Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.1/04-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 19-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2017

14. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale (PL-x 97/2013/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 97/2013

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

15. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare, obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale.

Comisii?

Domnul Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia a fost sesizată pentru dezbatere în fond cu proiectul de lege menționat, proiect care a fost dezbătut deja în Camera Deputaților și adoptat.

A fost transmis, spre promulgare, președintelui României, iar la solicitarea acestuia a fost supus reexaminării.

Aș vrea doar să reamintesc că Ordonanța se adresează supraimpozitării veniturilor suplimentare obținute de operatorii economici care desfășoară activități de extracție și de comercializare a gazelor naturale.

Senatul, în calitate de primă Cameră, a aprobat ordonanța de Guvern, fără modificări sau completări.

De asemenea, la reexaminare, a adoptat legea în forma trimisă la promulgare, iar în urma examinării, membrii comisiei propun plenului, cu majoritate de voturi, respingerea solicitării formulate pentru reexaminare și adoptarea în forma de la Senat.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri?

Domnul Bumb.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal a fost pentru reexaminarea acestui proiect de lege, dar este împotriva adoptării acestui proiect, pentru că nu a survenit nicio modificare, iar cei care exploatează bunurile naționale, în speță gazul, s-a folosit de reglementarea acestuia, ca urmare a Ordonanței nr. 64, începând cu 1 aprilie 2017, și și-au mărit veniturile, iar statul nu reușește decât să supraimpoziteze veniturile, dacă cresc peste un anumit prag.

Toate acestea se regăsesc în prețul gazului, un preț care va fi suportat de fiecare consumator în parte.

De aceea, noi vom vota împotriva acestui proiect de lege și nu mi se pare corect ca firmele care nu fac absolut nimic în plus față de ceea ce făceau înainte de 1 aprilie, să obțină profituri mult mai mari, iar Consiliul Concurenței și ANRE să nu ia nicio măsură.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții dacă mai sunt?

Domnul președinte al comisiei.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Stimate coleg,

Avem în față un act normativ care se constituie în a fi ultima formă de susținere pe care statul român o mai poate avea în fața procesului extrem de riscant în care a fost aruncată România, sub piața de gaze, consumatorul român, în noiembrie 2016, prin promovarea Ordonanței nr. 64, respectiv prin forțarea liberalizării prețului gazelor naturale, cu 4 ani mai repede decât prevedea calendarul și legislația română.

În consecință, ce am spus noi în februarie, martie, anul acesta, s-a întâmplat. Mai mult, prognoza noastră s-a dovedit a fi optimistă față de prețurile înregistrate în piață, adică noi estimam creșteri de 40% în cursul unui an și s-a ajuns la prețuri de 60%, chiar cu 60% mai mari decât cele de la 1 aprilie 2017. În nicio țară din lume nu s-a înregistrat, în 7 luni de zile, o creștere cu 60% la prețul unei materii prime.

Cu atât mai puțin, consumatorul român este capabil să facă față acestei presiuni, și mai ales consumatorul casnic, cel care este expus sărăciei energetice.

În consecință, noi, prin acest act normativ, ce facem? Încercăm să plafonăm această tendință de escaladare a prețului pe care o are, evident, un producător liber în a-și stabili prețul.

Cu alte cuvinte, în forma inițială se spunea "... ce este de la 60 de lei în sus se reține 60% din această creștere și se deduc investițiile...". Noi prin această amendare spunem "... da, dar dacă depășești 85%, adică faci o creștere și peste 50%, atunci 80% din creștere se va trimite la bugetul de stat cu dedicație către consumatorul vulnerabil".

Acesta este actul normativ. Cu alte cuvinte, cred că trebuie susținut de noi toți.

Și, repet, este singura formă de susținere și de protecție a consumatorului expus acestui risc al unei liberalizări necontrolate.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și, bineînțeles, domnul Bode.

O dispută interesantă, mereu de ascultat, Iancu-Bode.

Vă rog să nu-i creați un drept la replică domnului Iancu, domnule Bode!

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Nu-i creez.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Sigur, discutăm de o ordonanță dată de Guvernul Ponta în 2013, ordonanță care, la momentul respectiv, corect spunea "... tot ceea ce rezultă ca profit suplimentar la operatorii economici, din dereglementarea prețurilor la gazele naturale, mai exact un profit obținut fără niciun efort investițional, din pix, cu alte cuvinte, va fi supraimpozitat..." - ceea ce, din punctul meu de vedere, era absolut corect.

Ce nu spunem azi, din păcate, și eu vreau să accentuez acest lucru, nu spunem cât a încasat Guvernul, cât a încasat România prin aplicarea acestei ordonanțe, timp de 4 ani. Am solicitat aceste informații Ministerului Finanțelor Publice. Nu am primit niciun răspuns, decât observații și referiri generale la cât a încasat România din acest proces de supraimpozitare a profitului rezultat în urma dereglementării.

Așadar, este foarte bine să supraimpozităm companiile, acolo unde se realizează acest profit suplimentar, dar este incorect ca acești bani, până la urmă, să nu ajungă niciodată, așa cum domnul președinte spunea aici, la consumatorul vulnerabil sau în sprijinul consumatorilor de gaze naturale din România.

Deci avem o ordonanță care a fost bine gândită la momentul respectiv, dar care a avut efect limită către zero.

Așadar, nu putem să susținem un proiect de act normativ care nu-și atinge obiectivele pentru care a fost el gândit. Mai mult, văd că discutăm foarte mult de ceea ce s-a întâmplat din 2016 încoace, de când Ordonanța nr. 64/2016 - sigur, începând cu 1 aprilie 2017 trebuia să intre în vigoare - și nu discutăm de efectele unor decizii majore pentru sectorul energetic, luate de Guvernul Ponta, și care, azi, își produc efectele negative pentru piața de energie din România.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt intervenții? Nu mai sunt.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 14 octombrie 2019, 16:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro