Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.2/09-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-09-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 20-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 decembrie 2017

5. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr.53/2003 - Codul muncii (PL-x 365/2017). (retrimis comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 365/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Poziția 29. Este vorba de Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii; PL-x 365/2017; procedură de urgență.

Comisia pentru muncă?

Domnul Stativă.

Domnul Irinel Ioan Stativă:

Raportul comisiei asupra Proiectului de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 53 - Codul muncii, în sensul definirii muncii nedeclarate, stabilirii unor obligații pentru angajator în vederea eficientizării controalelor care au ca obiectiv identificarea muncii nedeclarate.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, este din categoria legilor organice, și Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României.

La finalizarea dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise și respinse.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale?

Doamna Mara-Daniela Calista. E atât de frumos tot numele, încât nu mă pot abține...

Doamna Mara-Daniela Calista:

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Aș face o mică observație, nici nu știu să zic, de... de ordin legislativ. Avem raport de respingere, dar totuși în comisie s-a modificat printr-un amendament și este raport de adoptare. Deci va trebui să stabilim cam ce rămâne până la final pe partea aceasta a proiectului.

Însă în ceea ce privește conținutul acesteia, situația este următoarea. Și am susținut lucrul acesta, inclusiv în Comisia pentru muncă. Partidul Național Liberal nu crede că putem să eradicăm, dacă vreți, contractele de muncă la negru, atâta timp cât birocratizăm și mai mult sistemul de muncă din România.

Și o să vă dau doar două exemple care au fost discutate și pe care noi, cel puțin, din Comisia pentru muncă, le-am considerat frapante. Nu se poate să-i ceri unui diriginte de șantier ca în fiecare dimineață când se duce la muncă să știe sigur că are pontajul la el, s-a urcat pe o schelă, trebuie să aibă pontajul, că dacă vin cei de la ITM trebuie să poată să îl prezinte.

Mai mult decât atât, nu este normal ca un diriginte, iarăși, de șantier să fie obligat să aibă asupra lui copii xerox - atenție, colegilor! - copii xerox după fiecare contract individual de muncă.

Trăim într-o eră în care vrem să digitalizăm cumva și să interoperabilizăm tot ce înseamnă instituțiile publice din România, dar facem ordonanțe de urgență în care cerem oamenilor să meargă cu copii xerox, hârtii, după Domniile Lor.

Din punctul nostru de vedere, acolo unde ITM greșește și unde Ministerul Muncii greșește nu înseamnă că noi, ca Parlament, trebuie să supralegiferăm, pentru că unii nu-și fac treaba.

Dacă într-adevăr sunt situații care trebuie corectate, este datoria ITM-ului să le identifice și să le rezolve punctual, nu să schimbăm legea de fiecare dată când ceva nu funcționează, pentru că unii oameni nu vor să funcționeze în România.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Avem un proiect de modificare a Codului muncii. Și o să vă citez din Programul de guvernare - e adevărat, al Guvernului Grindeanu: "combaterea muncii fără forme legale prin derularea de campanii de conștientizare, prin controale tematice și prin organizarea unui cadru instituțional care va funcționa cu 5.000 de angajați. Diferența de la 2.400, în prezent, până la 5.000 se va face prin realocarea personalului din instituții publice care se vor comasa".

Această prevedere nu face altceva decât să recunoască lipsa capacității administrative de a lupta la modul serios cu munca la negru.

În Programul de guvernare al Guvernului Tudose, deși doamna Lia Olguța Vasilescu este în continuare ministru, această prevedere a fost eliminată. De ce? Pentru că recunoașteți că nu aveți capacitatea administrativă de a face în așa fel încât să luptați eficient împotriva muncii la negru.

Ați găsit, așadar, o soluție aparentă - aceea de a amenda cu 20.000 de lei pentru fiecare persoană care lucrează la negru și cu 10.000 de lei pentru fiecare persoană care, deși lucrează cu forme legale, nu are o copie a contractului de muncă la ea sau la el, în timpul programului. Este o aberație care pornește de la un pretext real și ajunge de fapt acolo unde vă interesează, singurul lucru care vă interesează - colectarea de bani la bugetul de stat. Lasă, că în timp ce cântați de dorul întreprinderilor mici și mijlocii românești, vă urcați exact peste ele și încercați să stoarceți bani pentru niște prostii, efectiv pentru niște prostii birocratice, în anul de grație 2017.

În plus, nu faceți niciun fel de diferență între un angajator care are o persoană care lucrează, eventual, fără forme legale timp de o zi sau un angajator care are 17 persoane pentru cine știe a câta oară fără să aibă forme legale.

Dacă s-ar aplica în materie penală, dacă ați aplica chiar dumneavoastră, în materie penală, aceeași politică pe care văd că o aplicați în materie administrativ-contravențională, atunci când vorbim despre munca la negru, atunci toate infracțiunile de corupție s-ar pedepsi probabil cu 10 ani de închisoare, așa cum a fost cazul domnului Voiculescu.

Poate vă gândiți încă o dată și observați că unii dintre dumneavoastră n-ar fi foarte fericiți în această situație. Și din această cauză - măcar din această cauză, singura care vă interesează - regândiți politica contravențională în materia aceasta.

Încă o dată. Pentru a amenda cu 10.000 de lei un angajator pentru că nu are contractul... angajatul nu are contractul la el, deși lucrează cu forme legale, nu este altceva decât o tragere de piei de pe micul angajator român, în beneficiul bugetului de stat pe care nu știți cum să-l mai cârpiți.

(Domnul deputat Dumitru Oprea solicită să ia cuvântul.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Oprea, sunt în procedură de urgență, a vorbit doamna Mara-Daniela.

Vă rog.

Domnule profesor, dar de ce vă supărați pe mine că aplic regulamentul?

Nu, sunt la generale. Sunt la generale. Nu merge.

Pe procedură.

Domnul Dumitru Oprea:

Și chiar vă rog să lămuriți lucrul acesta, fiindcă Mara Calista a prezentat subiectul foarte clar. E o ciudățenie. Este vorba de un proiect de lege privind respingerea unei ordonanțe de urgență - Ordonanța nr. 53 din 2017.

La comisie s-a întocmit raport asupra proiectului de respingere a ordonanței, iar finalul sună așa: "În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului adoptarea proiectului de lege cu amendamentele admise și respinse". Deci adoptarea unei propuneri de respingere a ordonanței de urgență. Este clar? Aș vrea să lămurim lucrul acesta acum, înainte de a da drumul la vot.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mai e până la votul final. Păi, asta voiam să zic, dacă mai mă lăsați și pe mine să vorbesc din când în când. Încercați să...

Domnule Stativă... domnule Stativă, bănuiesc că nu puteți să ne lămuriți pe moment, acum, cu situația asta. Încercați să-l rugați pe domnul Solomon, dacă nu îl deranjăm foarte tare, să vină să aibă o discuție cu liderii și să lămurim subiectul acesta.

Atunci, cine e de la comisie, lămuriți subiectul acesta cu liderii, ca să nu mai am discuția asta până la votul final...

Domnule Vexler, știți? Discutați... nu mai... nu mai facem... nu ținem plenul aiurea pentru...

Poftiți!

Domnul Silviu Vexler:

Stimați colegi,

Situația este în felul următor. Pentru că ordonanța care este organică nu a întrunit numărul de voturi la Senat... Deci, fiind organică, când a fost la vot la Senat nu a întrunit numărul de voturi necesare și a ajuns la noi cu raport de respingere inițial, tocmai pentru că nu a întrunit numărul de voturi, nu din alt motiv.

Când a ajuns la comisie a fost adoptat amendament - corect - de aprobare a ordonanței de urgență, cum scrie și în raportul de pe site, cu un număr de amendamente.

Aceasta este toată povestea, pe scurt. (Discuții în sală.)

Deci titlul raportului, doar titlul raportului, unde se menționează că este respingerea ordonanței de urgență, este așa, în forma aceasta, pentru că astfel ne-a venit la Cameră de la Senat, cu titlul proiectului...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

 

Domnul Silviu Vexler:

...cum s-a înregistrat în sistem.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și la votul final veți avea titlul amendat.

Mulțumesc.

Gata, m-am lămurit!

La articole? Nu.

A venit...

Domnule Știrbu, aveți raportul?

Dar stați să văd care e... Unde e PL-x-ul...? N-am PL-x... Cât? Pe acela pe care l-am adus în față, nu? (Discuții în sală.)

Bine.

  ................................................
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Domnul Ciuhodaru.

(Domnul deputat Ioan Munteanu solicită să ia cuvântul pe procedură.)

Procedură, domnul Munteanu.

Domnul Ioan Munteanu:

Stimați colegi,

Nemulțumirile care vin din partea parlamentarilor se pare că au suport și de aceea propun retrimiterea la comisie pentru două săptămâni. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La care?

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

La aceasta, la care suntem acum!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La acesta, la care suntem acum? (Discuții în sală.)

Fredi, ia vino tu încoace, ca să țipăm noi toți din sală la tine, să vezi dacă înțelegi ceva?!

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

De aia e vorba!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Care aia, domnule Munteanu?!

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Cea de dinainte!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Cea dinainte sau asta?!

Ia spuneți PL-x-ul exact! (Discuții în sală.)

Domnul Ioan Munteanu:

PL-x 365/2017.

(29. Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 53/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Asta e altceva!

PL-x 365... PL-x 365... (Discuții în sală.) Nu, nu, și eu sunt de acord, pentru că nu mi-a plăcut ce am auzit, ca și deputat și eu...

PL-x 365 - la comisie. Cât?

 

Domnul Ioan Munteanu (din sală):

Două săptămâni.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Două săptămâni.

Vot.

(Vociferări.)

Tot nu e bine! Oricum o dăm nu e... (Discuții în sală.)

Mă întorc la PL-x 481 acum.

120 de voturi pentru, un vot împotrivă, o abținere.

Aprobat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 26 septembrie 2020, 21:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro