Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 30, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.154/03-11-2017

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 30-10-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 30, 2017

10. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.L193/1 din data de 19 iulie 2016 (PL-x 289/2017). (retrimis comisiei)
 
see bill no. 289/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

8. Proiectul de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din data de 19 iulie 2016; PL-x 289/2017; procedură de urgență.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Comisia pentru buget?

Domnul vicepreședinte.

A, inițiatorul, vă rog.

Domnul Popescu.

Vă rog.

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Proiectul de lege vrea să reglementeze și să transpună în legislație Directiva nr. 1164/2016 a Comisiei Europene, cu privire la impozitarea veniturilor companiilor, în statele unde acelea funcționează, și nu în statele-mamă, unde au companiile firmele-mamă.

Sincer să fiu, eu nu vă înțeleg de ce ați dat acest raport de respingere și de ce Guvernul a dat un aviz negativ.

Noi am depus acest proiect încă de anul trecut, în legislatura trecută, în octombrie, iar majoritatea din Biroul permanent al Senatului, de anul trecut, a dat raport de clasare.

Am revenit cu el anul acesta. Observ că acum majoritatea și Guvernul nu sunt de acord.

Pe de altă parte, clamați public că nu sunt bani la buget, companiile... că băncile nu plătesc impozit pe profit, că fentează bugetul statului.

Vine Guvernul și ne spune, în raportul prin care nu este de acord cu acest proiect de lege, că o să facă alt... Ministerul de Finanțe lucrează la alt proiect de lege de aprobare a directivei.

Păi, cine să vă mai creadă? Pe de o parte, nu sunt bani la buget, clamați că multinaționalele fentează bugetul statului, că fac optimizări fiscale, iar, pe de altă parte, refuzați un proiect de lege care tocmai în sprijinul acesta vine, să reglementeze odată pentru totdeauna regimul prețurilor de transfer.

Domnilor de la PSD și ALDE, înțelegeți, e nevoie de această lege. Votați împotriva acestui raport de respingere și haideți să aprobăm această directivă de transpunere.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Comisia?

Domnule vicepreședinte, vă rog, Comisia pentru buget. Un raport de respingere.

Domnul Sorin Lazăr:

În conformitate cu prevederile art. 95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din data de 19 iulie 2016, transmis cu adresa PL-x 289/2017.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României și a art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat tacit.

Membrii Comisiei pentru buget, finanțe...

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016, care are drept obiectiv combaterea practicilor de evitare a obligațiilor fiscale și transferul profiturilor, stabilind norme în șase domenii specifice, printre care: deductibilitatea dobânzii, impozitarea la ieșirea activelor, trecerea de la scutirea fiscală la acordarea de credite, norme privind societățile străine controlate, precum și o normă generală antiabuz.

Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au examinat proiectul de lege menționat mai sus, în ședința din 17 octombrie 2017.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună spre dezbatere plenului Camerei Deputaților respingerea Proiectului de Lege privind transpunerea Directivei (UE) 2016/1164 a Consiliului din 12 iulie 2016 de stabilire a normelor împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale care au incidență directă asupra funcționării pieței interne, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L193/1 din 19 iulie 2017, deoarece acesta reprezintă o preluare fidelă a dispozițiilor Directivei și are nevoie de o adaptare a normelor în raport cu realitățile naționale existente. Este de menționat faptul că Ministerul Finanțelor Publice a inițiat deja demersurile necesare pentru elaborarea și adoptarea unui proiect de act normativ care să asigure transpunerea Directivei. Actul normativ va respecta atât termenul de transpunere, cât și armonizarea legislației europene cu dreptul intern, fiind necesară luarea în considerare a sistemului național de impozitare a societăților.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Este procedură de urgență, un singur vorbitor de grup. Este vorba de un vorbitor de grup, la Grupul PNL. S-a înscris și doamna Trăilă, și domnul Gheorghe. Care vorbește?

Da. Domnul Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această directivă trebuia transpusă în legislația românească de multă vreme.

Dar, anul trecut, după ce noi, PNL-ul, am depus-o, ne-am descoperit, așa, cu o clasare, la sfârșit de an.

Colegii noștri au redepus-o, în cursul anului 2017, și iată că s-a tot amânat, s-a tărăgănat, până când a primit acest raport de respingere. Un raport care nu este motivat pe ceea ce înseamnă o perspectivă asupra economiei naționale și ceea ce înseamnă impactul cheltuielilor bugetare pe acest an și nevoia de bani la buget, ci este, pur și simplu, motivat pe criterii pur tehnice, pur formale, chestiuni legislative și detalii procedurale.

Cred că această directivă este o urgență pentru România.

Anual, se estimează că între 8 și 10 miliarde de euro, în medie, părăsesc, prin mijloace de optimizare fiscală, România. Sunt zeci și zeci de milioane de euro care, în loc să meargă în școli, în spitale, în autostrăzi, merg în paradisuri fiscale. Există un climat economic anticoncurențial, un climat economic în care o serie de companii, fie transnaționale, fie care își delocalizează profiturile și și le ascund prin sisteme de tip suveică, până în nu știu ce insule, reușesc să creeze o disproporție de șanse pe piața economică românească.

Nu înțeleg de ce insistați, ba cu taxa de solidaritate, ba cu Split TVA și tot, tot, tot tragem de timp și nu facem nimic în această direcție.

Bun. Să spunem. Înțeleg, se dă un raport de respingere, n-o fi scrisă bine această propunere, cum spuneau reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice, se mai amână. Dar, haideți, să vină acest Guvern al României, cu domnul Mișa, pe care l-am rugat chiar acest lucru, săptămâna trecută, aici, să vină de urgență cu o ordonanță care să transpună directiva. Pentru că nu se mai poate! Noi nu știm cum să plimbăm banii dintr-un buzunar în altul al bugetului public și în același timp neglijăm, neglijăm miliarde de euro care se pot recupera. Firme românești intră în faliment din cauza acestor lucruri. O serie de companii nu sunt rentabile și pleacă de pe piața românească.

Haideți să nu mai avem o dublă măsură. Și haideți, domnilor, să transpunem această directivă. Este legislație europeană, pur și simplu nu este nimeni deranjat, este o chestiune vitală pentru economia națională. Dacă cumva vrem să mai avem o economie națională în România, vrem ca resursele să fie gestionate în interesul cetățeanului român și al țării noastre sau dacă pur și simplu vrem să externalizăm capitalurile și profiturile și să avem... să arătăm, pur și simplu, ca o țară dintr-asta, din lumea a treia, unde toată lumea vine să facă un profit rapid, apoi să pleacă și lasă terenul gol, pustiit.

Hai să ne gândim și la economia națională! Și mi se pare o mare greșeală faptul că se respinge această propunere legislativă.

Bineînțeles, Partidul Național Liberal va vota împotriva respingerii acestui act normativ care ni se pare esențial. Nu Split TVA, nu taxe peste taxe, nu mutat contribuții de la angajatori la angajați sau alte povești sau taxe ascunse pe care le mai pune la cale Guvernul. Această directivă găsește bani, îi găsește rapid și rezolvă o serie de probleme din economia românească.

Așadar, noi, PNL-ul, vă rugăm să votați împotriva respingerii acestei Legi de transpunere a Directivei 1164 în legislația românească.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul deputat Borza.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Sincer să fiu, mă surprinde și pe mine poziția colegilor din PSD. Și o să vorbesc cu îngăduința și generozitatea liderilor de grup, să-mi dea câteva minute. De la ALDE am deja două minute, probabil și de la PSD.

Într-adevăr, e o realitate. Avem o reală problemă în ceea ce privește colectarea veniturilor bugetare. Din 254 de miliarde de lei, prognozate pentru anul fiscal 2017, ca venituri, am colectat, la șase luni, doar 117 miliarde de lei. Cu vreo 10 miliarde de lei mai puțin decât jumătatea acestei sume, de 254 de miliarde de lei.

Ca să recuperăm nerealizatul primelor șase luni, ANAF-ul ar trebui să colecteze cu 17% mai mult; misiune imposibilă.

Am angajat cheltuieli de 278 de miliarde de lei, care sunt sigure.

În Legea bugetului de stat estimăm, undeva, vreo 22 de miliarde de lei și fonduri europene care nu o să vină decât vreo jumătate.

Și atunci, evident, de unde acoperim aceste deficite și aceste găuri de la buget, generate în primul rând de majorarea cheltuielilor de personal și a celor de asistență socială, cu 22 de miliarde de lei? De la 57, la 69 de miliarde de lei, pe Capitolul "Cheltuieli de personal", adică un 12 miliarde de lei în plus, de la 81 la 91 de miliarde de lei, pe "Asistență socială", încă 10 miliarde de lei în plus.

Directiva europeană 1169 e cu dezlegare de la stăpânire. Nu văd de unde această timiditate a PSD-ului. Pentru că, vedeți, noi avem o anumită timiditate, ca să nu spun un complex de inferioritate, când e vorba să cerem. Dar suntem foarte voluntari când e vorba de a da. De a da orice - 2% din PIB pentru Apărare, de a da hidrocarburile țării, de a da resursele țării pe nimica toată - pe redevențe mici, foarte mici.

Păi, dragii mei, e o chestiune elementară de piață. Atenție, aici noi nu vorbim de ingerințele unui stat comunist în economie. Sunt regulile economiei de piață, unanim acceptate, în orice țară civilizată, să plătești impozit acolo unde exploatezi resursele - fie umane, fie naturale -, unde generezi venit.

Și acum, dragii mei, anul trecut, cifra de afaceri a României a fost de 1.263 de miliarde de lei. Impozitul pe profit a fost de doar 15 miliarde de lei. Asta înseamnă mai puțin de 2% din PIB. Acesta este impozitul pe care peste 600.000 de firme active îl plătesc la bugetul de stat... peanuts... - firimituri - 15 miliarde de lei. Din acești 15 miliarde de lei, cât este impozitul plătit de multinaționale, care dețin 53% din cifra de afaceri a României, undeva spre 700 de miliarde de lei, și care au poziții de cvasimonopol pe sectoarele-cheie ale economiei românești - fie că vorbim de hidrocarburi, că vorbim de industria energetică, industria bancară, comerțul modern, agricultură, industrie prelucrătoare, 2 miliarde de lei. Acesta este impozitul pe care îl plătesc multinaționalele.

Dragii mei, să se înțeleagă, cu subiect și predicat. Nu suntem împotriva multinaționalelor. Le-am pus toată România pe tavă, nu de ieri, de azi, ci de vreo 27 de ani. Le-am pus resurse naturale, le-am pus resurse umane. Vrem puțin respect, vrem puțină loialitate față de statul român...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Remus-Adrian Borza:

... printr-un comportament, până la urmă, absolut firesc și normal, de a-și plăti dările.

Avem nevoie de capitalul firmelor străine, dar în primul rând avem nevoie de acea cultură antreprenorială sau de acel know-how care încă ne lipsește multora dintre noi.

Domnul Florin Iordache:

Eu vă mulțumesc.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Dar una e una și alta este această obligație minimală de a plăti impozit pe cifra de afaceri.

Domnul Florin Iordache:

Bine.

Domnul Simionca.

Da, domnule Munteanu. După domnul Simionca, sigur.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi o să votăm pentru respingerea acestui proiect legislativ, pentru că vizează transpunerea în principal a directivei și neadaptarea la contextul juridic.

Problema aceasta o întâlnim și în ce înseamnă fonduri europene. Vedeți, noi suntem mai catolici decât Papa. Am îngreunat legislația de atâtea ori și așa de mult, că acum a devenit aproape un impediment să-ți mai faci un proiect pe fonduri europene și lumea nu mai are curaj.

Eu sunt de acord că noi trebuie să ne recuperăm banii pentru țara noastră și firmele trebuie să-și plătească datoriile către stat. Dar în același timp trebuie să lăsăm oamenii de afaceri să prospere. Că altfel noi nu putem să prosperăm, ca popor.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Munteanu, Grupul PSD.

Vă rog.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere numărul mare de nemulțumiri care au reieșit din luările de cuvânt ale colegilor noștri, de la toate grupurile parlamentare, vă propun reîntoarcerea la comisie, pentru o săptămână. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Da.

Există o propunere de reîntoarcere la comisie, termen o săptămână. Să înceapă votul.

(Discuții în sală.)

Două săptămâni, da.

117 voturi pentru. Cu unanimitate de voturi, a fost reîntors la comisie.

Și ultimul proiect, de astăzi.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie dimanche, 19 mai 2019, 12:13
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro