Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.2/09-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-09-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 20-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 decembrie 2017

2. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.1 alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (PL-x 226/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 226/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Continuăm de la punctul 11.

12. Proiectul de Lege pentru modificarea art.1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice; în procedură de urgență.

Comisii?

Comisia juridică? Comisia pentru politică economică? Comisia pentru industrii?

Comisia juridică.

Domnul Costel Neculai Dunava:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisia pentru industrii și servicii, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea art.1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru modificarea art.1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011, cu amendamentele admise, care sunt redate în Anexa nr. 1 la prezentul raport. Amendamentele respinse sunt redate în Anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Andronache.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Probabil vă întrebați ce caută un membru al Comisiei juridice să ia cuvântul pe o chestiune care are mai puțină legătură cu ceea ce se discută în Comisia juridică. Totuși, pentru că pe această propunere legislativă a fost sesizată în fond și Comisia juridică, am venit la microfon pentru a vă spune următoarele aspecte, care se referă la conținutul acestei propuneri legislative, și anume fiecare dintre noi avem datoria, potrivit Constituției și deciziilor Curții Constituționale, să elaborăm acte normative clare, previzibile și care să respecte normele de tehnică legislativă.

Dacă veți citi însă amendamentele aduse propunerii legislative inițiale, veți constata că ea nu mai are nicio legătură cu ceea ce propun inițiatorii. Demersul inițial era corect, și anume să fie exceptată de la prevederile Ordonanței de urgență nr. 109 Administrația Națională de Meteorologie. Și atât! Asta propun în expunerea de motive inițiatorii.

De la acea propunere s-a ajuns la o listă interminabilă de excepții, ceea ce în mod evident contravine dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție și normelor de tehnică legislativă.

Mai mult decât atât, ați introdus în acea listă infinită de excepții o prevedere cu caracter general, pe care nu o înțelege și nu o poate aplica probabil nimeni. Vă referiți la a excepta de la aplicarea prevederilor ordonanței pentru companiile de apă și transport, fără a le nominaliza, pe când în restul listei aveți nominalizate - de fapt dați denumirea regiilor sau societăților care sunt exceptate.

Gândiți-vă bine dacă inclusiv acest aspect nu constituie o încălcare a dispozițiilor de tehnică legislativă.

Mai sunt multe aspecte, tot de neconstituționalitate, pe care aș putea să le invoc aici, dar poate că locul lor este în altă parte.

Ca atare, Partidul Național Liberal nu poate susține o astfel de reglementare și va vota împotrivă.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Cristina Prună.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

O.U.G. nr. 109/2011 stabilește niște reguli importante pentru guvernanța corporativă și a fost un progres semnificativ în stabilirea unor standarde de management profesionist pentru companiile de stat.

Mai sunt progrese de făcut, dar pașii erau într-o direcție bună. Deoarece O.U.G. nr. 109 face controlul politic mai dificil, dumneavoastră, actuala majoritate, v-ați gândit să exceptați zeci de companii, mai întâi la Senat, apoi ați mărit lista la Camera Deputaților. Orice motiv a fost bun pentru dumneavoastră, fie că a fost vorba despre companii de apărare, fie că a fost vorba despre instituții de credit sau despre companiile de apă, așa cum bine a spus colegul de la PNL.

Ați găsit un motiv de exceptare din orice. Și, ca să fie circul complet, inițial lista propusă includea o singură companie, și anume ANM, dar, treptat, ați adăugat zeci de companii și apoi v-ați folosit de un nou tertip, și anume ați dat posibilitatea Guvernului să excepteze orice companie, printr-o simplă hotărâre de Guvern.

Deci ne-am putea aștepta ca până la urmă toate companiile de stat să fie exceptate de la OUG nr. 109.

Ce pot să vă spun este că am putea să ne luăm adio de la numirile profesioniste la aceste companii de stat, și viitorul este unul întunecat și sumbru, pentru că urmează să vă numiți, practic, acoliții dumneavoastră de partid și familiile acestora în conducerile companiilor de stat.

Și, stimați colegi, constat cu tristețe și dezamăgire că nu vă ajunge să distrugeți justiția, așa cum o faceți zilele acestea și instituția Parlamentului, dar acum ați pus jugul și pe companiile de stat.

Să vă dau câteva exemple dintre companiile pe care le exceptați, companii importante, în care stau securitatea energetică a României, precum Transgaz, Transelectrica, Romgaz, Hidroelectrica - știm foarte bine că a avut probleme până nu demult.

Nu vă interesează că veți duce la sapă de lemn și puținele companii de stat care mai funcționează și ne veți duce pe toți într-o criză uriașă.

Acesta este practic singurul lucru care vă mai interesează, și anume cum să scoateți și să stoarceți cât mai mulți bani în cadrul acestei guvernări care, oricum, s-a dovedit dezastruoasă.

Aș vrea să vă reamintesc că am votat acum două zile sau ieri creșterea subvențiilor la partide. Deci aveți suficienți bani să vă angajați noi oameni la partid și nu trebuie să-i angajați în aceste companii de stat.

USR va vota împotriva acestui proiect de lege și vreau să vă aduc aminte că mandatul dumneavoastră este scurt, mai aveți trei ani la guvernare, și istoria nu uită.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale? Nu mai sunt.

La articole? Nu.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 26 septembrie 2020, 21:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro