Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.170/29-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2021
21-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 21-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2017

11. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb (PL-x 152/2017/3.10.2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 152/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

20. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017 privind organizarea și funcționarea Agentului guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene, precum și pentru Curtea de Justiție a Asociației Europene a Liberului Schimb; în procedură de urgență.

Comisii?

Domnul Dunava, Comisia juridică.

Domnul Costel Neculai Dunava:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru politică externă au fost sesizate pentru dezbatere în fond cu reexaminarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul a adoptat legea.

Legea a fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia pentru muncă și protecție socială au avizat favorabil proiectul de lege.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii au reexaminat dispozițiile și au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților să admită solicitarea formulată de Președintele României în cererea de reexaminare și să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 11/2017, în forma adoptată de Senat, cu amendamentul admis, redat în Anexa nr. 1, ce face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul său de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Dobrovie.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, domnule președinte,

Apreciem acest proiect de lege, și anume faptul că Președintele României a solicitat reexaminarea. Pentru că nu era stabilit clar raportul dintre agentul guvernamental și ministrul de externe, nu exista o legătură directă între agent și ministrul de externe, deși politica externă a României aparține Ministerului de Externe.

Președintele a afirmat că deși trecerea Agentului în directa coordonare a ministrului delegat pare o soluție de la sine înțeleasă, totuși modul actual de reglementare poate conduce la disfuncționalități.

De aceea, mă bucur foarte mult că amendamentul meu a fost acceptat în Comisia pentru politică externă, și anume am propus "ca Agentul guvernamental care are rang de subsecretar de stat în MAE și este numit și eliberat din funcție prin decizia prim-ministrului, la propunerea ministrului delegat pentru afaceri europene, cu avizul ministrului afacerilor externe". Deci am introdus această prevedere - "cu avizul ministrului afacerilor externe" - pentru clarificarea relației dintre agentul guvernamental și ministrul de externe.

Vă mulțumesc.

Susținem acest proiect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța există, e în vigoare; e o procedură, ca să zic așa, consacrată, chiar dacă pentru mine este o instituție foarte interesantă.

Într-adevăr, din moment ce reprezintă România în relațiile externe, e justificată prezența acestei persoane la Ministerul de Externe.

E corect ca propunerea de numire și de eliberare din funcție să fie în subordine guvernamentală. Oricum este o propunere mai bună decât varianta inițială.

Dar acest agent reprezintă România, inclusiv în fața instanțelor europene. Deci o persoană care e direct subordonată ministrului delegat pentru problemele europene, care este subsecretar de stat în Ministerul de Externe, în problemele de justiție, va reprezenta România, și n-are nicio legătură cu Ministerul Justiției.

Este o soluție foarte interesantă, poate este și bună. Eu, unul, ca jurist, mă îndoiesc că e cea mai bună soluție.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Grupul nostru parlamentar va vota în favoarea acestei propuneri.

N-am să discut aici atribuțiile agentului guvernamental, care nu se referă la chestiuni de justiție, ci reprezintă România la Curtea Europeană de Justiție, în varii sau pe varii spețe.

Problema este, după părerea mea, de altă natură. Cred că, la modul general, ar trebui să luăm decizii pe termen lung și să oprim, să stopăm aceste schimbări instituționale de la o legislatură la alta, de la un Guvern la altul.

Întrebarea de principiu, care se pune, este, într-adevăr, care este locul cel mai potrivit și pentru acest Agent guvernamental?

Părerea mea este că locul lui trebuie să fie la Ministerul Afacerilor Externe, pentru că este un minister care în orice structură guvernamentală nu-și schimbă poziția și nici subordonarea.

Chestiunile legate de afacerile europene, în decursul anilor, au avut o reprezentare instituțională diferită, vor putea avea și în viitor. Subordonarea poate să nu existe, poate să existe la ministrul de externe, poate să fie în subordinea prim-ministrului, cum este în alte țări.

Deci cred că, de principiu, trebuie să hotărâm - nu vreau să spun definitiv, dar pentru o perioadă de lungă durată - unde lăsăm această instituție și să nu mai umblăm la ea, repet, la fiecare schimbare de guvern. Și asta e valabil pentru toate instituțiile din țara asta.

Vă mai dau un exemplu, care a făcut întotdeauna obiectul unor discuții, aici, în Parlament, și anume cadastrul. La fiecare schimbare de ministru, am plimbat cadastrul de la un minister la altul, de la o schimbare de guvern la alta. E foarte rău, și această instabilitate instituțională nu poate să fie decât contraproductivă în actul de administrare.

Repet, vom vota cu inima îndoită pentru această inițiativă.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt? Nu sunt.

La articole?

Doamna Trăilă.

Doamna Cristina Trăilă:

Domnule președinte de ședință,

Dragi colegi,

Și Partidul Național Liberal va vota pentru acest proiect de lege.

De altfel, cererea Președintelui României este una întemeiată, în sensul în care această inadvertență instituțională, în ceea ce privește subordonarea Agentului guvernamental, pe de o parte, față de Ministerul Afacerilor Europene și, pe de altă parte, față de Ministerul de Externe trebuia clarificată.

Prin urmare, subordonarea trebuie să fie una clară, în favoarea Ministerului de Externe.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mai sunt intervenții?

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 28 septembrie 2021, 11:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro