale care, cum subliniam, în perioada interbelică atrăgeau răspunderea penală.

Domnule ministru,

O să-mi permit să vă înmânez un proiect de buget pentru anul 2018, un proiect de buget pe care nu ați fost în stare, deși sunteți de zece luni la guvernare, măcar să-l schițați.

De asemenea, domnule ministru, o să vă întreb când va urma nerozia fiscală cu impozitarea cotețelor, cu impozitarea produselor agricole?

Așteptăm, domnule ministru!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul USR.

Numai puțin, doamnă, mai are Grupul PNL două minute. Mai au o intervenție.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Iată, avem aici, în fața noastră, o nouă mostră de atac la mediul privat și la capitalul autohton, acest Split TVA.

Chiar săptămâna trecută, reprezentanții dumneavoastră în dezbaterea de la Comisia economică au respins o propunere legislativă care viza transpunerea în legislația românească a Directivei nr. 1164/2016 a Comisiei Europene cu privire la oprirea mecanismelor de optimizare fiscală existente în economie.

Vreau să vă spun un lucru. Acolo, reprezentanții dumneavoastră au spus că nu ar fi bine făcută și alcătuită de colegii noștri de la PNL, această inițiativă.

Eu vă spun ceva. Aceea ar trebui să fie o prioritate pentru dumneavoastră, oprirea scurgerilor de capital din România. Anual, între 8 și 10 miliarde de euro se scurg din România, prin mijloace de optimizare fiscală, care trec prin paradisurile fiscale, iar nu acest Split TVA.

De asemenea, dacă tot dumneavoastră doriți să faceți rost de bani la bugetul public - pentru că aici este o problemă, problemă reală, pe care o cunoaștem cu toții - ar trebui să vă gândiți la o altă problemă, care întârzie de foarte mulți ani. Și mă refer la recalcularea nivelurilor redevențelor la industria de petrol și gaze, iar apoi, la industria de exploatare și extracție a resurselor minerale. Guvern după Guvern s-au ferit, s-au temut, și nu au vrut să recalculeze aceste redevențe.

Nouă, ca Partid Național Liberal, ni se pare absolut inadmisibil să avem în economia românească norme inechitabile, care împiedică libera competiție, care creează grave deservicii capitalului autohton și care, în realitate, duc la anumite jumătăți de măsură care afectează grav economia națională. Puteți să recuperați zeci de miliarde, dar preferați să falimentați sute de mii de companii românești și străine care aduc profit la bugetul național.

Din punctul de vedere al Partidului Național Liberal, sunteți demisionar, domnule ministru! (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Grupul USR.

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Cosette-Paula Chichirău:

Stimați colegi,

Experimentul "Split TVA", despre care discutăm azi, este una dintre dovezile că Programul de guvernare cu care PSD a câștigat alegerile a fost o mare minciună.

Sloganul PSD a fost "Îndrăznește să crezi!", tocmai pentru că era imposibil de crezut că se pot mări cheltuielile cu salariile și pensiile, fără să crească taxele și fără să crească productivitatea economiei private, prin investiții - în autostrăzi, în școli, în spitale - sau prin reducerea birocrației. De unde bani la buget?

Iată, Guvernul Tudose a ajuns în luna octombrie fără bani. Încasările la buget nu s-au materializat, deși avem creștere economică. Split TVA, introdusă prin ordonanță de urgență, este doar ultima dintr-o serie de măsuri disperate de a aduce bani la buget. Am văzut impozitul pe gospodărie, am văzut taxa de solidaritate, am văzut impozitul pe cifra de afaceri, suprataxarea contractelor part-time. Ce mai urmează? Nici nu știm.

La câteva zile după aprobarea Split TVA, domnule ministru, ați declarat că mii de firme au anunțat că vor aplica această măsură. Ei, bine, doar câteva sute au aplicat această măsură, până în momentul acesta.

De la intrarea în vigoare a ordonanței, nu numai că mediul de afaceri a respins aproape în unanimitate măsura split TVA, dar nici măcar membrii Guvernului care sunt acționari în firme nu au optat pentru ea. De ce nu au făcut asta? Nici premierul Tudose, nici vicepremierul Ciolacu, și nici alți nouă colegi de Cabinet.

Prin introducerea obligației de plată a TVA defalcat, activitatea a peste 300.000 de firme plătitoare de TVA va fi bulversată și blocată.

Am avertizat că aceste prevederi de Split TVA vor duce la un blocaj total în economie. Contul de TVA va fi o birocrație în plus care va îngreuna și mai mult mediul de afaceri din România, care, oricum, nu o duce foarte bine din punctul de vedere al birocrației.

Recent, premierul Tudose a declarat că măsura va fi modificată, astfel încât să se aplice doar firmelor de stat sau doar firmelor în insolvență sau în faliment. Nici nu mai știm ce să credem. Premierul spune una, Partidul spune alta. Ne-am săturat de minciuni, de haos, de amețeli și de țopăieli.

Cerem Guvernului să renunțe la Split TVA, să rămână opțional doar pentru societățile care își doresc un astfel de sistem.

Și mai ales cerem coaliției de guvernare să oprească experimentul Mișa, la care este supusă economia României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul UDMR.

Domnul Erdei Dolóczki István:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule ministru,

Stimați colegi,

Timpul acordat este prea scurt ca să-mi permit să fac o analiză completă a Ordonanței Guvernului nr. 23 din 2017, dar totuși este suficient să vin cu următoarea propunere: retrageți Ordonanța! Știm că în România colectarea TVA lasă mult de dorit. Suntem convinși că trebuie luate măsuri pentru a elimina această sincopă, dar nu printr-o măsură care are consecințe nefaste, cum ar fi:

- IMM-urile vor fi împovărate. Pentru sume mici vor suporta costuri exorbitante de administrare a conturilor și de efectuare a plăților, nemaivorbind de penalități, în caz de eroare și de sume însemnate blocate;

- Costuri indirecte foarte ridicate - actualizarea softurilor contabile, cheltuieli suplimentare cu forța de muncă, costuri de deplasare, timp pierdut;

- Corectarea anevoioasă a posibilelor erori; afectarea negativă a contribuabililor corecți;

Pe de altă parte, organizarea actuală a Trezoreriei face imposibilă preluarea sarcinilor care decurg din aplicarea actului normativ.

Atâta vreme cât Trezoreria nu este capabilă să adopte metode moderne de plată și un orar civilizat, adaptat nevoilor întreprinzătorilor, este greu de înțeles cum vor fi operativ soluționate milioanele de OP-uri, transferuri și regularizări săptămânale.

Nici ANAF nu pare pregătită să administreze problemele apărute în urma intrării în vigoare a ordonanței, cel mai grăitor exemplu fiind legislația secundară deficitară, deja apărută.

Știm din istoria recentă a ANAF că reorganizarea sa a fost un coșmar pentru foarte mulți contribuabili mici și mijlocii, reorganizare care a stabilit paliere birocratice și administrative suplimentare între decidenți și contribuabili. Iar această disfuncționalitate încă nu a fost eliminată. Peste toate aceste deficiențe apare mecanismul plății TVA, al plății defalcate a TVA.

Sunt curios cum va soluționa ANAF-ul o eroare nevinovată și cum, și mai ales, când va rambursa sumele de plată către contribuabil?

Având în vedere faptul că plata defalcată a TVA creează mai multe probleme decât oferă soluții, UDMR-ul este în asentimentul mediului de afaceri când solicită renunțarea la acest mecanism.

Iar dacă Proiectul va fi în continuare promovat, UDMR va vota împotriva Legii de aprobare a Ordonanței.

Mulțumesc pentru atenție.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule coleg.

Grupul parlamentar al ALDE?

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Poate că aceia care au prezentat această solicitare și-au dat seama că de data asta au sărit la cap fără minge, pentru că această solicitare a fost făcută înainte ca în urma consultărilor să se propună o nouă formulare.

Și de fapt mi-am dat seama de acest lucru, în timp ce Grupul parlamentar al PNL a venit cu comentarii la cele spuse de domnul ministru Mișa, a venit cu niște comentarii scrise, pe care e limpede că n-avea cum să le redacteze în timp ce domnul Mișa vorbea, și erau tot pregătite de acasă.

Ar fi bine ca discuțiile pe care le purtăm aici să fie un dialog, și nu doar o dorință ca fiecare să folosească această tribună.

Stimați colegi, stimați colegi din toate partidele,

Dragi români,

Avem o problemă reală pe care nu putem să o tratăm nici cu dispute politice sterile, nici cu bășcălie. În ce privește veniturile fiscale, România se apropie dramatic de pragul de 25%. Media europeană este de 40%, iar țările din vârful piramidei au colectări de aproape 50%: Franța - aproape 48%, Danemarca, Finlanda, Suedia, Belgia - peste 45%; până și Bulgaria are peste 30%; iar România se apropie de 25%.

Sigur că putem face bășcălie. Sigur că putem să folosim această tribună pentru a cere demisii. Chestiunea însă nu aparține doar unui singur Guvern. Este o tendință care vine mai de demult și ea trebuie rezolvată prin dialog politic și prin efortul tuturor.

Așadar, această încercare făcută de Guvernul Tudose vine pe fundalul unei situații dramatice în care se află România. Aici nu este vorba numai de TVA, pentru că invocarea splitării TVA pentru rău-platnici se referă și la neplata contribuțiilor, și la plata celorlalte impozite.

E greșit să se spună că soluția trebuie căutată numai în paradisuri fiscale. Există cel puțin trei cauze: prima este evaziunea fiscală, a doua este faptul că relațiile economice de piață nu se extind asupra întregii economii și a treia este optimizarea fiscală. Una dintre ele nu o exclude pe cealaltă.

În legătură cu colectarea TVA, într-adevăr, suntem în urma tuturor celorlalte țări din Uniunea Europeană. Trebuie să avem o soluție. Dar, vă repet - și o spun și colegilor care sugerau idioțenii de tipul impozitării cotețelor - nu se va face acest lucru prin introducerea unor taxe și impozite sau mărirea unor taxe și impozite, pentru că ele nu vor face decât să apese tot asupra celor care își fac datoria față de stat.

Deci ALDE nu este de acord cu sporirea unor taxe sau introducerea unor taxe, ca dovadă că ALDE nu a fost de acord cu o succesiune întreagă de propuneri, și până la urmă poziția ALDE a învins. Chiar și la învestirea Guvernului Tudose, noi am spus răspicat că nu suntem de acord cu unele propuneri din Programul de guvernare, și până la urmă a fost așa cum am solicitat noi.

Și în legătură cu TVA, noi am dorit o anumită nuanțare. Și, în prezent, proiectul, așa cum se propune Camerei Deputaților, are în vedere două categorii: are în vedere pe cei care folosesc instituția insolvenței pentru a nu-și plăti obligațiile fiscale - și asta este o temă reală - și a doua, are în vedere rău-platnicii, pentru a-i disciplina.

Dacă colegii de la PNL vor să se facă apărătorii celor care folosesc anumite instituții ale economiei de piață pentru a nu plăti sau ai celor rău-platnici, pentru a fi protejați de lege, n-au decât.

Noi, ALDE, vrem să-i sprijinim și să-i respectăm pe cei care plătesc corect, să facem o competiție corectă între agenții economici și să nu-i protejăm pe cei care nu plătesc taxele, pentru a avea un avantaj incorect.

Asta este poziția ALDE. Sigur că dumneavoastră faceți...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Varujan Vosganian:

... așa cum doriți.

În încheiere, aș vrea să adaug ceva. S-a vorbit aici de nerozia privind impozitarea cotețelor. Nu e nerozie, e idioțenie.

Îi propun domnului deputat care... domnului Cupșa, următoarea prinsoare.

Domnule deputat, pentru că mi s-a pus mie în spinare, eu vă propun ceva. Dacă eu am vorbit de impozitarea cotețelor, eu vă dau dumneavoastră o sumă de bani. Și, dacă n-am vorbit, atunci dumneavoastră îmi dați de 20 de ori mai puțin. Hai să facem noi doi prinsoare, dacă doriți!

Așadar, dacă eu am spus asta, vă ofer o sumă de 20 de ori mai mare decât dumneavoastră. De pildă, eu vă ofer 1.000 de lei, dacă n-am spus, iar eu vă dau 20.000 de lei, dacă am spus acest lucru.

Veniți și spuneți aici, la microfon, că sunteți de acord cu acest pariu, ca să terminăm comedia asta, cu născocirile unora și ale altora, în ce ne privește. Bine?

Bine.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Cupșa, drept la replică.

Aveți un minut, domnule deputat.

Domnul Ioan Cupșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule deputat Vosganian, nu v-am pomenit numele și nu cred că sunteți autorul respectivei nerozii. Am dat doar un exemplu de posibilă nerozie fiscală care "ar șade bine", cum zice omul așezat de la țară, "ar șade bine", alături de celelalte nerozii fiscale pe care acest Guvern le susține. Și nu vreau să le enumăr aici, au fost alții înaintea mea.

Încă o dată subliniez acest lucru. Nu cred că dumneavoastră ați făcut vreodată această afirmație, că se impune să impozităm ouăle din cotețul țăranilor noștri. Este simplu.

Dar aș vrea totuși să fac, dacă tot am venit la acest microfon, aș vrea să fac totuși o afirmație legată de o susținere a unui antevorbitor din Partidul Social Democrat, care, cu surle și trâmbițe aproape - nu le-am auzit, dar le simțeam -, cu surle și trâmbițe ne anunța că Botoșaniul este o adevărată... e o regiune, un județ, mai precis, care a luat în brațe acest Split TVA, pe care îl aplică deja, bănuiesc, sunt convins că nenumărate firme din județul respectiv au făcut acest lucru.

Dacă doriți să reveniți să la microfon, să ne spuneți câte firme din...

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați, domnule deputat.

Domnul Ioan Cupșa:

Concluzionez.

Deci, revin, încă o dată. Inclusiv, dacă vreți - că poate se va discuta și despre această nerozie, dacă doriți și o definiție a neroziei, în sensul în care eu am înțeles-o. Este o definiție din DEX, care spune că "fără să te gândești prea mult, acționezi". Exact asta s-a întâmplat. Nu am dorit să jignim pe nimeni, am făcut doar o afirmație care este perfect acoperită de realitate.

Și, încă o dată, aș vrea să știu, în Botoșani câte firme au optat pentru plata acestui Split TVA?

Și, de asemenea, reiterez întrebarea pusă de reprezentanta USR. Aș vrea să știu, dintre cei 11 miniștri care dețin părți sociale sau acțiuni în societăți comerciale și pe care le controlează într-un fel sau altul, câte dintre acele societăți comerciale au aplicat pentru acest Split TVA care ne aduce...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Ioan Cupșa:

Vă mulțumesc și eu. (Aplauze.)

Domnul Varujan Vosganian:

Un singur lucru vreau să spun.

Stimate domnule deputat, dacă eu n-am spus asta, legat de cotețe, și vă mulțumesc pentru confirmare, și dacă nimeni altcineva n-a spus-o, din mediul politic, vă rog eu, nu mai repetați la tribună, pentru că agresarea acestei idei făcută prin mass-media creează o stare de neliniște în rândul celor care se tem de impozite noi.

Deci mesajul care trebuie dat, și vă mulțumesc că l-ați dat și dumneavoastră, este că economia naturală nu se impozitează. Și asta știm de la Adam Smith și David Ricardo.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul PMP?

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Domnule ministru,

Am venit aici, în fața dumneavoastră, după ce am lecturat această lucrare pe care PSD-ul o prezenta în campania electorală drept "Biblia PSD". E vorba de Programul dumneavoastră de guvernare, pe care l-ați prezentat aici, în Parlament.

Și colegii, care astăzi spun că l-au modificat între timp, l-au votat și ei.

Și o iau pe rând.

Avem "Politici macroeconomice, fiscalitate și buget". Și vorbiți aici, domnule ministru, despre simplificare, deschidere față de mediul de afaceri, transparență, stabilitate, predictibilitate, prevenție și respect.

Din păcate, nimic din ceea ce v-ați propus nu se pune în aplicare.

Mai mult decât atât, orice român își dă seama, la ora actuală, că atunci când le-ați jurat românilor că doriți să-i salvați, să-i urcați practic pe Arca lui Noe, aproape orice cetățean al acestei țări își dă seama că de fapt i-ați îmbarcat pe Titanic.

Și de ce spun acest lucru? Pentru că, printre toate măsurile pe care vi le-ați asumat, măsuri cu care ați speriat mediul de afaceri, ați băgat în ceață populația, i-ați îngrozit pe investitori. O parte din ele, totuși, pentru că v-ați dat seama în ceasul al 12-lea că nu sunt realiste, sunt astăzi ignorate chiar de dumneavoastră. Și ați renunțat pentru că sunt măsuri nerealiste. Mă refer aici la impozitul pe cifra de afaceri, impozitul pe venitul global, taxa suplimentară pe produse al căror consum are un impact negativ major asupra sănătății populației, desființarea Pilonului II de pensii sau suprataxarea multinaționalelor.

Din disperare cu privire la situația colectării la buget, ați inventat noi biruri, care riscă să pună România pe butuci, să alunge investitorii din țară, cea mai mare invenție a PSD în acest domeniu fiind Split TVA.

Domnule ministru, românii vor reține de la această Guvernare că și-a dorit un singur lucru - să se plimbe prin țară, să caute prin cotețele românilor ouăle și să le impoziteze.

Nu aveți un program economic bine pus la punct, nu aveți o viziune pentru economia românească. Ceea ce vă interesează este să puneți noi și noi biruri pe spatele românilor și să vă îmbogățiți clientela politică.

Un asemenea program economic nu este de susținut, motiv pentru care vă cerem, în această sală, demisia din funcția de ministru. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Reprezentantul minorităților naționale? Dacă dorește cineva? Nu dorește.

Deputați neafiliați?

Domnul Borza.

Aveți un minut.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Sigur, înțeleg îngrijorarea Executivului în ceea ce privește combaterea evaziunii fiscale. Este o realitate și probabil nimeni nu o contestă, din sală. Avem cea mai mare evaziune fiscală din Europa, la colectarea TVA-ului, undeva la 37%. Din 19 miliarde de euro, anul trecut, am colectat undeva la 11,3 miliarde de euro, un rest de colectat, de 7,3 miliarde de euro.

Deci, din punctul acesta de vedere, orice preocupare a Guvernului este cât se poate de bine-venită, în sensul de a crește gradul de colectare a veniturilor bugetare și în special pe zona de TVA. Doar că această măsură este în spiritul celorlalte, pe care antevorbitorii mei deja le-au enumerat, și care arată o anumită slăbiciune sau chiar disperare de cauză, în ceea ce privește construcția bugetară.

Sigur, Legea bugetului de stat... noi am votat-o, pe venituri de 254 de miliarde de lei și 278 de miliarde de lei, cheltuieli. Numai că, din păcate, la șase luni de zile - iarăși, o realitate statistică - Guvernul și în special ANAF - și de fapt aici este problema, domnule ministru, la această instituție încă anacronică, nereformată, și neeficientizată, și superbirocratizată - a reușit "performanța" să aducă în vistieria țării doar 117 miliarde de lei. Cu alte cuvinte, în semestrul II, ar trebui să creșteți colectarea cu 17%, ceea ce, evident, este imposibil.

Această măsură, cum ați spus chiar și dumneavoastră - știți, este o vorbă la români: "Gura păcătosului adevăr grăiește!" - 82% din firmele din România - și vorbim de vreo 700.000 de firme înscrise la Registrul Comerțului - declară și plătesc TVA-ul...

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule...

Domnul Remus-Adrian Borza:

Asta înseamnă, undeva, vreo 500.000 de firme de bună-credință care și declară. Noi lovim tocmai în acele vreo 300.000 de IMM-uri care generează vreo 2,5 milioane de locuri de muncă și 44% din cifra de afaceri, care, trebuie iarăși să recunoaștem, folosesc banii statului.

Exigibilitatea TVA-ului născut, să spunem, la 1 octombrie, devine 25 noiembrie. Iată că, 55 de zile, acele...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Dau și două recomandări. Sigur că și statul păgubește, că avem, iarăși, miliarde de lei nerambursate de stat, firmelor. De aceea avem un deficit de doar... pe cont curent... de 6,3 miliarde...

Domnule ministru, cele două recomandări. Avem o ordonanță pe care tot Guvernul PSD a dat-o, în 2014. Și aici mă refer la Ordonanța nr. 91/2014, care nu face altceva decât să completeze o ordonanță și mai veche - Ordonanța nr. 28/1999, prin care se instituie obligativitatea conectării caselor de marcat cu registre electronice la serverele ANAF. De ce nu se implementează această măsură? A fost de trei ori amânată. De două ori, de Ioana Petrescu, ministru al PSD, de două ori de ministrul tehnocrat, Anca Dragu...

Domnul Florin Iordache:

Domnule deputat...

Domnul Remus-Adrian Borza:

Îmi dați voie să închei?

Domnul Florin Iordache:

V-am înțeles.

Concluzionați, vă rog.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Asta asigură, domnule ministru, trasabilitatea fiecărui bănuț pe care orice contribuabil îl datorează bugetului de stat. În timp real, la secundă, veți avea inclusiv TVA-ul datorat.

A doua măsură. Sigur că noi suntem foarte voluntari când e vorba de dat. Și dăm 2% din PIB pentru apărare, dăm resursele țării, dăm la toată lumea. Doar că suntem foarte timizi când e vorba de a cere. De ce nu se implementează acea Directivă europeană nr. 1164, prin care să se impoziteze multinaționalele în țara unde se generează cifra de afaceri?

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Remus-Adrian Borza:

... să pierdem câteva miliarde de euro în fiecare an? Sigur că sunt măsuri de bun-simț, care ar trebui să fie luate, în primul rând, la nivelul ANAF, că aici e problema, de colectare.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

În încheiere, domnul ministru.

Vă rog. Aveți cinci minute.

Domnul Ionuț Mișa:

Vreau să vă menționez că, având în vedere discuțiile la nivelul Grupurilor de lucru din interiorul Ministerului Finanțelor Publice, care sunt cele mai largi grupuri de lucru existente, de la înființarea ANAF și a Ministerului Finanțelor Publice, până în prezent - practic, pentru fiecare categorie de impozit există un grup de lucru - având în vedere discuțiile avute cu mediul economic, cu mediul de business, întâlnirile atât cu sindicatele, cât și cu patronatele, discuțiile avute la Comisiile de dialog social, se are în vedere aplicarea opțională a Split TVA pentru toți agenții economici, mai puțin agenții economici aflați în procedura de insolvență, conform prevederilor Legii nr. 85, și pentru agenții economici care nu își îndeplinesc obligațiile fiscale reprezentând TVA pentru o perioadă mai mare de timp.

De asemenea, se dă posibilitatea extinderii posibilității de a opta pentru aplicarea mecanismului de plată defalcată a TVA și dincolo de data de 31 decembrie 2017, pentru agenții economici care nu au aplicat deja.

După cum vedeți, am ținut cont de solicitările mediului de afaceri, de solicitările mediului de business și de partenerii sociali.

S-a ridicat problema Directivei nr. 1164 privind impozitarea profiturilor. Vreau să vă spun că este o prioritate pentru noi și vom transpune directiva în legislația românească, într-un termen foarte scurt.

De asemenea, acordăm o atenție deosebită combaterii evaziunii fiscale și în special a marii evaziuni fiscale. Cred că sunt deja arhicunoscute exemple concrete în care s-au stabilit sume suplimentare de ordinul sutelor de milioane de lei.

Vreau să vă amintesc doar câteva dintre măsuri, care au fost implementate în cursul acestui an, măsuri benefice mediului de afaceri și care au avut rezultate pozitive.

Am să menționez modificarea uneia dintre condițiile ce trebuie îndeplinite de persoanele juridice române pentru încadrarea în definiția microîntreprinderii, în sensul majorării limitei veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, de la 100.000 de euro la 500.000 de euro;

De asemenea, stabilirea unei cote de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați;

De asemenea, neimpozitarea veniturilor din pensiile sub 2.000 de lei;

De asemenea, neimpozitarea tranzacțiilor privind transferul proprietății imobiliare din patrimoniul personal cu o valoare mai mică de 450.000 de lei și impozitarea venitului cu cota de 3% pentru valoarea ce depășește această sumă de 450.000 de lei;

Menționez, de asemenea, extinderea scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor pentru angajații care desfășoară activități în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării, pentru toate activitățile de cercetare, dezvoltare și inovare, în condițiile prevăzute de Codul fiscal;

Menționez, de asemenea, eliminarea plății CAS, pentru veniturile obținute din investiții și din alte surse, în cazul persoanelor care au calitatea de salariați, pensionari sau a celor care desfășoară activități independente;

De asemenea, o altă măsură - în domeniul procedurii fiscale - elemente care au îmbunătățit relația cu contribuabilul și au ușurat foarte mult relația contribuabilului cu administrația fiscală.

Au fost flexibilizate regulile privind plata în rate a bunurilor sechestrate de ANAF și valorificate, astfel: s-a creat posibilitatea plății în rate a bunurilor adjudecate, nu numai în cazul imobilelor, cum este în prezent, ci și pentru bunuri mobile; a fost crescut termenul de la un an la doi ani pentru plata în rate a bunurilor mobile; s-a limitat posibilitatea plății în rate, în cazul bunurilor adjudecate pentru care diferența de preț este mai mică de 5.000 de lei, față de avansul plătit din prețul de adjudecare în cazul creanțelor fiscale administrate de organul fiscal;

De asemenea, s-au flexibilizat regulile aplicabile în domeniul eșalonării la plată, atât de necesare mediului economic. Astfel, s-a dispus amânarea la plată a tuturor penalităților de întârziere datorate de debitor, în vederea anulării acestora dacă eșalonarea se finalizează cu succes. Astfel, în situația în care un contribuabil înregistrează obligații restante care reprezintă doar penalități de întârziere și dobânzi, acesta poate obține practic anularea penalităților de întârziere, dacă achită eșalonat dobânzile;

Crearea posibilității stabilirii de rate variabile. Au fost foarte mulți agenți economici care s-au plâns că activitatea lor este sezonieră, fluctuează, nu pot fi rate fixe care să fie achitate în fiecare lună. Pentru aceasta, pe parcursul unui an, în funcție de posibilitățile reale de achitare ale acestora, având în vedere faptul că unii contribuabili plătitori, cum este cazul celor care au activități agricole, de exemplu, sau al celor din domeniul construcțiilor, al celor care au producție sezonieră sau în anumite perioade din an au activitatea productivă întreruptă;

De asemenea, s-a creat posibilitatea debitorului care a pierdut o eșalonare la plată de a solicita menținerea acesteia, nu o singură dată, pe perioada eșalonării, ci în fiecare an de eșalonare, tocmai pentru a veni în sprijinul contribuabililor care, din diferite motive, nu îndeplinesc condițiile de menținere a valabilității eșalonării la plată, cu consecința pierderii înlesnirii la plată acordate;

De asemenea, amânarea la plată, în vederea anulării, a unui procent de 50% din dobânzile datorate de contribuabilii cu risc fiscal mic, pe lângă penalitățile de întârziere care erau deja anulate, în scopul creării unei pârghii prin care debitorii cu risc fiscal mic să achite într-un termen cât mai scurt obligațiile fiscale datorate;

De asemenea, crearea posibilității debitorului de a solicita organului fiscal executarea parțială a scrisorii de garanție sau poliței de asigurare de garanție, în vederea stingerii ratelor de eșalonare;

Și am să închei, pentru că sunt extrem de multe măsuri benefice care au fost luate pentru mediul economic, cu extinderea, începând cu 1 ianuarie 2018, a Serviciului de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță - denumit SPV - dezvoltat la nivelul Ministerului Finanțelor Publice - ANAF și prin alte instituții și autorități publice, în scopul comunicării actelor emise de contribuabili către diverse instituții publice, cât și în scopul depunerii de cereri, înscrisuri sau orice alte documente de contribuabili la aceste instituții publice.

Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile politice.

Declar ședința Camerei Deputaților, închisă.

Ne vedem mâine dimineață, la 08,30.

La revedere!

 

Ședința s-a încheiat la ora 17,04.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania friday, 23 april 2021, 15:23
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro