Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.158/13-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 06-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2017

9. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.45/2017 pentru suspendarea Legii nr.217/2016 privind diminuarea risipei alimentare (PL-x 312/2017) (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 312/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

9. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45/2017 pentru suspendarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare; în procedură de urgență.

Comisia pentru industrii?

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Avem în dezbatere o ordonanță de urgență rezultată în urma aprobării de către Parlament a unei propuneri legislative în cursul anului trecut, ce se referea strict la diminuarea risipei alimentare.

Aș vrea să vă informez că Senatul a adoptat proiectul de lege.

Este un proiect de lege avizat favorabil de către Consiliul Legislativ și se adresează în mod special reglementării, respectiv suspendării aplicării Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare, până la data de 30 iunie 2018, ca urmare a unor neclarități legislative și imposibilității de reglementare secundară față de textul inițial al acelei propuneri.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei, examinând proiectul, propun plenului, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Bran, dezbateri generale.

Doamna Ioana Bran:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Având în vedere contextul mondial în care ne aflăm, în situația în care risipa alimentelor generează consecințe alarmante la nivel economic, social și asupra mediului înconjurător, iar la polul opus foametea afectează sute de milioane de oameni, imaginați-vă că dacă un sfert din alimentele de pe planetă care ajung în prezent să fie risipite ar fi salvate pentru consum, acestea ar fi suficiente pentru a hrăni, la nivel global, 870 de milioane de persoane care suferă de foame.

Doar în Europa, conform unui studiu publicat de Comisia Europeană, în 2012, reiese că producția anuală de deșeuri alimentare din toate statele membre este de aproximativ 89 de milioane de tone, adică 179 de kg. pe cap de locuitor, fără a pune la socoteală deșeurile alimentare provenite din activitățile agricole și capturile de pește aruncate înapoi în mare.

Astfel, dacă nu adoptăm măsuri de prevenire a deșeurilor alimentare, ne îndreptăm spre o creștere cu 40% până în 2020.

Ordonanța de urgență nr. 45/2017 dorește suspendarea Legii nr. 217/2016 pentru o perioadă scurtă de timp, pentru a putea pune în aplicare, într-un mod corect, de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, măsurile privind prevenirea risipei alimentare.

Având în vedere că risipa de alimente este una din prioritățile majore ale Comisiei Europene și luând în considerare necesitatea creării unui cadru legislativ care să permită implementarea normelor de prevenire, Grupul parlamentar al PSD susține prezentul proiect de lege.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Popescu Virgil.

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Am căzut cu toții de acord că este un proiect de lege foarte bun, de oprire a risipei alimentare.

Ceea ce nu înțeleg eu este cum, cel mai performant ministru al Guvernului Tudose, domnul ministru Daea, într-un an de zile nu reușește să pună în aplicare această lege și acum ne mai cere încă șase luni. Ne cere încă șase luni, până prin 30 iunie 2018, ca apoi să ne mai ceară probabil încă șase luni, dacă s-o mai găsi acolo, n-o fi remaniat.

Partidul Național Liberal se va abține de la acest lucru și, dacă cu adevărat credeți că este un proiect foarte bun, haideți să respingem ordonanța și până în 31 decembrie, așa cum este legea, ministerul să se conformeze.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Orice proiect de lege bun așteaptă o lege și mai bună!

Înainte de a intra în fondul problemei, aș vrea să vă sesizez, cred că n-ați observat, cred că cineva vrea să ucidă opoziția. În sală, stimate domnule vicepreședinte - a măsurat cineva - sunt 29 de grade! Nu se poate lucra la o astfel de temperatură! Este absurd! Cred că nici microbii cei mai rezistenți nu pot lucra la o astfel de temperatură! Și vă rog să reglați în așa fel încât să fie un climat normal, firesc, de muncă, aici!

În legătură cu PL-x 312/2017, ce propune aprobarea Ordonanței nr. 45/2017, care la rândul ei cere suspendarea Legii nr. 217/2016, și eu cred că domnul deputat de la Partidul Național Liberal are dreptate. Și dacă grupul Domniei Sale se abține, noi, cei de la PMP, suntem împotrivă, pentru că orice amânare presupune foame, risipă și cheltuială aiurea.

2,2 milioane de tone de alimente, în fiecare an, în România - culmea, o țară destul de săracă! - sunt aruncate. În aceeași perioadă, sunt mii de oameni în țara noastră cărora le este foame și n-au cum să-și ostoiască foamea.

De aceea, îl rog și eu pe ministrul agriculturii - dacă depinde de el -, pe ceilalți oameni din minister, să facă în așa fel încât această lege să intre în vigoare.

A fost propusă o lege și mai bună, a colegului nostru Movilă, în 2016, Propunerea legislativă privind donația de alimente. Nu a putut trece atunci pentru că...

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Era Guvernul Cioloș!

Domnul Corneliu Bichineț:

Era Guvernul Cioloș! Cel care a urmat... Nu mai spun nimic de rău, că am așteptat să spun ceva de bine.

În sfârșit...

În concluzie, paradoxal, într-o țară unde oamenii se bat cu câinii la tomberoane, se aruncă din supermarketuri...

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Și urșii!

Domnul Corneliu Bichineț:

Urșii sunt la modă acum!

... se aruncă foarte multe alimente, ceea ce este absurd și inuman! La două secunde moare în lume un om de foame, ceea ce cred că este mai mult decât trist!

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Procedură.

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte de ședință și stimați colegi,

S-au spus lucruri interesante despre o lege foarte importantă. Și eu vreau să remarc totuși o practică care n-ar trebui să existe în Parlamentul României. Sunt domenii de activitate care sunt pasate pentru analiză, sunt responsabilizate în sarcina altor comisii decât cele îndrituite, conform Regulamentului Camerei, să analizeze domeniul respectiv.

De exemplu, proiectul de lege pe care îl analizăm acum a primit sarcina, de la Biroul permanent, de a fi analizat pe fond de către Comisia pentru industrii. Pe bună dreptate, Comisia pentru industrii n-avea nicio competență, sau, zic eu, n-avea principala competență să analizeze, inclusiv gradul de implicare al Ministerului Agriculturii în transpunerea în practică a legii din 2016.

Deci iată cum aspecte pe care nu vrem să le discutăm, care sunt de fond, le pasăm altor comisii, gândind că poate așa fugim de responsabilitatea transpunerii în practică a unor aspecte legislative care sunt foarte importante.

Și nu e prima dată, domnule președinte de ședință, și trag un semnal de alarmă, de aici, că sunt și alte atribuții stabilite în sarcina Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, care au fost preluate, pe lângă Regulament, de alte comisii, și ne trezim în fond că n-avem punctele de vedere cele mai pertinente.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Munteanu.

Domnul Ioan Munteanu:

În parte, domnul deputat Tinel are dreptate. Numai că acele comisii care doresc să intre pe fond sunt obligate ca în termen de cinci zile să solicite acest lucru. Deci avem și noi o vină, cei de la Comisia pentru agricultură. Noi - am spus "noi", și nu am spus "altcineva", pentru că n-am făcut acest lucru.

Deci trebuie să fim și noi mai atenți cu proiectele de lege care intră în dezbatere.

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnul Munteanu știe că atunci când analizezi pe fond, când ai responsabilitatea emiterii raportului pe fond la proiectul de act normativ, altfel dezbați actul normativ, să fie foarte clar. Și iată că, în cazul acestui proiect de act normativ, fondul nu a fost la Comisia pentru agricultură, ceea ce se transpune printr-o dezbatere sterilă în Parlamentul României, cu repercusiuni asupra celor foarte mulți care suferă prin neaplicarea legii.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles, domnule Tinel Gheorghe.

Eu vă promit că, în primul Birou permanent, voi cere eu, personal, o clarificare asupra acestor repartizări, ca să învăț și eu Regulamentul acesta.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 17:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro